Jedną z ważniejszych decyzji podczas konstruowania systemu wynagrodzeń dla handlowców jest ustalenie optymalnej relacji pomiędzy płacą stałą i zmienną. Tzw. pay mix powinien zostać wyznaczony na takim poziomie, aby zachęcał sprzedawców do właściwych zachowań, a jednocześnie sprzyjał osiąganiu celów organizacji. Zobaczmy, od czego powinien zależeć miks płacowy i w jaki sposób określić jego strukturę.
czytaj więcej
Data publikacji:
31.05.2022
Autor: Maria Hajec
Mimo, że 26 maja przypada raz w roku, mamy powinny być doceniane przez cały rok – szczególnie przez pracodawców. Na podstawie plebiscytów „Firma Przyjazna Mamie” oraz amerykańskiego „Working Mother 100 Best Companies”, opisaliśmy najlepsze praktyki w firmach zatrudniających obecne i przyszłe mamy. Przedstawione zostały także przywileje, gwarantowane kobietom przez polskie prawo. Ile przerw w pracy przysługuje mamie na karmienie piersią, ile godzin dziennie może pracować, czy można zatrudniać ją na nocne zmiany? Zapraszamy do lektury. Artykuł zawiera 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.05.2022
Autor: Teresa Hantz
Wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju w biznesie nabiera coraz większego znaczenia.
To efekt presji ze strony regulatorów, inwestorów, kredytodawców, a także pracowników i konsumentów. Dlatego też duże spółki giełdowe w swoich strategiach biznesowych uwzględniają czynniki ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance), które są związane z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. Standardy ESG mogą mieć istotny wpływ na ocenę wiarygodności i konkurencyjności przedsiębiorstwa, uzyskanie finansowania czy ocenę atrakcyjności firmy na rynku pracy. Obecnie obowiązek raportowania zagadnień ESG obejmuje duże spółki giełdowe (zatrudniające ponad 500 osób). Obowiązek ten będzie rozszerzany na kolejne podmioty - planuje się, że od 2024 r. obejmie wszystkie organizacje zatrudniające powyżej 250 pracowników. Między innymi dlatego zainteresowanie strategią ESG jest obecnie bardzo duże.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.05.2022
Autor: Monika Czepiel
Jednym z kluczowych wyzwań w przypadku wynagradzania za wyniki w procesie zarządzania efektywnością pracy jest ustalenie, jak obiektywnie oceniać pracę. Czy powinniśmy wynagradzać za regularne przychodzenie do pracy, za ilość pracy, za jakość pracy, a może za wysiłek w nią wkładany?
czytaj więcej
Data publikacji:
16.05.2022
Autor: Konrad Kulikowski
Próby zarządzania efektywnością często nie kończą się tak, jak byśmy tego oczekiwali i zamiast poprawy jakości pracy dostarczają frustracji menedżerom i pracownikom (por. Murphy, 2020). Dlaczego tak się dzieje? Jedną z przyczyn mogą być błędy poznawcze popełniane w procesie zarządzania efektywnością (por. Bellé, Cantarelli, Belardinelli, 2017). Jeśli menedżerowie i specjaliści HR nie zauważają, że w określonych sytuacjach ludzie mają tendencję do popełniania specyficznych pomyłek, to wyniki ich wysiłków ukierunkowanych na podnoszenie efektywności mogą nie być zadowalające (Simon, 1979). Warto tu zwrócić uwagę, że zarządzanie efektywnością, czyli dbanie o to by wszyscy pracownicy wykonywali swoją pracę na najwyższym poziomie, to proces rozwiązywania bardzo złożonego problemu, który wymaga ogromnej pracy umysłowej. Procesy rozumowania, które prowadzą do wyboru jednych, a odrzucenia innych metod działania, np. sposobów wynagradzania, nie są wolne od ograniczeń. Wdrażając programy zarządzania efektywnością, zwłaszcza te, które koncentrują się na wynagradzaniu, musimy pamiętać, że ludzie popełniają szereg systematycznych błędów w swoim rozumowaniu, a gdy błędy te popełniają menedżerowie i specjaliści HR, to mogą się one negatywnie odbijać na efektywności pracy całej firmy.
czytaj więcej
Data publikacji:
16.05.2022
Autor: Konrad Kulikowski
Stworzenie dobrego systemu wynagrodzeń jest prawdopodobnie najważniejszym działaniem w firmie sprzedażowej. To od niego zależeć będzie, jak bardzo sprzedawcy zaangażowani będą w swoją pracę i jakie wyniki zapewnią organizacji. czytaj więcej
Data publikacji:
09.05.2022
Autor: Mikołaj Pecold
Efektywne motywowanie sprzedawców do zwiększenia wydajności za pomocą prowizji to problem, nad którym od wielu lat głowią się eksperci z dziedziny wynagrodzeń. Należy pamiętać, że wyższa prowizja nie gwarantuje od razu zwiększenia wydajności. Żeby to osiągnąć musi być odpowiednio dobrana do celów firmy, sprzedawanego produktu, stanowiska oraz kilku innych czynników. czytaj więcej
Data publikacji:
09.05.2022
Autor: Mikołaj Pecold
Kompresja płac to ważne zagadnienie związane z zarządzaniem wynagrodzeniami w firmie.
W niniejszym artykule odpowiemy na pytanie czym jest, jakie są jej przyczyny, jak wpływa na funkcjonowanie organizacji oraz jakie działania można podjąć aby jej zapobiec.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.04.2022
Autor: Monika Czepiel