Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Profit sharing - jest to partycypacyjny system wynagradzania, oparty na udziałach w zyskach.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Przykazania premiowania

Artykuł w zwięzły sposób prezentuje 13 zasad skutecznego premiowania pracowników, powtarzających się w zaleceniach najbardziej uznanych praktyków i teoretyków wynagradzania. Są to reguły, które powinny mieć na uwadze wszystkie osoby odpowiedzialne za budowę systemów premiowania oraz ich wykorzystanie w codziennej praktyce organizacyjnej. Skorzystanie z nich nie gwarantuje sukcesu, ale zdecydowanie zwiększa prawdopodobieństwo jego osiągnięcia. Ich zlekceważenie może zaś okazać się błędem, którego skutki będą kosztować organizację więcej niż tylko środki zmarnowane na nieefektywne premie. Artykuł zawiera 2 schematy. czytaj więcej Data publikacji: 17.06.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Wynagradzanie a typ osobowości – w jaki sposób dopasować system płac do pracowników firmy z wykorzystaniem modeli osobowości

Artykuł opisuje w jaki sposób organizacja chcąc zwiększyć efektywność swojego systemu płac może wykorzystać wiedzę na temat typów osobowości swoich pracowników. W pierwszej części opracowania omówiono koncepcję Williama Marstona oraz powstałą na jej bazie metodę DISC. Wyróżnia ona cztery następujące rodzaje osobowości: nastawioną na cel, ludzi, bezpieczeństwo oraz dokładność. Następnie opisano wybrane aspekty wynagradzania, których zróżnicowanie ze względu na omówione typy może być ważne z punktu widzenia efektywności systemu płac. Kolejna część artykułu ukazuje jak powinny wyglądać te wymiary, w odniesieniu do pracowników o czterech wspomnianych profilach osobowości. Poruszono takie kwestie jak między innymi ustalanie celów, zasady przydzielania nagród, udział płacy zmiennej w wynagrodzeniu całkowitym, rodzaje oferowanych dodatków motywacyjnych oraz częstotliwość wypłat. Artykuł zawiera 2 tabele. czytaj więcej Data publikacji: 17.06.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Prawidłowe opisy stanowisk jako podstawa sprawnego funkcjonowania systemu wynagrodzeń - część II

Opisy stanowisk pracy są jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi przez pracowników działów HR. Niniejszy artykuł jest drugą częścią opracowania ukazującego, w jaki sposób wspomniany dokument może przyczynić się do sprawnego funkcjonowania systemu płac. Na początek zaprezentowano pięć najistotniejszych etapów tworzenia opisu stanowiska. Poruszono tu takie kwestie jak przeprowadzanie analizy pracy, określanie kluczowych funkcji czy też monitorowanie oraz ciągła aktualizacja danych zawartych w sporządzonym dokumencie. Następnie omówiono dwa, nieco odmienne opisy przykładowego stanowiska pracy. Pierwszy z nich zawiera bardzo ogólne informacje takie jak nazwa stanowiska, cel jego utworzenia, najważniejsze obowiązki oraz wymagania co do umiejętności, wykształcenia oraz doświadczenia osoby je zajmującej. Drugi zaś jest zdecydowanie bardziej rozbudowany i przygotowywany z myślą o tym, aby móc wesprzeć różne procesy zachodzące w organizacji oraz funkcjonujący w niej system wynagrodzeń. czytaj więcej Data publikacji: 17.06.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Pozytywny wpływ płacy zespołowej na działanie organizacji – case study

Niniejszy artykuł opisuje historię pewnego przedsiębiorstwa, które chcąc ratować swoją pozycję na rynku zdecydowało się na zastosowanie systemu płacy zespołowej. Na wstępie scharakteryzowano przyczyny, dla których kierownictwo zostało zmuszone do wprowadzenia radykalnych zmian w sposobie funkcjonowania firmy. Następnie opisano w jaki sposób organizacja dostosowywała nowy program wynagradzania do sytuacji, w jakiej się znalazła. Omówiono między innymi sposób finansowania nowego planu, ukazano jaki procent budżetu premii został przeznaczony na nagrody indywidualne a jaki na zespołowe oraz przedstawiono procedurę ich przyznawania. Dalsza część opracowania ukazuje największe obawy przed wprowadzeniem systemu płacy zespołowej, zarówno wśród pracowników niższego szczebla jak i osób na stanowiskach kierowniczych. Artykuł zawiera 2 schematy. czytaj więcej Data publikacji: 10.06.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Prawidłowe opisy stanowisk jako podstawa sprawnego funkcjonowania systemu wynagrodzeń - część I

Opisy stanowisk pracy są jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi przez pracowników działów HR. Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią opracowania ukazującego, w jaki sposób może on przyczynić się do sprawnego funkcjonowania systemu płac. Na wstępie krótko scharakteryzowano opis stanowiska pracy i przytoczono najważniejsze zadania, które spełnia on w każdej organizacji. Następnie uwagę poświęcono zmianom w polityce wynagradzania, jakie miały miejsce w ostatnich latach oraz roli omawianego dokumentu, jaką pełni on w nowej rzeczywistości. Kolejna część artykułu ukazuje, które informacje powinny się znaleźć w każdym opisie stanowiska pracy. Wspomniano tu zatem między innymi o podstawowych obowiązkach i zakresie odpowiedzialności, wymaganym wykształceniu, doświadczeniu, umiejętnościach oraz warunkach pracy. Na zakończenie wypunktowano jeszcze kilka elementów, które mogą się pojawić w omawianym dokumencie, wykorzystywanym do wynagradzania pracowników firmy. czytaj więcej Data publikacji: 10.06.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Geneza, istota, rozwój i przykłady planów kafeteryjnych na świecie

W artykule przedstawiono genezę, kierunki rozwoju, oraz przykłady coraz bardziej popularnego typu świadczeń pozapłacowych, jakim są plany kafeteryjne. Powstały one w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XX-ego wieku. Od tego czasu ich znaczenie na międzynarodowym rynku pracy stale rośnie. W połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia plany kafeteryjne pojawiły się w Europie, a w następnych latach trafiły również do Polski. Plany kafeteryjne charakteryzują się elastycznością, gdyż pracownicy mają możliwość wyboru jednego spośród wielu benefitów. Tych świadczeń może być bardzo wiele, począwszy od różnego rodzaju ubezpieczeń, poprzez wakacje zagraniczne, aż po członkostwo w elitarnych klubach. Firmą, która może służyć jako wzór w implementacji planów kafeteryjnych jest BG Group – angielski koncern energetyczny. Elastyczne świadczenia dodatkowe cały czas są rozwijane, a świadczy o tym dodanie nowych benefitów do planu kafeteryjnego w firmie prawniczej Herbert Smith. To rozwiązanie najprawdopodobniej na zawsze zmieni filozofię myślenia o sposobach wynagradzania i metodach motywowania pracowników. czytaj więcej Data publikacji: 03.06.2013 Autor: Mateusz Wilk

VIII Krakowskie Forum Wynagrodzeń - materiały z konferencji

W dniach 20-22 maja 2013 roku odbyło się VIII Krakowskie Forum Wynagrodzeń. Myślą przewodnią tegorocznej konferencji było „Zarządzanie wynagrodzeniami – recepta na kryzys”. Zgodnie z tradycją, odbyła się ona w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie (Rynek Główny 25). Po raz kolejny eksperci z dziedziny compensation & benefits podzielili się z Państwem swoimi doświadczeniami. Jak co roku na konferencji zaprezentowali najnowsze, światowe trendy w systemach wynagradzania oraz skuteczne metody motywowania pracowników. Ponadto w programie znalazły się sesje poświęcone dobrym praktykom wynagradzania, psychologii pieniądza oraz roli negocjacji i komunikacji w procesie wynagradzania. Przygotowaliśmy dla Państwa również wystąpienia poświęcone prawnym aspektom systemów płacowych. Tegoroczną nowością było poszerzenie programu konferencji o trzeci dzień, w którym odbyły się warsztaty. Podczas nich poruszone zostały zagadnienia związane z budową regulaminów wynagradzania. Uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z prawnymi podstawami tworzenia regulaminów. Przygotowaliśmy również szereg praktycznych ćwiczeń i wartościowych wskazówek. Na koniec nasi eksperci poruszyli zagadnienia związane z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. Uczestnicy konferencji po raz kolejny podkreślili jej wysoki poziom merytoryczny oraz praktyczny wymiar prezentowanych informacji. Zachęcamy do osobistego przekonania się o wartości Forum! Już dziś zapraszamy Państwa na IX Krakowskie Forum Wynagrodzeń, które odbędzie się na przełomie maja i czerwca 2014 r. Tymczasem zachęcamy do zapoznania się z programem VIII Krakowskiego Forum Wynagrodzeń. Materiały z konferencji dostępne są dla abonentów portalu wynagrodzenia.pl. W niniejszym dziale zamieszczono prezentacje pdf z 16 wystąpień. czytaj więcej Data publikacji: 28.05.2013

Szybka analiza efektywności systemu wynagrodzeń sprzedawców

Większość analiz, mających na celu ocenę efektywności systemów płac sprzedawców jest szczegółowa i pracochłonna. Organizacje, które chcą w szybki i prosty sposób przeprowadzić takie badanie mogą jednak skorzystać z prostszej metody, opisanej w niniejszym artykule. Składa się ona z dwóch etapów. W pierwszym z nich dokonywana jest ocena charakteru danego stanowiska pracy i jego roli w osiąganiu celów sprzedażowych przez firmę. Bada się tutaj między innymi takie aspekty jak odpowiedzialność za wyniki, częstość kontaktów z odbiorcami oraz wpływ na decyzję klienta. Drugim krokiem jest natomiast ocena efektywności zasad wynagradzania, stosowanych w odniesieniu do danego stanowiska. Pod uwagę bierze się takie kwestie jak konkurencyjność zarobków, relację pomiędzy stałą a zmienną częścią płacy, koszty związane z funkcjonowaniem systemu, przejrzystość pomiaru wyników oraz współpracę zespołową. Artykuł zawiera 1 schemat oraz 1 tabelę. czytaj więcej Data publikacji: 13.05.2013 Autor: Patrycja Grzesińska

Mały błąd, duży problem w wynagradzaniu handlowców – analiza przypadku

Gdy powstaje system wynagradzania osoby odpowiedzialne za jego przygotowanie pragną, aby działał on jak najlepiej biorąc pod uwagę specyfikę danej organizacji. Czasami przeszkodą w realizacji tego zamierzenia jest brak czasu, wiedzy lub środków. W efekcie powstają rozwiązania, w przypadku których wiele można by było jeszcze poprawić. Ale nawet umiejętnie zaprojektowane systemy mogą generować efekty, których przewidzenie nie zawsze jest łatwe na etapie ich budowy i w momencie wcielenia w życie. Jednym z dowodów na to jest historia przedsiębiorstwa opisanego w niniejszym artykule. W tekście zaprezentowano stosowany w pewnej firmie system wynagradzania pracowników działu sprzedaży, a następnie wytłumaczono mechanizm z nim związany, który powodował zagrożenie dla jej dalszego rozwoju. Artykuł zawiera 3 tabele. czytaj więcej Data publikacji: 29.04.2013 Autor: Grzegorz Spólnik

Praktyki wynagradzania dyrektorów wykonawczych

Artykuł jest poświęcony praktykom wynagradzania kadry zarządzającej najwyższego szczebla. Teks został podzielony na dwie zasadnicze części. W pierwszej omówiono najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu programów wynagrodzeń dyrektorów wykonawczych. Wskazano również potencjalne konsekwencje złych rozwiązań. W części drugiej zostały przedstawione praktyki wynagradzania menedżerów, które obecnie uważane są za najlepsze i najbardziej korzystne z perspektywy działania przedsiębiorstwa i interesu akcjonariuszy. Artykuł zawiera jedną tabelę. czytaj więcej Data publikacji: 15.04.2013 Autor: Krzysztof Plens