Specjaliści HR powinni odgrywać coraz większą rolę w kształtowanie strategii organizacji. Chociażby z tego względu, że prezesi firm poświęcają wiele uwagi kwestii zarządzania wynagrodzeniami, jednego z najważniejszych kosztów w organizacji. Z raportów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi wynika natomiast, że specjaliści HR poświęcają większość swojego czasu "miękkim" elementom HR, jak na przykład treningom, rozwojowi itp. Mało czasu i energii poświęcają natomiast wynagrodzeniom. Poniższy artykuł - przedruk publikacji P. Zingheim i J. Schustera, światowych autorytetów w dziedzinie wynagradzania - zachęca do rozważań na temat rozwiązań w zarządzaniu opartych na wprowadzaniu kompleksowych systemów wynagrodzeń. Może pomóc specjalistom HR stać się skuteczniejszymi uczestnikami w procesie formułowania strategii organizacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.04.2004
Autor: Katarzyna Zygmunt
Raport na temat wynagrodzeń w firmach w 2003 roku potwierdza tendencje na rynku płac obserwowane już od dłuższego czasu. Ponadto dostarcza wielu nowych, ciekawych spostrzeżeń. Badaniem objęto przedsiębiorstwa z różnych branż, które dostarczyły informacje o wynagrodzeniach na 100 stanowiskach z 11 typowych pionów.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.04.2004
Praca przedstawiciela
medycznego znacznie różni się od charakteru pracy handlowców w innych branżach.
Patrząc na wysokość płac, można dojść do wniosku, że jest to elita wśród
przedstawicieli handlowych. Niniejszy artykuł przedstawia zarobki handlowców w
branży farmaceutycznej w USA, Europie i Polsce. Pokazuje również jak powinien być
zbudowany system wynagrodzeń dla tej specyficznej grupy pracowników. Okazuje się
bowiem, że powszechnie stosowany system płacy zmiennej, w tym przypadku niezbyt
się sprawdza. W niniejszym artykule autor stara się także odpowiedzieć na pytanie,
jakie czynniki wpływają na motywowanie polskich przedstawicieli medycznych. W
ostatniej części opisuje najnowsze praktyki wynagradzania handlowców w branży
farmaceutycznej, zwracając uwagę na wady niektórych, często stosowanych rozwiązań.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Maciej Dubis
W nowoczesnym podejściu do wynagradzania, Amerykanie zwracają coraz większą uwagę na dodatkowe świadczenia pracownicze. Zarówno organizacje jak i pracownicy są skoncentrowani na optymalizowaniu kosztów tych dodatków. Najważniejszym elementem wynagrodzenia niefinansowego w USA jest opieka zdrowotna. Wynika to z faktu, że jest to dodatek najczęściej wykorzystywany przez pracowników i ich rodziny. Ponadto generuje największe koszty. Istotnym a zarazem jednym z najdroższych dodatków jest
wynagrodzenie za czas nieprzepracowany. Kolejnymi dodatkami są ubezpieczenia na życie oraz plany emerytalne. Nowoczesne organizacje odchodzą od praktyki stosowania specjalnych dodatków tylko dla menedżerów i kierownictwa. Coraz więcej
firm zapewnia swoim pracownikom możliwość wyboru dodatków, konstruując pakietowe systemy dodatków pracowniczych.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Anna Postół
Stres związany z negocjowaniem wynagrodzenia dotyczy nie tylko pracownika, ale również pracodawcy. Aby go uniknąć, pracodawca może do tego typu rozmów przygotować się już wcześniej.
Inaczej przeprowadza się rozmowy o płacy z kandydatami na nowych pracowników, inaczej - renegocjując wynagrodzenia z już zatrudnionymi. Nie należy również zapominać o atmosferze rozmowy i nastawieniu do pracownika. Im bardziej szef będzie starał się zrozumieć potrzeby podwładnego, tym bardziej może liczyć na zaufanie pracowników do podejmowanych przez siebie decyzji i ich wysokiej motywacji do pracy. Artykuł opisuje podstawowe zasady prowadzenia tego typu negocjacji, wskazuje jakie informacje mogą być przydatne podczas rozmowy z pracownikiem.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Agnieszka Kucharska
Zarządzanie oparte na metodzie controllingu stosuje dziś z powodzeniem wiele przedsiębiorstw. Jednak nadal rzadko wykorzystuje się instrumenty controllingu w wynagradzaniu. Pozwoliłoby to na optymalizowanie budżetu płac, racjonalne kształtowanie wynagrodzeń w oparciu o wyniki pracy, budowanie właściwej motywacji pracowników. Artykuł wprowadza do problematyki wynagradzania w oparciu o osiągnięcia controllingu.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Błażej Krężołek
Coraz częściej mówi się
o konieczności powiązania wynagrodzeń menedżerów z wynikami ich pracy. Dotyczy
to zwłaszcza kadry zarządzającej najwyższego szczebla (CEO). Do zrealizowania tego
postulatu niezbędne jest stworzenie instrumentów, które mierzyłyby jakość i efekty
pracy menedżerów. Artykuł opisuje tradycyjne, finansowe metody mierzenia
efektywności pracy. Autor zwraca też uwagę na pozafinansowe instrumenty
motywowania, ilustrując je przykładami z dużych międzynarodowych koncernów.
Okazuje się bowiem, że tradycyjne metody są niewystarczające - skandale związane z
kreatywną księgowością są tego dobitnym dowodem. Autor ukazuje też problem tzw.
"lucky dollars", czyli wynagrodzeń kadry kierowniczej, wypłacanych za dobre wyniki
firm, niezależnych jednak od wyników ich pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Maciej Dubis
Wynagradzanie akcjami członków zarządu spółek stosowane jest już od przynajmniej dwudziestu lat. System ten jest jednak cały czas modyfikowany. Coraz częściej przyznaje się akcje szeregowym pracownikom, zmienia się również sposób przyznawania akcji. Amerykański model wynagradzania za pomocą akcji staje się coraz powszechniejszy w Europie. Zaczyna pojawiać się również w Polsce. Artykuł ten przedstawia zmiany w praktyce wynagradzania akcjami i próbuje wyjaśniać, dlaczego system ten jest modyfikowany.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.03.2004
Autor: Maciej Dubis
W prawie polskim nie istnieje ustawowa definicja wynagrodzenia. Niemniej jednak, dzięki analizie poszczególnych przepisów kodeksu pracy, można ją zbudować. Artykuł próbuje zdefiniować termin "wynagrodzenie", opierając się na przepisach prawa polskiego i orzecznictwie Sądu Najwyższego. Analizuje również kwestię minimalnego wynagrodzenia za pracę, porównując polskie rozwiązania ze standardami europejskimi. W artykule przybliżona jest także kwestia pojęcia wynagrodzeń w prawie wspólnotowym. Analizuje się zarówno przepisy Unii Europejskiej, jak i orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.03.2004
Autor: Maciej Dubis
W artykule przedstawiono rożne scenariusze wewnętrznej i zewnętrznej sytuacji firmy oraz odpowiadające im podejścia do wynagradzania. Przykłady te pomogą w skonstruowaniu strategii wynagradzania odpowiadającej sytuacji rynkowej firmy. Ponieważ „majsterkowanie” przy płacach wiąże się z wielkim „szumem”, jak każda inna radykalna zmiana musi być ono bardzo mocno uzasadnione. Przedsiębiorstwo powinno dokładnie opisać obecną sytuację i co w niej przemawia za zmianami w wynagrodzeniach. Należy także określić, jaką informację mają nieść ze sobą zmiany w systemie płac. Przymierzając się do opracowania strategii wynagradzania, na samym początku należy zastanowić się, co dzieje się w naszym przedsiębiorstwie. Co ma się zmienić, a co nie? Jak szybkie i radykalne mają być zmiany? Jakie zmiany zaszły w ostatnich latach? Jak pracownicy zareagowali na te zmiany?
czytaj więcej
Data publikacji:
23.03.2004
Autor: Marcin Potoczny