Stworzona przez Elliotta Jaquesa teoria płacy sprawiedliwej to kompleksowa teoria starająca się odpowiedzieć na pytanie, ile płacić pracownikom, aby czuli się uczciwie wynagradzani. Autor udowadnia, że każda praca kontraktowa związana jest z odpowiedzialnością, która została powierzona pracownikowi. Wykorzystuje do jej pomiaru czas swobody (time-span of dicretion), co z kolei pozwala mu ustalić poziom sprawiedliwej płacy. Wewnętrzną równowagę zatrudnionego może zapewnić tylko płaca zbliżona do sprawiedliwej. Im większe są odchylenia, tym większe pojawiają się problemy w postępowaniu i sposobie myślenia pracowników. Dotyczy to zarówno zbyt niskiej, jak i za wysokiej płacy. Podobnie jak inni badacze, Elliott Jaques doszedł do wniosku, że na poczucie sprawiedliwości największy wpływ ma nie samo wynagrodzenie, lecz jego relacja w porównaniu do zarobków innych ludzi.
czytaj więcej
Data publikacji:
01.01.2008
Autor: Radosław Kotowicz
W artykule przedstawiono problem nierówności płac w kontekście dysproporcji w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. Ukazano historię zjawiska luki płacowej w Stanach Zjednoczonych oraz sposoby rozwiązania problemu na drodze regulacji prawnych. Przedstawiono również zarys problemu w kontekście realiów polskich. Szczegółowo omówiono strategie działania sprzyjające zmniejszeniu się luki płacowej. Wśród nich przedstawiono zalecenia dotyczące działań podejmowanych na poziomie przedsiębiorstwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Następnie omówiono najbardziej powszechne bariery utrudniające rozwiązanie problemu luki płacowej. Biorąc pod uwagę specyfikę wyróżnionych grup problemów, zaprezentowano wnioski i implikacje do dalszych działań podejmowanych w zakresie rozwiązywania problemu nierówności płac.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.12.2007
Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska
Artykuł jest ostatnim z cyklu o tradycyjnych systemach wynagrodzeń. Jego tematem jest system solidarnościowy. We wprowadzeniu scharakteryzowane zostały szczegółowo funkcje wynagrodzeń. Dalej znajdą Państwo analizę systemu solidarnościowego, jego założeń, głównych cech, silnych i słabych stron. Jako że system ten stanowi przewodnią politykę płacową państw Unii Europejskiej, scharakteryzowano również jego ramy prawne oraz założenia. System solidarnościowy jest w pewnym sensie polityką opierająca się o idee „równa praca – równa płaca” oraz o kategorie płacy godziwej. Ważna role odgrywa w nim państwo. Jest ono w tym wymiarze gwarantem sprawiedliwości płacowej oraz ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo socjalne obywatelom nie osiągającym zarobków na „godnym” poziomie. System ten charakteryzuje zjawisko redystrybucji dochodów. Założenia solidarnościowej polityki płacowej uzależniają wysokość wynagrodzenia od jej rodzaju i efektów pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.12.2007
Autor: Justyna Masłyk-Broniek
W artykule zaprezentowano ogólne założenia i szczegółowe przykłady wynagradzania pracowników wchodzących w skład zespołów sprzedażowych. Przeanalizowano kolejne etapy ustalania składowych wynagrodzenia, które uzależnione są zarówno od indywidualnych, jak i zespołowych wyników. Przejście od wynagradzania pojedynczych pracowników do grup sprzedażowych nie oznacza zastąpienia płacy indywidualnej w 100% przez płacę opartą na wynikach zespołu. System wynagradzania zespołów sprzedawców można skonstruować na różne sposoby, uwzględniające sytuację i potrzeby firmy. W artykule zawarto przykłady ilustrujące odmienne konfiguracje poszczególnych elementów systemu płacowego tak, by były one adekwatne do zamierzonych celów. Przedstawiono także potencjalne ograniczenia skuteczności wynagradzania zespołowego.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.12.2007
Autor: Katarzyna Jaśko
Artykuł opisuje proces wprowadzania nowego systemu premiowania na zasadzie gainsharing w zakładzie firmy Techneglas, zlokalizowanym w Pittston w Pennsylwanii. Zakład ten wytwarza elementy szklane do telewizorów. Zadaniem nowego systemu była poprawa produktywności i działania procesu wytwórczego w zakładzie. Wprowadzono program nazwany PRIDE+, wspierający cele, jakie stały przed zakładem. Objęto nim wszystkich pracowników produkcyjnych oraz kadrę menedżerską. Kwota, przydzielana w ramach programu na premie, zależna była od kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Prócz zysków firmy, na modyfikację puli premiowej wpływ miały także: jakość produktów, bezpieczeństwo pracowników oraz satysfakcja klientów. Program spełnił swoje cele. Artykuł szczegółowo opisuje proces wdrażania programu, jego działanie oraz wyniki.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.12.2007
Autor: Marzena Jakubiec
Cel działania każdego przedsiębiorstwa to długookresowa maksymalizacja dochodów jej właścicieli. W przypadku spółek akcyjnych realizacja tego celu może być zagrożona, ze względu na oddzielenie własności przedsiębiorstwa od jego zarządu (właścicielami są akcjonariusze, a zarząd sprawują menedżerowie). Dlatego wyzwaniem jest stworzenie takiego systemu wynagrodzeń, który integrowałby interesy menedżerów i akcjonariuszy. Należy opracować mierniki oceny wyników pracy menedżerów oraz zapewnić zgodność mierników długoterminowych, zależnych od kreacji wartości przedsiębiorstwa, z miernikami krótkoterminowymi. Pomiar wyników musi być przeprowadzony na wszystkich poziomach organizacyjnych. Trzeba opracować także najwłaściwszy docelowy poziom wyników. Artykuł szczegółowo opisuje te kroki w projektowaniu systemu wynagrodzeń, tak dla menedżerów najwyższego szczebla, jak i dla menedżerów liniowych.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.11.2007
Autor: Marzena Jakubiec
W 2006 r. każdy członek zarządu GTC S.A. otrzymał przeciętnie 1 722 500 PLN wynagrodzenia oraz ponad 300 tys. akcji spółki wartych kilkanaście milionów PLN. Artykuł opisuje praktykę wynagradzania akcjami i opcjami na akcje w pięciu spółkach z trzech sektorów GPW (IT, budowlanego i bankowego). Na początku omówione są trudności towarzyszące wycenie akcji przekazywanych menedżerom. Jako pierwszy omawiany jest dokładnie przypadek spółki MCI Management (IT). Pokazany jest udział części długoterminowej w pakietach wynagrodzeń (nawet 97%) oraz konstrukcja i działanie programu motywacyjnego. Następnie omawiane są pakiety wynagrodzeń członków GTC S.A. (sektor budowlany). Część poświęconą sektorowi bankowemu otwiera opis programu akcyjnego w BZ WBK. Przedstawiany jest udział wartości akcji w wynagrodzeniu całkowitym menedżerów w tym banku, w Getin Banku S.A. oraz Banku Handlowym w Warszawie S.A. Artykuł zawiera 8 tabel i 8 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.11.2007
Autor: Michał Mudel
Podwyżki płac powinny stanowić niezbędną część polityki wynagrodzeń w firmie. Niestosowanie podwyżek płac może doprowadzić do wielu negatywnych skutków takich jak: odejście wartościowych pracowników, negatywny stosunek do firmy, brak motywacji do wykonywania skomplikowanych i trudnych prac, spadająca efektywność. Jednym z rodzajów podwyżek są podwyżki motywacyjne. Ich zakres przedmiotowy obejmuje podwyżki: związane z awansem pracowników, z rozwojem pracowników, zależne od stażu pracy i wzrostu fachowości, uwzględniające efekty pracy pracownika, okresowe oceny pracowników i wzrost kosztów utrzymania, płace rynkowe oraz podwyżki związane ze ścieżkami płac. Taki sam poziom wynagrodzeń przez długi okres czasu może doprowadzić do monotonii bodźcowej i demobilizować pracowników do pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.10.2007
Autor: Iwona Strzępek
Metoda wartościowania stanowisk za pomocą zakresów decyzyjnych (Decision Band Method - DBM) powstała w oparciu o jednoczynnikową metodę Patersona, różnicującą pracę ze względu na rangę podejmowanych decyzji. Nie jest to metoda nowa – jej początki sięgają lat 70 – tych ubiegłego wieku. Metoda ta należy do klasycznych metod porównywania czynników. Pozwala ona na wartościowanie stanowisk robotniczych oraz nierobotniczych. Co istotne, dzięki elastyczności metody łatwo można ją dopasować do specyfiki rozmaitych organizacji. Wartościowanie stanowisk metodą DBM opiera się na trzech głównych etapach: ustaleniu zakresów (1), klas (2) i podklas (3) stanowisk.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.10.2007
Autor: Agnieszka Kunysz
Artykuł porusza jedno z najważniejszych zagadnień współczesnej ekonomii – części składowe wynagrodzeń menedżerów. Jest to kwestia niezwykle istotna z punktu widzenia każdej organizacji. Od tego jak osoba kierującą firmą będzie motywowana zależy bowiem jej sukces lub porażka. Opracowanie pokazuje, w jaki sposób tworzone są wynagrodzenia podstawowe menedżerów kierujących firmami. Dużo miejsca poświęcone zostało kwestii kluczowej z punktu widzenia osiągania celów strategicznych przedsiębiorstwa – premiom i nagrodom. To od zasad w oparciu o jakie są konstruowane zależy w dużej mierze osiągnięcie sukcesu przez firmę. Analizie poddano także inne bodźce wpływające na postępowanie menedżerów, takie jak udziały w zysku, odprawy i różnorodne świadczenia dodatkowe. Poruszony został także temat świadczeń emerytalnych, oszczędnościowych oraz odpraw czyli tzw. „złotych spadochronów”.
czytaj więcej
Data publikacji:
15.10.2007
Autor: Piotr Urbanek