Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Kasjer lotniczy 6380 PLN
Kierownik sprzedaży 9800 PLN
Nauczyciel religii 4790 PLN
Doradca podatkowy 11000 PLN
Listonosz 4260 PLN
Pokojowa 4230 PLN
Kontroler finansowy 6880 PLN
Serwisant urządzeń 6340 PLN
Trener personalny 5510 PLN
Developer PHP 6100 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Płaca całkowita - jest to płaca zasadnicza (stała) plus składniki zmienne (premie, dodatki stażowe, dodatki funkcyjne).

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


5 alternatyw podwyżki wynagrodzenia

Obecna sytuacja rynkowa zdecydowanie nie sprzyja przyznawaniu podwyżek pracownikom. Większość firm zamraża swoje budżety płac, a nawet decyduje się na obniżki pensji. Pracodawcy liczą na to, że zatrudnieni zaakceptują taki stan rzeczy lub przynajmniej będą gotowi odłożyć w czasie rozmowę o wzroście wynagrodzenia. Jednak niektórym pracownikom, w szczególności tym najbardziej efektywnym, warto zaoferować jakąś alternatywę dla podwyżki. W przeciwnym razie ich motywacja do dalszych wysiłków, czy nawet chęci do pozostania w firmie, mogą drastycznie się zmniejszyć. Co warto proponować zamiast podwyżki płacy? Jakie rozwiązania w tym zakresie wydają się pracownikom wartościowe? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszej publikacji. czytaj więcej Data publikacji: 19.10.2009 Autor: Arkadiusz Koperek

Dodatki płacowe – trendy i nowatorskie formy świadczeń pracowniczych

Jedynym ze sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie w firmie pracowników o najwyższych kwalifikacjach jest stworzenie pakietu atrakcyjnych dodatków płacowych. Na liście 100 najlepszych pracodawców na świecie znajdują się firmy oferujące pracownikom ciekawe i nietypowe formy wynagradzania. Przykładowo, mogą to być darmowe wyjazdy na mecze piłkarskie, posiłki sponsorowane przez firmę, itd. Jednak nie każde przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na kosztowne świadczenia dodatkowe. W pierwszej części artykułu zostały omówione metody nagradzania pracowników, które nie wymagają ponoszenia wysokich nakładów finansowych. W drugiej części tekstu przedstawiono wyniki badań dotyczących dodatków płacowych, przeprowadzanych na początku 2009 roku w Wielkiej Brytanii. Zwrócono uwagę m.in. na czynniki kształtujące strukturę pakietu dodatków płacowych, cele pracodawców, najpopularniejsze świadczenia pracownicze. Artykuł zawiera 3 tabele. czytaj więcej Data publikacji: 05.10.2009 Autor: Iwona Strzępek

Czego możemy się nauczyć od najbardziej podziwianych korporacji świata

Adam Mickiewicz twierdził, że “wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami”. Niniejszy artykuł przekazuje więc skondensowaną wiedzę na temat praktyk stosowanych w dziedzinie wynagradzania przez Najbardziej Podziwiane Korporacje Świata. Mądrze natomiast będzie tę wiedzę sobie przyswoić i zastosować w praktyce. Bo bez wątpienia wynagrodzenia mogą być elementem zarządzania wspierającym strategię organizacji, wzmacniającym konkurencyjność firmy i zapewniającym stabilność jej rozwoju. Nie łatwo jest to osiągnąć, ale najlepsze wzorce wskazują drogę, którą powinien przebiegać rozwój systemów wynagradzania ku doskonałości. Artykuł zawiera 5 wykresów. czytaj więcej Data publikacji: 21.09.2009 Autor: Grzegorz Spólnik

Czy pracodawcy są przygotowani na nadchodzące ożywienie gospodarki?

W artykule przedstawiono wyzwania jakie stoją przed pracodawcami w związku z nadchodzącym ożywieniem gospodarczym. Rynek pracy niebawem rozkwitnie na nowo, firmy zaczną poszukiwać wartościowych pracowników. Pracodawcy, którzy popełnili wiele błędów w okresie recesji, w najbliższym czasie mogą ponieść wielkie koszty w postaci odejścia kluczowych, utalentowanych pracowników. Gwałtowne, masowe redukcje zatrudnienia, cięcia wynagrodzeń, stres związany z możliwością utraty pracy, brakiem perspektyw rozwoju i satysfakcjonujących zarobków już teraz zbiera swoje żniwo. Artykuł omawia główne problemy pracodawców z okresu najgorszych dni i miesięcy kryzysu oraz prezentuje rozwiązania, które należy podjąć jak najszybciej. Hasłem przewodnim jest stworzenie odpowiedniego pakietu wynagrodzenia, który zrekompensuje problemy wywołane kryzysem, odbuduje zaufanie, aspiracje i motywacje pracowników. Artykuł zawiera cenne uwagi praktyków. Na zakończenie podano przykłady dwóch firm w których wykorzystano rozwiązania proponowane w artykule. czytaj więcej Data publikacji: 21.09.2009 Autor: Emilia Wasiuk

Reforma systemu wynagrodzeń dyrektorów wykonawczych w Morgan Stanley

Morgan Stanley jest jedną z najbardziej znanych instytucji finansowych w Stanach Zjednoczonych. Na skutek kryzysu gospodarczego firma poniosła ogromne straty i musiała skorzystać z programu pomocowego TARP, oferowanego przez rząd amerykański. Pod koniec 2008 roku Morgan Stanley został przekształcony w bank detaliczny. Oznaczało to, że firma musiała zrezygnować z dotychczasowych zasad funkcjonowania, gwarantujących dużą swobodę oraz możliwość podejmowania wysokiego ryzyka. Przykładowo, wprowadzono zasadę że wynagrodzenie może być częściowo cofnięte. Zreformowano dotychczasowy system płacowy kierownictwa najwyższego szczebla. Zmieniono proporcje pomiędzy stałymi i zmiennymi składnikami wynagrodzeń. W artykule zostały omówione zasady regulujące płace w Morgan Stanley w tym pensje dyrektorów wykonawczych. czytaj więcej Data publikacji: 14.09.2009 Autor: Iwona Strzępek

System wynagrodzeń Lincoln Electric

Artykuł przybliża system wynagrodzeń Lincoln Electric. Spółka zasłynęła z powodu, uznawanego za modelowy, programu wynagradzania za wyniki. Kluczową rolę odgrywają w nim akord oraz roczny bonus (udział w zysku), którego wysokość uzależniona jest od wyników oceny okresowej. Dzięki programowi pracownicy LE są najbardziej produktywnymi i jednocześnie najlepiej opłacanymi w branży. W pierwszej części artykułu omawiane są zagadnienia związane z wynagrodzeniem gotówkowym. Następnie przedstawiana jest polityka firmy wobec świadczeń dodatkowych. Ostatnią część tekstu poświęcono zwrotom pozafinansowym na jakie mogą liczyć pracownicy LE. Gwarancji zatrudnienia, zarządzaniu partycypacyjnemu, szerokiemu zakresowi odpowiedzialności i kulturze okazywania uznania. Artykuł zawiera 1 schemat podsumowujący składniki „Total Rewards” w Lincoln Electric. czytaj więcej Data publikacji: 07.09.2009 Autor: Michał Mudel

Zwiększenie poziomu obsługi klienta poprzez konkurencyjny pakiet benefitów na przykładzie T-Mobile

Na wysoce konkurencyjnym rynku telekomunikacyjnym dbanie o stałe wprowadzanie nowinek technologicznych i aktualizowanie oferty jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu. Aby wyróżnić się wśród firm w branży, trzeba jednak zrobić coś więcej. Niniejszy artykuł przedstawia jak T-Mobile – jeden z wiodących na świecie podmiotów wśród operatorów telekomunikacyjnych - rozwiązuje kwestię dbania o stałe podnoszenie poziomu obsługi klienta. W swoich działaniach firma skupia się przede wszystkim na kształtowaniu dobrego samopoczucia pracowników. To oni bowiem, czując się dobrze w firmie, będą przekazywać pozytywne nastawienie klientom i zachęcać ich do korzystania z usług firmy. Kroki, jakie zostały podjęte, dotyczyły przede wszystkim zmian w systemie dodatkowego nagradzania pracowników oraz modyfikacji systemu benefitów. Działania objęły zarówno sposób komunikacji przełożonych z podwładnymi, jak i modyfikację pakietu świadczeń dodatkowych. czytaj więcej Data publikacji: 31.08.2009

System wynagradzania w firmie Motorola – część III

Artykuł przedstawia informacje na temat systemu wynagradzania w firmie Motorola w 2008 roku. Szczególną uwagę skupiono na systemie wynagradzania najwyższej kadry zarządzającej. Opisane zostały wynagrodzenia całkowite, z uwzględnieniem ich poszczególnych składników. Część miejsca poświęcono płacom zasadniczym oraz stawkom wynagrodzeń oferowanych z tytułu przyznanych akcji i pakietów opcyjnych. Przeanalizowano również wartości płac wynikających z uczestnictwa w planach motywacyjnych. Szczególną uwagę skupiono na dodatkowych świadczeniach pieniężnych. Uwzględniono w nich wkład Motoroli do planów 401(k), a także dopłaty z tytułu korzystania z firmowych samolotów i samochodów oraz fundusze reprezentacyjne. Artykuł jest trzecią i ostatnią częścią przedstawiającą system płacowy firmy Motorola. Zawiera 3 tabele i 2 wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 31.08.2009 Autor: Renata Kucharska-Kawalec

System wynagradzania w firmie Motorola - część II

Artykuł przedstawia informacje na temat systemu wynagradzania w firmie Motorola – podstawowe składniki pakietu płac oraz świadczenia dodatkowe. Opisano w nim strategię wynagradzania kadry menedżerskiej, z uwzględnieniem płacy podstawowej, krótko- i długoterminowych planów motywacyjnych oraz benefitów. Przedstawiono również w jaki sposób w firmie Motorola wdrażano system wynagradzania w 2008 roku. Część miejsca poświęcono budowaniu ścieżek kariery pracowników zatrudnionych w organizacji. Opisano również jakie zmiany wprowadzono w strategii płacowej w 2009 roku w związku z kłopotami finansowymi wynikającymi z globalnego kryzysu gospodarczego. Szczególną uwagę zwrócono na wysokość premii, plany emerytalne oraz pakiety płac najwyższej kadry zarządzającej. Artykuł jest drugą (z trzech) częścią przedstawiającą system płacowy firmy Motorola. Tekst zawiera 1 schemat. czytaj więcej Data publikacji: 24.08.2009 Autor: Renata Kucharska-Kawalec

Systemy wynagradzania specjalistów ds. sprzedaży - część II

Artykuł stanowi drugą część cyklu poświęconego systemom, za pomocą których można wynagradzać i premiować specjalistów ds. sprzedaży. Przedstawiono w nim systemy prowizyjne - ich rodzaje i główne wady. Ponadto opisano praktyczne rozwiązania z kilku firm, o różnej specjalizacji i odmiennej specyfice pracy specjalistów ds. sprzedaży, w których zastosowano tego rodzaju strategie płacowe. Pokazano na jakie problemy wynagradzania natrafiły te organizacje oraz jak starano się zniwelować ich negatywne skutki. Część miejsca w artykule poświęcono na opisanie systemów premiowych. Zwrócono również uwagę na szereg problemów związanych z wynagradzaniem specjalistów ds sprzedaży. Poruszono takie kwestie, jak przypisywanie premii "na sztywno", czy wdrażanie nowej strategii premiowania. Ponadto pokazano w jaki sposób radzić sobie z omawianymi problemami. Artykuł zawiera 1 tabelę. czytaj więcej Data publikacji: 17.08.2009