Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Asystentka prezesa 4510 PLN
Geodeta 4030 PLN
Energetyk 4820 PLN
Elektronik 5140 PLN
Demand planner 4900 PLN
Administrator IT 6750 PLN
Programista Java 8690 PLN
Programista Java 9120 PLN
Programista Ruby 7500 PLN
Operator 4200 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Broadbanding - struktura wynagrodzeń z szerokimi przedziałami płac.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły


Wynagrodzenia menedżerów spółek sektora handlowego w 2007 roku podsumowanie raportu Sedlak & Sedlak

Artykuł stanowi podsumowanie raportu nt. wynagrodzeń 140 członków zarządów z 36 spółek sektora handlowego GPW. Tekst rozpoczyna przedstawienie rozkładu wynagrodzeń w branży. Następnie są porównania: do płac wśród menedżerów wszystkich spółek giełdowych, porównanie sektorów handlu hurtowego (mediana płac: ~365 000 PLN) i detalicznego (300 000 PLN), porównanie debiutantów z 2007 roku i z lat wcześniejszych. Kolejno przedstawianych jest 10 pierwszych miejsc z branżowego rankingu wynagrodzeń menedżerów. Analizowany jest wpływ na wynagrodzenie takich czynników jak: wielkość spółki, pełniona funkcja i staż na stanowisku (osoby o stażu 4 lata lub dłuższym zarabiali o 70% więcej od osób o stażu 1 – niecałe 2 lata). Następnie prezentowany jest rozkład wielkości funduszy wynagrodzeń, wskaźniki ich produktywności i rentowności oraz spółki o najwyższych i najniższych budżetach płac menedżerów. Tekst kończy przedstawienie firm o najwyższym i najniższym średnim wynagrodzeniu członka zarządu. Artykuł zawiera 13 tabel i 3 wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 08.10.2008 Autor: Michał Mudel

Wynagrodzenia podczas transformacji: od płac do wynagrodzeń całkowitych

Wprowadzenie w Europie Środkowo-Wschodniej kapitalizmu pociągnęło za sobą szereg zmian politycznych i gospodarczych. Nowe prawo pracy, koniec epoki pracy gwarantowanej, przerostu zatrudnienia i egalitarnych płac to główne konsekwencje zmian ustrojowych. Artykuł analizuje praktyki wynagradzania w okresie transformacji społeczno-ekonomicznej. Opisuje proces dopasowania płac w regionie CEE do światowych standardów. Wskazuje na wzrost zarobków oraz zwiększające się ich zróżnicowanie ze względu na zajmowane stanowisko, czy pochodzenie kapitału firmy. Artykuł zwraca również uwagę na coraz większą popularność pozafinansowych sposobów wynagradzania. czytaj więcej Data publikacji: 07.10.2008

Analiza struktury i zmian rozkładu wynagrodzeń w Polsce

Artykuł omawia wyniki badań, które zostały zamieszczone w publikacji „Badanie struktury i zmian rozkładu wynagrodzeń w Polsce w latach 2000 – 2006”. Została ona wydana w roku 2008 przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Przedmiotem analiz przeprowadzonych na podstawie danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny był kształt wynagrodzeń w Polsce po okresie transformacji. Autorzy zamierzali zaprezentować mechanizmy odpowiedzialne za różny rozkład płac w naszym kraju. W tym celu postawione zostały cztery tezy na temat zjawisk odpowiadających za dywersyfikację wynagrodzeń. Ich empiryczna weryfikacja przeprowadzona przez autorów wykazała, iż wpływają one w bardzo zróżnicowanym stopniu na faktyczny kształt zarobków. Artykuł zawiera jeden wykres oraz dwie tabele. czytaj więcej Data publikacji: 06.10.2008 Autor: Jarosław Burdek

Projektowanie i zastosowanie systemów wynagrodzeń opartych na kompetencjach

Zmienność realiów rynku stawia coraz to nowsze wymagania wobec stosowanych przez firmy strategii wynagradzania. W związku z globalizacją i wzrostem konkurencji na rynku pracy obserwuje się rosnące zainteresowanie rozwiązaniami płacowymi opartymi na kompetencjach. Czy owo zainteresowanie ma racjonalne podstawy? W artykule przedstawiono szereg metod wiązania wynagrodzeń z kompetencjami. Prześledzono proces konstruowania metod opartych na kompetencjach. Ponadto, koncentrując się na ujęciu indywidualnym i organizacyjnym, rozważono podstawowe korzyści, słabości i dylematy, które wynikają z zastosowania tego typu strategii wynagradzania. Przedstawiono również szereg ogólnych zasad poprawnego projektowania i wdrożenia systemu wynagradzania za kompetencje. czytaj więcej Data publikacji: 06.10.2008 Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska

Wynagrodzenia menedżerów w General Motors

W artykule omówiono politykę wynagradzania kluczowych menedżerów w General Motors w 2007 roku. Przedstawiono zarówno ogólne dane porównujące całkowite zarobki poszczególnych menedżerów, jak i szczegółowe składowe ich pakietów wynagrodzeń. Mimo rekordowo kiepskich wyników firmy, płace kluczowych dyrektorów zarządzających wzrosły w roku 2007. Przykładowo, możliwa do zarobienia przez CEO General Motors kwota w przypadku uzyskania nadzwyczaj dobrych wyników przewyższałaby 14,5 miliona USD. Ostateczna wysokość wynagrodzenia wyniosła nieco ponad 4 miliony USD. Największa część całkowitego wynagrodzenia została ulokowana w akcjach firmy i opcjach na akcje. Wynagrodzenie zmienne, obejmujące poza akcjami także roczną premię, stanowiło od 75% do 84% całkowitego wynagrodzenia menedżerów. W artykule przedstawiono także informacje na temat świadczeń dodatkowych, jakie przysługują najważniejszym pracownikom. czytaj więcej Data publikacji: 06.10.2008 Autor: Katarzyna Jaśko

Wynagrodzenia w nieruchomościach w Stanach Zjednoczonych w 2007 roku

W artykule przeanalizowano wynagrodzenia w Stanach Zjednoczonych w takich zawodach jak agent sprzedaży nieruchomości, pośrednik w obrocie nieruchomościami, zarządca nieruchomości oraz rzeczoznawca majątkowy i taksator. Atrakcyjne zarobki oraz elastyczne godziny pracy to główne zachęty do wyboru tych zawodów. Jednakże wysokość płac jest silnie uzależniona od regionu. Na przykład co czwarty pośrednik w obrocie nieruchomościami zarabia ponad 100 570 USD rocznie. A najlepsze wynagrodzenia na tym stanowisku można osiągnąć w stanie Kalifornia, gdzie co czwarty pośrednik dostaje ponad 129 820 USD rocznie. Zatrudnienie w branży nieruchomości jest bardzo podatne na zmiany w gospodarce amerykańskiej, w szczególności na zmiany stóp procentowych. Zwalniająca gospodarka oraz rosnące stopy procentowe przyczyniają się do ograniczenia transakcji na rynku nieruchomości, negatywnie wpływając na zatrudnienie w branży. W tekście można znaleźć także porównanie danych z 2006 roku oraz 2007 roku. Artykuł zawiera 12 tabel i 5 wykresów. czytaj więcej Data publikacji: 06.10.2008 Autor: Iwona Strzępek

Sztuka motywowania – praktyczne przykłady budowania motywacji i zaangażowania pracowników

Ze względu na realia współczesnego rynku pracy pozyskiwanie, zatrzymywanie i rozwój utalentowanych pracowników stają się coraz większym wyzwaniem dla pracodawców. Nadal nieliczni z nich opanowali do perfekcji sztukę zarządzania talentami, a zatem również wzbudzania w pracownikach zaangażowania i motywacji do pracy. W artykule dokonano przeglądu i analizy czynników sprzyjających powstawaniu i utrzymywaniu wysokiej motywacji zawodowej. Przedstawione wnioski nawiązują do badań Hewitt Associates „Najlepszy Pracodawca Europy Środkowo-Wschodniej”. Opisano również zespół czynników ogólnych i specyficznych istotnych z punktu widzenia projektowania systemów motywacyjnych. Artykuł zawiera też analizę wyników badań „Najlepszy Pracodawca” pod kątem wyników firm działających w Polsce. Przedstawiono także studium przypadku firmy Microsoft, jako pracodawcy odnoszącego sukces w zarządzaniu motywacją pracowników. czytaj więcej Data publikacji: 06.10.2008 Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska

Przygotowanie do budowania systemów wynagradzania za efekty

Celem artykułu jest pokazanie jak budować system wynagradzania za efekty pracy. Z przeprowadzonych niedawno badań wynika, że systemy te są w Polsce coraz bardziej popularne, a więc prawdopodobne jest, że coraz więcej firm będzie wiązało wynagrodzenia z efektami pracy. W artykule skupiono się na trzech decyzjach, które poprzedzić muszą wszelkie inne działania związane z budowaniem systemu wynagradzania za efekty. Dotyczą one mianowicie: wyboru co do tego czy pod uwagę brane będą wyniki indywidualne, zespołowe czy całego przedsiębiorstwa; jak wyglądać będzie system oceny pracy (kryteria oceny) oraz jak ustalić cele i zadania dla jednostek organizacyjnych oraz poszczególnych pracowników. Lektura pozwoli Państwu lepiej przygotować się do pracochłonnego procesu budowania systemu wynagradzania za efekty oraz zwróci Państwa uwagę na niejednokrotnie pomijane, acz znaczące, kwestie z tym związane. czytaj więcej Data publikacji: 22.09.2008 Autor: Ewa Jankowska

Wynagrodzenia w zawodach w USA w 2007 roku

Praca w Stanach Zjednoczonych od zawsze kojarzona była z wysokimi zarobkami. Jednak po ostatnich dramatycznych spadkach wartości dolara i zachwianiach na rynkach finansowych dynamika wzrostu płacy nie jest już tak wysoka. Czy dalej zatem opłaca się pracować w USA? W jakich zawodach można liczyć na najwyższe wynagrodzenie, a w których praca przestaje być opłacalna? Czy lekarze w USA zarabiają więcej niż prawnicy? Czy bardziej opłaca się być agentem sportowym czy makijażystą filmowym? Artykuł zawiera odpowiedzi na wszystkie te pytania i przybliża dane o płacach w poszczególnych zawodach w USA w 2007 roku. Artykuł zawiera 8 wykresów i 4 tabele. czytaj więcej Data publikacji: 22.09.2008 Autor: Arkadiusz Koperek

Jak zmaksymalizować efekt wzrostu pensji

Czasami zdarza się, iż mała zmiana w systemie działania organizacji przynosi wielce pozytywne efekty. Ponosząc stosunkowo małe koszty, można osiągnąć konkretne i znaczne sukcesy. Jednym z narzędzi, które to umożliwia jest częstotliwość i wysokość zmian wynagrodzenia. Artykuł prezentuje wnioski, jakie wynikają z badań Kahnemana i Tversky’ego oraz opracowanej przez nich teorii perspektywy i odnosi je do aspektów zarządzania systemem wynagrodzeń w organizacji. Opisuje również zalety systemu opartego na tychże wnioskach i sugeruje jak często i w jakim stopniu podwyższać płace, aby maksymalizować satysfakcję pracowników. A także - jak w razie konieczności redukować wynagrodzenie, aby było to najmniej uciążliwe. Oprócz tego przedstawiono, w jaki sposób pracownicy odbierają niezrealizowane obietnice płacowe i dlaczego należy dotrzymywać danego załodze słowa. czytaj więcej Data publikacji: 22.09.2008 Autor: Grzegorz Spólnik