Poniższy artykuł został w całości poświęcony procesowi strategicznego planowania benefitów. Na wstępie przedstawiono najważniejsze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na programy świadczeń pozapłacowych w firmie. Wzięto tu pod uwagę między innymi takie aspekty jak rewolucja informacyjna, filozofia łącznych korzyści z pracy (
total reward) oraz kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Następnie opisano czym tak naprawdę jest strategiczne planowania benefitów oraz jakie warunki trzeba spełnić, aby przeprowadzić je efektywnie. Ostatnia część artykułu stanowi opis poszczególnych etapów omawianego procesu, tzn. opracowania generalnej filozofii, wzięcia pod uwagę wszystkich informacji dotyczących otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego firmy, stworzenia planu projektu, testowania i ostatecznego zdefiniowania programu oraz wdrożenia strategicznego planu benefitów. Artykuł zawiera 1 wykres oraz 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.07.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł jest kontynuacją opracowania, poświęconego skutecznemu informowaniu pracowników o oferowanych im składnikach wynagrodzenia całkowitego. W pierwszej jego części omówiono szczegółowo kwestię komunikacji, dotyczącej takich elementów total rewards jak benefity pracownicze, programy wyrażania uznania oraz świadczenia związane z rozwojem osobistym i zawodowym pracowników. Następnie scharakteryzowano Total Reward Statement - jedno z coraz częściej stosowanych na świecie narzędzi, służących do przekazywania zatrudnionym informacji na temat wartości otrzymywanego przez nich wynagrodzenia całkowitego. Przedstawiono jakie są najważniejsze zalety tego rozwiązania, zarówno z punktu widzenia pracowników jak i samej organizacji. Omówiono również formy, w jakich może ono występować oraz na co należy zwracać uwagę przy jego formułowaniu. Na zakończenie ukazano w jakich firmach Total Reward Statements będą sprawdzać się najlepiej.
czytaj więcej
Data publikacji:
04.07.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule przedstawiono problem różnic płac menedżerów kierujących instytucjami publicznymi w Wielkiej Brytanii. Skupiono uwagę na czynnikach, które wpływają na wyższe wynagrodzenia. Przeanalizowano również różnice w zarobkach osób zatrudnionych „z zewnątrz”, czyli sektora prywatnego oraz „z wewnątrz” – w ramach instytucji publicznych. Następnie scharakteryzowano „tradycyjną” strukturę płacy w porównaniu do koncepcji
earn-back pay. Zasadnicza różnica tkwi w tym, że część płacy zasadniczej jest uzależniona od efektów i wyników pracy. Ponadto, opisano również piramidę obrazująca sposób kontroli wynagrodzeń. Przedstawiono także główne sposoby mające na celu wprowadzenie płacy sprawiedliwej w brytyjskim sektorze publicznym. Artykuł zawiera 4 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
04.07.2011
Autor: Konrad Nawrot
Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią opracowania, poświęconego skutecznemu informowaniu pracowników o oferowanych im składnikach wynagrodzenia całkowitego. Na wstępie przedstawiono najważniejsze czynniki wpływające na proces komunikacji w firmie. Następnie opisano najczęstsze bariery, stojące na drodze skutecznego przekazywania informacji, dotyczących wszystkich elementów total rewards. Ukazano również jakie wiadomości na temat zarobków należy pracownikom prezentować indywidualnie, a jakie grupowo. Kolejna część artykułu bardziej szczegółowo omawia kwestię komunikacji, dotyczące poszczególnych składników wynagrodzenia. W poniższym opracowaniu skupiono się na płacy zasadniczej oraz dodatkach motywacyjnych, mających za zadanie pomóc zapewnić zatrudnionym równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym. Artykuł zawiera 1 tabelę oraz 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.06.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Artykuł powstał w oparciu o raport
Hutton Review of of Fair Pay mający na celu zbadanie problemu dysproporcji płacowych w sektorze publicznym w Wielkiej Brytanii. Skupiono w nim uwagę na pojęciu sprawiedliwej płacy oraz czynników ją determinujących. Ponadto porównano trzy odmienne podejścia do sprawiedliwości w wynagradzaniu: liberalne, egalitarne oraz „
due desert” (płaca za zasługi). Wyjaśniono cztery główne zasady, którymi powinno się kierować w ustalaniu słusznego poziomu zarobków. Ponadto scharakteryzowano pojęcie mnożników płacowych oraz sposoby ich ustalania. Następnie na przykładzie przeanalizowano ich działanie w celu wyjaśnienia zasad ich praktycznego zastosowania.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.06.2011
Autor: Konrad Nawrot
W artykule zaprezentowano najnowsze formy świadczeń pozapłacowych oferowanych w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. W celu opisania aktualnych trendów, oparto się na danych z raportów:
„2010 Employee Benefis” organizacji SHRM,
„Alexander Forbes Benefis Research 2011” grupy doradczej Alexander Forbes Consultants & Actuaries. Benefity podzielono na kilka kategorii i omówiono tylko te, które wyróżniają się innowacyjnością. Zobrazowanie tendencji na rynkach światowych wskazuje prawdopodobny kierunek rozwoju świadczeń pozapłacowych w kraju.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.06.2011
Autor: Iwona Karkocha
W artykule przedstawiono główne informacje na temat benefitów służących budowaniu równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym. Współczesny pracownik nie jest tak skłonny jak niegdyś, aby poświęcać swoje życie prywatne dla dobra firmy. Zachowanie równowagi pomiędzy sferą zawodową, a pozazawodową jest obecnie jednym z istotnych kryteriów, branych pod uwagę przy wyborze przez jednostkę miejsca zatrudnienia. Work-life benefits to rodzaj świadczeń, które mają wspierać osobę zatrudnioną w jej staraniach o zachowanie harmonii pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. W niniejszym opracowaniu przedstawiono rodzaje tego typu benefitów, opisano psychologiczne mechanizmy leżące u podłoża ich działania, a także podano wskazówki odnośnie ich stosowania. W tekście znaleźć można także wyniki badań na temat skuteczności tych świadczeń w motywowaniu i utrzymywaniu pracowników. Artykuł zawiera dwie tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.06.2011
Autor: Joanna Kłosowska
Jednym z największych wyzwań, stojącym obecnie przed systemami płac w organizacjach na całym świecie jest pozyskanie z rynku pracy najlepszych pracowników oraz zatrzymanie ich w firmie jak najdłużej. Niniejszy artykuł opisuje, w jaki sposób za pomocą odpowiedniego zarządzania wynagrodzeniem całkowitym realizować przytoczony cel przy jednoczesnej redukcji kosztów z nim związanych. Pierwsza część opracowania przedstawia jak prawidłowo powinny się kształtować wydatki na poszczególne składniki zarobków pracowników. Następnie ukazane zostały różne sposoby kontrolowania kosztów związanych zarówno z płacą zasadniczą jak i zmienną. Ostatnia część artykułu opisuje główne problemy, które często utrudniają efektywne zarządzanie wynagrodzeniem całkowitym. Przytoczone zostały tu również podstawowe rozwiązania, jakie każda organizacja powinna wykorzystywać w swoim systemie płac. Artykuł zawiera 3 tabele oraz 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Artykuł poświęcony jest historii badań płacowych. Jedną z pierwszych instytucji w Stanach Zjednoczonych, które zajęły się analizowaniem poziomu i struktury wynagrodzeń, jest
Bureau of Labor Statistics. Pionierskie badania przeprowadzono w roku 1880 na szczeblu rządowym, bazując na niewielkiej ilości danych zgromadzonych dzięki bardzo ograniczonej ilości środków. W późniejszym okresie rozwijano metodologię działań oraz poszerzano zakres podmiotów objętych badaniami. Stopniowo podejmowano próby analiz wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk i branż. Postawiono też pierwsze kroki w kierunku stworzenia list stanowisk oraz ich opisów. Z biegiem lat powstał szereg nowych koncepcji i rodzajów badań, analizujących różne branże, stanowiska, czy organizacje. Szczególny rozkwit nastąpił w latach 70-tych dwudziestego wieku. Wtedy też zaobserwowano wiele zmian dotyczących rozwoju programów i systemów analiz płacowych. Artykuł zawiera również szereg informacji na temat współczesnych badań i trendów płacowych. Zaprezentowano także opis największych firm będących liderami na rynku badań płacowych, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2011
Kryzys gospodarczy, finansowy, spowolnienie gospodarcze to elementy cyklu koniunkturalnego, które występują i będą występować w światowych gospodarkach. Kluczowym zadaniem stojącym przed głowami państw oraz nadzorcami rynków finansowych jest wyciągnięcie wniosków z zaistniałych sytuacji i nie powielanie błędów.
Koniecznością stała się potrzeba regulacji systemów wynagrodzeń oraz prowadzonej polityki informacyjnej przez spółki publiczne. Unia Europejska rozpoczęła prace nad zieloną księgą oraz wydała trzy kluczowe dokumenty:
- zalecenie Komisji z dnia 30 kwietnia 2009 r. w sprawie polityki wynagrodzeń w sektorze usług finansowych,
– zalecenie Komisji z dnia 30 kwietnia 2009 r. uzupełniające zalecenia 2004/913/WE
i 2005/162/WE w sprawie systemu wynagrodzeń dyrektorów spółek notowanych na rynku regulowanym,
- rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2010 r. w zakresie wymogów kapitałowych dotyczących portfela handlowego i resekurytyzacji oraz przeglądu nadzorczego polityki wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.06.2011
Autor: Mateusz Folwarski