Artykuł porusza kwestie oryginalności benefitów w nowopowstałych firmach. Młode amerykańskie startupy prześcigają się w pomysłach na zaoferowanie najbardziej wyjątkowych świadczeń pozapłacowych. Co zatem proponują pracownikom? Przede wszystkim przyjemne miejsce pracy połączone z relaksem i zabawą. Wśród nich należy wspomnieć o darmowych wejściach na stoki narciarskie, zajęcia jogi czy darmowe wykwintne potrawy. Niektóre z firm oferują konkursy na najbardziej innowacyjnych pracowników. Do wygrania, poza statuetką, są nagrody wybierane za pomocą koła fortuny. Dzięki temu można zdobyć Ipady, bilety na koncerty czy też extra dzień wolny.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.12.2011
Autor: Konrad Nawrot
Niniejszy artykuł ukazuje kiedy i w jaki sposób firmy powinny uzależniać wysokość wynagrodzenia pracowników działów sprzedaży od satysfakcji klientów. Na wstępie ukazano jakie zmiany zachodzące w gospodarce oraz świadomości konsumentów sprawiły, iż opisywane rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne. Następnie zwrócono uwagę na konieczność zastanowienia się nad tym jakie jest znaczenie zadowolenia odbiorców w sukcesie całej organizacji. W kolejnej części artykułu przedstawiono trzy zasadnicze metody pomiaru satysfakcji na potrzeby ustalania wysokości wynagrodzenia zatrudnionych. Uwzględniono tutaj zatem ankiety przeprowadzane bezpośrednio z klientem, analizę historii sprzedaży oraz dokonywanie oceny wkładu poszczególnych pracowników w ostateczne zadowolenie odbiorców. Na zakończenie ukazano w jaki sposób uwzględniać satysfakcję klientów w planach dodatków motywacyjnych.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.12.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł został poświęcony prawidłowemu ustalaniu wysokości wynagrodzenia nowo zatrudnionym pracownikom firmy. Na wstępie pokazano dlaczego wiele organizacji nie daje sobie rady z tym procesem oraz zaprezentowano najważniejsze powody, dla których jest on niezwykle ważny z punktu widzenia efektywności systemu płac w przedsiębiorstwie. Następnie skupiono się na najważniejszych czynnikach, jakie firma powinna brać pod uwagę przy ustalaniu pensji nowym pracownikom, rozpoczynającym dopiero swoją karierę zawodową. Kolejna część artykułu została poświęcona przed wszystkim zarobkom osób posiadających już doświadczenie zawodowe. Zaprezentowano najważniejsze determinanty, które powinny mieć wpływ na wysokość ich pierwszego wynagrodzenia oraz ukazano najważniejsze etapy jego szacowania. Na zakończenie przytoczono przykładowy schemat ustalania pensji nowo zatrudnionym pracownikom firmy. Artykuł zawiera 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.11.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule został omówiony system motywacyjny funkcjonujący w BRE Banku SA, który wykorzystuje obligacje z prawem pierwszeństwa do nabycia akcji. Na wstępie przedstawiono ogólne dane o wynagrodzeniach osób zarządzających w 2010 roku. Uwzględniono podział na wynagrodzenia zasadnicze, pozostałe korzyści, bonus za 2009 rok oraz rozliczenie poprzedniego programu motywacyjnego opartego na akcjach Commerzbanku. W dalszej części skoncentrowano się na omówieniu zasad funkcjonowania aktualnego programu. Przedstawiono najważniejsze założenia oraz ogólne informacje o kryteriach, które muszą zostać spełnione, aby uczestnicy programu mogli nabyć prawo nabycia akcji. W końcowej części przeanalizowano jego rozliczenie za rok 2010. Artykuł zawiera 2 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.11.2011
Autor: Krzysztof Domagała
Pomimo kryzysu, wielu pracowników jest w stanie podjąć ryzyko zmiany pracy. Mimowolnie rodzi się pytanie – co ich skłania do takiej decyzji i jak zapobiec odpływowi doświadczonej kadry z przedsiębiorstwa? Artykuł podejmuje kwestię budowania motywacji i zaangażowania pracowników za pomocą bodźców pozapłacowych oraz omawia zagadnienie „pakiet korzyści pracownika” (EVP – Employee Value Proposition). W zależności od kultury i miejsca zamieszkania, ich oczekiwania kształtują się w sposób bardzo różnorodny. Artykuł odpowiada m.in. na pytania: Jakie narodowości cenią wartość płacy zasadniczej, a jakie możliwości rozwoju? Czy rodzaj wykonywanej pracy jest ważniejszy od planu emerytalnego? Jakie wartości najbardziej wpływają na zaangażowanie pracowników? Artykuł zawiera 3 tabele, 2 wykresy i 1 rysunek.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.11.2011
Autor: Teresa Hantz
Artykuł opiera się w głównej mierze na informacjach zamieszczonych w raporcie firmy MetLife, międzynarodowych różnic w stosowaniu świadczeń pozapłacowych. Grupę państw objętych badaniem tworzą: Australia, Brazylia, Meksyk, Indie oraz Wielka Brytania. Każdy z krajów reprezentuje inne warunki gospodarcze i demograficzne. Jako punkt wyjściowy podano najważniejsze problemy pracodawców i pracowników. Pokazano następnie, że właściwie dobrana strategia benefitowa powinna spełniać obustronne oczekiwania. Tekst uzasadnia więc, dlaczego globalne oczekiwania pracodawców mogą być spełnione jedynie poprzez zrozumienie lokalnych problemów. Opracowanie zawiera 3 tabele oraz 5 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.11.2011
Autor: Iwona Karkocha
Optymalnie podzielone terytoria sprzedażowe są jednym z podstawowych warunków prowadzenia efektywnej działalności handlowej. Zależą od nich jednak nie tylko zyski przedsiębiorstwa, ale również zarobki jego pracowników. Potencjał obszaru na jakim działa handlowiec ma bowiem ogromny wpływ na liczbę oraz wartość realizowanych przez niego zamówień, a co za tym idzie również na jego premię. W artykule opisano konieczność zapewnienia zrównoważonego podziału terytoriów sprzedażowych w celu zagwarantowania sprawiedliwości oraz efektywności systemu wynagradzania i motywowania. Przedstawiono także wyzwania, jakie w kwestii zarządzania kadrami i płacami niesie proces reorganizacji obszaru handlowego. Artykuł zawiera 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.11.2011
Autor: Grzegorz Spólnik
Artykuł powstał na podstawie raportu 2011
Employee Benefits. Examining Employee Benefits Amidst Uncertainty opracowanego przez SHRM. Skupiono w nim uwagę na benefitach i ich popularności wśród pracowników amerykańskich firm. W związku z dużą niepewnością gospodarczą i zatrudnienia w USA najbardziej popularne benefity wspierają sytuację materialną pracowników. Wśród świadczeń rodzinnych należy wymienić m.in. możliwość przyjścia do pracy z dzieckiem w nagłej sytuacji czy pomoc w adopcji dziecka. W artykule omówiono świadczenia dodatkowe związane z ochroną zdrowia oraz finansowe. Opisano również benefity elastyczne, które według SHRM powinny być standardem w XXI wieku. Ponadto scharakteryzowano świadczenia typu wellness, ułatwiające zmianę pracy i przeprowadzkę oraz przysługujące w podróży służbowej. Artykuł zawiera 6 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
17.10.2011
Autor: Konrad Nawrot
Prawidłowo przyznana podwyżka płacy zasadniczej jest dla pracownika nagrodą za dotychczasowe osiągnięcia oraz skutecznym bodźcem motywującym go do jeszcze lepszej pracy. Niniejszy artykuł został w całości poświęcony strategiom, które odnoszą się do wzrostu wynagrodzeń w firmie. Na wstępie przedstawiono jakie mogą być podstawowe kryteria przyznawania podwyżek. Następnie omówiono tzw. podwyżki automatyczne, sprawdzające się jedynie w przypadku tradycyjnych tabel płac. Kolejna część opracowania skupia się natomiast na trzech strategiach, które odnoszą się do bardziej elastycznych systemów wynagrodzeń. Opisano tutaj takie kryteria przyznawania podwyżek jak efekty pracy, kompetencje pracownika oraz sytuacja na rynku pracy. Na zakończenie opisano strategię, bazującą na mieszanych kryteriach wzrostu wynagrodzeń. Przedstawiono podejście łączenia podwyżek uzależnionych od efektów z podwyżkami będącymi wynikiem stażu pracy. Artykuł zawiera 1 wykres oraz 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.10.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Skuteczny przekaz informacji to nie taki, który jest obszerny i dostarcza dużo szczegółów, tylko taki który jest przejrzysty i zrozumiały. Z wynagrodzeniami jest podobnie. Zbyt dużo skomplikowanych detali w kampanii informacyjnej może zniweczyć wysiłek jaki został włożony w opracowanie systemu wynagrodzeń. Trudno sobie również wyobrazić sukces tego typu działania jeśli nie uzyska się wsparcia szeroko rozumianej kadry kierowniczej i nie sprawi się żeby menedżerowie zrozumieli nowe rozwiązania.
Niniejszy artykuł zawiera wskazówki w jaki sposób stawić czoło tego typu wyzwaniu i sprawić aby zasady wynagradzania panujące w firmie stały się częścią kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.10.2011
Autor: Radosław Sieczka