W artykule przedstawiono temat negocjacji zbiorowych prowadzonych pomiędzy związkami zawodowymi, a pracodawcami w okresie największego kryzysu gospodarczego ostatnich lat. Kiedy w przedsiębiorstwach rodzą się konflikty i nieporozumienia w relacjach pomiędzy podwładnym a przełożonym, wówczas jednym z podstawowych narzędzi ułatwiających radzenie sobie z taką sytuacją są negocjacje. Główną rolą negocjacji, w tym także negocjacji zbiorowych jest osiągnięcie kompromisu i porozumienia pomiędzy zwaśnionymi stronami. Recesja gospodarcza wpłynęła na obniżenie produktywności przedsiębiorstw, co wymusiło podjęcie rokowań zbiorowych przez związki zawodowe. Nie chciały one bowiem przystać na wszystkie warunki zaproponowane im przez pracodawców. Rezultaty działań związkowców nie były dla nich w pełni satysfakcjonujące, ponieważ w czasie kryzysu w wielu krajach członkowskich Unii Europejskiej dynamika płac obniżała się. Statystyki pokazują jednak, że nie we wszystkich państwach zrzeszone grupy pracowników poniosły klęskę. Związki zawodowe w czasie krachu gospodarczego miały najmocniejszą pozycję na Węgrzech i w Norwegii. Europejska Konfederacja Związków Zawodowych przedstawiła pewne postulaty dotyczące negocjacji zbiorowych w pokryzysowej Europie i tym samym zapowiedziała ich ewolucję zgodną z tendencjami charakterystycznymi dla europejskiej gospodarki.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.03.2011
Autor: Mateusz Wilk
Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią opracowania, poświęconego trendom wynagradzania w różnych regionach świata. Na początku przedstawione zostały ogólne zmiany, zachodzące na rynkach pracy. W skrócie opisano sytuację, jaka ma aktualnie miejsce w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej. Następnie przytoczono pięć podstawowych założeń, dzięki którym firmy mogą w zaistniałych warunkach budować oraz modernizować swoje systemy wynagradzania. Poruszono tu takie tematy jak segmentacja oraz nagradzanie grup pracowniczych zgodnie z ich relatywną wartością oraz zarządzanie oczekiwaniami pracowników. Zwrócono również uwagę na atrakcyjność świadczeń niepieniężnych oraz konieczność różnicowania płacy opartej na wynikach. Na koniec opisano w jaki sposób należy oceniać oraz dostosowywać strategię wynagradzania do zachodzących zmian.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.03.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejsze opracowanie jest drugą częścią artykułu, poświęconego programom elastycznych benefitów, oferowanych przez korporację KPMG. Skupia się ono przede wszystkim na opisie pakietów świadczeń, z jakich skorzystać mogą pracownicy kanadyjskiego oddziału firmy. Na początek przedstawiono podstawowe założenia oraz mechanizmy działania takich benefitów jak opieka dentystyczna, ubezpieczenie na życie oraz ubezpieczenie wypadkowe. W każdym przypadku dodatkowo przytoczone zostały podstawowe warunki objęcia wyżej wymienionymi programami również członków rodziny zatrudnionego. Następnie opisano funkcjonujące w firmie dwa programy, dotyczące ubezpieczenia na wypadek długotrwałej niezdolności do pracy. Na zakończenie zaprezentowano dodatkowe informacje na temat funkcjonującego programu takie jak: łączenie pakietów benefitowych współmałżonków, opłacanie wybranych opcji programu podczas trwania urlopu macierzyńskiego lub opiekuńczego oraz wygasanie dopłat ze strony pracodawcy. Artykuł zawiera 6 tabel.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.02.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł jest poświęcony holistycznemu podejściu do wynagradzania menedżerów w dużych przedsiębiorstwach. Opracowanie opiera się głównie na opisie podstawowych założeń oraz sposobów działania Dynamicznego Modelu Płac (Dynamic Pay Model), stworzonego przez firmę doradczą Pearl Meyer & Partners. W pierwszej jego części przedstawiona została koncepcja modelowania wynagrodzeń kadry menedżerskiej. Ukazano tutaj wpływ dwóch zasadniczych czynników, jakimi są wyniki finansowe przedsiębiorstwa oraz wysokość cen jego akcji, na zarobki osób zajmujących najwyższe stanowiska w firmie. Następnie przedstawiono podstawowe założenia dotyczące opisywanego modelu oraz, za pomocą trójwymiarowych wykresów, zaprezentowano jego funkcjonowanie. Całość kończy krótki przykład zastosowania omawianego rozwiązania w firmie Rogers Corporation. Artykuł zawiera 1 schemat oraz 4 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.02.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Aby dobrze zrozumieć zależności zachodzące pomiędzy stopą bezrobocia a wynagrodzeniami, należy przedstawić je w szerokim kontekście, w odniesieniu do całego rynku pracy. Według teorii makroekonomii znanej z podręczników głównymi elementami rynku pracy są podaż pracy, popyt na pracę, oraz płace. Więcej osób znajduje zatrudnienie, kiedy podaż jest większa od popytu, a płace rosną, gdyż pracodawcy starają się pozyskać nowych pracowników. Nobliści z ekonomii z 2010 roku wykazali jednak, że nie jest to żelazna reguła. Na rynkach, w tym na rynku pracy występują bowiem „tarcia”. Pracownik i pracodawca muszą się odszukać, i ustalić warunki współpracy, zanim się ona zawiąże. Dodatkowo na relacje pomiędzy bezrobociem a wynagrodzeniami wpływa polityka gospodarcza. Wzrost podaży pracy nie zawsze wpływa zatem na zaspokojenie popytu na nią, czego nie zauważono przed przełomowymi badaniami Noblistów. Dane z polskiego rynku pracy potwierdzają tylko słuszność tez Diamonda, Mortensena i Pissaridesa.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.02.2011
Autor: Mateusz Wilk
Artykuł przedstawia system wynagrodzeń w jednej z największych instytucji finansowej na świecie – Barclays Bank. Omówiona w nim została polityka wynagrodzeń, rola komitetu ds. wynagrodzeń, struktura najwyższych władz banku, składniki i poziom wynagrodzeń rady – zarówno dyrektorów wykonawczych jak i dyrektorów niewykonawczych, fundusz płac pracowników oraz najważniejsze systemy wynagrodzeń długoterminowych. Artykuł opiera się na danych z lat 2007 – 2009, w niektórych przypadkach również z lat wcześniejszych. W artykule znajdą Państwo również informacje na temat wpływu kryzysu finansowego na system wynagrodzeń banku.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.02.2011
Autor: Tomasz Aleksandrowicz
Niniejsze opracowanie jest pierwszą częścią artykułu, opisującego programy elastycznych benefitów, oferowane przez firmę KPMG. Na początek zaprezentowane zostały podstawowe założenia, dotyczące korzystania z dodatków motywacyjnych, oferowanych przez kanadyjski oddział korporacji. Przedstawiono procedury opłacania programów benefitowych, ukazano świadczenia z jakich może korzystać każdy pracownik oraz opisano pakiet początkowy, oferowany nowozatrudnionym. Następnie wymienione zostały podstawowe warunki dokonywania zmian w wybranym przez osobę zatrudnioną pakiecie. Ostatnia część artykułu została poświęcona jednemu z oferowanych przez korporację świadczeń, jakim jest opieka medyczna. W skrócie opisane zostały możliwe do objęcia przez pracownika opcje tego programu oraz sposoby ich nabywania. Artykuł zawiera 1 schemat oraz 2 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.02.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Europa wychodzi z Wielkiego Kryzysu. W większości państw można już zauważyć poprawę koniunktury. Czy rozkwit gospodarczy przełoży się na wzrost wynagrodzeń? Jakie są prognozy wzrostu płac na 2011 rok, a jakie na 2012? Dlaczego mieszkańcy Grecji powinni się spodziewać spadku wynagrodzeń, a Polacy aż 6% podwyżek. Artykuł zawiera analizę dynamiki wzrostu wynagrodzeń realnych i nominalnych dla państw Unii Europejskiej i krajów kandydujących do niej. W artykule uwzględniono także dwa dodatkowe państwa: USA i Japonię. Ponadto przedstawiono wyniki badań wzrostu wynagrodzeń dla poszczególnych państw UE z podziałem na kraje należące i nie należące do strefy Euro. Artykuł zawiera 5 wykresów i 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.02.2011
Autor: Kinga Grela
Druga część opracowania poświęconego wybranych psychologicznym zagadnieniom wynagradzania i zarządzania płacami koncentruje się na trzech głównych kwestiach. Pierwsza to użyteczność planu premiowania niższymi, ale częstszymi bonusami. Drugim zagadnieniem poruszanym w artykule jest ludzka awersja do strat, skutecznie wykorzystywana w niektórych systemach nagradzania (przykładowo typu bank premii). Część artykułu poświęcono również sensowności motywowania pracowników poprzez kary i nagrody. Artykuł zawiera 1 tabelę, 1 wykres i 2 schematy.
czytaj więcej
Data publikacji:
03.01.2011
Autor: Grzegorz Spólnik
Niniejszy tekst poświęcono pewnym psychologicznym subtelnościom, które umiejętnie wykorzystane mogą przyczynić się do zwiększenia skuteczności wynagradzania. W tej części opisano dlaczego pracownicy i pracodawcy często rozmijają się w swoich poglądach na wartość oferowanego pakietu benefitów. Na przykładzie programu wellness krótko zilustrowano, w jaki sposób przy użyciu prostych psychologicznych mechanizmów poprawić efektywność nakładów na płace. W artykule wypunktowano również pomysły na zwiększenie skuteczności retencyjnej funkcji wynagrodzeń poprzez wykorzystanie więzi rodzinnych. Największą część tekstu poświęcono tak zwanej pułapce optymizmu, którą odniesiono do osób zarządzających płacami i decydujących o polityce wynagradzania. Na jej przykładzie pokazano jak drobna, ludzka skłonność może w efekcie wypaczyć realne wartości ekonomiczne. Artykuł zawiera 3 tabele i 1 wykres.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.12.2010
Autor: Grzegorz Spólnik