Artykuł poświęcony jest zagadnieniu awansu zawodowego nie uwzględniającego podwyżki wynagrodzenia gotówkowego. Rozważania rozpoczynają się od przedstawienia istoty oraz rodzajów awansów. W części kolejnej zobrazowano problemy zarządcze organizacji, spowodowane spowolnieniem gospodarczym oraz ich wpływ na politykę personalną. Ważny element tekstu dotyczy wyników badań amerykańskiej firmy OfficeTeam, analizującej skalę zjawiska oraz zapatrywania pracowników na awans bez podwyżki. Następne skupiono się na aspekcie motywacyjnym związanym z wyższą pozycją zawodową. Ostatnie akapity dotyczą uwarunkowań prawnych oraz dodatkowych rozwiązań, o które pracownik może ubiegać się w zamian za podwyżkę. Tekst zawiera 2 wykresy oraz 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.03.2012
Autor: Iwona Karkocha
Ciągłe rozbudowywanie systemów wynagradzania może być głównym powodem spadku ich efektywności. Niniejszy artykuł opisuje sześć najważniejszych zasad, których przestrzeganie pomaga firmom uprościć funkcjonujące systemy płac pracowników działów sprzedaży. Na początku ukazano w jaki sposób udoskonalić opisy stanowisk pracy oraz dlaczego warto w trakcie ustalania celów sprzedażowych wziąć pod uwagę zadania postawione przed całą organizacją. Następnie uwagę poświęcono odpowiedniemu doborowi miar efektywności, w oparciu o które wyliczane są zarobki sprzedawców. Pokazano jakie problemy niesie za sobą uwzględnienie zbyt wielu wskaźników oraz takich miar efektywności, które są źle dobrane, zbędne lub których firma nie może wyliczyć. Zwrócono również uwagę na to jak ważne jest ustalenie przejrzystych reguł kwalifikacji sprzedaży. Na zakończenie ukazano w jaki sposób raportować oraz komunikować wyniki osiągane przez zatrudnionych.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.03.2012
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule omówiono czynniki jakie należy brać pod uwagę przy ustalaniu wynagrodzeń najwyższego kierownictwa. Wskazano ich cztery podstawowe grupy, które powinny być brane pod uwagę. Są to: wyniki ekonomiczne, wielkość przedsiębiorstwa, porównania społeczne oraz kapitał ludzki. W każdym z nich wskazano, w jaki sposób wykorzystać je do ustalenia poziomu zarobków. Wyniki ekonomiczne odnoszą się do obiektywnej oceny efektywności działania spółki. Wielkość firmy wiąże się z jej rozwojem. Porównania społeczne oznaczają konieczność analizy działania przedsiębiorstwa wraz z jego otoczeniem rynkowym. Natomiast przez kapitał ludzki należy rozumieć kompetencje menedżera, które mogą zostać wykorzystane w jego pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.01.2012
Autor: Krzysztof Domagała
Jak wyglądają prognozy wynagrodzeń dla Polski w 2012 roku? W artykule zaprezentowano aktualne dane dotyczące prognozowanego wzrostu płac. Tekst rozpoczyna prezentacja dynamiki wzrostów wynagrodzeń w kraju w ostatniej dekadzie oraz przewidywane wzrosty. Omówiono również powiązanie inflacji z wynagrodzeniami. Jak Polska wypada na tle innych krajów europejskich? Opracowanie zawiera także i takie dane. Artykuł zawiera 10 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2011
Autor: Magdalena Wrzesień
O ile wzrosną wynagrodzenia na świecie w 2012 roku? W artykule przedstawiono prognozy dotyczące wzrostu płac w różnych regionach świata. Plany przedsiębiorstw dotyczące zwiększenia funduszu płac mocno wiążą się koniunkturą. Dlatego w publikacji zaprezentowano dynamikę PKB na przestrzeni ostatniej dekady oraz przewidywany wzrost gospodarczy na rok 2012. Lata 2010-2011 to okres galopujących ceny towarów i usług konsumpcyjnych. Czy w kolejnych 12 miesiącach wzrost wynagrodzeń zostanie „zjedzony” przez inflację? W artykule zestawiono dane Międzynarodowego Funduszu Walutowego dotyczące tego, w jakim tempie będą rosły ceny towarów i usług w różnych częściach świata. Artykuł zawiera 6 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2011
Autor: Krzysztof Belczyk
Artykuł porusza kwestie oryginalności benefitów w nowopowstałych firmach. Młode amerykańskie startupy prześcigają się w pomysłach na zaoferowanie najbardziej wyjątkowych świadczeń pozapłacowych. Co zatem proponują pracownikom? Przede wszystkim przyjemne miejsce pracy połączone z relaksem i zabawą. Wśród nich należy wspomnieć o darmowych wejściach na stoki narciarskie, zajęcia jogi czy darmowe wykwintne potrawy. Niektóre z firm oferują konkursy na najbardziej innowacyjnych pracowników. Do wygrania, poza statuetką, są nagrody wybierane za pomocą koła fortuny. Dzięki temu można zdobyć Ipady, bilety na koncerty czy też extra dzień wolny.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.12.2011
Autor: Konrad Nawrot
Niniejszy artykuł ukazuje kiedy i w jaki sposób firmy powinny uzależniać wysokość wynagrodzenia pracowników działów sprzedaży od satysfakcji klientów. Na wstępie ukazano jakie zmiany zachodzące w gospodarce oraz świadomości konsumentów sprawiły, iż opisywane rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne. Następnie zwrócono uwagę na konieczność zastanowienia się nad tym jakie jest znaczenie zadowolenia odbiorców w sukcesie całej organizacji. W kolejnej części artykułu przedstawiono trzy zasadnicze metody pomiaru satysfakcji na potrzeby ustalania wysokości wynagrodzenia zatrudnionych. Uwzględniono tutaj zatem ankiety przeprowadzane bezpośrednio z klientem, analizę historii sprzedaży oraz dokonywanie oceny wkładu poszczególnych pracowników w ostateczne zadowolenie odbiorców. Na zakończenie ukazano w jaki sposób uwzględniać satysfakcję klientów w planach dodatków motywacyjnych.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.12.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł został poświęcony prawidłowemu ustalaniu wysokości wynagrodzenia nowo zatrudnionym pracownikom firmy. Na wstępie pokazano dlaczego wiele organizacji nie daje sobie rady z tym procesem oraz zaprezentowano najważniejsze powody, dla których jest on niezwykle ważny z punktu widzenia efektywności systemu płac w przedsiębiorstwie. Następnie skupiono się na najważniejszych czynnikach, jakie firma powinna brać pod uwagę przy ustalaniu pensji nowym pracownikom, rozpoczynającym dopiero swoją karierę zawodową. Kolejna część artykułu została poświęcona przed wszystkim zarobkom osób posiadających już doświadczenie zawodowe. Zaprezentowano najważniejsze determinanty, które powinny mieć wpływ na wysokość ich pierwszego wynagrodzenia oraz ukazano najważniejsze etapy jego szacowania. Na zakończenie przytoczono przykładowy schemat ustalania pensji nowo zatrudnionym pracownikom firmy. Artykuł zawiera 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.11.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule został omówiony system motywacyjny funkcjonujący w BRE Banku SA, który wykorzystuje obligacje z prawem pierwszeństwa do nabycia akcji. Na wstępie przedstawiono ogólne dane o wynagrodzeniach osób zarządzających w 2010 roku. Uwzględniono podział na wynagrodzenia zasadnicze, pozostałe korzyści, bonus za 2009 rok oraz rozliczenie poprzedniego programu motywacyjnego opartego na akcjach Commerzbanku. W dalszej części skoncentrowano się na omówieniu zasad funkcjonowania aktualnego programu. Przedstawiono najważniejsze założenia oraz ogólne informacje o kryteriach, które muszą zostać spełnione, aby uczestnicy programu mogli nabyć prawo nabycia akcji. W końcowej części przeanalizowano jego rozliczenie za rok 2010. Artykuł zawiera 2 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.11.2011
Autor: Krzysztof Domagała
Pomimo kryzysu, wielu pracowników jest w stanie podjąć ryzyko zmiany pracy. Mimowolnie rodzi się pytanie – co ich skłania do takiej decyzji i jak zapobiec odpływowi doświadczonej kadry z przedsiębiorstwa? Artykuł podejmuje kwestię budowania motywacji i zaangażowania pracowników za pomocą bodźców pozapłacowych oraz omawia zagadnienie „pakiet korzyści pracownika” (EVP – Employee Value Proposition). W zależności od kultury i miejsca zamieszkania, ich oczekiwania kształtują się w sposób bardzo różnorodny. Artykuł odpowiada m.in. na pytania: Jakie narodowości cenią wartość płacy zasadniczej, a jakie możliwości rozwoju? Czy rodzaj wykonywanej pracy jest ważniejszy od planu emerytalnego? Jakie wartości najbardziej wpływają na zaangażowanie pracowników? Artykuł zawiera 3 tabele, 2 wykresy i 1 rysunek.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.11.2011
Autor: Teresa Hantz