Znaczenie pojęć
Tradycyjnie GUS posługuje się dwoma różnymi miarami poziomu wynagrodzeń:
1) przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw
2) przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej
Główny Urząd Statystyczny wyjaśnia, że
Sektor przedsiębiorstw stanowi część gospodarki narodowej i obejmuje podmioty o liczbie pracujących 10 i więcej osób, prowadzące działalność gospodarczą w zakresie: (…) [pełna definicja na końcu tekstu].
Sektor przedsiębiorstw nie uwzględnia więc
administracji publicznej, edukacji i szkolnictwa publicznego czy ochrony zdrowia. Nie jest to jedyna różnica, ponieważ musimy pamiętać, że dane nie zbierane są z najmniejszych podmiotów (które zwykle płacą najmniej, ale o tym w dalszej części). Badanie wynagrodzeń w tym sektorze opiera się o dane raportowane do GUS przez pracodawców. Co ciekawe: „
W zakresie jednostek o liczbie pracujących 50 i więcej osób meldunek o działalności gospodarczej jest badaniem pełnym, natomiast dla jednostek o liczbie pracujących od 10 do 49 osób w styczniu roku sprawozdawczego wybierana jest co najmniej 10% próba.” Czyli nie tylko całkowicie brakuje w nim firm poniżej 10 osób, ale dodatkowo wynagrodzenie w firmach od 10 do 49 jest estymowane na podstawie 10% populacji. To akurat nic złego a bardzo rozsądne działanie: chodzi o to żeby najmniejszych pracodawców nie kłopotać obowiązkami dodatkowego sprawozdania do GUS.
W przypadku
gospodarki narodowej GUS definiuje że: „
Zakres podmiotowy obejmuje osoby ubezpieczone w ZUS z tytułu zatrudnienia we wszystkich podmiotach gospodarki narodowej.” W gospodarce narodowej mamy więc uwzględnione zarówno podmioty mniejsze niż 9 osób oraz osoby pracujące w administracji publicznej, a dane pochodzą z ZUS. Można więc powiedzieć, że „
gospodarka narodowa” to badanie lepsze bo analizuje praktycznie wszystkich pracujących.
Poziomy wynagrodzeń
Wróćmy więc do naszego „odkrycia”. Przedstawia je poniższy wykres.
Porównanie wynagrodzeń w gospodarce narodowej i sektorze przedsiębiorstw
Źródło: opracowanie własne na podstawie GUS
Do tej pory byliśmy przyzwyczajeni, że obie miary wynagrodzenia różniły się. W ciągu ostatnich 15 lat
wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw było przeciętnie 4% wyższe niż to w gospodarce narodowej. W roku 2023 „coś” się stało i różnica ta spadła do 3%. To nie koniec zmian, bo w pierwszych dwóch kwartałach 2024 dysproporcja dalej się zmniejszała (wyniosła 1%), a w pierwszym kwartale 2025 różnica osiągnęła poziom już tylko 0,2% czyli mówiąc bardziej obrazowym językiem: zniknęła.
Wyjaśnienie przyczyn zjawiska
Różnice w poziomach wynagrodzeń dwóch różnych miarach wynagrodzenia tłumaczy próba na jakiej liczymy owe przeciętne. Dla przypomnienia to:
najmniejsze firmy i sektor publiczny.
Weźmy na początek pod lupę sektor publiczny.
W sektorze publicznym miejsce pracy znajduje ok. 30% wszystkich zatrudnionych (GUS, Struktura wynagrodzeń według zawodów za październik 2022 roku). Z danych GUS wyraźnie widać też, że sektor publiczny ma się całkiem nieźle jeżeli chodzi o wynagrodzenia.
Tabela 1: Miary wynagrodzeń według sekcji PKD i sektorów własności w styczniu 2025 r.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS; Rozkład wynagrodzeń w gospodarce narodowej w styczniu 2025 r.
Jeszcze 3 lata temu, bo w 2022 roku (GUS, Struktura wynagrodzeń według zawodów za październik 2022 roku) różnica w wynagrodzeniu sektora publicznego i prywatnego wynosiła 3% (sektor publiczny 7130 PLN a prywatny 6948 PLN). W styczniu 2025, jak widać w powyższej tabeli, różnica wzrosła do 20%. Widzimy więc, że sektor publiczny coraz bardziej przegania w kwestii wynagrodzeń sektor prywatny, co jest wnioskiem poniekąd kontr intuicyjnym do panujących publicznie przekonań. Z danymi GUS jednak trudno polemizować. To że sektor publiczny coraz mocniej wyprzedza prywatny tłumaczy częściowo fakt, że płaca w gospodarce narodowej dogoniła sektor przedsiębiorstw.
Wielkość firmy
Druga różnica pomiędzy omawianymi miarami wynagrodzeń dot. wielkości podmiotów. W
sektorze przedsiębiorstw nie ma firm zatrudniających poniżej 10 pracowników, a to właśnie małe firmy najmniej płacą. Wyłączenie ich z pomiaru „
przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw” do tej pory sprawiało że miara ta była wyższa niż przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej.
Tabela 2: Wynagrodzenia w gospodarce narodowej wśród organizacji o różnej wielkości
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS; Rozkład wynagrodzeń w gospodarce narodowej w styczniu 2025 r.
Mediana wynagrodzenia pokazuje, że w firmach poniżej 10 pracowników ponad połowa osób zarabia płacę minimalną! Z jednej strony potwierdza to tezę, że małe firmy płacą najmniej, ale z drugiej skłania nas do wniosku, że każda zmiana płacy minimalnej znacząco wpłynie na politykę wynagrodzeń tej grupy podmiotów.
I tu skromny zdaniem autora tego tekstu kryje się wyjaśnienie tytułowego „odkrycia”.
Tabela 3: Wzrost nominalny wynagrodzenia minimalnego
Źródło: opracowanie własne
Wysokie wzrosty płacy minimalnej sprawiły, że najmniejsze firmy musiały się liczyć z podwyżkami rzędu 16 czy 21,5% dla ponad połowy swoich pracowników. Był to wyższy poziom w porównaniu do większych podmiotów. Tym samym dystans do większych firm zmniejszył się, a podmioty te nie ciągnęły już tak bardzo w dół „wynagrodzeń w gospodarce narodowej”