Płaca sprawiedliwa jest bardzo istotna, zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy. Podstawowym problemem jest jednak ustalenie jej poziomu. W artykule zostały zebrane informacje, o dwóch teoriach, które nawiązują do tego problemu. John Adams odwołuje się do subiektywnego poziomu płacy, który jest ustalany w oparciu o porównania do innych osób. Elliott Jaques z kolei przedstawia koncepcję czasu swobody. Twierdzi w niej, że poziom płacy postrzeganej za sprawiedliwą jest niezależny od dotychczasowych zarobków, wykonywanego zawodu, czy zajmowanego stanowiska. Jest on natomiast powiązany z granicami w jakich pracownik może się poruszać oraz swobodą, jaka została mu pozostawiona. Niezależnie od tego, do której teorii się odwołamy, bezdyskusyjnym pozostaje fakt, że ustalenie wynagrodzenia na sprawiedliwym poziomie, wywołuje pozytywne konsekwencje, zarówno dla pracownika, jak i całego przedsiębiorstwa.
czytaj więcej
Data publikacji:
03.01.2011
Autor: Krzysztof Domagała
Druga część opracowania poświęconego wybranych psychologicznym zagadnieniom wynagradzania i zarządzania płacami koncentruje się na trzech głównych kwestiach. Pierwsza to użyteczność planu premiowania niższymi, ale częstszymi bonusami. Drugim zagadnieniem poruszanym w artykule jest ludzka awersja do strat, skutecznie wykorzystywana w niektórych systemach nagradzania (przykładowo typu bank premii). Część artykułu poświęcono również sensowności motywowania pracowników poprzez kary i nagrody. Artykuł zawiera 1 tabelę, 1 wykres i 2 schematy.
czytaj więcej
Data publikacji:
03.01.2011
Autor: Grzegorz Spólnik
Niniejszy tekst poświęcono pewnym psychologicznym subtelnościom, które umiejętnie wykorzystane mogą przyczynić się do zwiększenia skuteczności wynagradzania. W tej części opisano dlaczego pracownicy i pracodawcy często rozmijają się w swoich poglądach na wartość oferowanego pakietu benefitów. Na przykładzie programu wellness krótko zilustrowano, w jaki sposób przy użyciu prostych psychologicznych mechanizmów poprawić efektywność nakładów na płace. W artykule wypunktowano również pomysły na zwiększenie skuteczności retencyjnej funkcji wynagrodzeń poprzez wykorzystanie więzi rodzinnych. Największą część tekstu poświęcono tak zwanej pułapce optymizmu, którą odniesiono do osób zarządzających płacami i decydujących o polityce wynagradzania. Na jej przykładzie pokazano jak drobna, ludzka skłonność może w efekcie wypaczyć realne wartości ekonomiczne. Artykuł zawiera 3 tabele i 1 wykres.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.12.2010
Autor: Grzegorz Spólnik
W artykule omówione zostały prognozy wzrostu płac w Polsce i na świecie na 2011 rok. Tekst rozpoczyna prezentacja dynamiki wzrostów wynagrodzeń w kraju w ostatniej dekadzie oraz przewidywane wzrosty w latach 2010-2012. Według NBP przeciętne wynagrodzenie w 2010 roku wzrośnie o 4,1%. W kolejnych latach dynamika będzie większa. W drugiej części pokazano prognozy wzrostu płac dla poszczególnych regionów świata. Najwyższe podwyżki spodziewane są w Południowej Azji (9,3%) i WNP (7,2%). Najniższe w Stanach Zjednoczonych (2,9%). Tekst kończy prognoza wzrostów płac w różnych branżach. Artykuł zawiera 6 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.12.2010
Autor: Michał Mudel
Głównymi świadczeniami finansowanymi przez pracodawców za pomocą funduszu socjalnego są
kupony podarunkowe oraz dofinansowanie wypoczynku.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.12.2010
Niniejszy artykuł opisuje główne priorytety w wynagradzaniu menedżerów najwyższego szczebla spółek akcyjnych. To, ile zarabia dyrektor, obecnie zależy w dużym stopniu od jego wyników - mówi zasada
pay for performance, którą stosuje się najczęściej w przypadku nagradzania menedżerów. Każda spółka, aby jej system wynagradzania za wyniki w stosunku do kierowników najwyższego szczebla, działał prawidłowo, powinna określić cele stawiane przed zarządem. Artykuł zawiera 1 wykres.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.12.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Druga część opracowania poświęconego aktualnym problemom, z jakimi zmagają się specjaliści do spraw wynagrodzeń, koncentruje się na dwóch zagadnieniach. Pierwsze to wsparcie prawidłowej polityki personalnej, zmierzającej do zapewnienia organizacji najlepszych pracowników, posiadających odpowiednie kompetencje. Zwrócono uwagę na istotność tej kwestii w kontekście atrakcyjności inwestycyjnej naszego kraju i czekających nas zmian na rynku pracy. Drugim zagadnieniem, opisanym w artykule, jest zapewnienie konkurencyjnego wynagrodzenia poprzez rozsądne korzystanie z raportów płacowych. Część artykułu poświęcono świadczeniom pozapłacowym. Jednakże, ze względu na obszerność tematu, ograniczono się do wskazania artykułów i opracowań, w których należy poszukiwać interesujących informacji i odpowiedzi na pytania związane z poszczególnymi aspektami zarządzania benefitami. Artykuł zawiera 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.12.2010
Autor: Grzegorz Spólnik
czytaj więcej
Data publikacji:
06.12.2010
Autor: Arkadiusz Koperek
Niniejszy artykuł przedstawia wysokość i strukturę wynagrodzeń w branży gastronomicznej w 2010 roku. Dowiemy się nie tylko, kto zarobił najwięcej, ale także, kto nie boi się spadku wynagrodzeń związanego z zimowym sezonem. Nie jest tajemnicą, że większość stanowisk piastują studenci. Co powoduje, że gastronomia cieszy się tak dużym zainteresowaniem, pomimo, że godzinę stawki zaczynają się od 3,50 PLN, a liczba godzin tygodniowo dochodzi do 70 ? W artykule przeprowadzona szczegółową analizę struktury wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk. Pokazano ile z tego tak naprawdę wypłaca pracodawca, za co można uzyskać premię. Na koniec pokazano ilu pracowników bez umowy zatrudniają właściciele gastronomicznych lokali. Czy opłaca się pracować na czarno? – artykuł zawiera również porównanie zarobków barmanów i kelnerów w szarej strefie i poza nią.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.12.2010
Autor: Kinga Grela