W dniach 18-20 maja 2016 roku odbyło się XI Krakowskie Forum Wynagrodzeń.
Mottem tegorocznej konferencji były „Dobre Praktyki Wynagradzania”.
Tym razem Forum odbyło się w Starej Zajezdni (ul. Św. Wawrzyńca 12, Kraków).
Po raz kolejny eksperci z dziedziny compensation & benefits podzielili się z Państwem swoimi doświadczeniami. Jak co roku na konferencji zaprezentowali najnowsze, światowe trendy w systemach wynagradzania oraz skuteczne metody motywowania pracowników.
Ponadto w programie znalazły się sesje poświęcone zarządzaniu systemami motywacyjnymi, a także motywowaniu menedżerów, pracowników produkcji i sprzedaży . Przygotowaliśmy dla Państwa również wystąpienia poświęcone prawnym aspektom w obszarze wynagrodzeń zmiennych.
Również po raz kolejny program konferencji poszerzono o trzeci dzień, w którym odbyły się warsztaty. Podczas nich poruszone zostały zagadnienia związane z budową regulaminów wynagradzania, a także pułapkami w zakresie opodatkowania świadczeń pozapłacowych.
Uczestnicy konferencji po raz kolejny podkreślili jej wysoki poziom merytoryczny oraz praktyczny wymiar prezentowanych informacji. Zachęcamy do osobistego przekonania się o wartości Forum podczas kolejnej edycji!
Materiały z konferencji dostępne są dla abonentów portalu wynagrodzenia.pl.
W niniejszym dziale zamieszczono prezentacje pdf z 17 wystąpień.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.06.2016
Philip Morris International Inc. (PMI) to amerykański gigant tytoniowy, obecny w ponad 180 krajach, a jego udział w rynku papierosów globalnie (poza USA) wynosi 15,5%. Centrala firmy znajduje się w Nowym Jorku, a centrala operacyjna w Lozannie. PMI działa bowiem na rynkach poza USA w kontrowersyjnej branży od lat zmagającej się z przepisami prawnymi w różnych krajach ograniczającymi reklamę i konsumpcję produktów tytoniowych. W Proxy Statement można wyczytać, że firma w związku z tym przebudowuje wizerunek swoich marek papierosów i skupia się na wprowadzeniu na nowe rynki tzw. Reduced Risk Products – „produktów o ograniczonym ryzyku” dla zdrowia – takich jak IQOS czyli bezdymny e-papieros. W jaki sposób w tak wymagającym środowisku biznesowym korporacja wynagradza swoich dyrektorów?
czytaj więcej
Data publikacji:
29.06.2016
Autor: Maciej Łukasiak
Cisco oferuje swoim dyrektorom wykonawczym pieniężne wynagrodzenie na poziomie mediany wynagrodzeń u konkurencji. Jeśli zaś chodzi o odroczone składniki wynagrodzeń, osiągają one poziom nawet 75-percentyla wynagrodzeń w grupie porównawczej. Jak zatem wygląda polityka wynagradzania w amerykańskim informatycznym gigancie?
czytaj więcej
Data publikacji:
16.05.2016
Autor: Marta Kowalówka
Po co zaprzątać sobie głowę wskaźnikami pracy przedsiębiorstwa? Czy nie jest to strata czasu i pieniędzy? Przecież każdy doświadczony menedżer, czy specjalista, powinien doskonale wiedzieć co robić i to nie dzięki wskaźnikom, ale dzięki swojej wiedzy i intuicji. To zgromadzone doświadczenie pozwala na stawianie trafnych ocen i podejmowanie słusznych decyzji. Czyżby liczne wskaźniki były wymysłem analityków i konsultantów, którzy sami nigdy nie zarządzali przedsiębiorstwem, jednak chętnie doradzają jak to robić innym?
czytaj więcej
Data publikacji:
20.01.2016
Autor: dr Konrad Kulikowski
Istnieje wiele powodów, dla których pracownicy mogą ubiegać się o podwyżkę. Niestety, pracodawca nie zawsze może, a nawet nie powinien jej udzielać. Dlatego warto wiedzieć, co można zrobić w sytuacji, kiedy musimy odmówić takiej osobie. W każdym przypadku należy podejść poważnie i z pełnym szacunkiem do tego typu wniosków. Odmowa może być dla pracodawcy dość kłopotliwa, zwłaszcza że może w znaczący sposób obniżyć motywację danego pracownika i przyczynić się do jego odejścia z pracy. Natomiast przy odpowiednim podejściu do problemu, odmowa nie musi pociągać za sobą tego typu konsekwencji.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.01.2016
Autor: Jagoda Jurczak
Rozwój branży doradczej oraz narzędzi informatycznych sprawiły, iż w dzisiejszych czasach firmy mają możliwość uzyskania wiarygodnych i szczegółowych danych na temat rynkowych stawek wynagrodzeń związanych z większością stanowisk. Ma to istotne konsekwencje dla procesu budowy struktury płac. Można ją bowiem stworzyć w bardzo prosty sposób, bazując przede wszystkim właśnie na tych informacjach. Niniejszy artykuł opisuje krok po kroku jak tego dokonać. Zaprezentowana metodologia skierowana jest szczególnie do tych przedsiębiorstw, którym zależy na ścisłym dopasowaniu wynagrodzeń do standardów rynkowych, a ich struktura organizacyjna jest podobna do schematów stosowanych przez konkurentów. Artykuł zawiera 1 wykres i 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
17.12.2015
Autor: Patrycja Grzesińska
W poniższym artykule, bazującym na doświadczeniach amerykańskich przedsiębiorstw, opisano proces zmian w systemie wynagradzania, łączący w sobie dwa, z pozoru sprzeczne ze sobą cele. Pierwszym z nich jest obniżenie kosztów, a drugim zachowanie atrakcyjności pakietu wynagrodzenia, będącego kluczowym elementem walki o pracownika na konkurencyjnym rynku pracy. Przedstawiona metodologia korzysta z dwóch, bardzo ciekawych narzędzi. Pierwszym jest analiza conjoint, stosowana do zbadania preferencji pracowników. Drugi to analiza ROI, umożliwiająca diagnozę korzyści i kosztów wynikających ze stosowania poszczególnych elementów wynagradzania. Opisana procedura pozwala więc wybrać najbardziej efektywne z punktu widzenia organizacji rozwiązania oraz dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo właściwej predykcji wyników wprowadzanych zmian.
czytaj więcej
Data publikacji:
17.11.2015
Autor: Grzegorz Spólnik
Najbardziej znanym przykładem premii rekrutacyjnej jest kontraktowanie sportowców do profesjonalnych drużyn sportowych. Bardzo często piłkarz czy koszykarz, podpisując umowę z nowym pracodawcą, dostaje sporą sumę „za podpis”. Zazwyczaj są to duże kwoty – wielokrotnie przekraczające miesięczne uposażenie zawodnika. Przykładowo – piłkarz Dawid Nowak za podpis pod kontraktem z Polonią Warszawa dostał w 2010 roku 500 000 PLN, przy miesięcznych zarobkach na poziomie 100 000 PLN. Z umowy wycofał się jeszcze przed jej wejściem w życie. Specjalne bonusy „za podpis” są powszechne w sporcie, gdyż pozwalają przesunąć część z budżetu wynagrodzeń na budżet transferowy. W niniejszym artykule prześledzimy w jaki sposób konstruować efektywnie premię rekrutacyjną.
czytaj więcej
Data publikacji:
15.09.2015
Autor: Tomasz Staśkiewicz
W dzisiejszych czasach kładzie się coraz większy nacisk na kwestie związane z wynagrodzeniami. Trend zainteresowania tematem płac jest rosnący. Dziś, kiedy na rynku pracy coraz większy odsetek stanowią przedstawiciele Pokolenia Y, kiedy więzi pracownika z organizacją nie są trwałe, utrzymanie konkurencyjności firmy jest jednym z nadrzędnych zadań. Aby zarządzanie wynagrodzeniami było skuteczne należy stosować takie strategie, w których pracownicy opłacani są zgodnie z potrzebami, a dodatkowo zbieżnie z wartościami firmy. W artykule opisany jest proces tworzenia strategii wynagradzania opartej na umiejętnościach oraz na kompetencjach. Opracowanie jest wstępem do dalszych rozważań opisujących nowoczesne strategie płacowe.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2015
Autor: Sylwia Radzięta
Przekazywanie pracownikom wyrazów uznania poprawia ich wydajność. Sprawia, że pracując osiągają lepsze efekty. Zadowolony pracownik chętniej podejmuje się nowych wyzwań, a praca jest dla niego bardziej przyjemna. Istotne jednak, aby działania były inicjowane głównie przez menedżerów liniowych i weszły do codziennej praktyki firmy. Publikacja przedstawia wybrane sposoby przekazywania uznania. Artykuł zawiera dwa schematy.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.08.2015
Autor: Paulina Nowak