Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Sekretarz 4510 PLN
Elektronik 7900 PLN
Kontroler jakości 5280 PLN
Nauczyciel psycholog 4790 PLN
Ordynator 12820 PLN
Doradca podatkowy 6580 PLN
Lakiernik proszkowy 5390 PLN
Frezer CNC 6520 PLN
Aktuariusz 12000 PLN
Operator CAD 6050 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Gratyfikacja - składnik dodatkowy wynagrodzenia, rozumiany jako świadczenie okolicznościowe.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Sprawiedliwość wynagrodzeń w brytyjskim sektorze publicznym - część II

W artykule przedstawiono problem różnic płac menedżerów kierujących instytucjami publicznymi w Wielkiej Brytanii. Skupiono uwagę na czynnikach, które wpływają na wyższe wynagrodzenia. Przeanalizowano również różnice w zarobkach osób zatrudnionych „z zewnątrz”, czyli sektora prywatnego oraz „z wewnątrz” – w ramach instytucji publicznych. Następnie scharakteryzowano „tradycyjną” strukturę płacy w porównaniu do koncepcji earn-back pay. Zasadnicza różnica tkwi w tym, że część płacy zasadniczej jest uzależniona od efektów i wyników pracy. Ponadto, opisano również piramidę obrazująca sposób kontroli wynagrodzeń. Przedstawiono także główne sposoby mające na celu wprowadzenie płacy sprawiedliwej w brytyjskim sektorze publicznym. Artykuł zawiera 4 wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 04.07.2011 Autor: Konrad Nawrot

Skuteczne informowanie pracowników o poszczególnych składnikach wynagrodzenia - część I

Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią opracowania, poświęconego skutecznemu informowaniu pracowników o oferowanych im składnikach wynagrodzenia całkowitego. Na wstępie przedstawiono najważniejsze czynniki wpływające na proces komunikacji w firmie. Następnie opisano najczęstsze bariery, stojące na drodze skutecznego przekazywania informacji, dotyczących wszystkich elementów total rewards. Ukazano również jakie wiadomości na temat zarobków należy pracownikom prezentować indywidualnie, a jakie grupowo. Kolejna część artykułu bardziej szczegółowo omawia kwestię komunikacji, dotyczące poszczególnych składników wynagrodzenia. W poniższym opracowaniu skupiono się na płacy zasadniczej oraz dodatkach motywacyjnych, mających za zadanie pomóc zapewnić zatrudnionym równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym. Artykuł zawiera 1 tabelę oraz 1 schemat. czytaj więcej Data publikacji: 27.06.2011 Autor: Patrycja Grzesińska

Sprawiedliwość wynagrodzeń w brytyjskim sektorze publicznym - część I

Artykuł powstał w oparciu o raport Hutton Review of of Fair Pay mający na celu zbadanie problemu dysproporcji płacowych w sektorze publicznym w Wielkiej Brytanii. Skupiono w nim uwagę na pojęciu sprawiedliwej płacy oraz czynników ją determinujących. Ponadto porównano trzy odmienne podejścia do sprawiedliwości w wynagradzaniu: liberalne, egalitarne oraz „due desert” (płaca za zasługi). Wyjaśniono cztery główne zasady, którymi powinno się kierować w ustalaniu słusznego poziomu zarobków. Ponadto scharakteryzowano pojęcie mnożników płacowych oraz sposoby ich ustalania. Następnie na przykładzie przeanalizowano ich działanie w celu wyjaśnienia zasad ich praktycznego zastosowania. czytaj więcej Data publikacji: 27.06.2011 Autor: Konrad Nawrot

Nowości ze świata benefitów

W artykule zaprezentowano najnowsze formy świadczeń pozapłacowych oferowanych w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. W celu opisania aktualnych trendów, oparto się na danych z raportów: „2010 Employee Benefis” organizacji SHRM, „Alexander Forbes Benefis Research 2011” grupy doradczej Alexander Forbes Consultants & Actuaries. Benefity podzielono na kilka kategorii i omówiono tylko te, które wyróżniają się innowacyjnością. Zobrazowanie tendencji na rynkach światowych wskazuje prawdopodobny kierunek rozwoju świadczeń pozapłacowych w kraju. czytaj więcej Data publikacji: 20.06.2011 Autor: Iwona Karkocha

Benefity służące budowaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym – nowy sposób motywowania pracownika

W artykule przedstawiono główne informacje na temat benefitów służących budowaniu równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym. Współczesny pracownik nie jest tak skłonny jak niegdyś, aby poświęcać swoje życie prywatne dla dobra firmy. Zachowanie równowagi pomiędzy sferą zawodową, a pozazawodową jest obecnie jednym z istotnych kryteriów, branych pod uwagę przy wyborze przez jednostkę miejsca zatrudnienia. Work-life benefits to rodzaj świadczeń, które mają wspierać osobę zatrudnioną w jej staraniach o zachowanie harmonii pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. W niniejszym opracowaniu przedstawiono rodzaje tego typu benefitów, opisano psychologiczne mechanizmy leżące u podłoża ich działania, a także podano wskazówki odnośnie ich stosowania. W tekście znaleźć można także wyniki badań na temat skuteczności tych świadczeń w motywowaniu i utrzymywaniu pracowników. Artykuł zawiera dwie tabele. czytaj więcej Data publikacji: 20.06.2011 Autor: Joanna Kłosowska

Zarządzanie wynagrodzeniem całkowitym – kontrola kosztów oraz efektywność systemu

Jednym z największych wyzwań, stojącym obecnie przed systemami płac w organizacjach na całym świecie jest pozyskanie z rynku pracy najlepszych pracowników oraz zatrzymanie ich w firmie jak najdłużej. Niniejszy artykuł opisuje, w jaki sposób za pomocą odpowiedniego zarządzania wynagrodzeniem całkowitym realizować przytoczony cel przy jednoczesnej redukcji kosztów z nim związanych. Pierwsza część opracowania przedstawia jak prawidłowo powinny się kształtować wydatki na poszczególne składniki zarobków pracowników. Następnie ukazane zostały różne sposoby kontrolowania kosztów związanych zarówno z płacą zasadniczą jak i zmienną. Ostatnia część artykułu opisuje główne problemy, które często utrudniają efektywne zarządzanie wynagrodzeniem całkowitym. Przytoczone zostały tu również podstawowe rozwiązania, jakie każda organizacja powinna wykorzystywać w swoim systemie płac. Artykuł zawiera 3 tabele oraz 3 wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 13.06.2011 Autor: Patrycja Grzesińska

Historia badań płacowych w Stanach Zjednoczonych

Artykuł poświęcony jest historii badań płacowych. Jedną z pierwszych instytucji w Stanach Zjednoczonych, które zajęły się analizowaniem poziomu i struktury wynagrodzeń, jest Bureau of Labor Statistics. Pionierskie badania przeprowadzono w roku 1880 na szczeblu rządowym, bazując na niewielkiej ilości danych zgromadzonych dzięki bardzo ograniczonej ilości środków. W późniejszym okresie rozwijano metodologię działań oraz poszerzano zakres podmiotów objętych badaniami. Stopniowo podejmowano próby analiz wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk i branż. Postawiono też pierwsze kroki w kierunku stworzenia list stanowisk oraz ich opisów. Z biegiem lat powstał szereg nowych koncepcji i rodzajów badań, analizujących różne branże, stanowiska, czy organizacje. Szczególny rozkwit nastąpił w latach 70-tych dwudziestego wieku. Wtedy też zaobserwowano wiele zmian dotyczących rozwoju programów i systemów analiz płacowych. Artykuł zawiera również szereg informacji na temat współczesnych badań i trendów płacowych. Zaprezentowano także opis największych firm będących liderami na rynku badań płacowych, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. czytaj więcej Data publikacji: 13.06.2011

Antykryzysowe działania Unii Europejskiej zmierzające do poprawy systemów wynagrodzeń menadżerów

Kryzys gospodarczy, finansowy, spowolnienie gospodarcze to elementy cyklu koniunkturalnego, które występują i będą występować w światowych gospodarkach. Kluczowym zadaniem stojącym przed głowami państw oraz nadzorcami rynków finansowych jest wyciągnięcie wniosków z zaistniałych sytuacji i nie powielanie błędów. Koniecznością stała się potrzeba regulacji systemów wynagrodzeń oraz prowadzonej polityki informacyjnej przez spółki publiczne. Unia Europejska rozpoczęła prace nad zieloną księgą oraz wydała trzy kluczowe dokumenty: - zalecenie Komisji z dnia 30 kwietnia 2009 r. w sprawie polityki wynagrodzeń w sektorze usług finansowych, – zalecenie Komisji z dnia 30 kwietnia 2009 r. uzupełniające zalecenia 2004/913/WE i 2005/162/WE w sprawie systemu wynagrodzeń dyrektorów spółek notowanych na rynku regulowanym, - rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2010 r. w zakresie wymogów kapitałowych dotyczących portfela handlowego i resekurytyzacji oraz przeglądu nadzorczego polityki wynagrodzeń. czytaj więcej Data publikacji: 06.06.2011 Autor: Mateusz Folwarski

Strategie wynagradzania sprzedawców w kontekście poprawiającej się koniunktury gospodarczej

Poniższy artykuł opisuje w jaki sposób najłatwiej przygotować system wynagrodzeń pracowników działów sprzedaży do ożywienia gospodarczego. W opracowaniu można znaleźć informacje na temat tego jak zmieniały się omawiane systemy płac w okresie kryzysu. Okazuje się między innymi, iż najbardziej popularnym przedsięwzięciem było dokonywanie zmian w planach dodatków motywacyjnych. Kluczową kwestią poruszaną w artykule jest jednak to, w jaki sposób przedsiębiorstwa zaczęły dostosowywać systemy wynagrodzeniowe sprzedawców do poprawiającej się koniunktury gospodarczej. Obecnie firmy coraz chętniej przyznają swoim zatrudnionym premie i nagrody oraz inne świadczenia pozapłacowe. Na zakończenie przedstawiono najważniejsze cechy jakie powinien posiadać omawiany system oraz podstawowe zasady jego tworzenia i funkcjonowania, które pomogą organizacji w pełni skorzystać z ożywienia gospodarczego. Artykuł zawiera 2 wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 30.05.2011 Autor: Patrycja Grzesińska

Popularność świadczeń pozapłacowych wśród brytyjskich pracodawców w 2010 roku

W artykule zaprezentowano główne wyniki raportu Employee Benefits Research 2011 z maja tego roku dotyczące różnego rodzaju benefitów świadczonych przez brytyjskich pracodawców. Skupiono uwagę na roli poszczególnych osób podejmujących decyzję o wysokości świadczeń dodatkowych, a także innych osób, które mają największy wpływ na ustalenia dotyczące benefitów. Scharakteryzowano również najpopularniejsze rodzaje świadczeń z podziałem na 4 kategorie: standardowe i elastyczne benefity, a także voluntary benefits oraz bonusy pochodzące z „poświęcenia” części płacy pracowników (salary sacriface). Ponadto, zwrócono uwagę na dostępność benefitów wśród brytyjskim firm z podziałem na te, które służyły wszystkim lub tylko części pracownikom. Artykuł zawiera 3 wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 23.05.2011 Autor: Konrad Nawrot