Artykuł prezentuje koncepcję wynagrodzenia jako sieci zwrotów z wykonywanej pracy. Zwroty te mogą mieć charakter gotówkowy, mogą nimi być benefity, ale też inne - nie finansowe korzyści związane z zatrudnieniem. Opisywana jest relacja (wymienialność) pomiędzy wynagrodzeniem gotówkowym a zwrotami pozafinansowymi oraz zasady budowania zintegrowanego systemu wykorzystującego oba rozwiązania. Rozważana jest siła motywacyjna obu składników. Następnie omawiane są konkretne techniki wynagradzania pozafinansowego począwszy od tych, które można zastosować odnośnie pracowników wiedzy. Omawiane są: umożliwienie pracownikom uzyskania stanu „przepływu”; stosowane w Google i w 3M poświęcanie 20% czasu na własne projekty; zapewnienie możliwości rozwoju jako zwrot z pracy; zaproponowanie pracownikom dzisiejszej wartości przyszłego strumienia wynagrodzenia. Artykuł zawiera 5 schematów i 1 wykres.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.03.2008
Autor: Michał Mudel
Płaca minimalna jest istotnym elementem polityki społeczno-ekonomicznej większości państw. Artykuł prezentuje stawki wynagrodzeń minimalnych ustalanych przez rządy w najważniejszych gospodarczo regionach świata. W przypadku Europy zaprezentowane zostały stawki wynagrodzenia minimalnego także dla krajów nie należących do Unii Europejskiej. W przypadku Stanów Zjednoczonych pokazano stawki minimalnego godzinowego wynagrodzenia dla poszczególnych stanów. Dla większości z nich zaprezentowano także planowane w najbliższych miesiącach podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Także w przypadku Kanady omówiono stawki minimalnego wynagrodzenia w poszczególnych prowincjach. W artykule zaprezentowano także wynagrodzenie minimalne w innych wybranych państwach (Nowa Zelandia, Brazylia, Meksyk, Peru, Korea Południowa i Tajwan).
czytaj więcej
Data publikacji:
25.03.2008
Autor: Jarosław Burdek
Autorzy artykułu – szefowie sprzedaży – dzielą się swoim doświadczeniem w zakresie motywowania sprzedawców. Jak sami mówią – łatwo byłoby motywować pracownika, mając do dyspozycji nieograniczone środki finansowe. Ponieważ jednak mało który szef takimi dysponuje – na znaczeniu zyskuje motywowanie pozafinansowe. Artykuł pokazuje, jakie zachowania, gesty, słowa są w pewnych sytuacjach najlepsze, żeby nasz podwładny poczuł się doceniony, szanowany i chciał z nami pracować nie tylko dla pieniędzy. Co ważne – udowadnia też, że motywowanie pozafinasowe nie jest trudne, problemem jest tylko to, że często o nim zapominamy.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.03.2008
W artykule podjęto temat skuteczności przyjętego systemu wynagrodzeń w świetle podstawowych praw psychologii behawioralnej i poznawczej. Skupiono się na subiektywnym wymiarze skuteczności systemu wynagradzania. Opisano ogólne techniki planowania systemu wynagrodzeń pod kątem psychologicznym, przyczyniające się do zwiększenia skuteczności owego systemu. Zaproponowano sposób rozwiązania kwestii zindywidualizowanego zróżnicowania potrzeb pracowników i cenionych przez nich wartości pod kątem motywacji do realizowania strategii przedsiębiorstwa. Wykazano wagę zbieżności między celami jednostki a celami grupy i przedsiębiorstwa, w świetle przyjmowania spójnej i skutecznej strategii wynagradzania. Wyszczególniono kryteria, jakie powinien spełniać system wynagrodzeń, by w miarę upływu czasu nie tracił swej mocy sprawczej.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.03.2008
Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska
Artykuł ma na celu porównanie sposobów wynagradzania za wyniki pracy w Polsce oraz zagranicą, przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Opisane jest zarówno podejście teoretyków i zawodowych konsultantów jak i rzeczywiste praktyki stosowane przez pracodawców. Wyciągnięto wnioski co do tego, jakie korzyści firma może osiągnąć wprowadzając taki system wynagradzania oraz jakie stawia on wyzwania przed organizacjami. Pod tym względem wszyscy specjaliści są jednomyślni. Niejednomyślni natomiast są pracodawcy w Polsce oraz krajach zachodnich. Dowiedzą się więc Państwo na czym polegają te różnice oraz dlaczego polscy pracodawcy rzadziej niż ci na zachodzie stosują takie rozwiązania. Wreszcie artykuł wyjaśni Państwu, dlaczego zachodnie firmy pozytywnie odbierają wynagradzanie za wyniki i jakie czerpią z tego największe profity.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.03.2008
Autor: Ewa Jankowska
Artykuł jest prezentacją kwestii kosztów pracy w Unii Europejskiej. Znajdziemy tu przegląd trendu, którym podążał wskaźnik ITR (całkowite koszty pracy) w Europie już od lat 70-tych XX wieku oraz analizę przyczyn jego wzrostów i spadków na przestrzeni lat. W dalszej kolejności zaprezentowane są wyniki badań statystycznych, które opisują procentowo udział pozapłacowych kosztów pracy w całkowitej sumie wypłacanych wynagrodzeń dla wszystkich (27) krajów Unii Europejskiej. Kolejne części artykułu koncentrują się na różnicach w kompozycji wskaźnika ITR. Jest to więc spojrzenie na jego strukturę w krajach Unii Europejskiej i historię zmian, które wprowadzano próbując wpływać na politykę zatrudnienia. Tekst zawiera 1 tabele i 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.03.2008
Autor: Patrycjusz Hola
Zarówno zaprojektowanie i wdrożenie nowego systemu wynagrodzeń, jak i modyfikacja już istniejącego, są bardzo ważnymi procesami w firmie. Warto pamiętać, że każda organizacja jest specyficzna i specyficzne są warunki, w których funkcjonuje. Skopiowanie systemu płac z jednej organizacji do drugiej kusi prostotą rozwiązania, niemniej jednak ryzyko, że dany system nie sprawdzi się w nowej firmie, jest naprawdę spore. Efektywna polityka płacowa budowana jest bowiem w oparciu o różnego rodzaju uwarunkowania wewnętrzne (organizacyjne) i zewnętrze. W artykule tym zebrano i przeanalizowano szereg czynników, które powinny być brane pod uwagę przez osoby opracowujące polityki płacowe.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.03.2008
Autor: Justyna Masłyk-Broniek
Artykuł opisuje działanie programów motywacyjnych opartych na opcjach w dwóch spółkach: Inter Cars S.A. oraz Agora S.A. Opracowanie rozpoczyna się przedstawieniem celów programu w Inter Cars oraz mających służyć realizacji tych celów narzędzi. Takim niesztampowym narzędziem, dokładnie omawianym w dalszej części artykułu, jest powiązanie ceny emisyjnej akcji z kursem WIG. Omawiany jest tryb realizacji programu (program trwa cztery lata, opcje przyznane są w kilku transzach) oraz obliczane są ceny emisyjne akcji kolejnych transzy. Prezentowani są członkowie zarządu Inter Cars, ich wynagrodzenia, liczba przyznanych im opcji oraz uzyskiwane dzięki nim potencjalne korzyści. Następnie omawiany jest program motywacyjny w Agora S.A. Przedstawiany jest tryb realizacji programu (2,5 roku trwania, 4 serie opcji), uczestniczący w nim menedżerowie, liczba i wartość przyznanych im akcji. W przypadku obu spółek diagnozowany jest wpływ programu na kurs akcji. Artykuł zawiera 7 tabel, 4 wykresy oraz 3 schematy.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.03.2008
Autor: Michał Mudel
Niniejszy artykuł jest podsumowaniem najważniejszych wyników czwartego Internetowego Badania Wynagrodzeń (IBW 2007), które przeprowadziliśmy z czołowymi polskimi portalami. W artykule przedstawiono dane na temat wynagrodzeń na wybranych stanowiskach informatycznych. Wystąpiło duże zróżnicowanie zarobków ze względu na zajmowane stanowisko. Pensje programistów kształtowały się na poziomie 4 200 PLN i stanowiły 70% wynagrodzeń analityków (mediana 6 000 PLN). Najniżej wynagradzani serwisanci mogli liczyć na pensję w wysokości 2 200 PLN. Na poziom wynagrodzeń wpływał szereg czynników. Jednym z nich był staż pracy na stanowisku. Programiści po 4 latach pracy zarabiali o jedna trzecią więcej niż w pierwszym roku pracy na tym stanowisku (mediana 3 900 PLN). W przypadku administratorów systemów różnica ta wyniosła 594 PLN. Analitycy, którzy przekroczyli 30 rok życia zarabiali o 2 000 PLN więcej niż osoby młodsze zatrudnione na tym stanowisku (mediana 5 500 PLN). Artykuł zawiera 4 tabele i 8 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.02.2008
Autor: Katarzyna Jaśko
Niniejszy artykuł jest podsumowaniem najważniejszych wyników czwartego Internetowego Badania Wynagrodzeń (IBW 2007), które przeprowadziliśmy z czołowymi polskimi portalami. Przedstawia analizę wynagrodzeń na stanowisku specjalisty. Mediana płacy wynosi tutaj 3 200 PLN i jest o 50% wyższa niż w przypadku pracowników szeregowych. Większość specjalistów (69,6%) i połowa starszych specjalistów (49%) ma dochody nie przekraczające 4 000 PLN. Najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym na obu szczeblach jest telefon komórkowy. Dochody są ponadto najwyższe wśród zatrudnionych w telekomunikacji i branży IT (4 500 PLN). Więcej zarabiają również specjaliści ze stażem pracy 9-10 lat (3 700 PLN) oraz zatrudnieni w firmach z przewagą kapitału zagranicznego. Na poziom dochodów wpływa ponadto wykształcenie, a mediana płacy dla osób, które ukończyły studia podyplomowe, wynosi 3 500 PLN. Lepiej opłacani są ponadto ci, którzy znają 3 i więcej języków obcych (4 000 PLN) oraz zatrudnieni w Warszawie (4 750 PLN). Artykuł zawiera 9 tabel i 10 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.02.2008
Autor: Arkadiusz Koperek