Artykuł został w całości poświęcony programom benefitowym oferowanym pracownikom przez
Financial Services Authority. Skupia się on jednak głównie na tzw. elastycznych benefitach, mających na celu umożliwienie pracownikom dostosowywania przyznawanych im dodatków motywacyjnych do własnych potrzeb. Na wstępie ukazano zatem najważniejsze zasady funkcjonowania programu. Następnie omówiono pierwszą grupę tzw. podstawowych benefitów, do której zaliczono: urlopy wypoczynkowe, programy emerytalne, ubezpieczenie na życie i na wypadek długotrwałej niezdolności do pracy oraz prywatną opiekę medyczną. Kolejna część opracowania opisuje pozostałe, dodatkowe świadczenia ujęte w Elastycznym Programie Benefitowym. Poruszono tu zatem kwestię ubezpieczenia dentystycznego i na wypadek poważnej choroby, dodatków do opieki nad dziećmi oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Na zakończenie przytoczono również oferowane pracownikom FSA benefity, które nie zostały objęte omówionym programem.
czytaj więcej
Data publikacji:
17.08.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Utrzymanie odpowiednich relacji pomiędzy wymaganiami rynku pracy, a możliwościami i dobrem przedsiębiorstwa jest warunkiem koniecznym do skutecznego zarządzania całym systemem płac. Poniższy artykuł jest pierwszą częścią opracowania poświęconego prawidłowemu wynagradzaniu pracowników firmy, ustalaniu kategorii zaszeregowania oraz przedziałów płacowych. Skupia się on głównie na tak zwanej sprawiedliwości zewnętrznej, czyli rynkowej konkurencyjności wynagrodzeń. Na początek przedstawiono zatem w jaki sposób organizacja powinna się przygotować do badania rynkowych stawek płac. Następnie opisano najważniejsze źródła wiedzy na temat wynagrodzeń w Polsce, w tym między innymi raporty rządowe, opracowania firm consultingowych oraz kluby płacowe. Ukazano na co trzeba zwrócić uwagę przy doborze odpowiednich źródeł informacji. Na zakończenie przytoczono najistotniejsze wskazówki, których przestrzeganie jest istotne podczas analizy rynkowych stawek płac. Artykuł zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
08.08.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł przedstawia, w jaki sposób organizacje mogą zmaksymalizować ROI (return of investment) wdrażanych programów motywacyjnych. Na wstępie poruszono kwestię wpływu nowych systemów na poszczególne aspekty funkcjonowania firmy. Następnie zwrócono uwagę na formułowanie celów programu oraz konieczność współpracy ze wszystkimi działami przedsiębiorstwa. W kolejnej części opracowania omówiono czynniki (zewnętrzne i wewnętrzne), które należy wziąć pod uwagę oraz ukazano w jaki sposób zbadać wpływ systemu motywacyjnego na jego uczestników. W artykule poruszono również kwestię budżetowania, formułowania zasad nowego programu oraz doboru nagród zgodnych z oczekiwaniami pracowników. W podsumowaniu ukazano, jakie kroki powinna podjąć każda firma, by zwrot z inwestycji, jaką są programy motywacyjne, był jak najwyższy.
czytaj więcej
Data publikacji:
01.08.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule został opisany program Total Rewards (TR) działający w Royal Bank of Scotland Group (RBS). W opisie posłużono się definicją zaproponowaną przez WorldatWork, zgodnie z którą TR obejmują wszystkie korzyści (zarówno finansowe jak i pozafinansowe) jakie otrzymuje pracownik. W tekście kolejno omawiane jest podejście RBS do poszczególnych elementów pakietu TR: wynagrodzenia gotówkowego, benefitów oraz postrzegania miejsca pracy. Cechy charakterystyczne programu RBS to nagradzanie mierzalnych rezultatów (bonus gotówkowy, awanse), profit sharing, bogaty program benefitów (w tym kafeteria) oraz przyjazne środowisko pracy. W 2004 roku program elastycznej pracy „
Your time” zdobył
HR Excellence Award.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.07.2011
Autor: Michał Mudel
Poniższy artykuł został w całości poświęcony procesowi strategicznego planowania benefitów. Na wstępie przedstawiono najważniejsze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na programy świadczeń pozapłacowych w firmie. Wzięto tu pod uwagę między innymi takie aspekty jak rewolucja informacyjna, filozofia łącznych korzyści z pracy (
total reward) oraz kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Następnie opisano czym tak naprawdę jest strategiczne planowania benefitów oraz jakie warunki trzeba spełnić, aby przeprowadzić je efektywnie. Ostatnia część artykułu stanowi opis poszczególnych etapów omawianego procesu, tzn. opracowania generalnej filozofii, wzięcia pod uwagę wszystkich informacji dotyczących otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego firmy, stworzenia planu projektu, testowania i ostatecznego zdefiniowania programu oraz wdrożenia strategicznego planu benefitów. Artykuł zawiera 1 wykres oraz 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.07.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł jest kontynuacją opracowania, poświęconego skutecznemu informowaniu pracowników o oferowanych im składnikach wynagrodzenia całkowitego. W pierwszej jego części omówiono szczegółowo kwestię komunikacji, dotyczącej takich elementów total rewards jak benefity pracownicze, programy wyrażania uznania oraz świadczenia związane z rozwojem osobistym i zawodowym pracowników. Następnie scharakteryzowano Total Reward Statement - jedno z coraz częściej stosowanych na świecie narzędzi, służących do przekazywania zatrudnionym informacji na temat wartości otrzymywanego przez nich wynagrodzenia całkowitego. Przedstawiono jakie są najważniejsze zalety tego rozwiązania, zarówno z punktu widzenia pracowników jak i samej organizacji. Omówiono również formy, w jakich może ono występować oraz na co należy zwracać uwagę przy jego formułowaniu. Na zakończenie ukazano w jakich firmach Total Reward Statements będą sprawdzać się najlepiej.
czytaj więcej
Data publikacji:
04.07.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule przedstawiono problem różnic płac menedżerów kierujących instytucjami publicznymi w Wielkiej Brytanii. Skupiono uwagę na czynnikach, które wpływają na wyższe wynagrodzenia. Przeanalizowano również różnice w zarobkach osób zatrudnionych „z zewnątrz”, czyli sektora prywatnego oraz „z wewnątrz” – w ramach instytucji publicznych. Następnie scharakteryzowano „tradycyjną” strukturę płacy w porównaniu do koncepcji
earn-back pay. Zasadnicza różnica tkwi w tym, że część płacy zasadniczej jest uzależniona od efektów i wyników pracy. Ponadto, opisano również piramidę obrazująca sposób kontroli wynagrodzeń. Przedstawiono także główne sposoby mające na celu wprowadzenie płacy sprawiedliwej w brytyjskim sektorze publicznym. Artykuł zawiera 4 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
04.07.2011
Autor: Konrad Nawrot
Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią opracowania, poświęconego skutecznemu informowaniu pracowników o oferowanych im składnikach wynagrodzenia całkowitego. Na wstępie przedstawiono najważniejsze czynniki wpływające na proces komunikacji w firmie. Następnie opisano najczęstsze bariery, stojące na drodze skutecznego przekazywania informacji, dotyczących wszystkich elementów total rewards. Ukazano również jakie wiadomości na temat zarobków należy pracownikom prezentować indywidualnie, a jakie grupowo. Kolejna część artykułu bardziej szczegółowo omawia kwestię komunikacji, dotyczące poszczególnych składników wynagrodzenia. W poniższym opracowaniu skupiono się na płacy zasadniczej oraz dodatkach motywacyjnych, mających za zadanie pomóc zapewnić zatrudnionym równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym. Artykuł zawiera 1 tabelę oraz 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.06.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Artykuł powstał w oparciu o raport
Hutton Review of of Fair Pay mający na celu zbadanie problemu dysproporcji płacowych w sektorze publicznym w Wielkiej Brytanii. Skupiono w nim uwagę na pojęciu sprawiedliwej płacy oraz czynników ją determinujących. Ponadto porównano trzy odmienne podejścia do sprawiedliwości w wynagradzaniu: liberalne, egalitarne oraz „
due desert” (płaca za zasługi). Wyjaśniono cztery główne zasady, którymi powinno się kierować w ustalaniu słusznego poziomu zarobków. Ponadto scharakteryzowano pojęcie mnożników płacowych oraz sposoby ich ustalania. Następnie na przykładzie przeanalizowano ich działanie w celu wyjaśnienia zasad ich praktycznego zastosowania.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.06.2011
Autor: Konrad Nawrot
W artykule zaprezentowano najnowsze formy świadczeń pozapłacowych oferowanych w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. W celu opisania aktualnych trendów, oparto się na danych z raportów:
„2010 Employee Benefis” organizacji SHRM,
„Alexander Forbes Benefis Research 2011” grupy doradczej Alexander Forbes Consultants & Actuaries. Benefity podzielono na kilka kategorii i omówiono tylko te, które wyróżniają się innowacyjnością. Zobrazowanie tendencji na rynkach światowych wskazuje prawdopodobny kierunek rozwoju świadczeń pozapłacowych w kraju.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.06.2011
Autor: Iwona Karkocha