Według raportu Payscale (2017) dotyczącego zaangażowania w pracy, tylko 22% pracowników potwierdziło, że są sprawiedliwie wynagradzani. Jednocześnie 90% z nich zarabiało w granicach mediany rynkowej lub powyżej. W badaniach Sedlak
& Sedlak (2021) przeprowadzonych na polskim rynku wprowadzono natomiast podział na tych, którzy swoje wynagrodzenie oceniają raczej sprawiedliwie oraz tych, którzy postrzegają je jako zdecydowanie sprawiedliwe. Choć tutaj odpowiedzi twierdzących jest więcej, również nie dają powodów do optymizmu (odpowiednio: 46% i 5%). Oznacza to, że dla połowy pracowników na polskim rynku pracy wynagrodzenie nie jest efektywnym mechanizmem motywacji. Jakie niesie to za sobą konsekwencje? Jeżeli pracownicy postrzegają system wynagradzania jako nieefektywny, to - według raportu opracowanego dla WorldAtWork (Loyola, McMullen, Royal, 2011) można się u nich spodziewać m.in.: spadku zaangażowania, obniżenia efektywności i wyników pracy, wyższej absencji, a nawet wzrostu rotacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.08.2022
Autor: Michał Kulisz
Założenie: przeprowadzić – ale maksymalnie prosto i szybko – wartościowanie stanowisk
czytaj więcej
Data publikacji:
08.08.2022
Autor: Jarosław Marciniak
Performance management, czyli zarządzanie efektywnością, to proces ukierunkowywania wysiłków wszystkich pracujących w organizacji ludzi na podnoszenie efektywności pracy. Elementami skutecznego performance management są: wyznaczanie celów pracy, ocena pracy, udzielanie informacji zwrotnych i dążenie do poprawy efektywności pracy (WorldatWork, 2019a, 2019b).
czytaj więcej
Data publikacji:
01.08.2022
Autor: Konrad Kulikowski
Wywiad na temat zarządzania wynagrodzeniami w czasach wysokiej inflacji. Odpowiedzi udzielał Krzysztof Nowak - Prezes Zarządu i Konsultant Mercer Polska. Prelegent podczas
XVII Krakowskiego Forum Wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
01.08.2022
Autor: Karolina Majchrzak
Funkcją systemu wynagradzania, która zwykle uznawana bywa za jego istotę, jest motywowanie, czyli skłanianie pracowników do osiągania oczekiwanych przez pracodawcę efektów. Jednak, jak określić te efekty, do których powinno prowadzić wynagrodzenie, by zapewniało efektywność i wysoki poziom wykonania pracy? Z jednej strony każda praca ma konkretny zakres obowiązków i celów, których realizację można uznać za osiąganie efektów i dobre wykonanie pracy. Z drugiej strony, na wysoki poziom efektów pracy składa się zwykle coś więcej niż tylko realizacja ściśle wyznaczonych celów i obowiązków.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.07.2022
Autor: Konrad Kulikowski
Siatka płac w ogólnym rozumieniu wskazuje przedziały zarobków, w jakich powinny mieścić się wynagrodzenia zasadnicze pracowników zatrudnionych na danych stanowiskach w organizacji. Siatka płac wprowadza strukturę, reguły, transparentność w wynagrodzenia w organizacji. Generalnie, mówi ile powinien zarabiać pracownik na danym stanowisku.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.07.2022
Autor: Paweł Szaradowski
Niniejszy artykuł stanowi streszczenie raportu „2022 Compensation Best Practices Report” wydanego przez Payscale.
Badanie przeprowadzono w okresie od listopada 2021 do stycznia 2022 roku. Wzięło w nim udział 5 578 firm z różnych krajów (w tym 76% ze Stanów Zjednoczonych). Opracowanie przedstawia poglądową sytuację na rynku pracy oraz kluczowe kwestie w zakresie zarządzania wynagrodzeniami na świecie.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.07.2022
Autor: Patrycja Paszcza
Pułap wynagrodzenia stosowany wobec pracownika sprzedaży oznacza pewien poziom efektywności, po którego przekroczeniu jego wynagrodzenie już nie wzrasta. Taki pułap może być przypisany do procentu osiągniętego celu lub wartości wynagrodzenia. Według raportu 2021 Sales Compensation Programs and Practices, przygotowanego przez WorldatWork oraz Salesglobe w 2021 roku, 56% przebadanych firm stosuje to rozwiązanie dla pionu handlowego. Jest to zatem dość powszechnie stosowana praktyka.
Nie jest ona jednak pozbawiona wad. Przykładowo, jak podaje HSMAI w podobnym raporcie (2019), pewna duża firma produkcyjna z USA po usunięciu pułapu ze swojego systemu wynagradzania zanotowała dziewięcioprocentowy wzrost przychodów. Czy opłaca się zatem wyznaczać pułap wynagrodzenia? Jeżeli tak, to co należy wziąć pod uwagę, żeby spełniał on swoje zadanie bez negatywnych skutków? Zanim odpowiemy na te pytania, warto dowiedzieć się, gdzie i wobec których pracowników jest on najczęściej stosowany.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.07.2022
Autor: Michał Kulisz
Na pytania dotyczące centralizacji procesów związanych z dziedziną wynagrodzeń i benefitów odpowiedzi udzielił Konrad Akowacz - absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego i Team Leader Compensation & Benefits Europe w DNV Poland, prelegent XVII Krakowskiego Forum Wynagrodzeń
czytaj więcej
Data publikacji:
18.07.2022
Autor: Monika Czepiel
Współcześnie, w dobie internetu, dostęp do informacji stał się rzeczą powszechną. Dla nikogo nie jest już zaskoczeniem, że może wyszukać dowolne hasło w przeglądarce i znaleźć setki źródeł na jego temat w ułamku sekundy. Dotyczy to również informacji o przedsiębiorstwach. Normą jest to, że potencjalni klienci szukają recenzji produktu, który zamierzają kupić, a kandydaci znajdują opinie pracowników firmy, do której chcą składać swoje CV. Informacje te często zaważają na tym, czy zdecydują się kupić produkt, bądź zatrudnić się w danym miejscu pracy. Dlatego ważne dla firm jest zachowanie dobrej reputacji. W internecie wieści mogą roznieść się z zaskakującą prędkością, szczególnie w przypadku bardziej znanych instytucji. Jeśli więc firma nie będzie pilnować tego, by zapewnić swoim klientom zadowalających produktów, a pracownikom dobrych warunków pracy, może doświadczyć różnych problemów. czytaj więcej
Data publikacji:
11.07.2022
Autor: Mikołaj Pecold