W artykule znajdą Państwo informacje o przepisach prawnych regulujących opodatkowanie wynagrodzenia obcokrajowców zatrudnionych w krajach Unii Europejskiej. Zawarto w nim informacje o swobodzie przepływu pracowników w obrębie Unii i rozwiązaniach podatkowych związanych z wynagradzaniem obcokrajowców. Artykuł pokazuje, jak przepisy regulują kwestię unikania podwójnego opodatkowania i jak w praktyce wyglądają rozliczenia podatkowe osób fizycznych. Pokazano związek między osiągniętymi dochodami z wysokością podatków w krajach Unii. Wiele miejsca poświęcono przepisom państw członkowskich Unii Europejskiej dotyczącym ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W artykule znajdą Państwo informacje o możliwości odliczenia od wynagrodzeń diety. Zmiany w przepisach, które obowiązują od początku tego roku pozwalają Polakom zaoszczędzić znaczne kwoty na podatku od wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu pracy w krajach Unii. Artykuł informuje w jaki sposób prawo pozwala pomniejszyć osiągnięty przychód (tj. wynagrodzenie)o koszty uzyskania.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.08.2007
Autor: Małgorzata Żmudzka-Kosała
Artykuł podzielony jest na dwie części. W pierwszej dokonano analizy wynagrodzeń za rok 2006 prezesów 350 największych spółek giełdowych z USA, na tle wskaźników z lat poprzednich. Pokazano zmiany w wysokości bezpośredniego wynagrodzenia całkowitego, oraz jego dynamikę na tle zysków spółek. Przeanalizowane zostały składniki wynagrodzeń prezesów na przestrzeni lat 2002 – 2006. Pokazano także skład wynagrodzeń odroczonych prezesów od 2003 do 2006 roku, a także mediany wynagrodzeń prezesów w poszczególnych branżach w 2006 roku. W drugiej części artykułu przedstawiono najważniejsze trendy w wynagradzaniu menedżerów w USA w 2007 roku, spowodowane udoskonalaniem zasad ładu korporacyjnego.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.08.2007
Autor: Marzena Jakubiec
Artykuł podzielony jest na dwie części: pierwsza precyzuje zasady postępowania, jakim powinien podlegać komitet ds. wynagrodzeń (zasady są określone dla warunków anglosaskich), a druga opisuje funkcjonowanie komitetów w Polsce. W pierwszej części opisane są następujące zasady: sprawna organizacja, zdobywanie informacji, widzenie zagadnień w szerszej perspektywie, rozumienie mechanizmów, branie pod uwagę perspektywy akcjonariuszy, efektywna komunikacja. W drugiej części opisane są zasady ładu korporacyjnego dotyczące komitetów ds. wynagrodzeń oraz praktyka ich przestrzegania w Polsce. Wyszczególnione są także zadania, jakie mają polskie komitety ds. wynagrodzeń oraz opisane są różnice pomiędzy komitetami działającymi w warunkach polskich i anglosaskich.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.07.2007
Autor: Marzena Jakubiec
Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią cyklu o obowiązkach komitetów ds. wynagrodzeń. Komitet ds. wynagrodzeń jest organem rady w spółce, odpowiedzialnym za zaprojektowanie i wprowadzenie systemu wynagrodzeń najwyższych menedżerów. Artykuł opisuje różnice w pozycji komitetów ds. wynagrodzeń ze względu na model nadzoru korporacyjnego: jedno- i dwupoziomowy. Omawia funkcjonowanie komitetów ds. wynagrodzeń w systemie anglosaskim, czyli jednopoziomowym. Dokładnie opisano w nim rolę i zadania komitetów, a także ich obowiązki i zakres odpowiedzialności. W artykule został omówiony sposób wyboru oraz skład komitetu, a także rola, jaką pełni jego przewodniczący. Przedstawione zostały też zasady nadzoru sprawowanego przez komitety ds. wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.07.2007
Autor: Marzena Jakubiec
Wynagrodzenia są jednym z obszarów zainteresowań mikroekonomii. Stara się ona wyjaśnić, jak kształtują się płace na rynku konkurencji doskonałej, zależność wynagrodzeń od podaży i popytu na pracę, zrównoważenie rynku pracy. Ekonomia zajmuje się nie tylko stanem równowagi na rynku pracy, ale także wyjaśnia zmiany, jakie na nim zachodzą. Tłumaczy, kiedy zmienia się popyt i podaż pracy (czyli funkcje), a kiedy ich wielkości (czyli konkretne ilości pracy). Opisuje ponadto gwałtowność tych zmian. Pokazuje kształtowanie się indywidualnej podaży pracy, czyli to, ile jest skłonny pracować konkretny człowiek przy różnych poziomach płacy. Mikroekonomia wyjaśnia, że najbardziej efektywne wykorzystanie dostępnej siły roboczej umożliwia rynek konkurencji doskonałej. Zdobycie przewagi przez pracodawców lub pracowników prowadzi zaś do zaburzenia jego mechanizmów i spadku efektywności.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.07.2007
Autor: Radosław Kotowicz
Artykuł prezentuje analizę zmian w „Dorocznym Badaniu Godzin i Płac” (ang. The Annual Survey of Hours and Earnings) wprowadzonych w 2004 roku. Jest to spojrzenie z jednej strony na kwestie związane ze zmianą wyglądu i ułożenia poszczególnych pytań na kwestionariuszu. Z drugiej strony prezentacja nowych definicji i zmian metodologicznych wprowadzanych od 2004. Czytelnik dowie się również dlaczego postanowiono dokonać tak radykalnych zmian. ONS (ang. Office for National Statistics) to jedna z najstarszych i największych tego typu organizacji na świecie. Badanie wynagrodzeń to jeden z istotnych elementów ogólnej analizy statystycznej rynku pracy, dlatego zmiany do niej wprowadzone miały duże znaczenie. W sprawie zwiększenia zasięgu badań oraz poprawy jakości dostarczanych badań zaangażował się nawet rząd brytyjski.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.07.2007
Autor: Patrycjusz Hola
Artykuł przedstawia wynagradzanie menedżerów w perspektywie strategicznej, co zakłada możliwość dekompozycji pojęcia strategii firmy i wyróżnienia szeregu strategii cząstkowych. Sprawdzianem dla strategii firmy jest właśnie jej wewnętrzna spójność, która zapewnia synergię działań i w związku z tym wpływa pozytywnie na wyniki firmy. W artykule omówiono związek między strategią wynagradzania a orientacją strategiczną firmy według typologii zaproponowanej przez Milesa i Snowa. Zgodnie z tą typologią można wyróżnić kilka orientacji strategicznych firmy (badawcza, obronna, analityczna), którym odpowiadają różne sposoby wynagradzania menedżerów. Przedstawiono również powiązania między strategią wynagradzania a cyklem życia produktu oraz stopniem dywersyfikacji produkcji.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.06.2007
Autor: Joanna Kramerek
W artykule zaprezentowano podstawowe uwarunkowania twórczości w biznesie. Innowacyjność ma kluczowe znaczenie w firmach, których misją jest oferowanie nowych rozwiązań, ale odgrywa dużą rolę także w innych branżach. Ważnym dylematem jest to, jak i czy w ogóle można nagradzać za twórczość. W części artykułu przeanalizowano kontrowersje związane z oferowaniem nagród w celu stymulowania twórczości wśród pracowników. Na podstawie wyników badań prowadzonych w tym zakresie można określić warunki, w których nagradzanie odnosi pozytywny wpływ na poziom twórczości. Jednocześnie przedstawiono różne metody stosowane do pobudzania kreatywności pracowników. Porównano je z tym, co wiadomo o naturze procesu twórczego i o tym, w jakich warunkach najłatwiej jest go wzbudzić. Przytoczono dobre praktyki firm, w których wysoka jest dbałość o sprzyjające kreatywności środowisko pracy. Zrozumienie logiki twórczości okazuje się być niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na dobór odpowiednich narzędzi do realizacji tego celu.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.06.2007
Autor: Katarzyna Jaśko
W artykule omówiono kwestię, o której wciąż bardzo rzadko możemy usłyszeć bądź przeczytać – motywowanie pracowników tymczasowych. Zawarto w nim podstawowe informacje związane z pracą tymczasową, które to w połączeniu z wynikami przeprowadzonych w ostatnich latach badań pozwalają na wyszczególnienie grup pracowników tymczasowych o zróżnicowanych motywacjach i kwalifikacjach. Każda z tych grup została opisana pod kątem możliwości nakłonienia ich do efektywniejszej pracy. Artykuł zawiera również propozycje sposobów motywowania, będące rozwiązaniami uniwersalnymi, dającymi się zastosować wobec wszystkich pracowników tymczasowych.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.06.2007
Autor: Grzegorz Spólnik
W artykule przedstawiono problematykę planu kafeteryjnego (ang. Cafeteria Plan)
w USA. W powszechnej świadomości są to przywileje typowe dla top managamentu. Jednak elastyczne formy wynagradzania są coraz bardziej popularne w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Kiedyś elitarne plany kafeteryjne powoli stają się standardem za oceanem. Firmy same zachęcają do korzystania z tego typu ofert. Organizacje zrzeszające pracodawców starają się propagować tego typu rozwiązania, jako korzystne dla obu stron. „Są tylko zwycięzcy” takim hasłem nieprzypadkowo zresztą związanym z mentalnością amerykańską reklamuje się plany kafeteryjne w USA. Nie ogranicza się to tylko do firm prywatnych, również urzędnicy federalni są zachęcani do tego typu wyborów. Dlaczego? Co kieruje pracodawcami, a co pracownikami? Odpowiedź znajdziecie Państwo w poniższym artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.06.2007
Autor: Piotr Winnicki