Od jak dawna zajmuje się Pani zawodowo benefitami? Skąd pomysł na karierę w tej dziedzinie HR?
Pracę w Weldonie podjęłam na stanowisku specjalisty ds. marketingu w 2005 roku. Firma poszerzała swoją działalność i potrzebą chwili było, abym spróbowała swoich sił również na innych stanowiskach. Tak w 2007 roku trafiłam do działu kadr i płac. Benefity to tylko wycinek pracy działu, ponieważ obecnie nie zatrudniamy specjalisty ds. benefitów. Jest to bardzo przyjemna część moich obowiązków, bo mimo że pracownicy najbardziej cenią sobie odpowiednie wynagrodzenie, to obok finansów istnieje wiele aspektów decydujących o wyborze nowego pracodawcy bądź pozostaniu u obecnego.
Co wyróżnia Państwa firmę pod względem benefitów na tle innych firm?
To, co nas wyróżnia, to bezsprzecznie stworzenie Niepublicznego Przedszkola „Weldon Kids” i Niepublicznej Szkoły Podstawowej „Weldon School” dla społeczności lokalnej i pracowników. Dofinansowujemy pobyt dzieci pracowników w tych placówkach. Przedszkole zostało oddane do użytku 1 września 2010 roku. Zatrudnia nauczycieli z wysokimi kwalifikacjami pedagogicznymi oraz doświadczeniem. Dodatkowo w soboty funkcjonuje „Sobotnia Akademia Umiejętności”, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje talenty. Działają grupy: językowe, kulinarna, komputerowa, teatralna, chemiczna, plastyczna, logopedyczna, korekcyjna oraz rytmika.
Unikatem w skali kraju jest też nasza Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Weldon School”, w której dzieci pracowników uczą się w małych grupach, a po lekcjach, w ramach opieki świetlicowej, nauczyciele oferują im codzienną pomoc w pracach domowych. Uczniowie – prócz możliwości nauki jazdy konnej, języków obcych, w tym: angielskiego, francuskiego i hiszpańskiego – mogą uczestniczyć w zajęciach teatralnych, szachowych oraz skorzystać z opieki psychologa i pediatry. Szkoła ma również bogatą ofertę zajęć dodatkowych, m. in. piłkę nożną, tańce, warsztaty dziennikarskie, szkółkę squasha i inne.
Ponadto, oferujemy pracownikom karnety do niedawno przekazanego do użytku przez firmę Centrum Aktywnego Wypoczynku „Fun & Sport”. Jest to bardzo funkcjonalny obiekt sportowy z profesjonalnymi kortami do gry w squasha, czteropiętrowym placem zabaw dla najmłodszych, paintballem laserowym, kręgielnią i sauną. Organizowane są tam zajęcia fitness, pilates oraz indywidualne lekcje squasha. Działa również liga squasha, w ramach której organizowane są turnieje.
W upalne dni świetnie się sprawdza dmuchane miasteczko z wodnymi zjeżdżalniami. Obiekt posiada zaplecze gastronomiczne, gdzie można odpocząć przy smacznej kawie i nie tylko. W trakcie całego roku nie brakuje okazji do różnego rodzaju imprez, jak chociażby tych z okazji Dnia Dziecka, Dnia Kobiet czy Mikołajek. Sale urodzinowe oferują chętnym wyśmienitą zabawę.
W najbliższym czasie planowane jest również uruchomienie Podkarpackiego Centrum Neurorehabilitacji. Centrum będzie miejscem, w którym za pomocą treningu mózgu oraz terapii skojarzeniowych będzie poprawiane funkcjonowanie psychofizyczne oraz zdolności odpornościowe dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.
Czy oferujecie Państwo pracownikom także „standardowe" benefity?
Benefity, które oferujemy pracownikom, są dofinansowane głównie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Nowością są benefity związane z dofinansowaniem opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w naszym firmowym przedszkolu i szkole oraz karnety do Centrum Aktywnego Wypoczynku. Większość to tradycyjne świadczenia takie, jak: dofinansowanie do wybranych i zakupionych przez pracodawcę biletów wstępu na zajęcia sportowe i imprezy kulturalne, zapomogi losowe bezzwrotne, nisko oprocentowane pożyczki zwrotne na cele mieszkaniowe, drobne upominki dla pracowników i ich dzieci z okazji Bożego Narodzenia. Wspieramy pracowników w kosztach wyjazdów urlopowych tzw. „wczasy pod gruszą” oraz pobyt dzieci na koloniach i zimowiskach oraz białych i zielonych szkołach.
Co biorą Państwo pod uwagę przy budowie pakietu benefitów?
Nasza firma wyszła naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Zakres świadczeń pozapłacowych rozszerzaliśmy stopniowo przez wiele lat. Początkowo były to podarunki i bony świąteczne, zapomogi bezzwrotne dla pracowników w szczególnej potrzebie losowej, pikniki rodzinne, bilety na koncerty oraz pożyczki niskooprocentowane na cele remontowe. Również wielkim zainteresowaniem cieszy się do dziś dofinansowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje, studiów licencjackich i magisterskich oraz podyplomowych. Cieszy nas to, że są one tak popularne, gdyż w istocie stanowią długofalową inwestycję we własny rozwój i karierę. Ostatnio, odpowiadając na potrzeby naszej młodej kadry, właściciele firmy podjęli decyzję o utworzeniu w kompleksie przedszkolno-szkolnym grupy żłobkowej. Grupa ta będzie funkcjonować od września 2019 roku.
Czy Państwa pracownicy mają możliwość proponowania nowych benefitów? Czy uczestniczą w jakiś sposób w ich ustalaniu?
Tak. Pracownicy mogą dowolnie zgłaszać swoje propozycje i chętnie to czynią. Moja praktyka podpowiada mi, że są to zwykle najlepsze pomysły. Ludzie lubią czuć, że mają wpływ na działalność firmy, również w tym zakresie. Najlepszym tego przykładem jest ich niedawny pomysł, aby stworzyć grupę żłobkową.
Czy badają Państwo potrzeby i satysfakcję pracowników w zakresie benefitów?
Chętnie wsłuchujemy się w opinie i życzenia ludzi, aby móc lepiej i sprawniej nadążać za ich potrzebami. Nasz dział jest najbardziej znanym i najczęściej odwiedzanym działem w firmie, dlatego mamy ciągły kontakt z pracownikami i przekazujemy ich uwagi i sugestie zarządowi firmy. Posiadamy również skrzynki, do których każdy pracownik może wrzucić swoje sugestie i propozycje zmian. Propozycje są zbierane i analizowane przez zarząd firmy.
Które z benefitów uznałaby Pani za takie, o największej wartości retencyjnej?
Myślę, że dla wielu młodszych pracowników istotna jest możliwość zapewnienia profesjonalnej opieki swoim dzieciom w naszym firmowym przedszkolu i szkole oraz częściowe pokrycie przez pracodawcę kosztów z tym związanych. To naprawdę efektywne rozwiązanie służące pozyskiwaniu i zatrzymaniu najlepszych ludzi. Jesteśmy firmą, która wspiera rodziny.
Jak komunikują Państwo zmiany w pakiecie pracownikom? Który aspekt komunikacji jest Pani zdaniem najważniejszy?
Nowe pomysły promuje dział marketingu poprzez emaile, strony internetowe, media społecznościowe, plakaty i ulotki. Również ten najprostszy sposób promocji, czyli werbalny, świetnie się sprawdza. Ostatnio wydrukowaliśmy również kolorowe ulotki przypominające pracownikom to, co firma oferuje im poza płacami.
Jaki wpływ ma rynek pracy na politykę benefitów? Czy porównują się Państwo z innymi firmami pod względem oferowanych świadczeń?
Porównujemy się do innych firm zachowując zdrowy rozsądek. Nie wszystkie pomysły mogą być zastosowane we wszystkich organizacjach. Nasza strategia benefitowa opiera się na budowaniu długofalowych relacji z pracownikami, wyznaczaniu sobie realnych celów i konsekwentnej ich realizacji.
Co wg Pani jest najważniejsze w zarządzaniu benefitami?
Najistotniejsze wydaje mi się podchodzenie do ludzi z empatią i tworzenie przyjaznych więzi. Nasza współpraca opiera się na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Jest to podejście wymagające wiele czasu i wysiłku, ale przynosi wszystkim oczywiste korzyści w dłuższej perspektywie. W końcu wszyscy mamy podobne problemy i potrzeby. Wszyscy tworzymy naszą organizację.
Dziękuję za rozmowę!
Firma Weldon Sp. z o.o. zajmuje się produkcją kontenerów, konstrukcji stalowych, słupów energetycznych, ekranów akustycznych, hal stalowych, budownictwem modułowym oraz cynkowaniem ogniowym.
Strona internetowa:
https://www.weldon.pl/