W Europie, w pierwszym roku działalności, upada przeciętnie ok. 20% nowych przedsiębiorstw, a w ciągu 5 lat od rozpoczęcia działalności „bankrutuje” niemal połowa firm (Eurostat, 2018). Nikt nie może przecież przewidzieć, czy nowe „genialne" pomysły się przyjmą, a sukces przedsiębiorcy czy organizacji biznesowej na rynku to dzieło zarówno ciężkiej pracy, jak i splotów wielu sprzyjających okoliczności. Dlatego wysoka śmiertelność nowych biznesów (ang. enterprise deaths) powszechnie postrzegana bywa jako naturalna kolej rzeczy. Z takim poglądem nie zgadza się jednak Jeffrey Pfeffer (2010), który uważa, że przynajmniej częściowo za wysoką śmiertelność firm odpowiadać może brak wykorzystywania rzetelnych informacji w procesach podejmowania różnorodnych decyzji biznesowych. Zdaniem Pfeffera ludzie zarządzający przedsiębiorstwami ze zbyt dużą nieufnością podchodzą do obiektywnych danych, nadmiernie ufając za to swojej intuicji i tzw. doświadczeniu życiowemu. Oderwanie procesów decyzyjnych (np. o tym, jak wynagradzać) od faktów i rzetelnych informacji zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia decyzji, która w końcowym rozrachunku nie będzie korzystna dla firmy. Zdaniem Pfeffera, gdyby osoby zarządzające biznesami opierały się na faktach w większym stopniu niż na intuicji i przypadkowo otrzymywanych informacjach, mogłoby to przyczynić się do poprawy jakości podejmowanych decyzji, a przez to podnieść odsetek biznesów, które przetrwają. Proces podejmowania decyzji biznesowych należy wspierać odwołując się do obiektywnych, liczbowych wskaźników, a nie jedynie do własnych przekonań (por. Rousseau, Barends, 2011). Oczywiście sam fakt korzystania z danych i wskaźników nie zagwarantuje sukcesu żadnej firmie, ale przynajmniej może zmniejszyć obszar, w którym organizacja może popełnić dramatyczne błędy.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.08.2019
Autor: Konrad Kulikowski
Firma Weldon sp. z o.o. od 2003 roku zajmuję się produkcją konstrukcji stalowych. Chcąc przyciągnąć wykwalifikowanych specjalistów, oferują oni swoim pracownikom rozbudowany system benefitów. Od 2010 roku firma Weldon prowadzi Niepubliczne Przedszkole „Weldon Kids” i Niepubliczną Szkołę Podstawową „Weldon School” dla społeczności lokalnej i pracowników. Poprosiliśmy Panią Elżbietę Florkiewicz, aby opowiedziała nam, dlaczego zdecydowali się na taki krok i jakie były tego rezultaty.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.08.2019
Autor: Karolina Jurczak
Wiedza o przeciętnym wynagrodzeniu, którego możemy oczekiwać za wykonywaną przez nas pracę jest niezbędna nie tylko gdy poszukujemy zatrudnienia, ale także gdy negocjujemy podwyżkę czy oceniamy sprawiedliwość premii, którą otrzymaliśmy. Porównywanie naszego wynagrodzenia do wynagrodzenia innych pozwala nam poznać naszą wartość na rynku pracy. Informacje o wynagrodzeniach to jedne z najbardziej poszukiwanych przez pracowników informacji, które są użyteczne w kontekście wielu zawodowych działań. Pojawia się tu jednak ważne pytanie, jak zdobyć wiarygodne informacje o wynagrodzeniach, czyli, mówiąc inaczej, o tym ile zarabiają inni?
czytaj więcej
Data publikacji:
05.08.2019
Autor: Konrad Kulikowski
Zgodnie z art. 128 § 1 Kodeksu pracy, czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy, w zakładzie pracy lub, w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czy zatem czas dojazdu pracownika do pracy samochodem służbowym, powinien być traktowany jako czas pracy? Przyjęcie, że nie jest to czas pracy może być problematyczne z punktu widzenia podatkowego w kontekście uzyskania przez pracownika przychodu podlegającego opodatkowaniu.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.08.2019
Autor: Piotr Strumiński
Cykliczne publikacje Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) dotyczące przeciętnego wynagrodzenia przedstawiające średnie wynagrodzenie – tzw. „średnią krajową”, nieustannie budzą zaciekawienie pomieszane z konsternacją. Średnie wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w kwietniu 2019 wyniosło 5 186 PLN brutto (GUS, 2019a), jednak sporo Polaków ze zdziwieniem zastanawia się, kto tak wysokie wynagrodzenie otrzymuje. Niemal pod każdym internetowym artykułem opisującym nieustanne wzrosty „średniej krajowej” nie brak komentarzy w stylu: „
żaden mój znajomy tyle nie zarabia”, „
statystyki sobie, a życie sobie”, „
mydlenie oczu”. Nieporozumienia w zrozumieniu prezentowanej przez GUS średniej krajowej nie tylko budzą frustracje pracowników, ale mogą mieć także negatywne konsekwencje dla organizacji biznesowych. W jaki sposób wytłumaczyć zatrudnionym, że zarabiają na rękę 2 500 PLN, podczas gdy średnia krajowa to ponad 5000 PLN i wciąż rośnie? Dlatego, by zyskać praktyczne narzędzia w komunikacji z pracownikami, warto zastanowić się, jak rozumieć informacje o przeciętnym wynagrodzeniu podawane przez GUS i jak przedstawić informacje o przeciętnym wynagrodzeniu tak, aby były lepiej dopasowane do potrzeb biznesu.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.07.2019
Autor: Konrad Kulikowski
W Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń w 2018 roku uczestniczyły 1534 osoby zatrudnione na stanowisku magazyniera, z czego 90% stanowili mężczyźni. Wśród uczestników najliczniejszą grupę (47%) stanowiły osoby poniżej 30 roku życia, a zaledwie 7% z nich miało więcej niż 50 lat. Ponad połowa uczestników (57%) posiadała wykształcenie średnie lub pomaturalne. Większość ankietowanych (62%) stanowiły natomiast osoby zatrudnione w firmach z przewagą kapitału polskiego.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.07.2019
Autor: Paweł Rusocki
Według danych Urzędu do Spraw Cudzoziemców pracownikami, którzy najliczniej przyjeżdżają do Polski w celach zarobkowych, są Ukraińcy. W 2018 roku w naszym kraju było 175 155 legalnie przebywających obywateli Ukrainy. Dzięki dobrej znajomości języka polskiego zajmowali oni nie tylko stanowiska niskiego szczebla, ale również te wyższego.
W Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń (OBW) w 2018 roku wzięły udział 432 osoby z Ukrainy. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowiły osoby w wieku do 30 lat, większość z nich była specjalistami oraz miała wykształcenie wyższe. W niniejszym artykule przyjrzymy się jak w ubiegłym roku, byli wynagradzani Ukraińcy pracujący w naszym kraju.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.07.2019
Autor: Patrycja Małek
Nianie i płatna opieka nad dziećmi w Polsce to zajęcia odpowiedzialne, lecz wciąż szara strefa dominuje w tym zawodzie. Według portalu zielonalinia.gov.pl w 2015 na rynku mogło pracować około 350 tys. niań, natomiast według ZUS-u zarejestrowanych było zaledwie 10% z nich (35 000 osób). Z kolei w 2017 ZUS prezentuje dane o 9 111 legalnie zatrudnionych nianiach. Można stwierdzić, iż zdecydowana większość rodzin nie zatrudnia opiekunek na umowę. Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) wynika, że pomimo wprowadzenia przez rząd
umowy uaktywniającej nie przyczynia się ona do zmniejszenia szarej strefy. Poniższy artykuł zawiera analizy przygotowane w oparciu o internetowe ogłoszenia niań. Dotyczą one 6 000 kobiet.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.07.2019
Autor: Dominik Czesak
Wysoka absencja chorobowa stanowi duży problem dla pracodawcy. Jak obniżyć wskaźnik absencji? Jakie działania wprowadzić, aby zachęcić zatrudnionych do wyższej frekwencji w pracy? Swoimi doświadczeniami podzielił się z nami Pan Paweł Sowiński, HR Manager z firmy Sanhua Aweco Polska Appliance, która opracowała i wdrożyła projekt redukcji absencji chorobowej.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.07.2019
Autor: Monika Czepiel
Temat fluktuacji kadr może przyprawić o zawrót głowy. Problematyczne bywają szczególnie masowe „ucieczki" doświadczonych pracowników. Rekrutacja i przeszkolenie ich następców pociągają za sobą dodatkowe koszty. Aby tego uniknąć, menedżerowie na bieżąco analizują wielkość oraz charakter fluktuacji personelu. Wybiegają również w przyszłość, tworząc prognozy przyjęć i zwolnień na najbliższe lata.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.07.2019
Autor: Gabriela Jabłońska