W artykule przedstawiono główne informacje na temat benefitów służących budowaniu równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym. Współczesny pracownik nie jest tak skłonny jak niegdyś, aby poświęcać swoje życie prywatne dla dobra firmy. Zachowanie równowagi pomiędzy sferą zawodową, a pozazawodową jest obecnie jednym z istotnych kryteriów, branych pod uwagę przy wyborze przez jednostkę miejsca zatrudnienia. Work-life benefits to rodzaj świadczeń, które mają wspierać osobę zatrudnioną w jej staraniach o zachowanie harmonii pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. W niniejszym opracowaniu przedstawiono rodzaje tego typu benefitów, opisano psychologiczne mechanizmy leżące u podłoża ich działania, a także podano wskazówki odnośnie ich stosowania. W tekście znaleźć można także wyniki badań na temat skuteczności tych świadczeń w motywowaniu i utrzymywaniu pracowników. Artykuł zawiera dwie tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.06.2011
Autor: Joanna Kłosowska
Jednym z największych wyzwań, stojącym obecnie przed systemami płac w organizacjach na całym świecie jest pozyskanie z rynku pracy najlepszych pracowników oraz zatrzymanie ich w firmie jak najdłużej. Niniejszy artykuł opisuje, w jaki sposób za pomocą odpowiedniego zarządzania wynagrodzeniem całkowitym realizować przytoczony cel przy jednoczesnej redukcji kosztów z nim związanych. Pierwsza część opracowania przedstawia jak prawidłowo powinny się kształtować wydatki na poszczególne składniki zarobków pracowników. Następnie ukazane zostały różne sposoby kontrolowania kosztów związanych zarówno z płacą zasadniczą jak i zmienną. Ostatnia część artykułu opisuje główne problemy, które często utrudniają efektywne zarządzanie wynagrodzeniem całkowitym. Przytoczone zostały tu również podstawowe rozwiązania, jakie każda organizacja powinna wykorzystywać w swoim systemie płac. Artykuł zawiera 3 tabele oraz 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Artykuł poświęcony jest historii badań płacowych. Jedną z pierwszych instytucji w Stanach Zjednoczonych, które zajęły się analizowaniem poziomu i struktury wynagrodzeń, jest
Bureau of Labor Statistics. Pionierskie badania przeprowadzono w roku 1880 na szczeblu rządowym, bazując na niewielkiej ilości danych zgromadzonych dzięki bardzo ograniczonej ilości środków. W późniejszym okresie rozwijano metodologię działań oraz poszerzano zakres podmiotów objętych badaniami. Stopniowo podejmowano próby analiz wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk i branż. Postawiono też pierwsze kroki w kierunku stworzenia list stanowisk oraz ich opisów. Z biegiem lat powstał szereg nowych koncepcji i rodzajów badań, analizujących różne branże, stanowiska, czy organizacje. Szczególny rozkwit nastąpił w latach 70-tych dwudziestego wieku. Wtedy też zaobserwowano wiele zmian dotyczących rozwoju programów i systemów analiz płacowych. Artykuł zawiera również szereg informacji na temat współczesnych badań i trendów płacowych. Zaprezentowano także opis największych firm będących liderami na rynku badań płacowych, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2011
Kryzys gospodarczy, finansowy, spowolnienie gospodarcze to elementy cyklu koniunkturalnego, które występują i będą występować w światowych gospodarkach. Kluczowym zadaniem stojącym przed głowami państw oraz nadzorcami rynków finansowych jest wyciągnięcie wniosków z zaistniałych sytuacji i nie powielanie błędów.
Koniecznością stała się potrzeba regulacji systemów wynagrodzeń oraz prowadzonej polityki informacyjnej przez spółki publiczne. Unia Europejska rozpoczęła prace nad zieloną księgą oraz wydała trzy kluczowe dokumenty:
- zalecenie Komisji z dnia 30 kwietnia 2009 r. w sprawie polityki wynagrodzeń w sektorze usług finansowych,
– zalecenie Komisji z dnia 30 kwietnia 2009 r. uzupełniające zalecenia 2004/913/WE
i 2005/162/WE w sprawie systemu wynagrodzeń dyrektorów spółek notowanych na rynku regulowanym,
- rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2010 r. w zakresie wymogów kapitałowych dotyczących portfela handlowego i resekurytyzacji oraz przeglądu nadzorczego polityki wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.06.2011
Autor: Mateusz Folwarski
Poniższy artykuł opisuje w jaki sposób najłatwiej przygotować system wynagrodzeń pracowników działów sprzedaży do ożywienia gospodarczego. W opracowaniu można znaleźć informacje na temat tego jak zmieniały się omawiane systemy płac w okresie kryzysu. Okazuje się między innymi, iż najbardziej popularnym przedsięwzięciem było dokonywanie zmian w planach dodatków motywacyjnych. Kluczową kwestią poruszaną w artykule jest jednak to, w jaki sposób przedsiębiorstwa zaczęły dostosowywać systemy wynagrodzeniowe sprzedawców do poprawiającej się koniunktury gospodarczej. Obecnie firmy coraz chętniej przyznają swoim zatrudnionym premie i nagrody oraz inne świadczenia pozapłacowe. Na zakończenie przedstawiono najważniejsze cechy jakie powinien posiadać omawiany system oraz podstawowe zasady jego tworzenia i funkcjonowania, które pomogą organizacji w pełni skorzystać z ożywienia gospodarczego. Artykuł zawiera 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.05.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule zaprezentowano główne wyniki raportu
Employee Benefits Research 2011 z maja tego roku dotyczące różnego rodzaju benefitów świadczonych przez brytyjskich pracodawców. Skupiono uwagę na roli poszczególnych osób podejmujących decyzję o wysokości świadczeń dodatkowych, a także innych osób, które mają największy wpływ na ustalenia dotyczące benefitów. Scharakteryzowano również najpopularniejsze rodzaje świadczeń z podziałem na 4 kategorie: standardowe i elastyczne benefity, a także
voluntary benefits oraz bonusy pochodzące z „poświęcenia” części płacy pracowników (
salary sacriface). Ponadto, zwrócono uwagę na dostępność benefitów wśród brytyjskim firm z podziałem na te, które służyły wszystkim lub tylko części pracownikom. Artykuł zawiera 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.05.2011
Autor: Konrad Nawrot
W tej części opracowania skoncentrowano się na zalecanych praktykach zarządzania wynagrodzeniami w trzech fazach cyklu koniunkturalnego: widocznego ożywienia i szczytów, szczytów i początków osłabienia oraz widocznego osłabienia kończącego się lokalnym dnem. Opisano narzędzia i strategie wynagradzania, które warto zastosować w poszczególnych stadiach. Skuteczne połączenie odpowiednich działań z właściwym momentem ich wykonania jest bowiem kluczowe dla prowadzenia odpowiedzialnej, zrównoważonej i owocnej polityki wynagradzania. Artykuł zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.05.2011
Autor: Grzegorz Spólnik
Zmiany koniunktury gospodarczej wpływają nie tylko na kondycję gospodarek narodowych, ale również na warunki działalności przedsiębiorstw. Zależności te nie mogą być przez specjalistów do spraw wynagrodzeń ignorowane. Zarówno okresy ożywienia jak i recesji niosą ze sobą problemy oraz możliwości, które można wykorzystać, aby sprawniej prowadzić politykę personalną i efektywniej zarządzać płacami. Trzeba jednak podejmować decyzje i wprowadzać rozwiązania, które pozwolą uprzedzić zachodzące zmiany. Dlatego też w artykule wytłumaczono zjawisko cykli koniunkturalnych oraz ukazano, w jaki sposób wpływa ono na zagadnienia, pośrednio lub bezpośrednio, związane z kwestią płac. Zasugerowano również, na jakich działaniach powinny skoncentrować się osoby odpowiedzialne za wynagrodzenia, podczas okresu najgłębszej dekoniunktury. Artykuł zawiera 1 tabelę i 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
04.05.2011
Autor: Grzegorz Spólnik
Niniejszy artykuł opisuje bieżące problemy, związane ze strategią wynagradzania najważniejszych osób w firmie. Na wstępie przedstawione zostały czynniki, które bez wątpienia będą miały wpływ na kształtowanie się zarobków kadry zarządzającej. Następnie ukazano jak w zaistniałych warunkach ustabilizować system wynagradzania oraz zapewnić przejrzystą komunikację, dotyczącą płac w firmie. Dalsza część opracowania została poświęcona przewidywaniom odnośnie zarobków top menedżerów w 2011 roku. Przedstawiono oczekiwania co do realizacji założonych wyników i ich potencjalny wpływ na wysokość zarobków najważniejszych osób w firmach. Następnie opisane zostały przewidywane zmiany w poszczególnych składnikach płacy kadry menedżerskiej. Na zakończenie przytoczono podstawowe wytyczne dla działów wynagradzania na 2011 rok. Artykuł zawiera 5 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.04.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Poniższy artykuł ukazuje w jaki sposób skutecznie i efektywnie zmierzyć satysfakcję pracowników z otrzymywanych benefitów. Na wstępie przedstawiono powody, dla których warto jest przeprowadzić to badanie i jakie są najczęstsze błędy popełniane przez firmę przy jego tworzeniu. Następnie przytoczono najważniejsze przesłanki mierzenia satysfakcji z benefitów oraz ukazano jak powinien przebiegać sam proces. Skupiono się tutaj na pięciu zasadniczych kwestiach: zdefiniowaniu celów badania, ustaleniu racjonalnych oczekiwań, projektowaniu przebiegu badania, stworzeniu specjalnej ankiety a także na zbieraniu oraz analizie danych i informacji, będących wynikiem przeprowadzonego procesu. Na zakończenie omówiono kiedy i w jaki sposób należy przekazać otrzymane wyniki do wiadomości wszystkich pracowników w firmie. Artykuł zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.04.2011
Autor: Patrycja Grzesińska