Artykuł zawiera szereg informacji na temat systemu, jakim jest wynagradzanie za wkład. Pokazuje, że w sytuacji kiedy płace pracowników zależne są wyłącznie od osiąganych wyników, maleje ich motywacja i wysiłki prowadzące do realizacji celów biznesowych. Koncepcja wynagradzania za wkład jest strategią bardziej spójną i całościową, aniżeli system nagradzania za osiągane wyniki. W artykule opisano główne zmiany, jakie wprowadzono w firmach, które zdecydowały się przebudować swoje strategie płacowe. Przedstawiono również w jaki sposób można mierzyć wkład pracownika. Główną uwagę skupiono na badaniu poziomu satysfakcji klientów oraz ocenie rozwoju kompetencji i ich wykorzystania podczas wypełniania codziennych obowiązków. Pokazano również jak mierzyć wkład pracownika za pomocą zrównoważonej karty wyników, a także jak zaimplementować wynikające z niej wnioski do strategii wynagradzania.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.12.2009
Autor: Renata Kucharska-Kawalec
Artykuł przedstawia zagadnienie motywacji do osiągania wyników, zwanej także motywacją osiągnięć lub motywacją sukcesu. Ten rodzaj motywacji ma znaczący wpływ na wyniki uzyskiwane przez pracowników. Okazuje się bowiem, że osoby z wysoką motywacją osiągnięć wybierają trudne i możliwe do osiągnięcia cele oraz wykazują determinację w dążeniu do nich. Można nazwać je „gwiazdami”, bowiem istotnie przewyższają swoimi osiągnięciami innych pracowników. Inny problem poruszony w artykule to sposoby motywowania i wynagradzania skuteczne w odniesieniu do takich osób. Warto wynagradzać je za indywidualne wyniki, wykorzystywać w tym celu premie i nagrody. Aby być skutecznym w tych działaniach, należy zwrócić uwagę na wiele istotnych kwestii omówionych w artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.11.2009
Autor: Diana Malinowska
Niniejszy artykuł porusza temat projektowania polityki „spłaty”. Obecnie coraz powszechniejszym jest przekonanie, że korporacje powinny wprowadzać wymóg spłaty wynagrodzenia kierownictwa, w przypadku gdy stwierdzi się, że kryteria finansowe, które stanowiły podstawę tych wypłat, były nieprecyzyjne. Jednak nie ma już takiej zgody jeśli chodzi o to, jakie powinny być konkretne warunki spłaty. Kogo należy objąć programem? Czy powinny istnieć jakieś ograniczenia co do źródła spłaty? Jakie rodzaje nadpłaty należy objąć programem? W jaki sposób należy komunikować politykę spłaty pracownikom oraz kto powinien ją egzekwować? Na wszystkie te oraz inne pytania odpowiada niniejszy artykuł, zgłębiając kluczowe kwestie, którymi musi zająć się Zarząd projektując politykę spłaty.
czytaj więcej
Data publikacji:
17.11.2009
W artykule opisano system wynagradzania w Grupie Kapitałowej PKN ORLEN S.A. Przedstawiono w nim główne założenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, którego realizację rozpoczęto z dniem 1 stycznia 2009 roku. Pokazano również podstawowe zasady ładu korporacyjnego funkcjonującego w spółce. Dużą uwagę zwrócono na składniki i poziom wynagrodzeń Członków Zarządu, Rady Nadzorczej oraz kadry kierowniczej zatrudnionej na kluczowych stanowiskach. W artykule omówiono również kompetencje władz spółki w zakresie ustalania i realizacji polityki wynagradzania. Jak zatem ona przebiegała? W jaki sposób premiowano kadrę menedżerską? A jak władze PKN ORLEN starały się motywować pracowników zatrudnionych na niższych szczeblach zarządzania? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań dostarczy Państwu lektura niniejszego artykułu. Opracowanie zawiera 3 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.11.2009
Autor: Renata Kucharska-Kawalec
Choć wynagrodzenie całkowite musi zawierać składniki pieniężne, należy pamiętać, że w jego skład wchodzi również szereg różnorodnych benefitów. Aby w zmieniających się warunkach rynkowych zapewnić odpowiedni poziom płac w firmie, często koniecznym jest przekroczenie założonego budżetu. Jednak w przypadku nagród opisanych w tekście, pracodawca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Należą do nich np. elastyczny czas pracy, świętowanie ważnych wydarzeń, telepraca, wybory pracownika tygodnia, czy formalne i nieformalne pochwały udzielane w przeróżnych formach. Propozycje te powinny pomóc w opracowywaniu kompleksowych strategii wynagradzania, bez konieczności zwiększania założonego budżetu. Niektóre z nich – choć banalne – często pomijane są w systemach płacowych. To błąd, gdyż nie tylko nie obciążają one kieszeni pracodawcy, ale korzystnie wpływają na poziom motywacji i efektywności zatrudnionych przez niego pracowników.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.10.2009
Autor: Renata Kucharska-Kawalec
W artykule omówiono politykę wynagradzania w branży turystycznej. Okazuje się, iż tak prężnie rozwijający się sektor gospodarki nie cieszy się znaczącym poważaniem na polskim rynku pracy, a płace w porównaniu do innych są jednymi z najniższych. W wielu firmach niskie płace rekompensuje rozbudowana oferta świadczeń dodatkowych. Artykuł omawia kluczowe kwestie związane z odpowiednim dla tej branży wynagradzaniem, uwzględniając i omawiając specyfikę pracy w turystyce. Podane są przykłady firm turystycznych oraz stosowane przez nie rozwiązania płacowe.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.10.2009
Autor: Emilia Wasiuk
Obecna sytuacja rynkowa zdecydowanie nie sprzyja przyznawaniu podwyżek pracownikom. Większość firm zamraża swoje budżety płac, a nawet decyduje się na obniżki pensji. Pracodawcy liczą na to, że zatrudnieni zaakceptują taki stan rzeczy lub przynajmniej będą gotowi odłożyć w czasie rozmowę o wzroście wynagrodzenia. Jednak niektórym pracownikom, w szczególności tym najbardziej efektywnym, warto zaoferować jakąś alternatywę dla podwyżki. W przeciwnym razie ich motywacja do dalszych wysiłków, czy nawet chęci do pozostania w firmie, mogą drastycznie się zmniejszyć. Co warto proponować zamiast podwyżki płacy? Jakie rozwiązania w tym zakresie wydają się pracownikom wartościowe? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszej publikacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.10.2009
Autor: Arkadiusz Koperek
Jedynym ze sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie w firmie pracowników o najwyższych kwalifikacjach jest stworzenie pakietu atrakcyjnych dodatków płacowych. Na liście 100 najlepszych pracodawców na świecie znajdują się firmy oferujące pracownikom ciekawe i nietypowe formy wynagradzania. Przykładowo, mogą to być darmowe wyjazdy na mecze piłkarskie, posiłki sponsorowane przez firmę, itd. Jednak nie każde przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na kosztowne świadczenia dodatkowe. W pierwszej części artykułu zostały omówione metody nagradzania pracowników, które nie wymagają ponoszenia wysokich nakładów finansowych. W drugiej części tekstu przedstawiono wyniki badań dotyczących dodatków płacowych, przeprowadzanych na początku 2009 roku w Wielkiej Brytanii. Zwrócono uwagę m.in. na czynniki kształtujące strukturę pakietu dodatków płacowych, cele pracodawców, najpopularniejsze świadczenia pracownicze. Artykuł zawiera 3 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.10.2009
Autor: Iwona Strzępek
Adam Mickiewicz twierdził, że “wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami”. Niniejszy artykuł przekazuje więc skondensowaną wiedzę na temat praktyk stosowanych w dziedzinie wynagradzania przez Najbardziej Podziwiane Korporacje Świata. Mądrze natomiast będzie tę wiedzę sobie przyswoić i zastosować w praktyce. Bo bez wątpienia wynagrodzenia mogą być elementem zarządzania wspierającym strategię organizacji, wzmacniającym konkurencyjność firmy i zapewniającym stabilność jej rozwoju. Nie łatwo jest to osiągnąć, ale najlepsze wzorce wskazują drogę, którą powinien przebiegać rozwój systemów wynagradzania ku doskonałości. Artykuł zawiera 5 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2009
Autor: Grzegorz Spólnik
W artykule przedstawiono wyzwania jakie stoją przed pracodawcami w związku z nadchodzącym ożywieniem gospodarczym. Rynek pracy niebawem rozkwitnie na nowo, firmy zaczną poszukiwać wartościowych pracowników. Pracodawcy, którzy popełnili wiele błędów w okresie recesji, w najbliższym czasie mogą ponieść wielkie koszty w postaci odejścia kluczowych, utalentowanych pracowników. Gwałtowne, masowe redukcje zatrudnienia, cięcia wynagrodzeń, stres związany z możliwością utraty pracy, brakiem perspektyw rozwoju i satysfakcjonujących zarobków już teraz zbiera swoje żniwo. Artykuł omawia główne problemy pracodawców z okresu najgorszych dni i miesięcy kryzysu oraz prezentuje rozwiązania, które należy podjąć jak najszybciej. Hasłem przewodnim jest stworzenie odpowiedniego pakietu wynagrodzenia, który zrekompensuje problemy wywołane kryzysem, odbuduje zaufanie, aspiracje i motywacje pracowników. Artykuł zawiera cenne uwagi praktyków. Na zakończenie podano przykłady dwóch firm w których wykorzystano rozwiązania proponowane w artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2009
Autor: Emilia Wasiuk