"Mamy system wynagrodzeń, który należy prawdopodobnie do najlepszych na świecie" - tak scharakteryzowała system wynagrodzeń w Dow Chemical jedna z jego twórców, Jenny Brozzo. Kilkuletnie już doświadczenia tej globalnej firmy pokazują, że nie są to tylko puste słowa. Rewolucyjna koncepcja, oparta na zupełnej jawności zasad wynagradzania, przekazaniu większości kompetencji w tej kwestii menedżerom liniowym, czy braku budżetu wynagrodzeń rzeczywiście zdała egzamin. Inną cechą tego systemu jest jego globalność - takie same zasady wynagradzania obowiązują w Polsce i USA. Wszystkie te zmiany pozwoliły na ściślejsze powiązanie wynagrodzeń pracowników z kluczowymi celami organizacji. Artykuł przedstawia szczegółowe założenia programu płacowego Dow Chemical.
czytaj więcej
Data publikacji:
01.06.2004
Autor: Maciej Dubis
Coraz więcej firm w poszukiwaniu sposobów na podniesienie wydajności tworzy małe zespoły pracowników. W literaturze poświęconej zarządzaniu i efektywności organizacji podkreśla się znaczenie zespołów w dążeniu do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Poza różnymi kwestiami, które muszą być rozwiązane przy takim podejściu do zwiększania efektywności, jedną z ważniejszych stała się kwestia wynagradzania członków zespołów.
Niniejszy artykuł przedstawia wyniki badań systemów wynagrodzeń w trzech firmach (Honeywell Defense Avionics Systems, Solectron California Corporation i XEL Communications, Inc.), których struktura organizacyjna oparta jest na zespołach.
czytaj więcej
Data publikacji:
01.06.2004
Autor: Marcin Potoczny
Związki zawodowe to grupa interesu, z którą pracodawca musi się liczyć - zwłaszcza w większych organizacjach, gdzie reprezentacje pracownicze są bardzo silne. Na rolę związków zawodowych w dziedzinie kształtowania wynagrodzeń w zakładach pracy kładzie nacisk nawet kodeks pracy. Niestety, żądania związkowców często mają się nijak do sytuacji ekonomicznej firmy, w której są zatrudnieni. W artykule znajdziemy próbę odpowiedzi na pytania jakich żądań można spodziewać się od związkowców, oraz jak te żądania przekuć na sukces organizacji. Przedstawiony jest również częsty sposób prowadzenia negocjacji przez związki zawodowe - spory zbiorowe.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.05.2004
Autor: Maciej Dubis
W artykule pt. "Wykorzystanie controllingu w wynagradzaniu" omówiliśmy założenia systemu wynagradzania wykorzystującego osiągnięcia controllingu. Przyszła więc pora aby przyjrzeć się konkretnym rozwiązaniom. Omówimy kolejno najciekawsze propozycje stosowania efektywnych form wynagrodzeń w poszczególnych centrach odpowiedzialności. Skupimy się na wynagrodzeniach zmiennych, gdyż to właśnie umiejętne stosowanie premii przynosi najlepsze efekty w zdecentralizowanym przedsiębiorstwie.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.05.2004
Autor: Błażej Krężołek
Sytuacja menedżerów w przemyśle spożywczym w roku 2003 była wyjątkowo korzystna na rynku pracy w USA. W tej grupie zawodowej nastąpił, zauważalny na tle reszty rynku, wzrost wynagrodzeń, wzrost poziomu satysfakcji z pracy oraz korzystniejszy niż w pozostałych branżach rozkład wysokości wynagrodzeń. Gorzej wypadało porównanie z poprzednimi latami. Podwyżki w roku 2003 otrzymało 63% menedżerów. Oznacza to niewielki spadek w porównaniu z 66% w roku 2002 oraz 67% w roku 2001. W zakresie pakietów świadczeń pozapłacowych, specjaliści w przemyśle spożywczym byli w 2003 roku w takiej samej sytuacji jak pracownicy pozostałych branż. Wyniki badań wskazują na związek spadku satysfakcji z pracy w porównaniu do poprzednich lat ze zmianami w sposobach wynagradzania.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.04.2004
Autor: Anna Postół
Specjaliści HR powinni odgrywać coraz większą rolę w kształtowanie strategii organizacji. Chociażby z tego względu, że prezesi firm poświęcają wiele uwagi kwestii zarządzania wynagrodzeniami, jednego z najważniejszych kosztów w organizacji. Z raportów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi wynika natomiast, że specjaliści HR poświęcają większość swojego czasu "miękkim" elementom HR, jak na przykład treningom, rozwojowi itp. Mało czasu i energii poświęcają natomiast wynagrodzeniom. Poniższy artykuł - przedruk publikacji P. Zingheim i J. Schustera, światowych autorytetów w dziedzinie wynagradzania - zachęca do rozważań na temat rozwiązań w zarządzaniu opartych na wprowadzaniu kompleksowych systemów wynagrodzeń. Może pomóc specjalistom HR stać się skuteczniejszymi uczestnikami w procesie formułowania strategii organizacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.04.2004
Autor: Katarzyna Zygmunt
Praca przedstawiciela
medycznego znacznie różni się od charakteru pracy handlowców w innych branżach.
Patrząc na wysokość płac, można dojść do wniosku, że jest to elita wśród
przedstawicieli handlowych. Niniejszy artykuł przedstawia zarobki handlowców w
branży farmaceutycznej w USA, Europie i Polsce. Pokazuje również jak powinien być
zbudowany system wynagrodzeń dla tej specyficznej grupy pracowników. Okazuje się
bowiem, że powszechnie stosowany system płacy zmiennej, w tym przypadku niezbyt
się sprawdza. W niniejszym artykule autor stara się także odpowiedzieć na pytanie,
jakie czynniki wpływają na motywowanie polskich przedstawicieli medycznych. W
ostatniej części opisuje najnowsze praktyki wynagradzania handlowców w branży
farmaceutycznej, zwracając uwagę na wady niektórych, często stosowanych rozwiązań.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Maciej Dubis
W nowoczesnym podejściu do wynagradzania, Amerykanie zwracają coraz większą uwagę na dodatkowe świadczenia pracownicze. Zarówno organizacje jak i pracownicy są skoncentrowani na optymalizowaniu kosztów tych dodatków. Najważniejszym elementem wynagrodzenia niefinansowego w USA jest opieka zdrowotna. Wynika to z faktu, że jest to dodatek najczęściej wykorzystywany przez pracowników i ich rodziny. Ponadto generuje największe koszty. Istotnym a zarazem jednym z najdroższych dodatków jest
wynagrodzenie za czas nieprzepracowany. Kolejnymi dodatkami są ubezpieczenia na życie oraz plany emerytalne. Nowoczesne organizacje odchodzą od praktyki stosowania specjalnych dodatków tylko dla menedżerów i kierownictwa. Coraz więcej
firm zapewnia swoim pracownikom możliwość wyboru dodatków, konstruując pakietowe systemy dodatków pracowniczych.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Anna Postół
Stres związany z negocjowaniem wynagrodzenia dotyczy nie tylko pracownika, ale również pracodawcy. Aby go uniknąć, pracodawca może do tego typu rozmów przygotować się już wcześniej.
Inaczej przeprowadza się rozmowy o płacy z kandydatami na nowych pracowników, inaczej - renegocjując wynagrodzenia z już zatrudnionymi. Nie należy również zapominać o atmosferze rozmowy i nastawieniu do pracownika. Im bardziej szef będzie starał się zrozumieć potrzeby podwładnego, tym bardziej może liczyć na zaufanie pracowników do podejmowanych przez siebie decyzji i ich wysokiej motywacji do pracy. Artykuł opisuje podstawowe zasady prowadzenia tego typu negocjacji, wskazuje jakie informacje mogą być przydatne podczas rozmowy z pracownikiem.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Agnieszka Kucharska
Zarządzanie oparte na metodzie controllingu stosuje dziś z powodzeniem wiele przedsiębiorstw. Jednak nadal rzadko wykorzystuje się instrumenty controllingu w wynagradzaniu. Pozwoliłoby to na optymalizowanie budżetu płac, racjonalne kształtowanie wynagrodzeń w oparciu o wyniki pracy, budowanie właściwej motywacji pracowników. Artykuł wprowadza do problematyki wynagradzania w oparciu o osiągnięcia controllingu.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Błażej Krężołek