W artykule omówiono kwestię różnic indywidualnych dotyczących postaw wobec pieniądza, w tym przede wszystkim materializmu. Omówiono zmienne demograficzne i psychospołeczne mogące wyjaśnić różnice w postawach wobec pieniędzy i gospodarowaniu nimi. Ukazano zależność indywidualnych konstruktów pieniądza z motywacją do realizowania potrzeb życiowych. Przedstawiono poglądy na temat zależności między skłonnością do wydawania lub oszczędzania pieniędzy a materializmem. Ukazano sposób postrzegania pieniędzy przez materialistów, przedstawiając także korelaty osobowościowe i podstawy światopoglądowe materializmu. Zawarto dane dotyczące związku między teorią miłości do pieniądza, satysfakcją z wynagrodzenia a zachowaniami nieetycznymi w miejscu pracy. Zaproponowano również przykładowe zagadnienia z dziedziny biznesu, w których możliwe jest poczynienie praktycznych implikacji przedstawionych danych.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.05.2008
Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska
Suplement do sprawozdania z konferencji
czytaj więcej
Data publikacji:
16.05.2008
Artykuł przedstawia system wynagradzania pracowników na najwyższych stanowiskach w największej na świecie firmie produkującej napoje bezalkoholowe. Okazuje się, że ta ogromna firma, której produkty sprzedawane są w ponad 200 krajach świata, niemal całkowicie uzależnia wynagrodzenia swoich pracowników na najwyższych szczeblach od wydajności indywidualnej oraz od wyników korporacji ogółem. Stosuje system, w którym wynagrodzenie całkowite złożone jest z trzech elementów: płacy podstawowej, rocznego dodatku motywacyjnego oraz wynagradzania akcjami. Należy przy tym zaznaczyć, że płaca podstawowa to najmniejsza część wynagrodzenia całkowitego, podczas gdy wynagradzanie akcjami stanowi element dominujący. Oznacza to, że The Coca-Cola Company szczodrze wynagradza dobre wyniki. Jednak oznacza to również, że za brak oczekiwanych rezultatów pracownik nie otrzymuje nic.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.05.2008
Autor: Monika Stabryła
Obecność świadczeń dodatkowych w całkowitym wynagrodzeniu jest już raczej regułą niż wyjątkiem. Celem artykułu jest zaprezentowanie roli benefitów w budowaniu zadowolenia z wynagrodzenia. Satysfakcja z wynagrodzenia jest wartym badania i ważnym czynnikiem, który może w większym stopniu niż inne elementy wpływać na ogólne zadowolenia z pracy. W artykule przedstawiono szczegółowe wyniki badań na temat uwarunkowań i konsekwencji pozytywnych postaw wobec otrzymywanych świadczeń dodatkowych. W szczególności uwzględniono ocenę systemu wynagradzania poprzez przyznawanie akcji na opcje firmy. Zaproponowano również możliwe sposoby wpłynięcia na poziom zadowolenia pracowników z otrzymywanych dodatków. Jak wynika z różnych badań, w wielu przypadkach kluczowym elementem jest właściwa komunikacja i informowanie o dostępnych świadczeniach dodatkowych. Tylko wtedy pracownicy mają możliwość docenienia oferowanych im świadczeń, gdy dysponują pełną i czytelną informacją na ich temat.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.05.2008
Autor: Katarzyna Jaśko
Artykuł jest drugą częścią cyklu poświęconego wynagradzaniu pozafinansowemu. W pierwszej części przedstawiona została koncepcja wynagrodzenia jako sieci zwrotów z pracy oraz techniki bezgotówkowego wynagradzania pracowników wiedzy. Niniejszy tekst zawiera propozycje zwrotów, które można wykorzystać konstruując system wynagrodzeń pracowników wykonawczych. Omawiane są narzędzia takie jak: budowa silnej kultury (postępowanie wg wartości jest nagrodą samą w sobie), status/prestiż jako zwrot, dobre zarządzanie, „benefity pozafinansowe” czy przekazywanie odpowiedzialności. Przedstawiana jest teza, że pracownik dokonuje bilansu ponoszonych nakładów i otrzymywanych zwrotów. Jego celem jest uzyskanie najkorzystniejszej relacji tych elementów, a nie najwyższego wynagrodzenia. Dlatego szczególna uwaga poświęcona jest narzędziu jakim jest zmniejszanie subiektywnego wkładu pracownika. Tekst kończy podsumowanie, zawierające najważniejsze wnioski płynące z obu części artykułu.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.05.2008
Autor: Michał Mudel
W artykule omówiono powiązanie inflacji z wynagrodzeniami. Na początku wyjaśnione zostały terminy płacy nominalnej i realnej. W dalszej części artykułu ogólnie przedstawione zostały zmiany płac w Polsce w roku 2007 i ich przyczyny. Artykuł podejmuje, pokrótce, temat wydajności pracy w powiązaniu ze wzrostem płac. Czytelnik może również zapoznać się z kosztową teorią inflacji w odniesieniu do wynagrodzeń. Ostatnia część artykułu jest zestawieniem prognoz na 2008 rok dotyczących płac w różnych regionach globu. Wskazana została w nich płaca nominalna, rzeczywista oraz wartość stopy inflacji. Zestawienie dotyczy krajów: Europy Zachodniej, Europy Wschodniej, Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej. Artykuł zawiera tabele płac nominalnych oraz płac po uwzględnieniu stopy inflacji w wybranych państwach z powyższych 4 regionów świata.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.04.2008
Autor: Łukasz Stępień
W artykule rozważana jest potrzeba uwzględniania kulturowej specyfiki przedsiębiorstw oraz pracowników w obliczu postępującej globalizacji rynku. Rozważono kwestię wpływu różnorodności kulturowej na możliwości konstruowania spójnych systemów wynagrodzeń. Przedstawiono popularne propozycje klasyfikacji krajów pod kątem ich obyczajów i tradycji, mogących mieć wpływ na skuteczność poszczególnych modeli wynagradzania pracowników. Zaproponowano adekwatne strategie wynagrodzeń wynikające z przedstawionych charakterystyk poszczególnych grup krajów. Dokonano analizy badań dotyczących kryteriów wynagradzania preferowanych przez przedstawicieli krajów różniących się pod kątem wyżej wspomnianych obyczajów i tradycji. Przedstawiono podstawowe wnioski i implikacje płynące z kulturowej analizy przedsiębiorstwa.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.04.2008
Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska
Artykuł opisuje związek pomiędzy przyjętą przez przedsiębiorstwo metodą oceny pracy a efektywnością wynagradzania za wyniki. Okazuje się, że związek ten jest bardzo ścisły, a sprawność oceny pracowniczej silnie odbija się na skuteczności systemu wynagradzania. Przedstawiono kilka najpopularniejszych metod ewaluacji wyników pracy oraz oceniono ich wpływ na wynagradzanie. Mimo, że niektóre z tradycyjnych sposobów oceny pozytywnie oddziaływają na systemy płac oparte na wynikach, to jednak nie są one równie skuteczne jak najnowocześniejsze rozwiązania. Chodzi tu przede wszystkim o techniki oparte na elektronicznych aplikacjach komputerowych, których szczegóły opisane są w artykule. Ponadto, przedstawione są przykłady firm, które się na te rozwiązania zdecydowały. Na podstawie ich opinii można stwierdzić, że najnowsze metody oceny pracy wykazują bardzo wiele zalet, a przede wszystkim wyjątkowo pozytywny wpływ na system wynagradzania oparty na wynikach pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.04.2008
Autor: Ewa Jankowska
Artykuł poświęcony jest systemowi premiowania na poszczególnych stanowiskach w dziale sprzedaży dużego zagranicznego koncernu. Stanowiska te są zróżnicowane pod względem zakresu obowiązków oraz stawianych wymagań. Wiążą się z tym odmienne reguły premiowania. Z tekstu dowiedzą się Państwo wedle jakich zasad naliczana jest premia Area Sales Managera oraz jakim kryteriom oceny on podlega. Podobnie w przypadku Key Account Managera i przedstawiciela handlowego. Artykuł może być ciekawą inspiracją do poszukiwania własnych rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Ważne, aby zrozumieć, że system premiowania może być bardzo skuteczny w podnoszeniu wydajności pracowników i kierowaniu ich wysiłków w pożądaną stronę. Wskazówki, co do tego jak to osiągnąć, znajdują się właśnie w niniejszym artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.04.2008
Autor: Ewa Jankowska
Artykuł stanowi podsumowanie raportu „Wynagrodzenia na różnych szczeblach zarządzania – Polska na tle innych krajów UE”. W raporcie szczegółowo opisane są relacje między płacami na poszczególnych szczeblach zarówno pod względem stawek nominalnych, jak i ich realnych wartości. Artykuł podaje część informacji zawartych w raporcie. Dotyczą one nominalnych stawek płac w wybranych krajach Unii Europejskiej oraz średniej dla całej UE. Analizowane są cztery podstawowe szczeble zarządzania: pracownika szeregowego, młodszego specjalisty, starszego specjalisty oraz menedżera. Z artykułu można dowiedzieć się, jak różnią się polskie zarobki w porównaniu do europejskich oraz jak wygląda struktura wynagrodzeń – czy jest podobna do tej w innych państwach? Wysnuto również wnioski, co do prawdopodobnego rozwoju sytuacji w Polsce w ciągu kilku najbliższych lat. Artykuł zawiera 6 tabel i 8 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.03.2008
Autor: Ewa Jankowska