Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Graphic designer 7010 PLN
Logopeda 5750 PLN
Nauczyciel domowy 6200 PLN
Dekorator wnętrz 4420 PLN
Aplikant radcowski 5320 PLN
Cieśla szalunkowy 5710 PLN
Researcher 6160 PLN
Pilarz 4850 PLN
Audytor w dziale IT 12550 PLN
Underwriter 8260 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Siatka płac - lista wynagrodzeń, pokazująca różne poziomy płac na różnych stanowiskach w obrębie jednej firmy.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Kontrola wynagrodzeń prezesów - rola komitetów ds. wynagrodzeń

Kontrola płac prezesów spółek giełdowych okazuje się coraz ważniejszym problemem. Świadczą o tym liczne skandale, jakie miały miejsce w ostatnich latach w USA. Co prawda tamtejsze prawo nakazuje spółkom utworzenie niezależnych organów – komitetów ds. wynagrodzeń – które mają spełniać funkcję kontrolną, jednak w praktyce ich rola była marginalizowana. W ostatnim czasie wprowadzono więc nowe regulacje, które mają rzeczywiście powiązać wynagrodzenia prezesów z wynikami prowadzonych przez nich firm. Artykuł przedstawia rozwiązania amerykańskie, ich wady i propozycje zmian. Jest to o tyle istotne dla polskich firm, że nowy projekt „Dobrych praktyk w spółkach publicznych” przewiduje wprowadzenie takich komitetów również w Polsce. czytaj więcej Data publikacji: 05.10.2004 Autor: Maciej Dubis

Redukcja zatrudnienia i wynagrodzeń a polityka personalna firmy

Zmniejszanie liczby personelu i obniżka wynagrodzeń to najczęściej stosowane sposoby redukcji kosztów. Równocześnie, to najtrudniejsze zadania polityki personalnej, a odpowiednie kształtowanie tej polityki jest warunkiem zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej. Dlatego każda firma powinna mieć wypracowane także procedury związane z redukcją. Firmy, którym udaje się przeprowadzić pomyślnie redukcję, to firmy dobrze zarządzane. Nie ma żadnych dowodów na to, że redukcje wpłyną pozytywnie na finanse firmy, a jednak w warunkach recesji może to być dla firm jedyny sposób, żeby przetrwać. czytaj więcej Data publikacji: 05.10.2004 Autor: Sylwia Nowakowska

Wprowadzanie systemu płacy zmiennej - wskazówki praktyczne

Duża konkurencyjność rynku, dążenie do minimalizowania kosztów i jednoczesnego zwiększania jakości, zmusza pracodawców do poszukiwania najlepszych sposobów motywacji pracowników. Systemy wynagrodzeń oparte na składnikach zmiennych są dziś jednym z najpopularniejszych sposobów zwiększania efektywności pracowników. Płaca zmienna oferuje korzyści zarówno pracownikom jak i pracodawcom. Artykuł opisuje ewolucję systemów wynagrodzeń, jaka doprowadziła do powstania systemów opartych na składnikach zmiennych a następnie prezentuje ich najważniejsze zalety i wady. Wreszcie – przedstawia schemat projektu systemu opartego na składnikach zmiennych i przykład jego implementacji w jednej z firm ubezpieczeniowych. czytaj więcej Data publikacji: 05.10.2004 Autor: Agnieszka Kunysz

Jak utrzymywać konkurencyjność wynagrodzeń?

Opracowanie właściwej strategii wynagrodzeń jest dziś czynnikiem krytycznym nie tylko dla osiągnięcia sukcesu ale samego tylko istnienia wielu organizacji. W strategicznym podejściu do wynagrodzeń mieszczą się min.:
  • sposoby wprowadzenia i wykorzystywania przez daną organizację elementów całościowego wynagrodzenia – płacy podstawowej, zmiennych składników płac oraz elementów pozapłacowych,
  • sposoby komunikowania pracownikom informacji o oczekiwaniach wobec nich za pośrednictwem struktury wynagrodzenia (płacy jak i dodatkowych świadczeń),
  • koordynowanie zgodności strategii wynagrodzeń ze strategią danej organizacji,
  • utrzymanie konkurencyjności i atrakcyjności wynagrodzeń rynku pracy.
Zaistnienie, funkcjonowanie i utrzymanie się firmy na rynku w dużej mierze zależy dziś od konkurencyjności wynagrodzeń, jakie oferuje ona swoim pracownikom. Artykuł omawia poszczególne czynniki wpływające na efektywność strategii wynagrodzeń oraz wskazuje kilka sposobów na opracowanie skutecznego systemu wynagrodzeń, strategicznego z punktu widzenia konkurencyjności na rynku pracy. czytaj więcej Data publikacji: 05.10.2004 Autor: Agnieszka Kunysz

Analityczno - rangowe wartościowanie pracy. Charakterystyka metody Hagnera i Wenga

Metoda Hagnera i Wenga powstała w latach 50-tych XX wieku. Obecnie jest to klasyczna już metoda wartościowania pracy wprowadzająca kilka nowych rozwiązań w stosunku do starszych metod. Oparta jest na tradycyjnym podziale kryteriów syntetycznych podobnych jak dla metody Bedaux. Duży nacisk kładzie się w niej na warunki środowiska pracy, co powoduje że zarzuca się jej preferowanie prac fizycznych. Metoda Hagnera i Wenga z założenia traktuje proces wartościowania jako zmierzający do ustalenia tzw. szeregu rangowego, tj. określenia różnic w stopniu trudności pomiędzy analizowanymi rodzajami prac. Artykuł opisuje główne założenia metody Hagnera i Wenga oraz charakteryzuje najważniejsze jej cechy. czytaj więcej Data publikacji: 21.09.2004 Autor: Agnieszka Kunysz

Jawność wynagrodzeń prezesów

Niebagatelne wynagrodzenia prezesów największych spółek zawsze rozpalały wyobraźnię opinii publicznej i ekspertów. W USA od wielu lat toczą się dyskusję na temat sprawiedliwości olbrzymich zarobków prezesów spółek giełdowych. Na debaty takie pozwala amerykańskie prawo, nakazujące firmom ujawniać indywidualne wynagrodzenia prezesów i kilku innych najważniejszych osób. Tak więc amerykańskie społeczeństwo jest dokładnie zorientowane w wysokości wynagrodzeń prezesów. W Polsce – tak jak w całej właściwie Europie – takie dyskusje były rzadsze. Prawo nie obligowało do ujawniania wynagrodzeń prezesów spółek giełdowych, więc wszelkie informacje prasowe na ten temat były tylko danymi szacunkowymi, a więc niekoniecznie wiarygodnymi. Przełom w Polsce nastąpił w końcu sierpnia 2004 r. w związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia Rady Ministrów. Nakazuje ono – w specyficznych przypadkach – ujawnianie indywidualnych wynagrodzeń polskich prezesów. Niniejszy artykuł analizuje nowy stan prawny w Polsce i porównuje go ze sprawdzonymi już rozwiązaniami amerykańskimi. czytaj więcej Data publikacji: 21.09.2004 Autor: Maciej Dubis

System wynagradzania i motywowania na przykładzie spółki produkcyjnej

W Spółce produkcyjnej X, zatrudniającej około 100 pracowników, system motywowania pracowników jest oparty przede wszystkim na czynnikach finansowych. Elementy pozafinansowe mają charakter głównie socjalne. Jest to wynikiem działania w Spółce silnych związków zawodowych. Spółka oferuje swym pracownikom wysoką płacę zasadniczą. A dodatkowe motywatory pomagają w podnoszeniu efektywności pracy i osiągania celów firmy. System ten skierowany jest na przyciąganie do firmy najlepszych specjalistów oraz ciągle podnoszenie ich kwalifikacji.
Zaproponowane przez Zarząd Spółki pozafinansowe oraz finansowe narzędzia motywacyjne tworzą efektywny system, spełniając oczekiwania i potrzeby pracowników. czytaj więcej Data publikacji: 21.09.2004 Autor: Beata Matczyńska

Co system wynagrodzeń komunikuje pracownikom?

Dobry system wynagrodzeń to nie tylko taki, który spełnia oczekiwania pracownika i pracodawcy. To również ważne narzędzie komunikacji. System wynagrodzeń może dawać pracownikowi jasne wskazówki na temat oczekiwań pracodawcy, może również zniechęcać do podejmowania pożądanych przez pracodawcę działań. Artykuł omawia poszczególne aspekty "błędnych komunikatów" oraz wskazuje na konieczność zmian tradycyjnego systemu wynagrodzeń. Wśród elementów determinujących komunikację pracodawca - pracownik znajdują się m.in.:
  • uwarunkowania rynkowe,
  • cele i wartości firmy,
  • umowa z pracownikami,
  • struktura organizacji.
Są to czynniki bezpośrednio związane ze strukturą płacy, a zatem produktywnością danej organizacji. czytaj więcej Data publikacji: 07.09.2004 Autor: Agnieszka Kunysz

Metody wartościowania pracy - AWP-N i AWP-2BIS

Wśród najpopularniejszych w Polsce metod wartościowania pracy, wymienia się metodę AWP w jej kolejnych wersjach AWP - N, AWP - 2 oraz AWP - 2 BIS. Metody te zaliczane są to tzw. ankietowych metod wartościowania pracy. Wykorzystywane są najczęściej przez duże, polskie przedsiębiorstwa zmierzające do efektywnej i miarodajnej hierarchizacji stanowisk. Artykuł omawia pierwszą, specyficzną wersję metody AWP - N, służącą do wartościowania prac kierowniczych i biurowych. Zostaje w nim również przedstawiona charakterystyka późniejszej metody AWP - 2BIS - uniwersalnej metody wartościowania. czytaj więcej Data publikacji: 07.09.2004 Autor: Agnieszka Kunysz

Wartościowanie pracy jako narzędzie niwelowania nierówności płacowych - studium przypadku

Wartościowanie pracy służyć może nie tylko ustalaniu poziomu płacy podstawowej ale również innym celom. Artykuł prezentuje studium przypadku kanadyjskiej firmy Space Toy Co., która wykorzystała proces wartościowania pracy jako jeden z etapów wyrównywania płac w firmie, ze zwróceniem szczególnej uwagi na sprawiedliwe wynagradzanie kobiet i mężczyzn. Artykuł szczegółowo omawia przygotowanie firmy do przeprowadzenia wartościowania stanowisk oraz sam proces wartościowania. czytaj więcej Data publikacji: 07.09.2004 Autor: Agnieszka Kunysz