W artykule podsumowano wyniki badania Benz Communications “Inside Benefits Communication”, wydanego w sierpniu 2012 roku w Stanach Zjednoczonych wśród prawie 300 specjalistów z dziedziny HR i benefitów. W obecnych warunkach (niepewna sytuacja ekonomiczna, reforma zdrowia w USA, społeczeństwo niedbające o zdrowie i o bezpieczeństwo finansowe) jeszcze bardziej zależy im na skutecznej komunikacji w zakresie świadczeń dodatkowych z pracownikami. Jej celem jest zmiana zachowań i nawyków zatrudnionych, a tym samym ograniczenie wydatków przedsiębiorstwa na ten cel. Jakie wyzwania w tym zakresie amerykańscy pracodawcy uznają za najważniejsze, jakich narzędzi używają w komunikacji z pracownikami? Odpowiedzi znajdą Państwo w tekście. W artykule zamieszczono 9 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.08.2013
Autor: Teresa Hantz
Badania praktyk wynagradzania działów sprzedaży są źródłem cennej wiedzy na temat stosowanych w firmach rozwiązań. Pozwalają poznać najlepsze i najbardziej rozpowszechnione zasady, umożliwiają ocenę konkurencyjności stosowanego systemu płac i dają argumenty przemawiające za jego efektywnością lub też jej brakiem. W niniejszym artykule zamieszczono przykłady analiz pojawiających się w raportach opracowywanych przez czołowe firmy i organizacje zajmujące się doradztwem w zakresie wynagradzania. Można z nich dowiedzieć się przykładowo tego jakie zmiany w funkcjonowaniu systemów wynagradzania planują inne firmy, jaki poziom rotacji pracowników uznają za dopuszczalny lub jakie zasady rozliczania wyników stosują. Artykuł zawiera 6 wykresów i 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.08.2013
Autor: Grzegorz Spólnik
W artykule opisano zasady wedle których należy wynagradzać osoby odpowiedzialne za realizację takich zadań jak telemarketing, telesprzedaż, opieka nad klientem i jego obsługa, a także wsparcie techniczne realizowane poprzez telefon. Na wstępie artykułu dokonano podziału procesu sprzedaży na trzy etapy, do których następnie przypisano wymienione powyżej zadania. W dalszej części kolejno omówiono charakterystyczne reguły wynagradzania pracowników odpowiedzialnych za: identyfikację potencjalnych klientów (telemarketing), przekonanie i utrzymanie klientów (telesprzedaż i opieka telefoniczna) oraz obsługę sprzedaży i posprzedażową (telefoniczna obsługa klienta i wsparcie techniczne). Artykuł zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.08.2013
Autor: Grzegorz Spólnik
W artykule omówiono jedno z podejść do tworzenia kategorii zaszeregowania stanowisk pracy, jakim jest broadbanding. Przedstawione zostały dane na temat różnic pomiędzy podejściem tradycyjnym, opartym o dane rynkowe oraz braodbandingiem. Czytelnik znajdzie w artykule informacje o popularności powyższych modeli w firmach. Szczegółowo opisano wady i zalety broadbandingu. Artykuł zawiera również informacje na temat różnic w przydzielaniu podwyżek i awansów w firmach stosujących broadbanding i tradycyjne kategorie zaszeregowania. Artykuł zawiera 2 wykresy i 3 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
29.07.2013
Autor: Adam Wrona
W artykule scharakteryzowano świadczenie dodatkowe dostępne dla pracowników restauracji Burger King w Stanach Zjednoczonych. Rodzaj benefitów a także ich zakres są uzależnione od szczebla na jakim dana osoba pracuje. Im wyższy – tym korzystniejszy i bardziej rozbudowany pakiet. Na co może liczyć szeregowy pracownik restauracji, koordynator zmiany, assistant manager, a na co general manager? Na czym polega „jury duty” i kto może z niego skorzystać? Co to są „królewskie przywileje” i komu przysługują? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo w artykule. W tekście zamieszczono jedną tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
29.07.2013
Autor: Teresa Hantz
W artykule omówiono przyczyny odchodzenia kluczowych pracowników z firm. Uwzględniono najbardziej powszechne powody rezygnacji z pracy jak i te, które odgrywają mniejsza rolę. Przedstawiono także poziom rotacji tej grupy pracowników w odniesieniu do pozostałych zatrudnionych. Przeanalizowano metody zatrzymywania najważniejszych pracowników w firmie oraz ich efektywność. Szczególny nacisk został położony na rolę wynagrodzeń w procesie utrzymywania kluczowych pracowników w przedsiębiorstwie. Artykuł zawiera jedną tabelę i dwa wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
22.07.2013
Autor: Adam Wrona
Druga część artykułu szczegółowo prezentuje przebieg procesu budowania struktury zatrudnienia opartej o rodziny stanowisk i powiązania z nią systemu zarządzania płacami. W tekście opisano pięć kolejnych etapów, których ukończenie jest warunkiem koniecznym powodzenia takiego przedsięwzięcia. Pierwszy z nich to zaplanowanie całej struktury, uwzględniające utworzenie ścieżek kariery i określenie warunków różnicujących stopnie poszczególnych rodzin. Następne kroki to przypisanie stawek wynagrodzeń wynikających z analizy rynku do poszczególnych kategorii, usytuowanie wszystkich pracowników w ramach nowej struktury i dostosowanie przedziałów płacowych zgodnie z potrzebami organizacji. Ostatnim etapem całego procesu jest kampania informacyjna, dotycząca wprowadzanych zmian. Artykuł zawiera 3 schematy i 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
22.07.2013
Autor: Grzegorz Spólnik
„Rodziny stanowisk” to w zarządzaniu personelem termin stosunkowo nowy. De facto opisuje on jednak koncepcję, która z powodzeniem stosowana jest od kilkudziesięciu lat w takich obszarach jak planowanie sukcesji i modelowanie zatrudnienia. Jej aktualną nazwę stworzono mniej więcej wtedy, gdy wśród specjalistów związanych z wynagrodzeniami pojawił się pomysł na wykorzystanie sprawdzonego rozwiązania i ścisłego powiązania go z zarządzaniem płacami. Dzięki temu powstał mechanizm, które według zwolenników jest doskonałą alternatywą, usprawniającą struktury oparte na koncepcji broadbandingu i eliminującą trudności związane z wartościowaniem pracy. Nie jest to jednak oczywiście koncepcja idealna. Dlatego też na wstępie niniejszego artykułu zaprezentowano jej wady i zalety, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z wynagradzaniem. Następnie zdefiniowano czym są rodziny stanowisk i przedstawiono podstawowe informacje niezbędne do zrozumienia procesu ich wprowadzania i powiązania z wynagrodzeniami, który zostanie przedstawiony w kolejnej części tekstu. Artykuł zawiera 1 wykres i 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
15.07.2013
Autor: Grzegorz Spólnik
Artykuł opisuje proces wprowadzenia systemu wynagradzania za kompetencje w dużym amerykańskim przedsiębiorstwie z branży telekomunikacyjnej. Jest to przykład zmian, które zakończyły się sukcesem i osiągnięciem zakładanych celów, a przy tym cieszyły się uznaniem zarówno pracowników jak i kadry menedżerskiej. Już samo to sprawia, iż przypadek ten jest szczególnie ciekawy. Dodatkowo warto nań zwrócić uwagę ze względu na fakt, iż w bardzo logiczny sposób, za pomocą stosunkowo prostego systemu wynagradzania, rozwiązano tutaj kilka różnych problemów, z którymi borykała się opisywana firma.
czytaj więcej
Data publikacji:
08.07.2013
Autor: Grzegorz Spólnik
Niniejszy artykuł pokazuje w jaki sposób na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat zmieniła się popularność poszczególnych rodzajów struktur płac stosowanych w firmach amerykańskich. Bazuje ona na wynikach analiz przeprowadzanych w 2002 oraz 2012 roku. W pierwszej części w kilku zdaniach omówiono cechy charakterystyczne czterech rozwiązań, które były brane pod uwagę we wspomnianych badaniach (tj. struktury tradycyjnej, rynkowej, stopniowanej oraz broadbandingu). Następnie przytoczono dane mówiące o tym, które z nich były najbardziej popularne według badania przeprowadzonego w 2002 roku i porównano je z wynikami analiz uzyskanych w roku 2012. Zwrócono również uwagę na to jak często te cztery podejścia były wykorzystywane w firmach działających w wybranych branżach oraz organizacjach różnej wielkości. Na zakończenie przedstawiono pięć najważniejszych wniosków wynikających z obu przeprowadzonych analiz. Artykuł zawiera 4 schematy, 2 tabele oraz 1 wykres.
czytaj więcej
Data publikacji:
08.07.2013
Autor: Patrycja Grzesińska