Niniejszy artykuł jest kontynuacją opracowania, poświęconego skutecznemu informowaniu pracowników o oferowanych im składnikach wynagrodzenia całkowitego. W pierwszej jego części omówiono szczegółowo kwestię komunikacji, dotyczącej takich elementów total rewards jak benefity pracownicze, programy wyrażania uznania oraz świadczenia związane z rozwojem osobistym i zawodowym pracowników. Następnie scharakteryzowano Total Reward Statement - jedno z coraz częściej stosowanych na świecie narzędzi, służących do przekazywania zatrudnionym informacji na temat wartości otrzymywanego przez nich wynagrodzenia całkowitego. Przedstawiono jakie są najważniejsze zalety tego rozwiązania, zarówno z punktu widzenia pracowników jak i samej organizacji. Omówiono również formy, w jakich może ono występować oraz na co należy zwracać uwagę przy jego formułowaniu. Na zakończenie ukazano w jakich firmach Total Reward Statements będą sprawdzać się najlepiej.
czytaj więcej
Data publikacji:
04.07.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
W artykule przedstawiono problem różnic płac menedżerów kierujących instytucjami publicznymi w Wielkiej Brytanii. Skupiono uwagę na czynnikach, które wpływają na wyższe wynagrodzenia. Przeanalizowano również różnice w zarobkach osób zatrudnionych „z zewnątrz”, czyli sektora prywatnego oraz „z wewnątrz” – w ramach instytucji publicznych. Następnie scharakteryzowano „tradycyjną” strukturę płacy w porównaniu do koncepcji
earn-back pay. Zasadnicza różnica tkwi w tym, że część płacy zasadniczej jest uzależniona od efektów i wyników pracy. Ponadto, opisano również piramidę obrazująca sposób kontroli wynagrodzeń. Przedstawiono także główne sposoby mające na celu wprowadzenie płacy sprawiedliwej w brytyjskim sektorze publicznym. Artykuł zawiera 4 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
04.07.2011
Autor: Konrad Nawrot
Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią opracowania, poświęconego skutecznemu informowaniu pracowników o oferowanych im składnikach wynagrodzenia całkowitego. Na wstępie przedstawiono najważniejsze czynniki wpływające na proces komunikacji w firmie. Następnie opisano najczęstsze bariery, stojące na drodze skutecznego przekazywania informacji, dotyczących wszystkich elementów total rewards. Ukazano również jakie wiadomości na temat zarobków należy pracownikom prezentować indywidualnie, a jakie grupowo. Kolejna część artykułu bardziej szczegółowo omawia kwestię komunikacji, dotyczące poszczególnych składników wynagrodzenia. W poniższym opracowaniu skupiono się na płacy zasadniczej oraz dodatkach motywacyjnych, mających za zadanie pomóc zapewnić zatrudnionym równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym. Artykuł zawiera 1 tabelę oraz 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.06.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Artykuł powstał w oparciu o raport
Hutton Review of of Fair Pay mający na celu zbadanie problemu dysproporcji płacowych w sektorze publicznym w Wielkiej Brytanii. Skupiono w nim uwagę na pojęciu sprawiedliwej płacy oraz czynników ją determinujących. Ponadto porównano trzy odmienne podejścia do sprawiedliwości w wynagradzaniu: liberalne, egalitarne oraz „
due desert” (płaca za zasługi). Wyjaśniono cztery główne zasady, którymi powinno się kierować w ustalaniu słusznego poziomu zarobków. Ponadto scharakteryzowano pojęcie mnożników płacowych oraz sposoby ich ustalania. Następnie na przykładzie przeanalizowano ich działanie w celu wyjaśnienia zasad ich praktycznego zastosowania.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.06.2011
Autor: Konrad Nawrot
W artykule zaprezentowano najnowsze formy świadczeń pozapłacowych oferowanych w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. W celu opisania aktualnych trendów, oparto się na danych z raportów:
„2010 Employee Benefis” organizacji SHRM,
„Alexander Forbes Benefis Research 2011” grupy doradczej Alexander Forbes Consultants & Actuaries. Benefity podzielono na kilka kategorii i omówiono tylko te, które wyróżniają się innowacyjnością. Zobrazowanie tendencji na rynkach światowych wskazuje prawdopodobny kierunek rozwoju świadczeń pozapłacowych w kraju.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.06.2011
Autor: Iwona Karkocha
W artykule przedstawiono główne informacje na temat benefitów służących budowaniu równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym. Współczesny pracownik nie jest tak skłonny jak niegdyś, aby poświęcać swoje życie prywatne dla dobra firmy. Zachowanie równowagi pomiędzy sferą zawodową, a pozazawodową jest obecnie jednym z istotnych kryteriów, branych pod uwagę przy wyborze przez jednostkę miejsca zatrudnienia. Work-life benefits to rodzaj świadczeń, które mają wspierać osobę zatrudnioną w jej staraniach o zachowanie harmonii pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. W niniejszym opracowaniu przedstawiono rodzaje tego typu benefitów, opisano psychologiczne mechanizmy leżące u podłoża ich działania, a także podano wskazówki odnośnie ich stosowania. W tekście znaleźć można także wyniki badań na temat skuteczności tych świadczeń w motywowaniu i utrzymywaniu pracowników. Artykuł zawiera dwie tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.06.2011
Autor: Joanna Kłosowska
Jednym z największych wyzwań, stojącym obecnie przed systemami płac w organizacjach na całym świecie jest pozyskanie z rynku pracy najlepszych pracowników oraz zatrzymanie ich w firmie jak najdłużej. Niniejszy artykuł opisuje, w jaki sposób za pomocą odpowiedniego zarządzania wynagrodzeniem całkowitym realizować przytoczony cel przy jednoczesnej redukcji kosztów z nim związanych. Pierwsza część opracowania przedstawia jak prawidłowo powinny się kształtować wydatki na poszczególne składniki zarobków pracowników. Następnie ukazane zostały różne sposoby kontrolowania kosztów związanych zarówno z płacą zasadniczą jak i zmienną. Ostatnia część artykułu opisuje główne problemy, które często utrudniają efektywne zarządzanie wynagrodzeniem całkowitym. Przytoczone zostały tu również podstawowe rozwiązania, jakie każda organizacja powinna wykorzystywać w swoim systemie płac. Artykuł zawiera 3 tabele oraz 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2011
Autor: Patrycja Grzesińska
Artykuł poświęcony jest historii badań płacowych. Jedną z pierwszych instytucji w Stanach Zjednoczonych, które zajęły się analizowaniem poziomu i struktury wynagrodzeń, jest
Bureau of Labor Statistics. Pionierskie badania przeprowadzono w roku 1880 na szczeblu rządowym, bazując na niewielkiej ilości danych zgromadzonych dzięki bardzo ograniczonej ilości środków. W późniejszym okresie rozwijano metodologię działań oraz poszerzano zakres podmiotów objętych badaniami. Stopniowo podejmowano próby analiz wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk i branż. Postawiono też pierwsze kroki w kierunku stworzenia list stanowisk oraz ich opisów. Z biegiem lat powstał szereg nowych koncepcji i rodzajów badań, analizujących różne branże, stanowiska, czy organizacje. Szczególny rozkwit nastąpił w latach 70-tych dwudziestego wieku. Wtedy też zaobserwowano wiele zmian dotyczących rozwoju programów i systemów analiz płacowych. Artykuł zawiera również szereg informacji na temat współczesnych badań i trendów płacowych. Zaprezentowano także opis największych firm będących liderami na rynku badań płacowych, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2011
Kryzys gospodarczy, finansowy, spowolnienie gospodarcze to elementy cyklu koniunkturalnego, które występują i będą występować w światowych gospodarkach. Kluczowym zadaniem stojącym przed głowami państw oraz nadzorcami rynków finansowych jest wyciągnięcie wniosków z zaistniałych sytuacji i nie powielanie błędów.
Koniecznością stała się potrzeba regulacji systemów wynagrodzeń oraz prowadzonej polityki informacyjnej przez spółki publiczne. Unia Europejska rozpoczęła prace nad zieloną księgą oraz wydała trzy kluczowe dokumenty:
- zalecenie Komisji z dnia 30 kwietnia 2009 r. w sprawie polityki wynagrodzeń w sektorze usług finansowych,
– zalecenie Komisji z dnia 30 kwietnia 2009 r. uzupełniające zalecenia 2004/913/WE
i 2005/162/WE w sprawie systemu wynagrodzeń dyrektorów spółek notowanych na rynku regulowanym,
- rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2010 r. w zakresie wymogów kapitałowych dotyczących portfela handlowego i resekurytyzacji oraz przeglądu nadzorczego polityki wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.06.2011
Autor: Mateusz Folwarski
Poniższy artykuł opisuje w jaki sposób najłatwiej przygotować system wynagrodzeń pracowników działów sprzedaży do ożywienia gospodarczego. W opracowaniu można znaleźć informacje na temat tego jak zmieniały się omawiane systemy płac w okresie kryzysu. Okazuje się między innymi, iż najbardziej popularnym przedsięwzięciem było dokonywanie zmian w planach dodatków motywacyjnych. Kluczową kwestią poruszaną w artykule jest jednak to, w jaki sposób przedsiębiorstwa zaczęły dostosowywać systemy wynagrodzeniowe sprzedawców do poprawiającej się koniunktury gospodarczej. Obecnie firmy coraz chętniej przyznają swoim zatrudnionym premie i nagrody oraz inne świadczenia pozapłacowe. Na zakończenie przedstawiono najważniejsze cechy jakie powinien posiadać omawiany system oraz podstawowe zasady jego tworzenia i funkcjonowania, które pomogą organizacji w pełni skorzystać z ożywienia gospodarczego. Artykuł zawiera 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.05.2011
Autor: Patrycja Grzesińska