Metoda Hagnera i Wenga powstała w latach 50-tych XX wieku. Obecnie jest to klasyczna już metoda wartościowania pracy wprowadzająca kilka nowych rozwiązań w stosunku do starszych metod. Oparta jest na tradycyjnym podziale kryteriów syntetycznych podobnych jak dla metody Bedaux. Duży nacisk kładzie się w niej na warunki środowiska pracy, co powoduje że zarzuca się jej preferowanie prac fizycznych. Metoda Hagnera i Wenga z założenia traktuje proces wartościowania jako zmierzający do ustalenia tzw. szeregu rangowego, tj. określenia różnic w stopniu trudności pomiędzy analizowanymi rodzajami prac. Artykuł opisuje główne założenia metody Hagnera i Wenga oraz charakteryzuje najważniejsze jej cechy.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Niebagatelne wynagrodzenia prezesów największych spółek zawsze rozpalały wyobraźnię opinii publicznej i ekspertów. W USA od wielu lat toczą się dyskusję na temat sprawiedliwości olbrzymich zarobków prezesów spółek giełdowych. Na debaty takie pozwala amerykańskie prawo, nakazujące firmom ujawniać indywidualne wynagrodzenia prezesów i kilku innych najważniejszych osób. Tak więc amerykańskie społeczeństwo jest dokładnie zorientowane w wysokości wynagrodzeń prezesów. W Polsce – tak jak w całej właściwie Europie – takie dyskusje były rzadsze. Prawo nie obligowało do ujawniania wynagrodzeń prezesów spółek giełdowych, więc wszelkie informacje prasowe na ten temat były tylko danymi szacunkowymi, a więc niekoniecznie wiarygodnymi. Przełom w Polsce nastąpił w końcu sierpnia 2004 r. w związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia Rady Ministrów. Nakazuje ono – w specyficznych przypadkach – ujawnianie indywidualnych wynagrodzeń polskich prezesów. Niniejszy artykuł analizuje nowy stan prawny w Polsce i porównuje go ze sprawdzonymi już rozwiązaniami amerykańskimi.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2004
Autor: Maciej Dubis
W Spółce produkcyjnej X, zatrudniającej około 100 pracowników, system motywowania pracowników jest oparty przede wszystkim na czynnikach finansowych. Elementy pozafinansowe mają charakter głównie socjalne. Jest to wynikiem działania w Spółce silnych związków zawodowych. Spółka oferuje swym pracownikom wysoką płacę zasadniczą. A dodatkowe motywatory pomagają w podnoszeniu efektywności pracy i osiągania celów firmy. System ten skierowany jest na przyciąganie do firmy najlepszych specjalistów oraz ciągle podnoszenie ich kwalifikacji.
Zaproponowane przez Zarząd Spółki pozafinansowe oraz finansowe narzędzia motywacyjne tworzą efektywny system, spełniając oczekiwania i potrzeby pracowników.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2004
Autor: Beata Matczyńska
Dobry system wynagrodzeń to nie tylko taki, który spełnia oczekiwania pracownika i pracodawcy. To również ważne narzędzie komunikacji. System wynagrodzeń może dawać pracownikowi jasne wskazówki na temat oczekiwań pracodawcy, może również zniechęcać do podejmowania pożądanych przez pracodawcę działań. Artykuł omawia poszczególne aspekty "błędnych komunikatów" oraz wskazuje na konieczność zmian tradycyjnego systemu wynagrodzeń. Wśród elementów determinujących komunikację pracodawca - pracownik znajdują się m.in.:
- uwarunkowania rynkowe,
- cele i wartości firmy,
- umowa z pracownikami,
- struktura organizacji.
Są to czynniki bezpośrednio związane ze strukturą płacy, a zatem produktywnością danej organizacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Wśród najpopularniejszych w Polsce metod wartościowania pracy, wymienia się metodę AWP w jej kolejnych wersjach AWP - N, AWP - 2 oraz AWP - 2 BIS. Metody te zaliczane są to tzw. ankietowych metod wartościowania pracy. Wykorzystywane są najczęściej przez duże, polskie przedsiębiorstwa zmierzające do efektywnej i miarodajnej hierarchizacji stanowisk. Artykuł omawia pierwszą, specyficzną wersję metody AWP - N, służącą do wartościowania prac kierowniczych i biurowych. Zostaje w nim również przedstawiona charakterystyka późniejszej metody AWP - 2BIS - uniwersalnej metody wartościowania.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Wartościowanie pracy służyć może nie tylko ustalaniu poziomu płacy podstawowej ale również innym celom. Artykuł prezentuje studium przypadku kanadyjskiej firmy Space Toy Co., która wykorzystała proces wartościowania pracy jako jeden z etapów wyrównywania płac w firmie, ze zwróceniem szczególnej uwagi na sprawiedliwe wynagradzanie kobiet i mężczyzn. Artykuł szczegółowo omawia przygotowanie firmy do przeprowadzenia wartościowania stanowisk oraz sam proces wartościowania.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Według rankingu Magazynu Forbes przeprowadzonego wśród największych amerykańskich spółek, najwięcej w 2003 roku, bo aż 147 mln USD, zarobił Reuben Mark, prezes Colgate-Palmolive. Jego kolega, Jeffrey P. Bezos z Amazon.com, uznany przez Forbes za najlepszego prezesa w minionym roku, otrzymał jedynie 82 tys. USD rocznej pensji. A jak kształtowały się wynagrodzenia innych amerykańskich CEOs w 2003 roku? Co wpływało na ich strukturę i wysokość? Czy wszystkie firmy były aż tak szczodre jak Colgate-Palmolive? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w niniejszym artykule, w którym przeanalizowano roczne sprawozdania finansowe 10 amerykańskich firm: Amazon.com, Biomet Inc., Coca Cola Co., Colgate-Palmolive, United Technologies, Harley-Davidson, Microsoft Corp., Paccar Inc., Paychex Inc. i Pfizer Inc.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Robert Opioła
Metoda wartościowania pracy Hay Metra, jest jedną z najczęściej stosowanych metod wartościowania stanowisk na świecie. Została stworzona w latach 40-tych ubiegłego wieku i do dziś jest stale aktualizowana. Metoda Hay Metra składa się z trzech podstawowych kryteriów syntetycznych. Kwalifikacje zawodowe są mierzone całościowo jako umiejętności, bez podziału na wiedzę teoretyczna i wiedzę wynikającą z doświadczenia. Twórcza inicjatywa jest kryterium związanym z wymaganiami stawianymi przez konkretne problemy i proces ich rozwiązywania. Kolejnym kryterium jest odpowiedzialność. Artykuł pokrótce charakteryzuje główne założenia metody oraz przedstawia poszczególne kryteria elementarne oraz wybrane klucze analityczne. Stara się też pokazać zalety i wady tej bardzo rozpowszechnionej metody wartościowania pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.08.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Wiele organizacji ma problemy z utrzymaniem, a także pozyskaniem nowych specjalistów IT. Bardzo częstym powodem tych kłopotów jest przykładanie tej samej miary dla informatyków i pozostałych pracowników w kwestii wynagrodzeń. Tymczasem, nowocześnie zarządzane firmy stosują zazwyczaj osobne plany wynagrodzeń dla pracowników swoich działów IT. Systemy takie są dużo bardziej elastyczne i zdecentralizowane. Zwraca się też uwagę na nieco inną rolę zmiennych elementów wynagrodzenia w takich planach.
Niniejszy artykuł przedstawia zasady budowy systemu wynagrodzeń dla pracowników działów IT, który nie tylko pozwoli utrzymać najlepszych pracowników, ale także zwiększy ich motywację do pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.08.2004
Autor: Maciej Dubis
Analitycy uważają, że niskie koszty pracy w branży handlowej to jedna z najważniejszych kwestii, pozwalająca na prowadzenie ekspansywnej polityki. Wal-Mart, amerykański gigant handlowy zatrudniający ponad milion pracowników, posiada taką właśnie filozofię wynagrodzeń. Przeciętne zarobki w tej korporacji wynoszą 9,64 USD brutto na godzinę, przy średniej dla branży na poziomie 12 USD. Zupełnie odmienną politykę płacową prowadzi inna amerykańska korporacja handlowa – Costco. W przypadku tej firmy średnie zarobki wyniosły 15,97 USD. Tymczasem okazuje się, że wyniki obu korporacji są podobne. Czy więc konieczna jest w branży handlu detalicznego minimalizacja kosztów pracy? Niniejszy artykuł szczegółowo analizuje filozofie wynagrodzeń obu amerykańskich korporacji i próbuje odpowiedzieć na to pytanie.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.08.2004
Autor: Maciej Dubis