W artykule przedstawione są teorie dotyczące dyskryminacji płacowej. Dyskryminacja jest tematem ciągle obecnym w dyskusjach na forum publicznym. Zaprezentowane teorie stworzono wiele lat temu jednak wciąż są aktualne. Inicjatorem teorii dyskryminacji płacowej był Becker. Wśród wymienionych koncepcji są: teoria gustu dyskryminacyjnego Beckera, dyskryminacji monopsonistycznej, dyskryminacji statystycznej i teoria nadmiaru podaży i segregacji stanowisk. Każda z nich odwołuje się do innych założeń, które w rzeczywistych warunkach nie zawsze są spełnione. Mimo tego ograniczenia, ich poznanie może doprowadzić do lepszego zrozumienia mechanizmów rynku pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.04.2011
Autor: Magdalena Wrzesień
Niniejszy artykuł pokazuje najlepsze praktyki wynagradzania, stosowane w odniesieniu do osób zatrudnionych w działach sprzedaży. Na wstępie ukazane zostały zmiany, jakie dokonały się w funkcjonowaniu przedsiębiorstw wskutek ostatniego kryzysu. Przedstawione zostały również podstawowe wymagania, stojące aktualnie przed systemami płac sprzedawców. Następnie zilustrowane zostały oczekiwania przedsiębiorców co do kompleksowości rozwiązań, związanych z nagradzaniem pracowników omawianego działu. Druga część opracowania skupia się natomiast na najważniejszych cechach poprawnie funkcjonującego systemu. Szczegółowo omówiona została konieczność dostosowywania się do faz rozwoju produktu oraz związanych z nimi taktycznych i strategicznych celów firmy. Na zakończenie przedstawiono w jaki sposób odpowiednio uwzględniać zarówno stałe jak i zmienne składniki płac przy budowie systemu wynagrodzeń sprzedawców. Artykuł zawiera 3 tabele oraz 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.03.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule opisano rolę, jaką odgrywa komunikacja we wdrażaniu systemu benefitów w firmach. Świadczenia pozapłacowe, chociażby były bardzo atrakcyjne, nie dadzą pracownikom pełnej satysfakcji, jeżeli pracodawcy nie będą potrafili zadbać o zastosowanie odpowiedniego systemu komunikacji. Ważnym elementem komunikacji jest odpowiedni dobór środków i metod przekazu informacji. Tradycyjne broszurki nie mogą zapewnić pracownikom takiej wiedzy o benefitach, jak spotkania na żywo z podwładnymi. Dodatkowym atutem tego typu zebrań mogą być również prezentacje audiowizualne. Narzędziem powszechnie stosowanym przez firmy wynagradzające pracobiorców benefitami jest internet. Amerykańska Izba Skarbowa, która od 2011 roku planuje zmieniać system płatności na elektroniczny, prowadzi kampanię popularyzującą jej działanie. Ogólnie rzecz biorąc, Stany Zjednoczone wyznaczają nowe trendy w benefitach i nie inaczej jest w przypadku informowania o świadczeniach pozapłacowych. Jest to zwłaszcza widoczne w służbie zdrowia.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.03.2011
Autor: Mateusz Wilk
Pakiety świadczeń pozapłacowych coraz częściej stają się częścią firmowego systemu wynagradzania. Ich stosowanie, jak pokazują liczne badania pozwala na skuteczniejszą motywację zatrudnionych. Jednak samo zaoferowanie świadczeń nie musi oznaczać, że pracownicy natychmiast będą z nich korzystać. Kluczem do sukcesu i osiągnięcia najwyższego poziomy zwrotu z inwestycji w pakiet benefitów jest odpowiednia edukacja zatrudnionych w zakresie oferowanych możliwości. Pracownik, który wie i rozumie powody wprowadzenia dodatków pozafinansowych, wie jak z nich korzystać i umie w najbardziej optymalny sposób nimi zarządzać z pewnością będzie bardziej zadowolony. Za tym zadowoleniem idzie oczywiście większa satysfakcja z samej pracy, wzrost produktywności, a także większa lojalność wobec pracodawcy. Jak więc informować zatrudnionych o świadczeniach oferowanych w firmie? Jakich metod używać aby przekaz był najbardziej zrozumiały?
czytaj więcej
Data publikacji:
21.03.2011
Autor: Arkadiusz Koperek
Niniejszy artykuł jest drugą częścią opracowania, poświęconego trendom wynagradzania w różnych regionach świata. W całości koncentruje się on na pięciu aspektach opłacania pracowników w wybranych krajach (Francja, Niemcy, Kanada, USA, Japonia, Chiny). Pierwszym z poruszanych problemów są tendencje związane z podwyżką płacy zasadniczej. Następnie omówione zostają kwestie, dotyczące znaczenia reguły pay for performance w systemach wynagradzania oraz zarządzania oczekiwaniami pracowników. W artykule opisano również, jakie trendy panują obecnie w nagradzaniu i motywowaniu osób z wysokim potencjałem. Na zakończenie przytoczono najważniejsze zadania dla działów wynagradzania na 2011 rok. Artykuł zawiera 5 tabel.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.03.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule przedstawiono temat negocjacji zbiorowych prowadzonych pomiędzy związkami zawodowymi, a pracodawcami w okresie największego kryzysu gospodarczego ostatnich lat. Kiedy w przedsiębiorstwach rodzą się konflikty i nieporozumienia w relacjach pomiędzy podwładnym a przełożonym, wówczas jednym z podstawowych narzędzi ułatwiających radzenie sobie z taką sytuacją są negocjacje. Główną rolą negocjacji, w tym także negocjacji zbiorowych jest osiągnięcie kompromisu i porozumienia pomiędzy zwaśnionymi stronami. Recesja gospodarcza wpłynęła na obniżenie produktywności przedsiębiorstw, co wymusiło podjęcie rokowań zbiorowych przez związki zawodowe. Nie chciały one bowiem przystać na wszystkie warunki zaproponowane im przez pracodawców. Rezultaty działań związkowców nie były dla nich w pełni satysfakcjonujące, ponieważ w czasie kryzysu w wielu krajach członkowskich Unii Europejskiej dynamika płac obniżała się. Statystyki pokazują jednak, że nie we wszystkich państwach zrzeszone grupy pracowników poniosły klęskę. Związki zawodowe w czasie krachu gospodarczego miały najmocniejszą pozycję na Węgrzech i w Norwegii. Europejska Konfederacja Związków Zawodowych przedstawiła pewne postulaty dotyczące negocjacji zbiorowych w pokryzysowej Europie i tym samym zapowiedziała ich ewolucję zgodną z tendencjami charakterystycznymi dla europejskiej gospodarki.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.03.2011
Autor: Mateusz Wilk
Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią opracowania, poświęconego trendom wynagradzania w różnych regionach świata. Na początku przedstawione zostały ogólne zmiany, zachodzące na rynkach pracy. W skrócie opisano sytuację, jaka ma aktualnie miejsce w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej. Następnie przytoczono pięć podstawowych założeń, dzięki którym firmy mogą w zaistniałych warunkach budować oraz modernizować swoje systemy wynagradzania. Poruszono tu takie tematy jak segmentacja oraz nagradzanie grup pracowniczych zgodnie z ich relatywną wartością oraz zarządzanie oczekiwaniami pracowników. Zwrócono również uwagę na atrakcyjność świadczeń niepieniężnych oraz konieczność różnicowania płacy opartej na wynikach. Na koniec opisano w jaki sposób należy oceniać oraz dostosowywać strategię wynagradzania do zachodzących zmian.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.03.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejsze opracowanie jest drugą częścią artykułu, poświęconego programom elastycznych benefitów, oferowanych przez korporację KPMG. Skupia się ono przede wszystkim na opisie pakietów świadczeń, z jakich skorzystać mogą pracownicy kanadyjskiego oddziału firmy. Na początek przedstawiono podstawowe założenia oraz mechanizmy działania takich benefitów jak opieka dentystyczna, ubezpieczenie na życie oraz ubezpieczenie wypadkowe. W każdym przypadku dodatkowo przytoczone zostały podstawowe warunki objęcia wyżej wymienionymi programami również członków rodziny zatrudnionego. Następnie opisano funkcjonujące w firmie dwa programy, dotyczące ubezpieczenia na wypadek długotrwałej niezdolności do pracy. Na zakończenie zaprezentowano dodatkowe informacje na temat funkcjonującego programu takie jak: łączenie pakietów benefitowych współmałżonków, opłacanie wybranych opcji programu podczas trwania urlopu macierzyńskiego lub opiekuńczego oraz wygasanie dopłat ze strony pracodawcy. Artykuł zawiera 6 tabel.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.02.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł jest poświęcony holistycznemu podejściu do wynagradzania menedżerów w dużych przedsiębiorstwach. Opracowanie opiera się głównie na opisie podstawowych założeń oraz sposobów działania Dynamicznego Modelu Płac (Dynamic Pay Model), stworzonego przez firmę doradczą Pearl Meyer & Partners. W pierwszej jego części przedstawiona została koncepcja modelowania wynagrodzeń kadry menedżerskiej. Ukazano tutaj wpływ dwóch zasadniczych czynników, jakimi są wyniki finansowe przedsiębiorstwa oraz wysokość cen jego akcji, na zarobki osób zajmujących najwyższe stanowiska w firmie. Następnie przedstawiono podstawowe założenia dotyczące opisywanego modelu oraz, za pomocą trójwymiarowych wykresów, zaprezentowano jego funkcjonowanie. Całość kończy krótki przykład zastosowania omawianego rozwiązania w firmie Rogers Corporation. Artykuł zawiera 1 schemat oraz 4 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.02.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Aby dobrze zrozumieć zależności zachodzące pomiędzy stopą bezrobocia a wynagrodzeniami, należy przedstawić je w szerokim kontekście, w odniesieniu do całego rynku pracy. Według teorii makroekonomii znanej z podręczników głównymi elementami rynku pracy są podaż pracy, popyt na pracę, oraz płace. Więcej osób znajduje zatrudnienie, kiedy podaż jest większa od popytu, a płace rosną, gdyż pracodawcy starają się pozyskać nowych pracowników. Nobliści z ekonomii z 2010 roku wykazali jednak, że nie jest to żelazna reguła. Na rynkach, w tym na rynku pracy występują bowiem „tarcia”. Pracownik i pracodawca muszą się odszukać, i ustalić warunki współpracy, zanim się ona zawiąże. Dodatkowo na relacje pomiędzy bezrobociem a wynagrodzeniami wpływa polityka gospodarcza. Wzrost podaży pracy nie zawsze wpływa zatem na zaspokojenie popytu na nią, czego nie zauważono przed przełomowymi badaniami Noblistów. Dane z polskiego rynku pracy potwierdzają tylko słuszność tez Diamonda, Mortensena i Pissaridesa.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.02.2011
Autor: Mateusz Wilk