Osoby ustalające płace pracowników, kierujące zespołem ludzi, zastanawiają się czasem, dlaczego zdarza się, że nagroda finansowa nie motywuje do bardziej wytężonego wysiłku, a nawet zmniejsza motywację. Bardzo często w takiej sytuacji występuje efekt wypierania motywacji. Jest on związany z siłami działającymi na styku motywacji wewnętrznej i zewnętrznej gratyfikowanego pracownika. Idea, że nagrody pieniężne mogą wypierać motywację jest zwykle uważana za anomalię, ponieważ przewiduje odwrotną reakcję od zamierzonej, zgodnej z dotychczasowymi teoriami motywowania finansowego. Efekt wypychania motywacji zaprzecza bowiem podstawowym prawom ekonomicznym mówiącym, że zwiększenie nagród pieniężnych zwiększa również wysiłek wkładany w pracę. Artykuł opisuje dokładny mechanizm działania efektu wypierania motywacji, przyczyny jego powstawania oraz wyniki badań, jakie prowadzono w tym obszarze.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.08.2008
Autor: Marzena Jakubiec
Artykuł przedstawia program wynagradzania dyrektorów oraz członków zarządu w firmie Exxon Mobil, która jest największą notowaną na giełdzie USA spółką naftową. Szczególny nacisk został położony na opis systemu wynagrodzenia, jego zasad oraz elementów składowych. Dodatkowo poddano analizie sam mechanizm podejmowania decyzji w sprawie płac oraz zakres kompetencji organów odpowiadających za prowadzenie polityki w tej sferze. Sporo miejsca poświęcono także zagadnieniu wynagradzania akcjami, ponieważ akcje firmy stanowią istotny element płacy dyrektorów w Exxon Mobil. Ponadto tekst został wzbogacony o dane liczbowe na temat wysokości oraz struktury wynagrodzeń dyrektorów tejże firmy.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.08.2008
Autor: Artur Pałasz
Bruce R. Ellig to światowy autorytet w dziedzinie wynagradzania kadry kierowniczej. Jego ogromna wiedza i wieloletnie doświadczenie zaowocowały ponad 80 artykułami i 6 książkami. Opisuje obserwowany ostatnio wzrost znaczenia rad dyrektorów (
board of directors) firm i odpowiedzialności, jaką obarcza się ich członków. Uważa, że konieczne jest odpowiednie ich wynagradzanie. Płaca powinna być nie tylko odpowiednio wysoka, ale również motywować dyrektorów zewnętrznych do pożądanych zachowań, gdyż ich zaniedbania mogą być dla firmy bardzo kosztowne. Podobnie w przypadku wynagrodzeń menedżerów Ellig opowiada się za ustalaniem programów wynagrodzeń tak, by wspierały osiąganie celów przedsiębiorstwa. Struktura poszczególnych składników wynagrodzeń musi odzwierciedlać sytuację firmy i styl działania menedżera. Płace powinny być powiązane z ryzykiem łączącym się z działalnością firmy. Równie rozważnie trzeba ustalać przysługujące najwyższemu kierownictwu dodatkowe gratyfikacje, jak przykładowo dostęp do samochodu czy samolotu. Ellig wielokrotnie podkreśla, że sytuacje firm w dużej mierze zależą od stanu gospodarki, dlatego postuluje za dostosowaniem płac wszystkich pracowników do cykli koniunkturalnych.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.08.2008
Autor: Radosław Kotowicz
Artykuł zawiera omówienie wybranych zależności pomiędzy zarobkami a wydajnością pracy w całej gospodarce. Na początku opisano czym jest wydajność pracy i w jakim celu jest ona liczona. Następnie pokazano wpływ wybranych czynników makroekonomicznych na gospodarkę. Przedstawiono tu między innymi kształtowanie się PKB na przestrzeni od 1995 do 2007 roku. Wskazano również, które czynniki miały największy wpływ na wydajność pracy w latach 90-tych oraz na początku XXI wieku.
Oprócz wskaźników ekonomicznych ukazano wpływ czynników niematerialnych (takich jak szkolenia) na wydajność pracy. Pokazano dwie tabele, które ilustrują zestawienie wynagrodzeń w zależności od wieku oraz od znajomości języków obcych. Artykuł zawiera 4 wykresy i 2 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.08.2008
Autor: Łukasz Stępień
Niniejszy tekst jest streszczeniem książki
Wynagrodzenia – rozwiązywanie problemów w praktyce. Jest to swoista kontynuacja pracy Stanisławy Borkowskiej Strategie wynagrodzeń. Każdy z dziesięciu rozdziałów składa się z części teoretycznej oraz zestawu zadań praktycznych i testów. W książce opisana jest istota i funkcje wynagrodzeń oraz analiza i ocena systemów wynagrodzeń. Autorzy przedstawili także kwestie projektowania strategii wynagrodzeń, wartościowania pracy i oceny efektów pracy oraz budowania tabel płac i podwyższania płac. Scharakteryzowano bodźce krótkoterminowe oraz beneficja. Opisano też budowę pakietu wynagrodzeń oraz proces negocjacji i konsultacji płacowych. Część zawierająca zadania praktyczne jest bardzo rozbudowana i szczegółowa, zawierająca studia przypadków z konkretnych firm.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.08.2008
Autor: Marzena Jakubiec
Innovate or perish! (z jęz. ang.: wprowadzaj innowacje albo zgiń) – to w obecnych czasach jedno z najbardziej popularnych haseł w biznesie. Specjaliści powtarzają, że aby wygrać walkę z konkurencją nie wystarczy już dostosowywać się do szybko zmieniającego się otoczenia. Aby utrzymać się na rynku, trzeba nieustannie te zmiany wyprzedzać. Jak jednak pobudzić innowacyjność wśród swoich pracowników? Okazuje się, że może w tym pomóc zastosowanie odpowiedniego systemu nagradzania za innowacje, pomysły czy idee. Taki system musi być jednak zaplanowany bardzo rozważnie, ponieważ, jeśli okaże się nieskuteczny – może przynieść zupełnie odwrotne rezultaty. W artykule zostały przedstawione główne zasady, które pomogą Państwu w skonstruowaniu efektywnego planu nagradzania pracowników za innowacyjność.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.07.2008
Autor: Monika Stabryła
W artykule zostały przedstawione narzędzia oceny zmian dokonywanych w systemach wynagradzania sprzedawców. Strukturę tekstu określają proponowane trzy poziomy audytu. W części pierwszej poruszana jest kwestia wpływu zmian na finanse firmy. Na ile modyfikacje w systemie zmieniają koszty płac? Omawiane są tutaj zagadnienia neutralności kosztowej zmiany, produktywności i rentowności wynagrodzeń. Przedstawiany jest wskaźnik CCOS. W drugiej części artykułu analizowane jest zagadnienie wpływu zmian na płace sprzedawców. Porównanie poziomów płac jakie uzyskali(by) sprzedawcy w starym i nowym systemie, przy różnych poziomach wyników, pozwala zobaczyć kto (i jak wiele) wygrywa, a kto przegrywa na zmianach. Trzecia część porusza wątek osiągnięcia zamierzonych podczas zmian celów. Artykuł zawiera 4 tabele i 5 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.07.2008
Autor: Michał Mudel
W artykule znajdą Państwo analizę danych dotyczących wynagrodzeń CEO amerykańskich firm. Zostały one opracowane na podstawie rankingu magazynu
Forbes, który corocznie przedstawia listę dyrektorów zarządzających uszeregowanych pod względem wysokości zarobków. Dodatkowo, zaprezentowano pierwszą dziesiątkę najbardziej efektywnych dyrektorów. Wypracowali oni największe zyski w stosunku do wypłacanych wynagrodzeń. Na pierwszym miejscu tego rankingu znalazł się Jeffrey Bezos – CEO Amazon.com. Porównanie list najlepiej wynagradzanych i najbardziej efektywnych dyrektorów zarządzających każe zastanowić się nad zasadnością wysokich wynagrodzeń CEO. Jak się okazuje, system wynagrodzeń przynoszący kluczowym pracownikom niezwykle wysokie zarobki niekoniecznie musi pełnić motywacyjną funkcję, na jakiej zależałoby udziałowcom firmy.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.07.2008
Autor: Katarzyna Jaśko
Artykuł dokładnie opisuje zasadę działania menedżerskiego banku premii w systemie motywacyjnym opartym na zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa (Value Based Management). Celem tej koncepcji zarządzania jest maksymalizacja wartości rynkowej firmy, za mierniki zaś przyjmuje ona EVA (ekonomiczną wartość dodaną) oraz MVA (rynkową wartość dodaną). W systemach premiowych opartych na VBM wprowadza się karny odpowiednik premii jako konsekwencję doprowadzenia do słabych wyników przedsiębiorstwa oraz bank premii. Bank premii jest sposobem okresowego rozliczania menedżera w sytuacji gdy zasłużył na karny odpowiednik premii, a także sposobem na rozwiązanie problemu wypłat ponadprzeciętnych premii w okresach wyjątkowej poprawy wyników. Artykuł dokładnie opisuje system premiowy opierający się na pomiarze EVA.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.07.2008
Autor: Marzena Jakubiec
Artykuł jest mini-poradnikiem skutecznego i prawidłowego przyznawania podwyżek płac. „Skuteczny i prawidłowy” tzn. taki, który pozwoli na pełne wykorzystanie zalet oraz siły podwyżki. Może ona wówczas stać się jednym z najlepszych narzędzi osiągania przez pracodawcę swoich celów. Podstawowym atutem podwyżki płacy jest jej siła motywacyjna. Dzięki prawidłowemu powiązaniu podwyżki z osiąganymi przez pracownika efektami wpłynąć można na jego zachowania i jakość jego pracy. Artykuł opisuje sposoby takiego powiązania oraz zasady budowania spójnego systemu przyznawania podwyżek. Dowiedzą się więc Państwo kiedy najlepiej podnosić płacę, jak często to robić i jak wysokie powinny być podwyżki. Te oraz inne wskazówki zawarte w artykule z pewnością okażą się pomocne dla każdego pracodawcy borykającego się z problemem podwyżek płac.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.06.2008
Autor: Joanna Kramerek