W artykule opisano, jak zmieniały się wynagrodzenia Polaków od 2004 do 2010 roku. Przedstawiono przeciętne zarobki osób z różnych grup zawodowych w tym okresie, opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny. Opisano również, dynamikę zmian wynagrodzeń w latach 2004-2010. Pensje w różnych zawodach oraz wzrost wynagrodzeń kierowników, specjalistów, sprzedawców, pracowników biurowych, robotników i techników przedstawiono na wykresach i w tabelach.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.09.2013
Autor: Adam Wrona
Zarządzanie wynagrodzeniami w małych i średnich firmach tylko z pozoru jest proste. Mniejsza ilość pracowników zazwyczaj czyni ten proces mniej skomplikowanym, ale pojawia się za to wiele innych problemów, którymi nie muszą się martwić specjaliści do spraw personalnych i wynagrodzeń z większych przedsiębiorstw. Branża IT to z kolei bardzo specyficzny obszar, w którym prowadzenie polityki personalnej jest szczególnie trudne w porównaniu do większości innych sektorów. Połączenie tych dwóch czynników sprawia, że rozwój praktyk wynagradzania w mniejszych firmach z tej branży stanowi nie lada wyzwanie. Żeby się o tym przekonać w niniejszym artykule opisano trzy próby wprowadzenia zmian systemu wynagradzania w tego typu przedsiębiorstwach. Zapoznanie się z ich przebiegiem oraz efektami pozwoli odpowiedzieć nam w drugiej części tekstu na pytanie postawione w tytule – dlaczego jest to aż tak trudne.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.09.2013
Autor: Grzegorz Spólnik
Artykuł powstał w oparciu o wyniki badania przeprowadzonego przez Society for Human Resource Management na grupie 600 pracowników w Stanach Zjednoczonych. Badanie dotyczyło zaangażowania i satysfakcji zatrudnionych oraz czynników, które mają na to wpływ. Najważniejsze wnioski płynące z publikacji SHRM zaprezentowano w artykule. W tekście podano jakie czynniki według pracowników wpływają na ich satysfakcję i zaangażowanie w pracy, oraz czy w obecnym miejscu zatrudnienia są z nich zadowoleni lub nie. Dodatkowo zaprezentowano wyniki z uwzględnieniem wieku pracowników, ich stażu pracy o wielkości zatrudnienia firmy, w której pracują. W artykule zamieszczono 6 tabel i 1 wykres.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.09.2013
Autor: Teresa Hantz
W artykule przedstawiono wynagrodzenia menedżerów zasiadających przez cały 2012 rok w zarządach spółek z WIG20, mWIG40 i sWIG80 (bez prokurentów). Dokonano analiz płac w oparciu o indeks giełdowy, pełnione funkcje, poziom aktywów czy wielkość osiągniętego przez spółkę zysku netto. W artykule dokonano również zestawienia wielkości funduszy wynagrodzeń oraz przedstawiono ranking 10 najlepiej wynagradzanych menedżerów w 2012 roku. Artykuł zawiera 6 tabel i 5 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.08.2013
Autor: Iwona Wabik-Szuba
W artykule podsumowano wyniki badania Benz Communications “Inside Benefits Communication”, wydanego w sierpniu 2012 roku w Stanach Zjednoczonych wśród prawie 300 specjalistów z dziedziny HR i benefitów. W obecnych warunkach (niepewna sytuacja ekonomiczna, reforma zdrowia w USA, społeczeństwo niedbające o zdrowie i o bezpieczeństwo finansowe) jeszcze bardziej zależy im na skutecznej komunikacji w zakresie świadczeń dodatkowych z pracownikami. Jej celem jest zmiana zachowań i nawyków zatrudnionych, a tym samym ograniczenie wydatków przedsiębiorstwa na ten cel. Jakie wyzwania w tym zakresie amerykańscy pracodawcy uznają za najważniejsze, jakich narzędzi używają w komunikacji z pracownikami? Odpowiedzi znajdą Państwo w tekście. W artykule zamieszczono 9 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.08.2013
Autor: Teresa Hantz
Artykuł jest podsumowaniem wyników Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2012, które zostało przeprowadzone przez Sedlak
& Sedlak. W tekście zaprezentowano dane na temat wynagrodzeń menedżerów z dyplomem MBA. Zaprezentowano zróżnicowanie płac w poszczególnych województwach i branżach. Ponadto zaprezentowano wynagrodzenia osób z dyplomem MBA w firmach o różnej wielkości, o różnym pochodzeniu kapitału oraz w sektorze publicznym i prywatnym. Artykuł zawiera 4 tabele i 4 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.08.2013
Autor: Katarzyna Gębala
Badania praktyk wynagradzania działów sprzedaży są źródłem cennej wiedzy na temat stosowanych w firmach rozwiązań. Pozwalają poznać najlepsze i najbardziej rozpowszechnione zasady, umożliwiają ocenę konkurencyjności stosowanego systemu płac i dają argumenty przemawiające za jego efektywnością lub też jej brakiem. W niniejszym artykule zamieszczono przykłady analiz pojawiających się w raportach opracowywanych przez czołowe firmy i organizacje zajmujące się doradztwem w zakresie wynagradzania. Można z nich dowiedzieć się przykładowo tego jakie zmiany w funkcjonowaniu systemów wynagradzania planują inne firmy, jaki poziom rotacji pracowników uznają za dopuszczalny lub jakie zasady rozliczania wyników stosują. Artykuł zawiera 6 wykresów i 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.08.2013
Autor: Grzegorz Spólnik
W artykule zaprezentowano dane na temat wynagrodzeń kierowników i specjalistów w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Przedstawiono dysproporcje w płacach między menedżerami a osobami na niższym szczeblu zatrudnienia w różnych krajach. Pokazano ile razy więcej zarabiali kierownicy od swoich podwładnych w latach poprzednich. Wyjaśniono zmiany w dysproporcjach na podstawie statystyk dotyczących wzrostu wynagrodzeń na przestrzeni lat 2002-2006 oraz 2006-2010. W analizach uwzględniono ponadto zróżnicowanie płac między tymi szczeblami zatrudnienia wśród osób w różnym wieku oraz pracujących w poszczególnych branżach. Artykuł zawiera 3 tabele i 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.08.2013
Autor: Krzysztof Belczyk
W artykule opisano zasady wedle których należy wynagradzać osoby odpowiedzialne za realizację takich zadań jak telemarketing, telesprzedaż, opieka nad klientem i jego obsługa, a także wsparcie techniczne realizowane poprzez telefon. Na wstępie artykułu dokonano podziału procesu sprzedaży na trzy etapy, do których następnie przypisano wymienione powyżej zadania. W dalszej części kolejno omówiono charakterystyczne reguły wynagradzania pracowników odpowiedzialnych za: identyfikację potencjalnych klientów (telemarketing), przekonanie i utrzymanie klientów (telesprzedaż i opieka telefoniczna) oraz obsługę sprzedaży i posprzedażową (telefoniczna obsługa klienta i wsparcie techniczne). Artykuł zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.08.2013
Autor: Grzegorz Spólnik
Artykuł powstał w oparciu o dane pochodzące z raportu „Wynagrodzenia w Warszawie w 2012 roku” przygotowanego przez Sedlak
& Sedlak. W tekście zaprezentowano szczegółowe informacje o wynagrodzeniach najlepiej i najgorzej opłacanych branżach Warszawy. Zestawiono je z wynagrodzeniami w Polsce oraz w pozostałej części województwa mazowieckiego. Ponadto, zaprezentowano wynagrodzenia na poszczególnych szczeblach zatrudnienia (pracownik szeregowy, specjalista, kierownik, dyrektor/zarząd). Artykuł zawiera 2 wykresy i 5 tabel.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.08.2013