Monitorowanie oraz analiza rynkowych tendencji płacowych to istotne elementy planowania budżetu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie. Tak jak maklerzy giełdowi śledzą zachowania kursów papierów wartościowych, tak specjaliści HR powinni mieć na uwadze otoczenie, w którym funkcjonuje ich firma. Bez racjonalnie zaplanowanych podwyżek przedsiębiorstwo nie pozostanie konkurencyjne, co w dłuższej perspektywie może negatywnie odbić się na motywacji zatrudnionych, a w skrajnych przypadkach może skończyć się odejściem najlepszych pracowników. Na podstawie ogólnodostępnych danych jesteśmy w stanie przeprowadzić regresję liniową, która jest prostym i pomocnym narzędziem pozwalającym przewidzieć, jak zmienią się wynagrodzenia w kolejnych jednostkach czasu.
czytaj więcej
Data publikacji:
03.08.2015
Autor: Andrzej Kuczara
Artykuł podzielono na dwie części. W pierwszej przeanalizowano stan zatrudnienia w instytucjach finansowanych budżetu państwa, w drugiej zaś wynagrodzenia osób w nich zatrudnionych. Artykuł zawiera dwie tabele oraz cztery wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.07.2015
Autor: Marta Kowalówka
Badania, których wyniki prezentujemy, oparte są na analizie pracy przedsiębiorstw. Jednym z branych pod uwagę kryteriów była rola uwzględnienia ryzyka w strukturze wynagradzania kadr kierowniczych oraz jej związek z wydajnością firmy. Wyniki wskazują na to, że przedsiębiorstwa działające w obszarach wysokiego ryzyka kładą mniejszy nacisk na krótkoterminowe wynagrodzenia motywacyjne. Co więcej, firmy wysokiego ryzyka opierające się na płacy motywacyjnej osiągały gorsze obroty niż firmy wysokiego ryzyka, w których minimalizowano wykorzystanie wynagrodzeń motywacyjnych.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.07.2015
W dniach
18-20 maja 2015 roku odbyło się X Krakowskie Forum Wynagrodzeń.
Myślą przewodnią tegorocznej konferencji była
„Ocena systemów wynagradzania”.
Tym razem Forum odbyło się w Hotelu Holiday Inn Kraków City Center w Krakowie.
Po raz kolejny eksperci z dziedziny
compensation & benefits podzielili się z Państwem swoimi doświadczeniami. Jak co roku na konferencji zaprezentowali najnowsze, światowe trendy w systemach wynagradzania.
W programie znalazły się sesje poświęcone wdrażaniu efektywnych systemów wynagradzania, a także metody pomiaru efektywności. Ponadto przygotowaliśmy dla Państwa sesje poświęcone m.in. wynagradzaniu za efekty (pay for performance), a także efektywności przykładowych programów świadczeń pozapłacowych.
Trzeciego dnia Forum odbyły się warsztaty. Już tradycyjnie, były one poświęcone prawnym i podatkowym aspektom wynagradzania oraz świadczeń pozapłacowych. Prowadzący zwrócili szczególną uwagę na programy świadczeń dodatkowych oraz ich finansowanie w świetle prawa podatkowego. Dodatkowo uczestnicy spotkania dowiedzieli się, w jaki sposób negocjować, formułować i zawierać porozumienia płacowe, a także jakie mogą wyniknąć z nich skutki prawne.
Uczestnicy konferencji po raz kolejny podkreślili jej wysoki poziom merytoryczny oraz praktyczny wymiar prezentowanych informacji. Zachęcamy do osobistego przekonania się o wartości Forum podczas kolejnej edycji!
Materiały z konferencji dostępne są dla abonentów portalu wynagrodzenia.pl.
W niniejszym dziale zamieszczono prezentacje pdf z 19 wystąpień.
czytaj więcej
Data publikacji:
01.07.2015
Poniższy artykuł jest podsumowaniem czterech badań dotyczących wynagradzania pracowników. Pierwsze z nich miało na celu sprawdzenie związku pomiędzy różnymi wymiarami sprawiedliwości płac a satysfakcją z poszczególnych aspektów wynagradzania (m.in. przyznawanych podwyżek oraz otrzymywanych benefitów). Kolejne badało zależność pomiędzy poszczególnymi wymiarami sprawiedliwości a poziomem otrzymywanych stawek płac. Uwzględniono w nim sprawiedliwość wewnętrzną, zewnętrzną, indywidualną, proceduralną oraz informacyjną. Trzecia analiza sprawdzała związek pomiędzy rodzajem systemu wynagradzania (płacą za umiejętności, bazującą na wynikach wartościowania pracy oraz wynikającą ze stawek rynkowych) a postawą i zachowaniem pracowników oraz produktywnością firmy. Ostatnie badanie omówione w artykule oceniało natomiast zależność pomiędzy dyspersją płac w stosunku do konkurencji a wskaźnikiem rotacji pracowników.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.06.2015
Autor: Patrycja Grzesińska
Firmy, które stosują programy motywacyjne w odniesieniu do pracowników sprzedaży powinny mierzyć, na ile zainwestowane środki przynoszą wymierne korzyści. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu wskaźnika ROI – zwrotu w inwestycję. Pozwala on na porównanie poniesionych wydatków z osiągniętym zyskiem. W niniejszym artykule przedstawiono dwa podejścia do mierzenia tego wskaźnika. Pierwsza metoda zakłada wykorzystanie danych zastanych i ocenę ROI z perspektywy czasu. Druga natomiast pozwala na zaprojektowanie pomiaru przed wprowadzeniem programu motywacyjnego. W tekście szczegółowo omówiono obydwie metody. Opis został zilustrowany dwoma przykładami. Artykuł zawiera 2 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
01.06.2015
Autor: Adam Wrona
Menedżerowie odpowiedzialni za zarządzanie kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach często stają przed trudnym zadaniem, jakim jest wymierne wyrażenie jego wartości. Na szczęście z pomocą przychodzi tutaj Controlling Personalny, który pozwala mierzyć i ważyć efektywność pracy pracowników przedsiębiorstwa. Przy podejmowaniu kluczowych decyzji w zarządzaniu personelem często pojawiają się pytania o mierzalną wartość kapitału ludzkiego, zwrot z inwestycji w kapitał ludzki, o koszty absencji i fluktuacji. Podstawowym narzędziem controllingu personalnego, tak jak i w przypadku innych obszarów, jest zestaw mierników. Mogą one funkcjonować niezależnie lub w ramach szerszych i bardziej całościowych narzędzi controllingu, między innymi strategicznej karty wyników. Wskaźników jest wiele i można podzielić je na kilka grup odnoszących się do różnych obszarów i przedmiotów pomiaru.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.05.2015
Autor: Dominik Dębowski
Na przestrzeni lat wynagrodzenia kadry menedżerskiej zmieniały się w różnym stopniu. Jak wskazują Frydman i Saks (2008) od lat trzydziestych XX wieku kształtowały się one w formie litery „J”. Początkowo, w okresie do końca II Wojny Światowej, spadały. Następnie pozostawały na zrównoważonym poziomie aż do lat siedemdziesiątych XX wieku. Od tego czasu rosły, przy czym od początku lat dziewięćdziesiątych wzrosty te były bardzo szybkie. Wzrosty te wywołują liczne kontrowersje. Jednak istotną, aczkolwiek często pomijaną, kwestią jest nie tyle wysokość samego wynagrodzenia, co jego powiązanie z wynikami spółki.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.05.2015
Autor: Krzysztof Domagała
W artykule opisano mechanizm funkcjonowania programu wynagrodzenia za umiejętności w North Carolina Department of Transportation (NCDOT) – amerykańskiej firmie zajmującej się między innymi zarządzaniem infrastrukturą drogową. Opisane zostały założenia programu oraz wymagania, jakie muszą spełnić pracownicy. Przedstawiono ograniczenia, które zostały nałożone na uczestników. Czytelnik dowie się także, jak przebiegają kolejne etapy uczestnictwa w programie – począwszy od zaplanowania szkoleń, a skończywszy na otrzymaniu podwyżki wynagrodzenia. Artykuł zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.05.2015
Autor: Adam Wrona
Każdy system płacy zmiennej bazuje na określonych z góry kryteriach efektywności. Sugeruje się, aby były one obiektywne i mierzalne. Zalety te docenia się przede wszystkim na etapie oceny realizacji postawionych przez zatrudnionymi celów, związanych z poszczególnymi kryteriami. Jeśli bowiem kryteria efektywności charakteryzują się dwoma powyższymi właściwościami wtedy proces oceny jest w zasadzie automatyczny. Od razu widać, czy udało się sprostać poszczególnym wyzwaniom i czy pracownikowi należy się dodatkowe wynagrodzenie. Nieco trudniej jest w przypadku gdy zastosowane kryteria wymagają oceny subiektywnej (na przykład przełożonych lub współpracowników). Wtedy w grę wchodzi wiele typowych dla każdego z nas błędów oceny, znaczenia zaczynają nabierać kwestie pozazawodowe, a dokonane podsumowania mogą wzbudzać wiele kontrowersji.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.04.2015
Autor: Grzegorz Spólnik