Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

IT Director 24140 PLN
Media Manager 4720 PLN
Kierownik pensjonatu 8500 PLN
Serwisant maszyn 6120 PLN
Rewident 7410 PLN
Biegły rewident 7410 PLN
Specjalista ds. sem 6880 PLN
Introligator 4830 PLN
Cool hunter 8980 PLN
Analityk Big Data 9870 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Realna stawka płacy - nominalna stawka płacy odniesiona do inflacji lub deflacji.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Rodzaje motywacyjnych podwyżek płac

Podwyżki płac powinny stanowić niezbędną część polityki wynagrodzeń w firmie. Niestosowanie podwyżek płac może doprowadzić do wielu negatywnych skutków takich jak: odejście wartościowych pracowników, negatywny stosunek do firmy, brak motywacji do wykonywania skomplikowanych i trudnych prac, spadająca efektywność. Jednym z rodzajów podwyżek są podwyżki motywacyjne. Ich zakres przedmiotowy obejmuje podwyżki: związane z awansem pracowników, z rozwojem pracowników, zależne od stażu pracy i wzrostu fachowości, uwzględniające efekty pracy pracownika, okresowe oceny pracowników i wzrost kosztów utrzymania, płace rynkowe oraz podwyżki związane ze ścieżkami płac. Taki sam poziom wynagrodzeń przez długi okres czasu może doprowadzić do monotonii bodźcowej i demobilizować pracowników do pracy. czytaj więcej Data publikacji: 30.10.2007 Autor: Iwona Strzępek

Wartościowanie pracy metodą zakresów decyzyjnych

Metoda wartościowania stanowisk za pomocą zakresów decyzyjnych (Decision Band Method - DBM) powstała w oparciu o jednoczynnikową metodę Patersona, różnicującą pracę ze względu na rangę podejmowanych decyzji. Nie jest to metoda nowa – jej początki sięgają lat 70 – tych ubiegłego wieku. Metoda ta należy do klasycznych metod porównywania czynników. Pozwala ona na wartościowanie stanowisk robotniczych oraz nierobotniczych. Co istotne, dzięki elastyczności metody łatwo można ją dopasować do specyfiki rozmaitych organizacji. Wartościowanie stanowisk metodą DBM opiera się na trzech głównych etapach: ustaleniu zakresów (1), klas (2) i podklas (3) stanowisk. czytaj więcej Data publikacji: 30.10.2007 Autor: Agnieszka Kunysz

Składniki wynagrodzeń menedżerów

Artykuł porusza jedno z najważniejszych zagadnień współczesnej ekonomii – części składowe wynagrodzeń menedżerów. Jest to kwestia niezwykle istotna z punktu widzenia każdej organizacji. Od tego jak osoba kierującą firmą będzie motywowana zależy bowiem jej sukces lub porażka. Opracowanie pokazuje, w jaki sposób tworzone są wynagrodzenia podstawowe menedżerów kierujących firmami. Dużo miejsca poświęcone zostało kwestii kluczowej z punktu widzenia osiągania celów strategicznych przedsiębiorstwa – premiom i nagrodom. To od zasad w oparciu o jakie są konstruowane zależy w dużej mierze osiągnięcie sukcesu przez firmę. Analizie poddano także inne bodźce wpływające na postępowanie menedżerów, takie jak udziały w zysku, odprawy i różnorodne świadczenia dodatkowe. Poruszony został także temat świadczeń emerytalnych, oszczędnościowych oraz odpraw czyli tzw. „złotych spadochronów”. czytaj więcej Data publikacji: 15.10.2007 Autor: Piotr Urbanek

Podstawy ustalania wynagrodzeń menedżerów

W artykule poruszone zostały różne aspekty związane z ustalaniem wynagrodzeń menedżerów. Opisane zostały czynniki wpływające podejmowanie tego rodzaju decyzji, przede wszystkim takie jak efekty pracy menedżerów. Przeanalizowane zostały różne podejścia do płac kierowników najwyższego szczebla. Ocenie poddane zostały mierniki skuteczności menedżerów takie jak wskaźniki rachunkowe, ekonomiczne i rynkowe. Sporo miejsca poświęcone zostało wynagrodzeniom uzależnionym od wielkości firmy. Przedstawione zostały zalety i wady takiego sposobu wynagradzania. Pod uwagę zostały wzięte także takie czynniki jak porównania społeczne i kapitał ludzki, które często odgrywają dużą rolę przy ustalaniu wysokości płac menedżerów. W artykule przeanalizowano wpływ takiego czynnika jak forma kontroli przedsiębiorstwa na wysokość i sposób wynagradzania kierownictwa. czytaj więcej Data publikacji: 02.10.2007 Autor: Piotr Urbanek

Płaca minimalna w Unii Europejskiej w świetle dorocznego raportu Eurostatu w 2007 roku

Artykuł prezentuje analizę dorocznego badania wysokości płacy minimalnej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, krajach kandydujących do jej grona (Turcja) oraz Stanach Zjednoczonych. Jest to spojrzenie na wysokość tego wskaźnika w poszczególnych państwach mierzonego w EURO oraz na wartość bardziej urealnioną PPS, czyli silę nabywczą pieniądza. Okazuje się, że różnice między danymi przedstawiane za pomocą odmiennych jednostek (EURO, PPS) są zasadniczo odmienne. Artykuł w swej treści wyjaśnia tę zależność. Jest to również procentowa analiza udziału poszczególnych kategorii społecznych i zawodowych w zjawiskach ekonomicznych z punktu widzenia wysokości płacy minimalnej, a więc liczba pracowników pełnoetatowych pobierających wynagrodzenie na poziomie płacy minimalnej oraz płaca minimalna jako procent średnich zarobków brutto w przemyśle i usługach. Artykuł zawiera 3 tabele i jeden rysunek. czytaj więcej Data publikacji: 02.10.2007 Autor: Patrycjusz Hola

Rozpiętość wynagrodzeń a motywacja pracowników

Celem artykułu jest przedstawienie związków pomiędzy rozpiętością wynagrodzeń pracowników a motywacją do pracy. Zaprezentowano dwa podejścia teoretyczne: teorię turnieju oraz teorię sprawiedliwości, które zakładają różny wpływ zróżnicowania wynagrodzeń na motywację pracowników i ich produktywność. Empiryczne badania wspierają teorię turnieju, w myśl której pracownicy są motywowani do pracy poprzez obietnicę awansu i wysokich nagród na kolejnych poziomach hierarchii firmy. W środowisku biznesowym wysokie rozpiętości płac, szczególnie w obrębie kadry kierowniczej, są wskaźnikiem wyższej efektywności pracowników. Jednocześnie dużą rolę odgrywa kontekst, w jakim działa firma. Niestabilne i trudno przewidywalne warunki zwiększają skuteczność systemów motywacyjnych opartych na dużych rozpiętościach wynagrodzeń. Potrzeba przyciągnięcia wybitnych menedżerów do firmy w trudnym okresie skutkuje tym, że oferuje się im jeszcze wyższe, także w relacji do innych pracowników, wynagrodzenia i szanse awansu. czytaj więcej Data publikacji: 18.09.2007 Autor: Katarzyna Jaśko

Sztuka wynagradzania według Schustera i Zingheim - Jak płacić by pozyskać i utrzymać najlepszych ludzi?

Artykuł podsumowuje dorobek pracy dwójki wybitnych specjalistów z dziedziny wynagradzania – Patricii Zingheim oraz Jay R. Schustera. Są oni autorami ponad stu publikacji na ten temat, ukazujących się na łamach prestiżowych wydawnictw z branży, oraz założycielami znanej firmy konsultingowej w Los Angeles. W 2006 r. otrzymali nagrodę Keystone Award - najwyższe wyróżnienie w branży HR. Od ponad dwudziestu lat doradzają firmom na całym świecie jak wynagradzać by osiągnąć przewagę konkurencyjną oraz utrzymać najbardziej wartościowych pracowników. Na tych zagadnieniach koncentruje się artykuł, w którym omawia się ich koncepcję na system wynagradzania oraz praktycznie wskazówki jego wprowadzenia. Dowiedzą się Państwo dlaczego Schuster i Zingheim optują za wynagradzaniem umiejętności oraz jak połączyć je z wynagradzaniem za wyniki. Artykuł ma na celu przekazanie doświadczeń tej pary specjalistów tak, by każdy z Państwa mógł znaleźć jakieś odniesienie do własnej firmy. czytaj więcej Data publikacji: 18.09.2007 Autor: Ewa Jankowska

Motywowanie do rozwoju - wynagradzanie oparte na umiejętnościach

W artykule zaprezentowano podstawowe zasady systemu wynagradzania opartego na umiejętnościach. Przedstawiono także korzyści i ewentualne zagrożenia z nim związane. Wynagradzanie oparte na umiejętnościach opiera się na powiązaniu części zmiennej płacy z posiadanymi przez pracownika zdolnościami i potencjałem, który może realizować na swoim stanowisku. Taka konstrukcja systemu wynagrodzeń ma służyć zmotywowaniu pracowników do podwyższania poziomu, na jakim wykonują swoje obowiązki. Jest kilka etapów, które zakłada ten model wynagradzania. Początkiem jest właściwe określenie potrzeb firmy w zakresie wymaganych od pracowników umiejętności. Poprzez zapewnienie odpowiednich szkoleń oraz skuteczny system oceny i certyfikowania pracowników zwiększa się wiarygodność systemu wynagradzania za umiejętności. Korzyści, jakie można w zamian uzyskać, to lepsza jakość usług i produktów a także większe możliwości skutecznego działania przy relatywnie mniejszych zasobach ludzkich. czytaj więcej Data publikacji: 04.09.2007 Autor: Katarzyna Jaśko

Plan Scanlona, plan Ruckera i Imposhare - trzy formy gain sharingu

Artykuł opisuje trzy rodzaje partycypacyjnego systemu wynagrodzeń gain sharing (udziału w korzyściach): Plan Scanlona, Plan Ruckera i Imposhare. Na początku porównuje podstawowe cechy wszystkich rodzajów. Plan Scanlona jest nakierowany na innowacyjność, efektywność i obniżanie kosztów. Imposhare skupia się na wzroście wydajności pracy. Celem Planu Ruckera jest wzrost produktywności. Plan Scanlona opiera się na pięciu podstawowych zasadach – tożsamości organizacji, uczestnictwie, kompetencjach pracowników, podziale premii i atmosferze współpracy. Artykuł dokładnie je charakteryzuje. Opisany zostaje zmodyfikowany przez Zofię Sekułę Plan Ruckera oraz to, jakimi czynnikami wyróżniają się różne formy Planu Ruckera. Na końcu podane zostają cechy Planu Imposhare, charakteryzującego się prostotą i łatwością w administrowaniu, a stosowanego tylko wobec pracowników produkcyjnych czytaj więcej Data publikacji: 04.09.2007 Autor: Marzena Jakubiec

Wynagrodzenia najlepiej zarabiających CEO w Stanach Zjednoczonych w 2006 roku

Artykuł prezentuje rezultaty badania wysokości wynagrodzeń w grupie 500 najlepszych dyrektorów generalnych wśród amerykańskich spółek tworzących indeks Standard & Poor 500. Badanie to jest przeprowadzane corocznie przez miesięcznik Forbes i jest uważane za najbardziej prestiżową ankietę wysokości wynagrodzeń w Stanach Zjednoczonych. Okazuje się, że średnia wartość wynagrodzeń wśród badanych dyrektorów generalnych wzrosła w ubiegłym roku o 38% i wyniosła około 7,5 miliarda dolarów. W pierwszej kolejności zaprezentowane zostanie zestawienie najlepiej zarabiających CEO jako wartość wszelkich świadczeń przekazywanych przez firmę na rzecz badanego. W drugiej części można się zapoznać z badaniem mierzącym tak zwaną skuteczność operacyjną dyrektorów generalnych. Trzecia część prezentuje listę pięciu najbardziej przepłacanych dyrektorów generalnych w USA. czytaj więcej Data publikacji: 04.09.2007 Autor: Patrycjusz Hola