Ogólnopolskie Wynagrodzeń Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Płaca całkowita - jest to płaca zasadnicza (stała) plus składniki zmienne (premie, dodatki stażowe, dodatki funkcyjne).

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Prawidłowe opisy stanowisk jako podstawa sprawnego funkcjonowania systemu wynagrodzeń - część I

Opisy stanowisk pracy są jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi przez pracowników działów HR. Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią opracowania ukazującego, w jaki sposób może on przyczynić się do sprawnego funkcjonowania systemu płac. Na wstępie krótko scharakteryzowano opis stanowiska pracy i przytoczono najważniejsze zadania, które spełnia on w każdej organizacji. Następnie uwagę poświęcono zmianom w polityce wynagradzania, jakie miały miejsce w ostatnich latach oraz roli omawianego dokumentu, jaką pełni on w nowej rzeczywistości. Kolejna część artykułu ukazuje, które informacje powinny się znaleźć w każdym opisie stanowiska pracy. Wspomniano tu zatem między innymi o podstawowych obowiązkach i zakresie odpowiedzialności, wymaganym wykształceniu, doświadczeniu, umiejętnościach oraz warunkach pracy. Na zakończenie wypunktowano jeszcze kilka elementów, które mogą się pojawić w omawianym dokumencie, wykorzystywanym do wynagradzania pracowników firmy. czytaj więcej Data publikacji: 10.06.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Geneza, istota, rozwój i przykłady planów kafeteryjnych na świecie

W artykule przedstawiono genezę, kierunki rozwoju, oraz przykłady coraz bardziej popularnego typu świadczeń pozapłacowych, jakim są plany kafeteryjne. Powstały one w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XX-ego wieku. Od tego czasu ich znaczenie na międzynarodowym rynku pracy stale rośnie. W połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia plany kafeteryjne pojawiły się w Europie, a w następnych latach trafiły również do Polski. Plany kafeteryjne charakteryzują się elastycznością, gdyż pracownicy mają możliwość wyboru jednego spośród wielu benefitów. Tych świadczeń może być bardzo wiele, począwszy od różnego rodzaju ubezpieczeń, poprzez wakacje zagraniczne, aż po członkostwo w elitarnych klubach. Firmą, która może służyć jako wzór w implementacji planów kafeteryjnych jest BG Group – angielski koncern energetyczny. Elastyczne świadczenia dodatkowe cały czas są rozwijane, a świadczy o tym dodanie nowych benefitów do planu kafeteryjnego w firmie prawniczej Herbert Smith. To rozwiązanie najprawdopodobniej na zawsze zmieni filozofię myślenia o sposobach wynagradzania i metodach motywowania pracowników. czytaj więcej Data publikacji: 03.06.2013 Autor: Mateusz Wilk

VIII Krakowskie Forum Wynagrodzeń - materiały z konferencji

W dniach 20-22 maja 2013 roku odbyło się VIII Krakowskie Forum Wynagrodzeń. Myślą przewodnią tegorocznej konferencji było „Zarządzanie wynagrodzeniami – recepta na kryzys”. Zgodnie z tradycją, odbyła się ona w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie (Rynek Główny 25). Po raz kolejny eksperci z dziedziny compensation & benefits podzielili się z Państwem swoimi doświadczeniami. Jak co roku na konferencji zaprezentowali najnowsze, światowe trendy w systemach wynagradzania oraz skuteczne metody motywowania pracowników. Ponadto w programie znalazły się sesje poświęcone dobrym praktykom wynagradzania, psychologii pieniądza oraz roli negocjacji i komunikacji w procesie wynagradzania. Przygotowaliśmy dla Państwa również wystąpienia poświęcone prawnym aspektom systemów płacowych. Tegoroczną nowością było poszerzenie programu konferencji o trzeci dzień, w którym odbyły się warsztaty. Podczas nich poruszone zostały zagadnienia związane z budową regulaminów wynagradzania. Uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z prawnymi podstawami tworzenia regulaminów. Przygotowaliśmy również szereg praktycznych ćwiczeń i wartościowych wskazówek. Na koniec nasi eksperci poruszyli zagadnienia związane z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. Uczestnicy konferencji po raz kolejny podkreślili jej wysoki poziom merytoryczny oraz praktyczny wymiar prezentowanych informacji. Zachęcamy do osobistego przekonania się o wartości Forum! Już dziś zapraszamy Państwa na IX Krakowskie Forum Wynagrodzeń, które odbędzie się na przełomie maja i czerwca 2014 r. Tymczasem zachęcamy do zapoznania się z programem VIII Krakowskiego Forum Wynagrodzeń. Materiały z konferencji dostępne są dla abonentów portalu wynagrodzenia.pl. W niniejszym dziale zamieszczono prezentacje pdf z 16 wystąpień. czytaj więcej Data publikacji: 28.05.2013

Szybka analiza efektywności systemu wynagrodzeń sprzedawców

Większość analiz, mających na celu ocenę efektywności systemów płac sprzedawców jest szczegółowa i pracochłonna. Organizacje, które chcą w szybki i prosty sposób przeprowadzić takie badanie mogą jednak skorzystać z prostszej metody, opisanej w niniejszym artykule. Składa się ona z dwóch etapów. W pierwszym z nich dokonywana jest ocena charakteru danego stanowiska pracy i jego roli w osiąganiu celów sprzedażowych przez firmę. Bada się tutaj między innymi takie aspekty jak odpowiedzialność za wyniki, częstość kontaktów z odbiorcami oraz wpływ na decyzję klienta. Drugim krokiem jest natomiast ocena efektywności zasad wynagradzania, stosowanych w odniesieniu do danego stanowiska. Pod uwagę bierze się takie kwestie jak konkurencyjność zarobków, relację pomiędzy stałą a zmienną częścią płacy, koszty związane z funkcjonowaniem systemu, przejrzystość pomiaru wyników oraz współpracę zespołową. Artykuł zawiera 1 schemat oraz 1 tabelę. czytaj więcej Data publikacji: 13.05.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Mały błąd, duży problem w wynagradzaniu handlowców – analiza przypadku

Gdy powstaje system wynagradzania osoby odpowiedzialne za jego przygotowanie pragną, aby działał on jak najlepiej biorąc pod uwagę specyfikę danej organizacji. Czasami przeszkodą w realizacji tego zamierzenia jest brak czasu, wiedzy lub środków. W efekcie powstają rozwiązania, w przypadku których wiele można by było jeszcze poprawić. Ale nawet umiejętnie zaprojektowane systemy mogą generować efekty, których przewidzenie nie zawsze jest łatwe na etapie ich budowy i w momencie wcielenia w życie. Jednym z dowodów na to jest historia przedsiębiorstwa opisanego w niniejszym artykule. W tekście zaprezentowano stosowany w pewnej firmie system wynagradzania pracowników działu sprzedaży, a następnie wytłumaczono mechanizm z nim związany, który powodował zagrożenie dla jej dalszego rozwoju. Artykuł zawiera 3 tabele. czytaj więcej Data publikacji: 29.04.2013 Autor: Grzegorz Spólnik

Praktyki wynagradzania dyrektorów wykonawczych

Artykuł jest poświęcony praktykom wynagradzania kadry zarządzającej najwyższego szczebla. Teks został podzielony na dwie zasadnicze części. W pierwszej omówiono najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu programów wynagrodzeń dyrektorów wykonawczych. Wskazano również potencjalne konsekwencje złych rozwiązań. W części drugiej zostały przedstawione praktyki wynagradzania menedżerów, które obecnie uważane są za najlepsze i najbardziej korzystne z perspektywy działania przedsiębiorstwa i interesu akcjonariuszy. Artykuł zawiera jedną tabelę. czytaj więcej Data publikacji: 15.04.2013 Autor: Krzysztof Plens

Wynagradzanie kierowników działów sprzedaży w zależności od pełnionych przez nich funkcji

Aby system wynagradzania menedżerów ds. sprzedaży działał efektywnie musi on być dostosowany do powierzonych im zadań i obowiązków. Trzy funkcje, jakie osoby na wspomnianym stanowisku mogą pełnić w firmie: doradczą (kierownik mentor), sprzedażową (kierownik lider) oraz analityczną (kierownik strateg) przekładają się na różne systemy budowy wynagrodzenia. Właściwy udział płacy zmiennej w zarobkach całkowitych, najlepsze kryteria efektywności oraz rekomendowaną częstotliwość wypłat dodatków motywacyjnych mają wpływ na zarobki menedżerów. Dla każdej z opisywanych ról omówiono również przykładowy system wynagradzania. Artykuł zawiera 3 tabele. czytaj więcej Data publikacji: 08.04.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Co o wynagrodzeniach na świecie pisze Międzynarodowa Organizacja Pracy?

Artykuł podsumowuje publikację Global Wage Report 2012/2013 Międzynarodowej Organizacji Pracy. Autorzy zwrócili uwagę na zmiany zachodzące na światowych rynkach pracy po kryzysie finansowym z 2008 i 2009 roku w tym głównie jego wpływ na wynagrodzenia pracowników. Tematem wiodącym raportu jest problem malejącego udziału dochodów z pracy w ogólnym dochodzie narodowym poszczególnych państw i całej gospodarki światowej. Artykuł przedstawia najważniejsze wnioski i wyniki badań Międzynarodowej Organizacji Pracy zawarte w raporcie. Przedstawiono skutki negatywnego zjawiska malejącego udział dochodów z pracy, w tym głównie rosnące nierówności w społeczeństwie. Zaprezentowano także sytuację w Polsce na tle krajów rozwiniętych. czytaj więcej Data publikacji: 02.04.2013 Autor: Łukasz Pokrywka

Nierówności dochodowe. Teoria, praktyka i mierniki

Artykuł poświecony został problematyce rozpiętości płacowych w społeczeństwie. W pierwszej części artykułu przedstawiono hipotezę krzywej Kuznetza, która przedstawia zależności pomiędzy nierównościami płacowymi, a wzrostem gospodarczych. Przywołano krytykę takiego podejścia i badania empiryczne, które przeczą hipotezie Kuznetza. Druga część artykułu porusza problem mierzenia nierówności dochodowych. Przedstawiono podstawowe informacje na temat wskaźnika Giniego, współczynnika zróżnicowania decylowego i kwintylowego oraz miernika węgierskiego. W każdym przypadku pokazano jak kształtowały się wartości poszczególnych wskaźników w Polsce w ostatnich latach. czytaj więcej Data publikacji: 25.03.2013 Autor: Łukasz Pokrywka

Wynagradzanie pracowników sprzedaży w świetle badań i analiz

W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badań i analiz odnoszących się do problematyki wynagradzania pracowników sprzedaży. Najpierw skoncentrowano się na zagadnieniu wysokości wynagrodzenia całkowitego oraz jego struktury, czyli proporcji płacy stałej i zmiennej. Następnie opisano kilka obserwacji odnoszących się do funkcjonowania systemów premiowych. W dalszej części tekstu uwagę poświęcono organizacji konkursów sprzedażowych oraz cechom, które decydują o ich skuteczności. Na zakończenie przedstawiono wybrane zalecenia dotyczące zasadności umożliwienia pracownikom zmiany sugerowanych cen podczas negocjacji z klientami. czytaj więcej Data publikacji: 25.03.2013 Autor: Grzegorz Spólnik
Pułapki wynagradzania