Badania CBOS z czerwca 2004 roku dotyczyły postrzeganych i postulowanych zarobków Polaków. Okazuje się, że społeczne sympatie i antypatie przekładają się na sposób spostrzegania zarobków. Wśród zawodów, którym Polacy chętnie obniżyliby pensje znajdują się głównie politycy ale także dyrektorzy firm państwowych oraz księża. W odczuciu społecznym, najwięcej powinna zarabiać głowa państwa a najmniej - sprzątaczka. Artykuł komentuje wyniki badań CBOS, porównując zarobki postrzegane z realnymi zarobkami na niektórych stanowiskach.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
W Spółce produkcyjnej X, zatrudniającej około 100 pracowników, system motywowania pracowników jest oparty przede wszystkim na czynnikach finansowych. Elementy pozafinansowe mają charakter głównie socjalne. Jest to wynikiem działania w Spółce silnych związków zawodowych. Spółka oferuje swym pracownikom wysoką płacę zasadniczą. A dodatkowe motywatory pomagają w podnoszeniu efektywności pracy i osiągania celów firmy. System ten skierowany jest na przyciąganie do firmy najlepszych specjalistów oraz ciągle podnoszenie ich kwalifikacji.
Zaproponowane przez Zarząd Spółki pozafinansowe oraz finansowe narzędzia motywacyjne tworzą efektywny system, spełniając oczekiwania i potrzeby pracowników.
czytaj więcej
Data publikacji:
21.09.2004
Autor: Beata Matczyńska
Dobry system wynagrodzeń to nie tylko taki, który spełnia oczekiwania pracownika i pracodawcy. To również ważne narzędzie komunikacji. System wynagrodzeń może dawać pracownikowi jasne wskazówki na temat oczekiwań pracodawcy, może również zniechęcać do podejmowania pożądanych przez pracodawcę działań. Artykuł omawia poszczególne aspekty "błędnych komunikatów" oraz wskazuje na konieczność zmian tradycyjnego systemu wynagrodzeń. Wśród elementów determinujących komunikację pracodawca - pracownik znajdują się m.in.:
- uwarunkowania rynkowe,
- cele i wartości firmy,
- umowa z pracownikami,
- struktura organizacji.
Są to czynniki bezpośrednio związane ze strukturą płacy, a zatem produktywnością danej organizacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Wśród najpopularniejszych w Polsce metod wartościowania pracy, wymienia się metodę AWP w jej kolejnych wersjach AWP - N, AWP - 2 oraz AWP - 2 BIS. Metody te zaliczane są to tzw. ankietowych metod wartościowania pracy. Wykorzystywane są najczęściej przez duże, polskie przedsiębiorstwa zmierzające do efektywnej i miarodajnej hierarchizacji stanowisk. Artykuł omawia pierwszą, specyficzną wersję metody AWP - N, służącą do wartościowania prac kierowniczych i biurowych. Zostaje w nim również przedstawiona charakterystyka późniejszej metody AWP - 2BIS - uniwersalnej metody wartościowania.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Nowoczesne systemy wynagradzania zakładają ścisłe sprzężenie zwrotne z rzeczywistą sprawnością oraz efektywnością zatrudnionych osób. Przy rozdziale budżetu premiowego szczególne znaczenie zyskuje wielostronna ocena efektów pracy i zauważanie ponadprzeciętnych efektów. Płace i nagrody materialne są coraz częściej wspierane pomysłowymi systemami motywacji pozafinansowej.
Artykuł prezentuje przykłady rozwiązań wprowadzone w trzech nowoczesnych firmach oraz zawiera wiele informacje dotyczących zwiększania motywacji pracowników bez pomocy środków finansowych.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Marzena Machej
Wartościowanie pracy służyć może nie tylko ustalaniu poziomu płacy podstawowej ale również innym celom. Artykuł prezentuje studium przypadku kanadyjskiej firmy Space Toy Co., która wykorzystała proces wartościowania pracy jako jeden z etapów wyrównywania płac w firmie, ze zwróceniem szczególnej uwagi na sprawiedliwe wynagradzanie kobiet i mężczyzn. Artykuł szczegółowo omawia przygotowanie firmy do przeprowadzenia wartościowania stanowisk oraz sam proces wartościowania.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Według rankingu Magazynu Forbes przeprowadzonego wśród największych amerykańskich spółek, najwięcej w 2003 roku, bo aż 147 mln USD, zarobił Reuben Mark, prezes Colgate-Palmolive. Jego kolega, Jeffrey P. Bezos z Amazon.com, uznany przez Forbes za najlepszego prezesa w minionym roku, otrzymał jedynie 82 tys. USD rocznej pensji. A jak kształtowały się wynagrodzenia innych amerykańskich CEOs w 2003 roku? Co wpływało na ich strukturę i wysokość? Czy wszystkie firmy były aż tak szczodre jak Colgate-Palmolive? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w niniejszym artykule, w którym przeanalizowano roczne sprawozdania finansowe 10 amerykańskich firm: Amazon.com, Biomet Inc., Coca Cola Co., Colgate-Palmolive, United Technologies, Harley-Davidson, Microsoft Corp., Paccar Inc., Paychex Inc. i Pfizer Inc.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2004
Autor: Robert Opioła
Metoda wartościowania pracy Hay Metra, jest jedną z najczęściej stosowanych metod wartościowania stanowisk na świecie. Została stworzona w latach 40-tych ubiegłego wieku i do dziś jest stale aktualizowana. Metoda Hay Metra składa się z trzech podstawowych kryteriów syntetycznych. Kwalifikacje zawodowe są mierzone całościowo jako umiejętności, bez podziału na wiedzę teoretyczna i wiedzę wynikającą z doświadczenia. Twórcza inicjatywa jest kryterium związanym z wymaganiami stawianymi przez konkretne problemy i proces ich rozwiązywania. Kolejnym kryterium jest odpowiedzialność. Artykuł pokrótce charakteryzuje główne założenia metody oraz przedstawia poszczególne kryteria elementarne oraz wybrane klucze analityczne. Stara się też pokazać zalety i wady tej bardzo rozpowszechnionej metody wartościowania pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.08.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Czy istnieje bezpośrednie przełożenie zmian wskaźników ekonomicznych na poziom wynagrodzeń? Jak kryzys gospodarczy wpływa na dochody? Czy pracodawcy w trudnych czasach wolą zwalniać pracowników czy obniżać ich wynagrodzenia?
W niniejszym artykule przeanalizowane zostały zmiany podstawowych wskaźników ekonomicznych oraz poziomów wynagrodzeń w latach 1997 - 2003. Przeprowadzona analiza pozwoliła odpowiedzieć na wyżej postawione pytania.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.08.2004
Autor: Marcin Potoczny
Premie, jako motywacyjny składnik wynagrodzenia, polskie przedsiębiorstwa stosują w coraz szerszym zakresie. Wiele z nich narzeka jednak na funkcjonowanie systemów wynagrodzenia zmiennego. Zdarza się wręcz, że przedstawiciele firm twierdzą, iż są to niepotrzebnie wydane pieniądze. Nie jest to jednak specyfika polskiego rynku gdyż podobne problemy mają firmy na całym świecie. Nie wszystkie jednak. Z najnowszych światowych badań wynika, że najlepiej radzące sobie na rynku przedsiębiorstwa są bardzo zadowolone ze swych systemów premiowych. Jednocześnie okazuje się, że stosują one nieco inne praktyki premiowania swych pracowników, niż reszta firm. Niniejszy artykuł stanowi przegląd najnowszych badań, które pokazują, jak najlepsze firmy na świecie uporały się z problemami premii motywacyjnych.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.08.2004
Autor: Maciej Dubis