Specjaliści HR powinni odgrywać coraz większą rolę w kształtowanie strategii organizacji. Chociażby z tego względu, że prezesi firm poświęcają wiele uwagi kwestii zarządzania wynagrodzeniami, jednego z najważniejszych kosztów w organizacji. Z raportów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi wynika natomiast, że specjaliści HR poświęcają większość swojego czasu "miękkim" elementom HR, jak na przykład treningom, rozwojowi itp. Mało czasu i energii poświęcają natomiast wynagrodzeniom. Poniższy artykuł - przedruk publikacji P. Zingheim i J. Schustera, światowych autorytetów w dziedzinie wynagradzania - zachęca do rozważań na temat rozwiązań w zarządzaniu opartych na wprowadzaniu kompleksowych systemów wynagrodzeń. Może pomóc specjalistom HR stać się skuteczniejszymi uczestnikami w procesie formułowania strategii organizacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.04.2004
Autor: Katarzyna Zygmunt
Praca przedstawiciela
medycznego znacznie różni się od charakteru pracy handlowców w innych branżach.
Patrząc na wysokość płac, można dojść do wniosku, że jest to elita wśród
przedstawicieli handlowych. Niniejszy artykuł przedstawia zarobki handlowców w
branży farmaceutycznej w USA, Europie i Polsce. Pokazuje również jak powinien być
zbudowany system wynagrodzeń dla tej specyficznej grupy pracowników. Okazuje się
bowiem, że powszechnie stosowany system płacy zmiennej, w tym przypadku niezbyt
się sprawdza. W niniejszym artykule autor stara się także odpowiedzieć na pytanie,
jakie czynniki wpływają na motywowanie polskich przedstawicieli medycznych. W
ostatniej części opisuje najnowsze praktyki wynagradzania handlowców w branży
farmaceutycznej, zwracając uwagę na wady niektórych, często stosowanych rozwiązań.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Maciej Dubis
W nowoczesnym podejściu do wynagradzania, Amerykanie zwracają coraz większą uwagę na dodatkowe świadczenia pracownicze. Zarówno organizacje jak i pracownicy są skoncentrowani na optymalizowaniu kosztów tych dodatków. Najważniejszym elementem wynagrodzenia niefinansowego w USA jest opieka zdrowotna. Wynika to z faktu, że jest to dodatek najczęściej wykorzystywany przez pracowników i ich rodziny. Ponadto generuje największe koszty. Istotnym a zarazem jednym z najdroższych dodatków jest
wynagrodzenie za czas nieprzepracowany. Kolejnymi dodatkami są ubezpieczenia na życie oraz plany emerytalne. Nowoczesne organizacje odchodzą od praktyki stosowania specjalnych dodatków tylko dla menedżerów i kierownictwa. Coraz więcej
firm zapewnia swoim pracownikom możliwość wyboru dodatków, konstruując pakietowe systemy dodatków pracowniczych.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Anna Postół
Stres związany z negocjowaniem wynagrodzenia dotyczy nie tylko pracownika, ale również pracodawcy. Aby go uniknąć, pracodawca może do tego typu rozmów przygotować się już wcześniej.
Inaczej przeprowadza się rozmowy o płacy z kandydatami na nowych pracowników, inaczej - renegocjując wynagrodzenia z już zatrudnionymi. Nie należy również zapominać o atmosferze rozmowy i nastawieniu do pracownika. Im bardziej szef będzie starał się zrozumieć potrzeby podwładnego, tym bardziej może liczyć na zaufanie pracowników do podejmowanych przez siebie decyzji i ich wysokiej motywacji do pracy. Artykuł opisuje podstawowe zasady prowadzenia tego typu negocjacji, wskazuje jakie informacje mogą być przydatne podczas rozmowy z pracownikiem.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Agnieszka Kucharska
Zarządzanie oparte na metodzie controllingu stosuje dziś z powodzeniem wiele przedsiębiorstw. Jednak nadal rzadko wykorzystuje się instrumenty controllingu w wynagradzaniu. Pozwoliłoby to na optymalizowanie budżetu płac, racjonalne kształtowanie wynagrodzeń w oparciu o wyniki pracy, budowanie właściwej motywacji pracowników. Artykuł wprowadza do problematyki wynagradzania w oparciu o osiągnięcia controllingu.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Błażej Krężołek
Wynagradzanie akcjami członków zarządu spółek stosowane jest już od przynajmniej dwudziestu lat. System ten jest jednak cały czas modyfikowany. Coraz częściej przyznaje się akcje szeregowym pracownikom, zmienia się również sposób przyznawania akcji. Amerykański model wynagradzania za pomocą akcji staje się coraz powszechniejszy w Europie. Zaczyna pojawiać się również w Polsce. Artykuł ten przedstawia zmiany w praktyce wynagradzania akcjami i próbuje wyjaśniać, dlaczego system ten jest modyfikowany.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.03.2004
Autor: Maciej Dubis
W artykule przedstawiono rożne scenariusze wewnętrznej i zewnętrznej sytuacji firmy oraz odpowiadające im podejścia do wynagradzania. Przykłady te pomogą w skonstruowaniu strategii wynagradzania odpowiadającej sytuacji rynkowej firmy. Ponieważ „majsterkowanie” przy płacach wiąże się z wielkim „szumem”, jak każda inna radykalna zmiana musi być ono bardzo mocno uzasadnione. Przedsiębiorstwo powinno dokładnie opisać obecną sytuację i co w niej przemawia za zmianami w wynagrodzeniach. Należy także określić, jaką informację mają nieść ze sobą zmiany w systemie płac. Przymierzając się do opracowania strategii wynagradzania, na samym początku należy zastanowić się, co dzieje się w naszym przedsiębiorstwie. Co ma się zmienić, a co nie? Jak szybkie i radykalne mają być zmiany? Jakie zmiany zaszły w ostatnich latach? Jak pracownicy zareagowali na te zmiany?
czytaj więcej
Data publikacji:
23.03.2004
Autor: Marcin Potoczny
Praca w godzinach nadliczbowych stanowi istotny składnik całkowitego czasu pracy, tak dla pracowników w krajach europejskich, jak i w Stanach Zjednoczonych. Godziny nadliczbowe uważane są przez wielu pracodawców za istotny element uelastyczniający czas pracy. Dla pracowników natomiast jest to bardzo ważne źródło dodatkowych dochodów. Dodatkowe wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych wahają się w krajach Unii Europejskiej od 10% do 150% stawki podstawowej. Najniższe ustawowe stawki obowiązują np. we Włoszech (+10%) i w Irlandii (+25%). Najwyższe wprowadzono np. w Grecji (maks. +150%) oraz w Portugalii (maks. +75%). W artykule przedstawiono również zasady dotyczące organizacji czasu pracy w godzinach nadliczbowych w Unii Europejskiej oraz w Stanach Zjednoczonych. Szeroko przedstawiono najnowsze przepisy polskiego kodeksu pracy, dotyczące czasu pracy, obowiązujące od 1 stycznia 2004 roku.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.03.2004
Autor: Marcin Potoczny
Struktura wynagrodzenia menedżerów sprzedaży powinna opierać się na wprowadzonym wcześniej w firmie planie wynagradzania handlowców. Nie oznacza to jednak, że powinno być to proste odzwierciedlenie sposobu opłacania reprezentantów handlowych. Menedżerowie sprzedaży - obarczeni różnymi obowiązkami administracyjnymi - muszą mieć plany wynagrodzeń uwzględniające specyfikę ich pracy. Częstym problemem jest kwestia wartościowania ich pracy. Artykuł opisuje trzy metody najczęściej stosowane w amerykańskich firmach. W artykule przedstawione są też składniki wynagrodzenia menedżerów sprzedaży i sytuacje, kiedy należy je stosować. System wynagrodzeń musi być uzależniony również od sposobu pracy podległych handlowców. Inaczej wynagradza się menedżera zarządzającego przedstawicielami obsługującymi "starych" klientów, a inaczej tego, który ma pod sobą handlowców pozyskujących nowych klientów.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.03.2004
Autor: Maciej Dubis
"Sześć bezcennych zasad wynagradzania, przedstawionych w niniejszej książce, powinno wisieć w każdym biurze, tuż obok misji firmy". Takie zdanie pojawia się w recenzji książki
Pay People Right. W niniejszym artykule przedstawione zostały właśnie te zasady współczesnego podejścia do wynagradzania wg Patricii K. Zingheim oraz Jay R. Schustera, autorów książki, która okazała się bestsellerem na amerykańskim rynku. Autorzy
Pay People Right ułożone przez siebie zasady porównują do "satelitarnego sytemu nawigacyjnego", który pomaga odnaleźć się kierowcy w nieznanym terenie. Są to zasady, o których należy zawsze pamiętać przy konstruowaniu kompleksowej strategii wynagradzania.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.03.2004
Autor: Marcin Potoczny