W artykule omówiono politykę wynagradzania w branży turystycznej. Okazuje się, iż tak prężnie rozwijający się sektor gospodarki nie cieszy się znaczącym poważaniem na polskim rynku pracy, a płace w porównaniu do innych są jednymi z najniższych. W wielu firmach niskie płace rekompensuje rozbudowana oferta świadczeń dodatkowych. Artykuł omawia kluczowe kwestie związane z odpowiednim dla tej branży wynagradzaniem, uwzględniając i omawiając specyfikę pracy w turystyce. Podane są przykłady firm turystycznych oraz stosowane przez nie rozwiązania płacowe.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.10.2009
Autor: Emilia Wasiuk
Obecna sytuacja rynkowa zdecydowanie nie sprzyja przyznawaniu podwyżek pracownikom. Większość firm zamraża swoje budżety płac, a nawet decyduje się na obniżki pensji. Pracodawcy liczą na to, że zatrudnieni zaakceptują taki stan rzeczy lub przynajmniej będą gotowi odłożyć w czasie rozmowę o wzroście wynagrodzenia. Jednak niektórym pracownikom, w szczególności tym najbardziej efektywnym, warto zaoferować jakąś alternatywę dla podwyżki. W przeciwnym razie ich motywacja do dalszych wysiłków, czy nawet chęci do pozostania w firmie, mogą drastycznie się zmniejszyć. Co warto proponować zamiast podwyżki płacy? Jakie rozwiązania w tym zakresie wydają się pracownikom wartościowe? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszej publikacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.10.2009
Autor: Arkadiusz Koperek
Jedynym ze sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie w firmie pracowników o najwyższych kwalifikacjach jest stworzenie pakietu atrakcyjnych dodatków płacowych. Na liście 100 najlepszych pracodawców na świecie znajdują się firmy oferujące pracownikom ciekawe i nietypowe formy wynagradzania. Przykładowo, mogą to być darmowe wyjazdy na mecze piłkarskie, posiłki sponsorowane przez firmę, itd. Jednak nie każde przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na kosztowne świadczenia dodatkowe. W pierwszej części artykułu zostały omówione metody nagradzania pracowników, które nie wymagają ponoszenia wysokich nakładów finansowych. W drugiej części tekstu przedstawiono wyniki badań dotyczących dodatków płacowych, przeprowadzanych na początku 2009 roku w Wielkiej Brytanii. Zwrócono uwagę m.in. na czynniki kształtujące strukturę pakietu dodatków płacowych, cele pracodawców, najpopularniejsze świadczenia pracownicze. Artykuł zawiera 3 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.10.2009
Autor: Iwona Strzępek
Adam Mickiewicz twierdził, że “wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami”. Niniejszy artykuł przekazuje więc skondensowaną wiedzę na temat praktyk stosowanych w dziedzinie wynagradzania przez Najbardziej Podziwiane Korporacje Świata. Mądrze natomiast będzie tę wiedzę sobie przyswoić i zastosować w praktyce. Bo bez wątpienia wynagrodzenia mogą być elementem zarządzania wspierającym strategię organizacji, wzmacniającym konkurencyjność firmy i zapewniającym stabilność jej rozwoju. Nie łatwo jest to osiągnąć, ale najlepsze wzorce wskazują drogę, którą powinien przebiegać rozwój systemów wynagradzania ku doskonałości. Artykuł zawiera 5 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2009
Autor: Grzegorz Spólnik
W artykule przedstawiono wyzwania jakie stoją przed pracodawcami w związku z nadchodzącym ożywieniem gospodarczym. Rynek pracy niebawem rozkwitnie na nowo, firmy zaczną poszukiwać wartościowych pracowników. Pracodawcy, którzy popełnili wiele błędów w okresie recesji, w najbliższym czasie mogą ponieść wielkie koszty w postaci odejścia kluczowych, utalentowanych pracowników. Gwałtowne, masowe redukcje zatrudnienia, cięcia wynagrodzeń, stres związany z możliwością utraty pracy, brakiem perspektyw rozwoju i satysfakcjonujących zarobków już teraz zbiera swoje żniwo. Artykuł omawia główne problemy pracodawców z okresu najgorszych dni i miesięcy kryzysu oraz prezentuje rozwiązania, które należy podjąć jak najszybciej. Hasłem przewodnim jest stworzenie odpowiedniego pakietu wynagrodzenia, który zrekompensuje problemy wywołane kryzysem, odbuduje zaufanie, aspiracje i motywacje pracowników. Artykuł zawiera cenne uwagi praktyków. Na zakończenie podano przykłady dwóch firm w których wykorzystano rozwiązania proponowane w artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2009
Autor: Emilia Wasiuk
Morgan Stanley jest jedną z najbardziej znanych instytucji finansowych w Stanach Zjednoczonych. Na skutek kryzysu gospodarczego firma poniosła ogromne straty i musiała skorzystać z programu pomocowego TARP, oferowanego przez rząd amerykański. Pod koniec 2008 roku Morgan Stanley został przekształcony w bank detaliczny. Oznaczało to, że firma musiała zrezygnować z dotychczasowych zasad funkcjonowania, gwarantujących dużą swobodę oraz możliwość podejmowania wysokiego ryzyka. Przykładowo, wprowadzono zasadę że wynagrodzenie może być częściowo cofnięte.
Zreformowano dotychczasowy system płacowy kierownictwa najwyższego szczebla. Zmieniono proporcje pomiędzy stałymi i zmiennymi składnikami wynagrodzeń. W artykule zostały omówione zasady regulujące płace w Morgan Stanley w tym pensje dyrektorów wykonawczych.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.09.2009
Autor: Iwona Strzępek
Artykuł przybliża system wynagrodzeń Lincoln Electric. Spółka zasłynęła z powodu, uznawanego za modelowy, programu wynagradzania za wyniki. Kluczową rolę odgrywają w nim akord oraz roczny bonus (udział w zysku), którego wysokość uzależniona jest od wyników oceny okresowej. Dzięki programowi pracownicy LE są najbardziej produktywnymi i jednocześnie najlepiej opłacanymi w branży. W pierwszej części artykułu omawiane są zagadnienia związane z wynagrodzeniem gotówkowym. Następnie przedstawiana jest polityka firmy wobec świadczeń dodatkowych. Ostatnią część tekstu poświęcono zwrotom pozafinansowym na jakie mogą liczyć pracownicy LE. Gwarancji zatrudnienia, zarządzaniu partycypacyjnemu, szerokiemu zakresowi odpowiedzialności i kulturze okazywania uznania. Artykuł zawiera 1 schemat podsumowujący składniki „Total Rewards” w Lincoln Electric.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2009
Autor: Michał Mudel
Na wysoce konkurencyjnym rynku telekomunikacyjnym dbanie o stałe wprowadzanie nowinek technologicznych i aktualizowanie oferty jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu. Aby wyróżnić się wśród firm w branży, trzeba jednak zrobić coś więcej. Niniejszy artykuł przedstawia jak T-Mobile – jeden z wiodących na świecie podmiotów wśród operatorów telekomunikacyjnych - rozwiązuje kwestię dbania o stałe podnoszenie poziomu obsługi klienta. W swoich działaniach firma skupia się przede wszystkim na kształtowaniu dobrego samopoczucia pracowników. To oni bowiem, czując się dobrze w firmie, będą przekazywać pozytywne nastawienie klientom i zachęcać ich do korzystania z usług firmy. Kroki, jakie zostały podjęte, dotyczyły przede wszystkim zmian w systemie dodatkowego nagradzania pracowników oraz modyfikacji systemu benefitów. Działania objęły zarówno sposób komunikacji przełożonych z podwładnymi, jak i modyfikację pakietu świadczeń dodatkowych.
czytaj więcej
Data publikacji:
31.08.2009
Artykuł przedstawia informacje na temat systemu wynagradzania w firmie Motorola w 2008 roku. Szczególną uwagę skupiono na systemie wynagradzania najwyższej kadry zarządzającej. Opisane zostały wynagrodzenia całkowite, z uwzględnieniem ich poszczególnych składników. Część miejsca poświęcono płacom zasadniczym oraz stawkom wynagrodzeń oferowanych z tytułu przyznanych akcji i pakietów opcyjnych. Przeanalizowano również wartości płac wynikających z uczestnictwa w planach motywacyjnych. Szczególną uwagę skupiono na dodatkowych świadczeniach pieniężnych. Uwzględniono w nich wkład Motoroli do planów 401(k), a także dopłaty z tytułu korzystania z firmowych samolotów i samochodów oraz fundusze reprezentacyjne. Artykuł jest trzecią i ostatnią częścią przedstawiającą system płacowy firmy Motorola. Zawiera 3 tabele i 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
31.08.2009
Autor: Renata Kucharska-Kawalec
Artykuł przedstawia informacje na temat systemu wynagradzania w firmie Motorola – podstawowe składniki pakietu płac oraz świadczenia dodatkowe. Opisano w nim strategię wynagradzania kadry menedżerskiej, z uwzględnieniem płacy podstawowej, krótko- i długoterminowych planów motywacyjnych oraz benefitów. Przedstawiono również w jaki sposób w firmie Motorola wdrażano system wynagradzania w 2008 roku. Część miejsca poświęcono budowaniu ścieżek kariery pracowników zatrudnionych w organizacji. Opisano również jakie zmiany wprowadzono w strategii płacowej w 2009 roku w związku z kłopotami finansowymi wynikającymi z globalnego kryzysu gospodarczego. Szczególną uwagę zwrócono na wysokość premii, plany emerytalne oraz pakiety płac najwyższej kadry zarządzającej. Artykuł jest drugą (z trzech) częścią przedstawiającą system płacowy firmy Motorola. Tekst zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.08.2009
Autor: Renata Kucharska-Kawalec