Niniejszy tekst stanowi pierwszą część cyklu artykułów poświęconych wynagradzaniu handlowców. Omówiono w nim najważniejsze zasady leżące u podstaw skutecznego wynagradzania oraz porównano wpływ kilku metod wynagradzania na różne aspekty pracy handlowców. W ramach tego przedstawiono, jak na pracę handlowców wpływa wynagradzanie tylko z wykorzystaniem części stałej, wynagradzanie prowizyjne oraz wynagradzanie za pomocą części stałej i zmiennej. Szczegółowo omówiono różne aspekty wynagradzania prowizyjnego. Choć taki system jest prosty w administrowaniu, to niesie ze sobą wiele zagrożeń związanych między innymi z obniżeniem jakości obsługi oraz niezdrową rywalizacją. Nie sprzyja również współpracy i realizacji celów strategicznych.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.03.2006
Autor: Joanna Kramerek
W artykule poruszono problem związany z utratą funkcji motywacyjnej przez płace. Autor ukazuje kilka możliwych obszarów, w których należałoby szukać rozwiązań problemu. Stara się pokazać jak można wykorzystać podstawowe założenia teorii wzmocnień Skinnera w zbudowaniu odpowiedniego systemu premii i nagród. Zwraca uwagę na znaczenie jakie ma motywacja wewnętrzna w utrzymaniu wysokiej wydajności. Pokazuje, że duży wpływ na to czy pensja będzie motywować mają potrzeby i oczekiwania pracowników. Próbuje unaocznić fakt, że pracownicy przyzwyczają się do poziomu wynagrodzenia i jak trudno jest sprawić aby kolejna podwyżka spowodowała wzrost wydajności. Zwraca uwagę na czynniki kulturowe i społeczne wpływające na zdolność pensji do motywowania. Porusza ważną kwestię systemu wartości wyznawanego przez pracowników.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.03.2006
Autor: Dominik Krzywiński
Unia Europejska jest wspólnotą krajów o bardzo różnym stopniu rozwoju gospodarczego. W związku z tym jest wiele wskaźników, których wartości w poszczególnych krajach członkowskich przyjmują różne wielkości a skala rozpiętości może być naprawdę szeroka. Jednym z nich jest właśnie wskaźnik kosztów pracy. O skali różnic może świadczyć fakt, że w 2004 roku w Danii średni godzinowy koszt pracy wyniósł 30,70 EUR, podczas gdy na Litwie wartość ta była równa zaledwie 3,22 EUR. Przeciętny koszt pracy w krajach Unii Europejskiej z uwzględnieniem nowych członków wyniósł w 2004 roku 21,24 EUR. W przypadku krajów „starej” Unii ukształtował się on natomiast na poziomie 24,02 EUR. Artykuł zawiera 4 wykresy i 3 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.03.2006
Autor: Justyna Masłyk
Jak dotąd, wyniki badań nad motywacyjną funkcją wynagrodzenia nie pozwalają na wyciągnięcie jednoznacznych wniosków o znaczeniu bodźców finansowych dla motywacji i zaangażowania pracowników. Niektóre badania wskazują, że w hierarchii ważności pracowników, płaca znajduje się na dalszych miejscach, a ważniejsze są takie cechy pracy, jak np. możliwość awansu lub podniesienia poziomu umiejętności. Takim wnioskom przeczą jednak wyniki badań opartych nie na deklaracjach pracowników, ale np. na analizie funkcjonowania wynagrodzeń w rzeczywistych przedsiębiorstwach. W artykule fenomen rozbieżności w wynikach tych dwóch nurtów badań jest wyjaśniany w odniesieniu do pojęcia „odpowiedzi społecznie akceptowanej”. Zaproponowano również dwie techniki badawcze, które pozwalają uniknąć zniekształcenia wyników przez tendencję do udzielania takich odpowiedzi.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.01.2006
Autor: Joanna Kramerek
Podczas światowej konferencji WorldatWork w 2005 r., wśród specjalistów ds. wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych zostały przeprowadzone badania ankietowe. Dotyczyły one przyszłości tego zawodu oraz trendów w dziedzinie wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych. Z badań wynika, że jeśli chodzi o świadczenia dodatkowe, to w ciągu najbliższych kilku lat – wzrośnie popularność świadczeń związanych z promocją zdrowia. Jeśli chodzi natomiast o systemy wynagrodzeń, to specjaliści spodziewają się zwiększenia roli komunikacji dotyczącej wynagradzania. Przewiduje się także wzrost roli analityków rynkowych badających trendy w zakresie płac. Większe zapotrzebowanie będzie również na specjalistów projektujących kompleksowe strategie wynagradzania, powiązane z celami biznesowymi organizacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.01.2006
Autor: Agnieszka Kunysz
Wynagradzanie prezesów spółek giełdowych za pomocą akcji jest światowym standardem. Również w Polsce, po pionierskim przedsięwzięciu Computerland w połowie lat ’90, stało się powszechną praktyką. Rozwiązanie takie pozwala bowiem akcjonariuszom powiązać interes osób zarządzających spółką ze zwrotem z własnego, zainwestowanego kapitału. Rozwiązanie takie jest szczególnie korzystne w tych firmach, gdzie struktura akcjonariatu jest bardzo rozproszona, co utrudnia wykonywanie funkcji kontrolnych przez np. poprzez WZA. Artykuł opisuje polskie praktyki motywowania najważniejszych menedżerów firm na przykładzie dwóch spółek: Netii i W. Kruk.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.01.2006
Autor: Agnieszka Kunysz
Na początku XXI wieku nastąpił gwałtowny spadek wynagrodzeń pracowników branży IT w USA, szczególnie mocno kontrastujący z wcześniejszym okresem prosperity. Wyniki badań z lat 2004 – 2005 wskazują jednak, że ten niekorzystny trend został zahamowany. Wartość średniego rocznego wynagrodzenia nieznacznie wzrosła na początku 2005 roku. Zarobki nadal silnie różnicują takie czynniki jak: region, w którym znajduje się miejsce pracy, oraz specjalizacja. Wyraźną poprawę swoich dochodów mogli natomiast zaobserwować pracownicy zatrudnieni w firmach dostarczających rozwiązań z zakrsu IT. Średnie roczne wynagrodzenie tej grupy wzrosło w 2004 roku o 9,1% osiągając poziom prawie 98 tys. USD. Co ciekawe, okazało się, że posiadanie certyfikatów umiejętności IT wśród tej grupy zawodowej wcale nie gwarantuje wyższej pensji. Wyższych pensji mogą za to oczekiwać informatycy zatrudnieni w firmach o wyższych przychodach.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Joanna Kramerek
Artykuł przedstawia wyniki kilku niezależnych od siebie badań przeprowadzanych wśród polskich przedsiębiorstw. Dotyczyły one zakresu oraz metodologii stosowanych metod wartościowania pracy oraz ocen okresowych pracowników. Należą do nich badania IPiSS, HRK oraz badania prof. Zofii Sekuły z Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Okazuje się, że zaledwie 7,3% małych i średnich przedsiębiorstw stosuje wartościowanie pracy. Aż 81% wszystkich firm stosujących wartościowanie, korzysta z metod uproszczonych – klasyfikacji lub metod intuicyjnych. Wśród dużych firm, zatrudniających ponad 250 pracowników, tylko nieco ponad 30% stosuje jakiekolwiek metody wartościowania pracy. Jeśli chodzi o stosowanie ocen pracowniczych, korzysta z nich 38% małych i średnich firm oraz niecałe 32% dużych firm.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Agnieszka Kunysz
W artykule przedstawiono szereg technik i strategii, które najczęściej stosują pracodawcy i pracownicy w trakcie negocjowanie wynagrodzenia. Pierwsza część artykułu dotyczy kilku ogólnych zasad, których należy przestrzegać w trakcie rozmowy o podwyżce. Następnie prezentowane są bardziej szczegółowe techniki negocjowania wynagrodzeń, takie jak np.: opracowanie BATNA, negocjacyjne jujitsu, czy zmiana biegu. Strategie te opisane są w kontekście czterech etapów negocjowania: przygotowanie do negocjowania wynagrodzenia, początku negocjowania wynagrodzenia, właściwego negocjowanie wynagrodzenia oraz finalizacji negocjowania wynagrodzenia. W artykule opisano również stosowaną na zachodzie metodę negocjowania wynagrodzenia autorstwa Noela Smith- Wenkle’a.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2005
Autor: Barbara Burdalska
Artykuł dostarcza niezbędnych informacji do zaprojektowania systemu wynagrodzeń od podstaw. Znajdą w nim Państwo opisaną krok po kroku procedurę budowania takiego systemu, oraz wskazówki ułatwiające wybór najlepszego rozwiązania w zależności od rodzaju firmy, jej strategii, itp. Artykuł opisuje proces powstawania systemu wynagrodzeń, poczynając od wyboru strategii wynagradzania poprzez etap analizy pracy oraz wartościowania pracy. Następnie opisana jest procedura budowania tabel płac i określania ostatecznej struktury wynagrodzenia. Zagadnienie budowy systemu wynagrodzeń ujęte jest w sposób syntetyczny, pozwalając każdemu na dostosowanie go do potrzeb firmy.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2005
Autor: Ewa Jankowska