W chwili obecnej Niemcy stoją przed poważnymi problemami związanymi z ubezpieczeniami społecznymi. Niemiecki, obowiązkowy, repartycyjny system ubezpieczeń społecznych, tak jak wszystkie tego typu systemy, cechuje duża wrażliwość na czynniki demograficzne, polityczne oraz koniunkturalne. Do osłabienia tego systemu, w dużej mierze przyczyniło się bezrobocie, jakiego już dawno nie było w tym kraju – w czerwcu 2003 stopa bezrobocia wyniosła 11%. Cała sytuacja spowodowana jest jednak przede wszystkim przez proces starzenia się społeczeństwa. Niemcy należą do grupy państw o najszybciej starzejącym się społeczeństwie. Tak więc niemiecki system ściskany jest z dwóch stron - liczba osób wpłacających do systemu zmniejsza się i równocześnie coraz więcej osób przechodzi na emeryturę. Powoduje to, iż potrzebne są coraz większe kwoty na wypłacenie świadczeń emerytalno-rentowych.
Dodatkowe zmartwienie polityków niemieckich to mała popularność tzw. pracowniczych programów emerytalnych Riester’a (Riester-Rente) wprowadzonych w 2001 roku przez ustawą o reformie emerytalnej oraz dotknięty kryzysem rynek ubezpieczeń społecznych. Oba te czynniki mają negatywny wpływ na starania rządu niemieckiego, który chce przesunąć obciążenia finansowe z pierwszego filara systemu emerytalnego (obowiązkowego ubezpieczenia) na emerytury sponsorowane przez pracodawców oraz na prywatne oszczędności (np. ubezpieczenia na życie).
W niniejszym artykule opisane zostały m.in.:
- kolejne działania rządu niemieckiego zmierzające do uzdrowienie systemu emerytalnego (założenia pierwszej reformy z 2001 roku nazwanej od nazwiska jej twórcy Programem Riester’a oraz reformy przeprowadzane w chwili obecnej)
- zasady funkcjonowania niemieckich dodatkowych programów emerytalnych sponsorowanych przez pracodawców
- przepisy podatkowe odnoszące się do ubezpieczeń społecznych (obecne i proponowane przez specjalną komisję powołaną do przeanalizowania przepisów podatkowych wiążących się z emeryturami)
Szeroko opisana została również kwestia popularności dodatkowych programów emerytalnych. Dodatkowo w artykule pojawia się, krótka informacja o problemach i proponowanych zmianach w systemie ubezpieczeń zdrowotnych.
czytaj więcej
Data publikacji:
15.12.2003
Autor: Marcin Potoczny
Niniejsze opracowanie zawiera charakterystykę europejskich programów socjalnych, ze szczególnym uwzględnieniem programów emerytalnych. Opisane zostały m.in. typy programów socjalnych, zasady ich finansowania oraz wymagania uprawniające do uzyskania poszczególnych świadczeń socjalnych. Zamieściliśmy tu również zestawienie poziomu składek płaconych w ramach poszczególnych programów w 40 państwach europejskich.
Artykuł powstał w oparciu o raport Międzynarodowego Stowarzyszenia Zabezpieczenia Społecznego (International Social Security Association – ISSA). Oprócz charakterystyki systemów socjalnych występujących w Europie, raport zawiera także szczegółowe analizy systemów poszczególnych krajów. Dane zawarte w raporcie oparte są na regulacjach prawnych z 2002 roku lub wcześniejszych, najbardziej aktualnych. Kraje, które wzięły udział w raporcie to: Albania, Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Lichtenstein, Litwa, Litwa, Luksemburg, Malta, Mołdawia, Monako, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rosja, Rumunia, San Marino, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania, Wlochy, Wyspa Man.
Niektóre dane w niniejszym opracowaniu, dotyczące krajów należących do Unii Europejskiej, pochodzą ze stron Departamentu ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Komisji Europejskiej (European Commission – Employment and Social Affairs).
czytaj więcej
Data publikacji:
15.12.2003
Autor: Marcin Potoczny
Niniejsze opracowanie jest kontynuację artykułu przybliżającego konstrukcję programów socjalnych w krajach europejskich. W tej części opisane zostały zasady obowiązujące w systemach emerytalnych takich państw jak: Andora, Dania, Holandia, Finlandia, Francja, Rosja i Wielka Brytania. Przy każdym państwie znalazły się takie informacje jak:
- osoby objęte ubezpieczeniem
- źródła finansowania
- warunki uprawniające do emerytury
- wysokość świadczeń emerytalnych.
Artykuł powstał w oparciu o dane z raportu
Social Security Programs Throughout the World: Europe, wydanego w 2002 roku przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Zabezpieczenia Społecznego (International Social Security Association - ISSA).
czytaj więcej
Data publikacji:
15.12.2003
Autor: Marcin Potoczny
Najstarszym systemem emerytalnym, który rozwija się od ponad stu lat, jest system funkcjonujący w Stanach Zjednoczonych. Stany Zjednoczone są krajem gdzie dodatkowe metody oszczędzania na emeryturę (odpowiednik polskiego III filara), w formie programów zakładowych lub indywidualnych kont emerytalnych, zyskały bardzo dużą popularność. Wśród różnorodnych form amerykańskich planów emerytalnych najpopularniejszy, zwłaszcza w ostatnich latach, stał się tzw. plan 401(k). Plan 401(k) wziął swoją nazwę od paragrafu Kodeksu Skarbowego (Internal Revenue Code) o takim właśnie symbolu, w którym unormowane są podstawowe założenia podatkowe tego planu.
401(k) jest planem emerytalnym, który pozwala uprawnionym do niego pracownikom oszczędzać oraz inwestować w przyszłą emeryturę na tzw. zasadach odroczonego podatku. Tylko pracodawca może sponsorować plan 401(k) dla swoich pracowników. Natomiast pracownik decyduje, jaką kwotę będzie miał odejmowaną od wynagrodzenia i wpłacaną na konto planu, zgodnie z limitami nałożonymi przez warunki planu oraz przepisy wprowadzone przez amerykańską izbę skarbową (IRS - Internal Revenue Service). Pracodawca także może dokładać się do planu, jest to jednak uzależnione od jego decyzji. Do obowiązków pracodawcy (nazywanego sponsorem planu) należy natomiast zarządzanie planem zgodnie z prawem oraz warunkami samego planu.
Z artykułu dowiedzą się Państwo m.in.:
- jakie firmy mogą utworzyć taki plan
- którzy pracownicy mogą przystępować do takiego planu
- kto i jakie wpłaca składki
- kiedy pracownicy nabierają prawo do dysponowania zgromadzonymi wkładami
- jaki wpływ na kierunki inwestycji mają osoby najbardziej zainteresowane czyli przyszli emeryci
- jak kształtują się przepisy podatkowe odnoszące się do planu 401(k)
W artykule przedstawione zostały również wybrane informacje statystyczne odnoszące się do planu 401(k).
czytaj więcej
Data publikacji:
15.12.2003
Autor: Marcin Potoczny
Francuski rząd świadomy katastrofy, do jakiej może doprowadzić utrzymywanie systemu emerytalnego w niezmienionym kształcie, od 2000 roku wprowadza w tym obszarze kolejne zmiany. Po żmudnych debatach przeplatanych falą strajków 24 lipca 2003 roku francuski parlament przyjął ustawę reformującą coraz bardziej niewydolny system emerytalny. Podobnie jak w Niemczech, także we Francji sposobem na „odciążenie” obowiązkowego systemu emerytalnego (I i II filar) miałoby być zapewnienie lepszych warunków do tworzenia dodatkowych planów emerytalnych. Proponowane zmiany spotkały się jednak ze znacznie większymi głosami sprzeciwu niż w Niemczech zwłaszcza ze strony licznych organizacji związkowych.
W artykule przedstawiony został obecny kształt francuskiego systemu emerytalnego oraz podstawowe założenia wprowadzanych reform. Ostatnia część artykułu poświęcona została zmianom wprowadzanym w trzecim filarze francuskiego systemu.
czytaj więcej
Data publikacji:
15.12.2003
Autor: Marcin Potoczny
Artykuł dotyczy nie poruszanej do tej pory w Polsce problematyki europejskich funduszy emerytalnych. Zgodnie z postanowieniami Parlamentu Europejskiego, już wkrótce możemy spodziewać się znaczących zmian na rynku ubezpieczeń emerytalnych. Przeczytać możemy o historii prac legislacyjnych nad kształtem ogólnoeuropejskich funduszy emerytalnych, o wadach i zaletach wprowadzenia takich funduszy oraz skutkach, jakie dla firm może mieć uczestnictwo w tych projektach. Na przykładzie Wielkiej Brytanii przedstawiono również znaczenie reformy dla państw europejskich.
czytaj więcej
Data publikacji:
15.12.2003
Autor: Agnieszka Kucharska
Dużymi krokami zbliża się okres Świąt. Bardzo często jest to okres, w którym w szczególny sposób ujawnia się polityka motywacyjna firm w stosunku do pracowników. W dzisiejszych czasach o lojalności personelu nie decydują tylko warunki płacowe, ale również pozapłacowe elementy wynagrodzenia. Oczywiście nie chodzi tu o wyrwane z kontekstu bonusy, lecz starannie skonstruowany pakiet świadczeń i dodatków. Należy pamiętać, że tego typu działania są jednym z lepszych narzędzi przywiązywania pracowników do firmy.
W poniższym artykule przedstawiony został jeden z dodatków do wynagrodzeń, do którego pracownicy są w szczególności przywiązani, a mianowicie dodatki świąteczne. Najszerzej omówiona została kwestia bonów towarowych.
czytaj więcej
Data publikacji:
15.12.2003
Autor: Joanna Kłeczek
Japoński system emerytalny jest obecnie w bardzo trudnej sytuacji. Mówi się o planach zmniejszenia emerytur do poziomu 40% wynagrodzenia otrzymywanego przed emeryturą. Oznacza to w praktyce obcięcie o jedną trzecią dotychczasowej wysokości emerytur. W Japonii świadczenia emerytalne otrzymuje obecnie 35 milionów osób. Wśród nich 6,23 miliony stanowią gospodarstwa domowe samotnych, starszych małżeństw. Miesięczny dochód przeciętnej pary emerytów, w której mąż przekroczył 65 rok życia, a żona 60 rok życia wynosi 226000 jenów (około 2082 USD, czyli około 7915 zł) i w większości pochodzi z emerytury.
Japończycy boją się więc obniżek emerytur, które już teraz są bardzo niskie. Dodatkowe w ostatnich latach w Japonii nastąpił dość duży wzrost kosztów opieki medycznej, co dla starszych osób jest najbardziej odczuwalne.
W dalszych częściach artykułu zaprezentowano podstawowe założenia japońskiego systemu emerytalnego. Opisano w nim kształt japońskiego systemu przed i po reformie emerytalnej z 2001 roku oraz regulacje obowiązujące w obszarze dodatkowych planów emerytalnych.
czytaj więcej
Data publikacji:
15.12.2003
Autor: Anna Postół
Zanim nastały czasy kryzysu, praca w firmie z branży komputerowej gwarantowała wysokie wynagrodzenie i świetlaną przyszłość. Czy jednak nastąpił zmierzch ery IT? Przeprowadzone przez naszą firmę badanie wynagrodzeń wskazuje, że płace w branży powoli zaczynają rosnąć. W pierwszym półroczu zanotowaliśmy niewielki wzrost wynagrodzeń na większości badanych stanowisk. Można więc wysunąć wniosek, że branża IT najgorsze czasy ma już za sobą. Tym bardziej, że w 2003 roku w stosunku do drugiego półrocza roku 2002 zaobserwowaliśmy blisko 4% wzrost zatrudnienia.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.11.2003