Kryzys finansowy spowodował, że wiele systemów świadczeń pozapłacowych zostało mocno zmodyfikowanych, a niektóre wręcz zlikwidowano. Pracodawcy, chcąc szybko zredukować koszty, nie zastanawiali się nad konsekwencjami takich działań. W rezultacie wiele podmiotów doświadczyło znaczącego spadku motywacji zatrudnionych. Co więcej, część z nich eliminując pakiety benefitów naraziła się na odejście kluczowych talentów z firmy. Jak zatem będzie wyglądała sytuacja w obszarze pozapłacowego wynagradzania pracowników po kryzysie? Jakich zmian można się spodziewać w rodzajach oferowanych świadczeń i sposobach ich finansowania? Na te i wiele innych pytań znajdziecie Państwo odpowiedź w niniejszym artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.09.2010
Autor: Arkadiusz Koperek
Artykuł opisuje programy benefitowe, oferowane pracownikom przez Sony Corporation. W tekście zaprezentowano podstawowe założenia, dotyczące wynagradzania osób zatrudnionych w korporacji oraz przedstawiono przykładowe benefity w niej funkcjonujące. Duży nacisk położono na dodatki motywacyjne związane z zapewnieniem równowagi pomiędzy życiem osobistym a zawodowym oraz rozwojem pracowniczym. Ostatnia część artykułu opisuje funkcjonowanie programów benefitowych w Sony UK. Zaprezentowano tu politykę elastycznego czasu pracy oraz rozwiązania ułatwiające pogodzenia pracy z obowiązkami rodzinnymi. Na zakończenie wyszczególniono dodatki motywacyjne oferowane osobom zatrudnionym w brytyjskiej siedzibie firmy. Artykuł zawiera 2 tabele, 1 wykres i 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.09.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł jest drugą częścią opracowania, poświęconego problemom związanym z wdrażaniem oraz funkcjonowaniem systemów pay for performance. Tym razem poruszono takie kwestie, jak tworzenie budżetów wynagrodzeń oraz zarządzanie kosztami, związanymi z powiązaniem zarobków z rezultatami pracy. Artykuł odpowiada również na pytanie dotyczące tego, jaka część płacy powinna być uzależniona od osiąganych wyników oraz kto powinien wydawać opinie na temat realizacji zadań przez pracowników i decydować o przydzieleniu im nagród. Na koniec przedstawiono zasady oceny wyników osiąganych przez członków załogi. Artykuł zawiera 1 schemat i 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.08.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Coraz więcej organizacji w dzisiejszych czasach postanawia wprowadzić system wynagradzania za wyniki. Niniejsze opracowanie jest pierwszą częścią artykułu, poświęconego problemom związanym z wdrażaniem oraz funkcjonowaniem
pay for performance. Stanowi ono próbę odpowiedzi na sześć podstawowych pytań, związanych z uzależnieniem płacy od osiąganych wyników. Opisano w nim, kiedy firma jest gotowa na wdrożenie takiego rozwiązania, jakie cele powinna postawić przed nowym systemem oraz kto może być efektywnie wynagradzany zgodnie z jego regułami. Artykuł ukazuje również w jakich sytuacjach
pay for performance wprowadzać do firmy kompleksowo lub etapowo oraz jakie osiągnięcia powinny być nagradzane. Pierwsza część kończy się przedstawieniem podstawowych narzędzi, stosowanych w systemach wynagradzania za wyniki, jakimi są bonusy oraz podwyżki płacy zasadniczej. Artykuł zawiera 3 wykresy, 1 tabelę oraz 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.08.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł ukazuje najczęściej stosowane praktyki wynagradzania w firmach stosujących koncepcję pełnej partycypacji pracowników (
Total Participation Management). W pierwszej jego części przedstawiona została istota uczestnictwa osób zatrudnionych w firmie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Opisano tu również podstawowe różnice pomiędzy tradycyjnym a partycypacyjnym systemem wynagradzania pracowników. Następnie uwaga została poświęcona koncepcji pełnej partycypacji. Przedstawione zostały jej podstawowe założenia oraz ich wpływ na proces zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Ostatnia cześć artykułu stanowi opis funkcjonowania systemu wynagrodzeń w firmach stosujących TPM. Przedstawiono podstawowe wytyczne dotyczące budowy takiego systemu w organizacji, cechy jakie powinien on posiadać oraz sposoby przydzielania nagród wyróżniającym się pracownikom. Artykuł zawiera 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.08.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Konieczność, a zarazem kosztowność prowadzenia skutecznej polityki personalnej, skłania pracodawców do sięgania po metody zarządzania zasobami ludzkimi, które przyczynią się do wysokiej motywacji zawodowej i lojalności pracowników. Istotnym elementem zapewnienia motywujących warunków pracy jest umiejętna ocena roli, jaką w strategii przedsiębiorstwa pełni satysfakcja pracowników z systemu wynagradzania.
Artykuł dostarcza informacji na temat warunków, jakie należy spełnić, by sprawnie pogodzić praktyki wynagradzania z zadowoleniem pracowników z płacy. Z opracowania dowiedzą się Państwo, w jaki sposób można zbadać satysfakcję pracowników z wynagradzania i jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, by była to ocena rzetelna. W artykule omówiono także szereg czynników indywidualnych i organizacyjnych, wpływających na poziom satysfakcji z wynagradzania.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.08.2010
Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska
Niniejsza publikacja stanowi drugą i ostatnią część cyklu poświęconego ustawowej płacy minimalnej w krajach Unii Europejskiej w 2010 roku. W oparciu o raport Instytutu Hansa Böcklera, w tekście poruszono kwestie związane minimalnym wynagrodzeniem w dobie kryzysu gospodarczego w Wielkiej Brytanii i Irlandii, krajach Europy Południowej i Środkowo-Wschodniej. Przytoczono również informacje dotyczące aktualnej sytuacji w państwach europejskich, w których nie obowiązuje płaca minimalna, lecz umowy taryfowe (Dania, Finlandia i Szwecja, Włochy, Cypr, Austria i Niemcy). Artykuł kończy podsumowanie różnych strategii w polityce płacy minimalnej w czasie spowolnienia gospodarczego.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.08.2010
Autor: Aleksandra Czajka
Jednym z najtrudniejszych i najbardziej niewdzięcznych wyzwań jest przewidywanie przyszłych wydarzeń. Czy chcemy tego czy nie, planując jakiekolwiek posunięcia, szczególnie w biznesie i zarządzaniu, musimy jednak przyjąć pewne założenia co do rozwoju wypadków. Warto wtedy poznać, jakie opinie na ten temat mają inni, w szczególności specjaliści. Niniejszy tekst powstał na bazie wypowiedzi ekspertów do spraw wynagrodzeń, opublikowanych na stronach serwisu employeebenefits.co.uk w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Identyfikuje on główne problemy związane z nowoczesnym wynagradzaniem, oraz określa niektóre kierunki rozwoju zarządzania płacami.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.08.2010
Autor: Grzegorz Spólnik
Niniejszy artykuł jest podsumowaniem raportu jest o świadczeniach pozapłacowych w Stanach Zjednoczonych. Zawiera krótką historię rozwiązań stosowanych w tym zakresie oraz przedstawia podstawowe sposoby klasyfikacji świadczeń. Ponadto w publikacji omówione zostały najważniejsze i najczęściej stosowane świadczenia z uwzględnieniem informacji o sposobach ich finansowania. Artykuł zwraca uwagę również na kwestię kosztów benefitów, która jest podjęta w raporcie oraz na kwestię korzyści podatkowych związanych ze stosowaniem świadczeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.07.2010
Autor: Arkadiusz Koperek
Niniejsza publikacja stanowi pierwszą (z dwóch) część cyklu poświęconego ustawowej płacy minimalnej w krajach Unii Europejskiej w 2010 roku. W oparciu o raport Instytutu Hansa Böcklera, w tekście zaprezentowano różne strategie w zakresie polityki płacy minimalnej obrane przez państwa członkowskie w dobie kryzysu gospodarczego. Obok informacji na temat jej wysokości, zaprezentowano statystyki uwzględniające parytet siły nabywczej oraz średnie wynagrodzenie w danym kraju (indeks Kaitza). Szczególną uwagę poświęcono nominalnemu i realnemu wzrostowi płacy minimalnej na przełomie 2009 i 2010 roku. Opracowanie kończy charakterystyka zmian w polityce płacy minimalnej w krajach Beneluksu i we Francji. Artykuł zawiera 5 wykresów i 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.07.2010
Autor: Aleksandra Czajka