Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Profil kompetencyjny - posiadany przez pracownika lub wymagany na konkretnym stanowisku zestaw najistotniejszych kompetencji.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Dlaczego warto stosować benefity w wynagradzaniu?

W krajach zachodnich benefity stanowią nieodłączny element strategii wynagradzania. Powoli staje się to regułą także w Polsce. Dlaczego tak się dzieje? Co sprawia, że benefity są tak ważne? Co można zyskać stosując świadczenia dodatkowe w procesie wynagradzania? Niniejszy artykuł stanowi przegląd danych, argumentów i koncepcji wskazujących na korzyści płynące z wprowadzenia w firmie programów świadczeń dodatkowych. Omówiono w nim m.in. rolę benefitów jako narzędzi przyciągania, utrzymywania i budowania lojalności pracowników, oraz przedstawiono główne mechanizmy za pomocą których świadczenia dodatkowe oddziałują na motywację i zaangażowanie osób zatrudnionych. Z niniejszego opracowania dowiedzą się Państwo także jakiego typu oszczędności można się spodziewać wprowadzając w firmie benefity, oraz w jaki sposób włączenie świadczeń dodatkowych do wynagrodzenia pracownika może pomóc w sytuacji konieczności cięcia kosztów w przedsiębiorstwie. Artykuł zawiera dwa wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 23.04.2012 Autor: Joanna Kłosowska

Jak amerykańskie firmy dbają o zdrowie pracowników?

Artykuł ukazuje rozbudowany koszyk benefitów zdrowotnych, jakie można odnaleźć w ofercie amerykańskich pracodawców. Poza najbardziej typowymi, jak ubezpieczenie zdrowotne czy opieka medyczna, występują też świadczenia niespotykane w innych częściach świata. Organizacje dofinansowują operacje zmiany płci, leczenie niepłodności lub programy i zabiegi odchudzające. Popularne są również nagrody dla pracowników dbających o zdrowie, np. poprzez niespożywanie produktów tytoniowych. Budowanie dobrej atmosfery pracy również pośrednio wpływa na zdrowie i samopoczucie, stąd akcje „Weź dziecko do pracy” czy „Weź zwierzę do pracy”. Jeśli mimo tak atrakcyjnej i szerokiej oferty pracownik jest znudzony, może nabrać sił w pokoju do… drzemki. Artykuł zawiera 6 wykresów. czytaj więcej Data publikacji: 23.04.2012 Autor: Teresa Hantz

Wynagrodzenia w firmach usługowych, w których wiedza i postawy pracowników odgrywają kluczową rolę (usługi profesjonalne)

Niniejszy artykuł został poświęcony systemom wynagradzania w firmach usługowych, których skuteczna działalność zależy przede wszystkim od wiedzy pracowników oraz prezentowanych przez nich postaw (usługi profesjonalne). Dotyczy on więc przede wszystkim podmiotów zajmujących się szeroko pojętym doradztwem – zarówno biznesowym, jak i technicznym. Na wstępie przedstawiono cztery obszary, na których w szczególności powinien koncentrować się system wynagradzania w tego typu firmach. Należą do nich: promocja wiedzy i odpowiednich postaw, utrzymanie najlepszych pracowników, zapewnienie efektywności kosztowej oraz wsparcie pracy zespołowej. W dalszej części tekstu omówiono trzyetapowy, odpowiedni dla omawianych firm proces budowy systemu płac. Skoncentrowano się przy tym na zaprezentowaniu związku pomiędzy czterema, wspomnianymi kwestiami a rozwiązaniami stosowanymi w nowoczesnym wynagradzaniu. czytaj więcej Data publikacji: 16.04.2012 Autor: Patrycja Grzesińska

Przykład maksymalizacji efektywności nakładów na wynagrodzenia

W wielu firmach zarządzanie wynagrodzeniami wciąż opiera się na zasadzie, iż koszty są ważniejsze niż korzyści. Innymi słowy lepiej jest wydać 10 PLN, które nie przyniesie żadnego zysku niż 15 PLN mogące wygenerować korzyści rzędu 20 PLN. Z punktu widzenia logiki biznesowej jest to podejście błędne. Niektórzy pracodawcy uświadomili sobie już tę kwestię i zdecydowali się zerwać z tradycyjnym podejściem. Przypadek jednego z takich przedsiębiorstw opisano w poniższym artykule. Zaprezentowano w nim proces decyzyjny, który doprowadził do istotnych zmian związanych z polityką płacy zasadniczej i rozwiązaniami z zakresu dodatków motywacyjnych. Opisano również wyniki podjętych działań, świadczące o tym, iż zerwanie z utartymi schematami oraz potraktowanie nakładów na wynagrodzenia jako inwestycji może przynieść wymierne i pokaźne korzyści. czytaj więcej Data publikacji: 11.04.2012 Autor: Grzegorz Spólnik

Czy awans bez podwyżki to właściwe remedium w okresie recesji?

Artykuł poświęcony jest zagadnieniu awansu zawodowego nie uwzględniającego podwyżki wynagrodzenia gotówkowego. Rozważania rozpoczynają się od przedstawienia istoty oraz rodzajów awansów. W części kolejnej zobrazowano problemy zarządcze organizacji, spowodowane spowolnieniem gospodarczym oraz ich wpływ na politykę personalną. Ważny element tekstu dotyczy wyników badań amerykańskiej firmy OfficeTeam, analizującej skalę zjawiska oraz zapatrywania pracowników na awans bez podwyżki. Następne skupiono się na aspekcie motywacyjnym związanym z wyższą pozycją zawodową. Ostatnie akapity dotyczą uwarunkowań prawnych oraz dodatkowych rozwiązań, o które pracownik może ubiegać się w zamian za podwyżkę. Tekst zawiera 2 wykresy oraz 1 schemat. czytaj więcej Data publikacji: 26.03.2012 Autor: Iwona Karkocha

Upraszczanie systemów wynagradzania sprzedawców

Ciągłe rozbudowywanie systemów wynagradzania może być głównym powodem spadku ich efektywności. Niniejszy artykuł opisuje sześć najważniejszych zasad, których przestrzeganie pomaga firmom uprościć funkcjonujące systemy płac pracowników działów sprzedaży. Na początku ukazano w jaki sposób udoskonalić opisy stanowisk pracy oraz dlaczego warto w trakcie ustalania celów sprzedażowych wziąć pod uwagę zadania postawione przed całą organizacją. Następnie uwagę poświęcono odpowiedniemu doborowi miar efektywności, w oparciu o które wyliczane są zarobki sprzedawców. Pokazano jakie problemy niesie za sobą uwzględnienie zbyt wielu wskaźników oraz takich miar efektywności, które są źle dobrane, zbędne lub których firma nie może wyliczyć. Zwrócono również uwagę na to jak ważne jest ustalenie przejrzystych reguł kwalifikacji sprzedaży. Na zakończenie ukazano w jaki sposób raportować oraz komunikować wyniki osiągane przez zatrudnionych. czytaj więcej Data publikacji: 12.03.2012 Autor: Patrycja Grzesińska

Od czego uzależnić wysokość krótkoterminowych wynagrodzeń menedżerów?

W artykule omówiono czynniki jakie należy brać pod uwagę przy ustalaniu wynagrodzeń najwyższego kierownictwa. Wskazano ich cztery podstawowe grupy, które powinny być brane pod uwagę. Są to: wyniki ekonomiczne, wielkość przedsiębiorstwa, porównania społeczne oraz kapitał ludzki. W każdym z nich wskazano, w jaki sposób wykorzystać je do ustalenia poziomu zarobków. Wyniki ekonomiczne odnoszą się do obiektywnej oceny efektywności działania spółki. Wielkość firmy wiąże się z jej rozwojem. Porównania społeczne oznaczają konieczność analizy działania przedsiębiorstwa wraz z jego otoczeniem rynkowym. Natomiast przez kapitał ludzki należy rozumieć kompetencje menedżera, które mogą zostać wykorzystane w jego pracy. czytaj więcej Data publikacji: 09.01.2012 Autor: Krzysztof Domagała

Prognozy zmian wynagrodzeń dla Polski i Europy w 2012 roku

Jak wyglądają prognozy wynagrodzeń dla Polski w 2012 roku? W artykule zaprezentowano aktualne dane dotyczące prognozowanego wzrostu płac. Tekst rozpoczyna prezentacja dynamiki wzrostów wynagrodzeń w kraju w ostatniej dekadzie oraz przewidywane wzrosty. Omówiono również powiązanie inflacji z wynagrodzeniami. Jak Polska wypada na tle innych krajów europejskich? Opracowanie zawiera także i takie dane. Artykuł zawiera 10 wykresów. czytaj więcej Data publikacji: 28.12.2011 Autor: Magdalena Wrzesień

Prognozy wzrostu wynagrodzeń na świecie w 2012 roku

O ile wzrosną wynagrodzenia na świecie w 2012 roku? W artykule przedstawiono prognozy dotyczące wzrostu płac w różnych regionach świata. Plany przedsiębiorstw dotyczące zwiększenia funduszu płac mocno wiążą się koniunkturą. Dlatego w publikacji zaprezentowano dynamikę PKB na przestrzeni ostatniej dekady oraz przewidywany wzrost gospodarczy na rok 2012. Lata 2010-2011 to okres galopujących ceny towarów i usług konsumpcyjnych. Czy w kolejnych 12 miesiącach wzrost wynagrodzeń zostanie „zjedzony” przez inflację? W artykule zestawiono dane Międzynarodowego Funduszu Walutowego dotyczące tego, w jakim tempie będą rosły ceny towarów i usług w różnych częściach świata. Artykuł zawiera 6 wykresów. czytaj więcej Data publikacji: 28.12.2011 Autor: Krzysztof Belczyk

Amerykańskie startupy stawiają na oryginalność benefitów

Artykuł porusza kwestie oryginalności benefitów w nowopowstałych firmach. Młode amerykańskie startupy prześcigają się w pomysłach na zaoferowanie najbardziej wyjątkowych świadczeń pozapłacowych. Co zatem proponują pracownikom? Przede wszystkim przyjemne miejsce pracy połączone z relaksem i zabawą. Wśród nich należy wspomnieć o darmowych wejściach na stoki narciarskie, zajęcia jogi czy darmowe wykwintne potrawy. Niektóre z firm oferują konkursy na najbardziej innowacyjnych pracowników. Do wygrania, poza statuetką, są nagrody wybierane za pomocą koła fortuny. Dzięki temu można zdobyć Ipady, bilety na koncerty czy też extra dzień wolny. czytaj więcej Data publikacji: 19.12.2011 Autor: Konrad Nawrot