Ogólnopolskie Wynagrodzeń Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Stawka Początkowa - stawka płacy, od której pracownik rozpoczyna pracę w danym przedsiębiorstwie.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Zróżnicowanie płacy minimalnej w UE w 2006 r.

Europejskie Biuro Statystyczne – Eurostat – tradycyjnie w lipcu opublikowało dane dotyczące płacy minimalnej w krajach Unii Europejskiej. W tym roku w zestawieniu uwzględnione zostały także państwa kandydujące do wspólnoty: Bułgaria, Rumunia i Turcja. Z danych wynika, że zróżnicowanie poziomu najniższego wynagrodzenia pomiędzy poszczególnymi krajami jest wysokie, a jego wartość waha się pomiędzy 82 w Rumunii a 1 503 EUR brutto miesięcznie w Luksemburgu. Nawet po uwzględnieniu różnicy cen w poszczególnych państwach dysproporcja pomiędzy starymi a nowymi krajami jest kilkukrotna. Niniejszy artykuł prezentuje aktualne dane dotyczące poziomu płacy minimalnej w UE i krajach kandydujących w 2006 roku oraz związane z nim wskaźniki. Ponadto zawarto w nim krótkie zestawienie uregulowań prawnych dotyczących najniższego wynagrodzenia w poszczególnych państwach wspólnoty. czytaj więcej Data publikacji: 17.10.2006 Autor: Arkadiusz Koperek

Wynagrodzenia amerykańskich CEO w sektorze bankowym na przykładzie Bank of America, Bank of New York, Wells Fargo i JPMorgan Chase

Artykuł zawiera informacje o zasadach wynagradzania kluczowych menedżerów w największych bankach w Stanach Zjednoczonych. Opisane są zasady i kryteria, według których komitety do spraw wynagrodzeń ustalają wysokości wynagrodzeń dla swoich menedżerów. Przedstawione są również poszczególne elementy wynagrodzenia i poziomy płac całkowitych uzyskanych przez najważniejszych menedżerów w Bank of America, Bank of New York, Wells Fargo i JPMorgan Chase w 2005 roku. czytaj więcej Data publikacji: 17.10.2006 Autor: Michalina Szczepańska

Tworzenie skutecznego systemu wynagrodzeń za wyniki

Artykuł poświęcony jest problematyce tworzenia skutecznych systemów wynagradzania za wyniki. Wyjaśnia, na czym polega tego rodzaju system wynagradzania i jak odnosi się on do oczekiwań pracowników. Następnie przedstawia jego istotę i składniki: otwartą skalę płac, precyzyjny system oceny i kartę wzrostu wynagrodzeń. Szczególne znaczenie ma precyzja oceny wyników, która leży u podstaw systemu. W dalszej części artykułu omówione zostały bariery i możliwe trudności oraz niepożądane efekty, które mogą wiązać się z wprowadzeniem systemu. Przedstawiony został również model skutecznego systemu wynagradzania za wyniki, a także zaprezentowane zostało zestawienie czynników sprzyjających jego skutecznemu działaniu. czytaj więcej Data publikacji: 03.10.2006 Autor: Tomasz Aleksandrowicz

Polityka wynagrodzeń na przykładzie Boeing Company

Artykuł prezentuje stosowaną w Boeing Company politykę wynagrodzeń pracowników i członków zarządu, oraz przedstawia jej główne cele i założenia. Zawiera także informacje o wysokości wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach. Na przykład, inżynier do spraw systemów może zarobić w Boeingu 60 000 dolarów rocznie. W artykule znajduje się również charakterystyka świadczeń dodatkowych przysługujących pracownikom firmy. Ponadto wyszczególnione i opisane zostały stosowane przez firmę bodźce motywacyjne. Przedstawiono również składniki i wysokość wynagrodzenia członków zarządu Boeing Company, a także wartość posiadanych przez nich akcji firmy. H. C. Stonecipher, który był prezesem zarządu w pierwszej połowie 2005 roku, uzyskał wynagrodzenie podstawowe w wysokości 1 500 000 dolarów. czytaj więcej Data publikacji: 03.10.2006 Autor: Agnieszka Szwedo

Znaczenie nagród dla wyników pracy i motywacji

Chociaż przekonanie o motywującym charakterze nagród oferowanych za pracę (np. w postaci wynagradzania za wyniki) jest silnie zakorzenione z naukach ekonomicznych, to niektórzy podważają ten dogmat. Ich krytyka opiera się na badaniach psychologicznych, które wskazują na potrzebę rozróżnienia dwóch rodzajów motywacji – zewnętrznej i wewnętrznej. Wskazuje się, że nagrody oferowane przez firmę mają negatywny wpływ na wewnętrzną motywację pracowników. Co więcej, niektórzy uważają wręcz, że mają one wymiar karzący. W artykule zostały omówione niektóre kontrowersje dotyczące znaczenia nagród dla wyników pracy i motywacji pracowników. czytaj więcej Data publikacji: 03.10.2006 Autor: Joanna Kramerek

Płaca minimalna - teoria a rzeczywistość

Kategoria płacy minimalnej wywiera znaczący wpływ na funkcjonowanie nie tylko gospodarki jako całości, ale również pojedynczych przedsiębiorstw i każdego obywatela. Poniższy artykuł pozwala na zapoznanie się z historią płacy minimalnej, jej oddziaływaniem na rynek pracy i na poziom bezrobocia. Przedstawia stanowiska i argumenty przeciwników oraz zwolenników stosowania wynagrodzenia minimalnego, a także opisuje metody ustalania jego wysokości. Koncentruje się więc na podstawowych i najczęściej podejmowanych zagadnieniach związanych z płacą minimalną. Oprócz zaprezentowania czystej teorii, analizuje również możliwości zastosowania jej w praktyce. czytaj więcej Data publikacji: 19.09.2006 Autor: Grzegorz Spólnik

Wzrost wynagrodzeń w krajach Unii Europejskiej w latach 2004-2005

W artykule omówione zostały rezultaty badań European Industrial Relations Observatory (EIRO)dotyczące wzrostu wynagrodzeń w państwach europejskich w latach 2004-2005. W okresie tym podniosła się stopa wzrostu zarówno płac nominalnych jak i realnych, co stanowi trend przeciwny do spadku tego wskaźnika w latach 2001-2003. Jest to bezpośredni skutek przystąpienia do Unii nowych państw, w których średni poziom wzrostu wynagrodzeń jest zdecydowanie wyższy niż dla krajów dawnej piętnastki. W państwach Europy Zachodniej można mówić o stabilizacji wzrostu płac, natomiast wśród nowych krajów członkowskich wskaźnik ten ciągle rośnie. czytaj więcej Data publikacji: 19.09.2006 Autor: Jadwiga Radecka

Potrzeba osiągnięć a motywowanie pracowników

W artykule przedstawiono sposoby wynagradzania pracowników z rozwiniętą potrzebą osiągnięć. Tekst wskazuje na główne cechy charakteryzujące pracowników z wysoką potrzebą osiągnięć, jak zapotrzebowanie na otrzymywanie informacji zwrotnej o wynikach realizowanych zadań. Omawia teorię trzech potrzeb McClellanda, obejmującą potrzeby: osiągnięć, władzy i przynależności, dowodzącą, że najistotniejszą jest potrzeba osiągnięć. Zwraca również uwagę na sposób premiowania i nagradzania pracowników zorientowanych na osiągnięcia. Zajmuje się tak pracownikami produkcyjnymi, jak i zajmującymi stanowiska kierownicze. Menedżer zorientowany na osiągnięcia powinien być motywowany przy zastosowaniu dodatków do wynagrodzenia, jak np. udział w zysku czy opcje na akcje. czytaj więcej Data publikacji: 05.09.2006 Autor: Agnieszka Szwedo

Postępowanie w czasie zmiany polityki wynagradzania

Artykuł prezentuje działania podejmowane przez dwie firmy – IRMCO i Northern Trust Corporation, podczas wprowadzania zmian w zakresie wynagradzania. Działania pierwszej z wymienionych firm koncentrowały się wokół zmian wynagradzania pracowników na szczeblu menedżera/wspólnika. Ich celem było zapewnienie większej przejrzystości wynagradzania, silniejszego powiązania płacy z wynikami oraz dążenie do promowania pracy zespołowej. Z kolei działania Northern Trust były w dużej mierze skoncentrowane na skutecznym zakomunikowaniu pracownikom zmian w wynagradzaniu. Ponieważ w firmie miała miejsce reorganizacja i zmieniły się zasady wynagradzania, to pracownicy odczuwali dużą niepewność związaną z wysokością dochodów, jakich mogą oczekiwać. Firma przeprowadziła więc kampanię informacyjną w celu pogłębienia wiedzy pracowników o nowym systemie wynagradzania i wykształcenia w pracownikach poczucia jego sprawiedliwości. czytaj więcej Data publikacji: 05.09.2006 Autor: Joanna Kramerek

Polityka wynagrodzeń managementu w Ford Motor Company

Artykuł opisuje politykę wynagradzania w Ford Motor Company. Podstawą do wszelkich decyzji dotyczących wynagrodzeń w tej firmie jest tzw. Globalna Strategia Wynagrodzeń i Bonusów. Nad realizacją tej strategii czuwa czteroosobowy Komitet ds. Wynagrodzeń. Podstawowym założeniem polityki nagradzania pracowników jest płaca za osiągnięte wyniki (pay for performance).
Menedżerowie w Fordzie są wynagradzani przede wszystkim długoterminowo, między innymi: akcjami o ograniczonej zbywalności, programami akcyjnymi i emerytalnymi, a także różnymi dodatkami. Jak przystało na firmę zajmującą się produkcją samochodów Ford oferuje swoim pracownikom specjalny program pozwalający na korzystanie z firmowych pojazdów, ale także i samolotów. czytaj więcej Data publikacji: 05.09.2006 Autor: Alicja Piastowicz