W 2006 roku w województwie zachodniopomorskim przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto wyniosło 2326,36 PLN i było wyższe o 4,3%, niż w roku 2005. Jednocześnie płaca ta stanowiła 88% średniej płacy w minionym roku w Polsce. Z danych wynika również, że wzrost wynagrodzeń był w tym regionie niższy niż dla całego kraju. Niniejsza publikacja zawiera analizę wynagrodzeń w województwie zachodniopomorskim w 2006 roku wraz z krótką charakterystyką sytuacji gospodarczej regionu. Szczegółowo zaprezentowano również dane dotyczące wynagrodzeń w stolicy regionu – Szczecinie. Przedstawione zostały podstawowe wskaźniki makroekonomiczne, wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, w poszczególnych sekcjach gospodarki, poszczególnych branżach przetwórstwa przemysłowego, przemyśle oraz budownictwie – dla województwa oraz miasta. Artykuł zawiera 4 wykresy i 11 tabel.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.07.2007
Autor: Arkadiusz Koperek
Opracowanie przedstawia średnie miesięczne wynagrodzenia brutto w województwie wielkopolskim i w Poznaniu w 2006 roku. Zawiera podział na poszczególne sekcje sektora przedsiębiorstw, jak również szczegółowe analizy płac w podsekcjach przemysłu, budownictwa, handlu i napraw, obsługi nieruchomości i firm, hoteli i restauracji oraz transportu, gospodarki magazynowej i łączności. Dla każdej branży podana została także dynamika podwyżek w latach 2006/2005; 2005/2004 oraz 2004/2003. Dodatkowo przeprowadzono następujące porównania: średnich miesięcznych wynagrodzeń brutto oraz dynamiki w Poznaniu i województwie wielkopolskim, średnich płac i dynamiki w województwie wielkopolskim wobec innych województw a także porównanie wynagrodzeń i dynamiki w stolicy Wielkopolski do innych miast wojewódzkich. Opracowanie zawiera 13 tabel oraz 17 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.07.2007
Autor: Michał Skierski
Obecnie na rynku pracy wysoko cenioną umiejętnością jest negocjowanie wynagrodzeń. Artykuł omawia czym są takie negocjacje. Pierwsza część poradnika prezentuje obszerne komentarze, przykłady i praktyczne rady jak najlepiej uniknąć błędów, które mogą wpłynąć na obniżenie wysokości naszego przyszłego wynagrodzenia. Równocześnie pokazuje jak powinniśmy reagować na niewygodne pytania ze strony przyszłego pracodawcy. Poszczególne części tekstu sugerują kiedy warto negocjować, jak określić własną wartość, w jaki sposób rozmawiać o pieniądzach, przedstawia także praktyczne wskazówki.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.06.2007
Autor: Dariusz Pastuła
Autor: Grzegorz Biesiadecki
Ustalając wysokość wynagrodzenia, powinno się brać pod uwagę przynajmniej trzy czynniki: rodzaj pracy, jakość wykonywania pracy oraz ilość świadczonej pracy. W czterech tabelach zawartych w artykule przedstawione są różne aspekty i narzędzia pomiaru pracy, wady i zalety wymiarowania pracy, wady alternatyw dla wymiarowania pracy oraz osoby, które powinny być odpowiedzialne za wymiarowanie pracy. W artykule przedstawione są główne metody wartościowania pracy. Przedstawione sumaryczne metody wartościowania obejmują: rangowanie, klasyfikację oraz wewnętrzny benchmarking. Metody analityczne to: analityczno – punktowe i analityczno – wagowe. Przedstawiona metoda wyceny rynkowej polega na porównaniu ze stawkami rynkowymi. Ostatnimi pokazanymi metodami są metody oparte na kompetencjach, czyli wartościowanie przez klasyfikowanie stanowisk. Zwraca się również uwagę na najczęściej popełniane błędy w trakcie wartościowania pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Tadeusz Oleksyn
Artykuł opisuje podstawowe pojęcia z zakresu broadbandingu, czyli systemu wynagrodzeń zakładającego tworzenie kilku szerokich przedziałów płacowych. Krótko omawia historię oraz filozofię zarządzania stojącą za broadbandingiem. Przybliża specyfikę szerokoprzedziałowych systemów wynagrodzeń a także warunki, które powinny być spełnione przy wdrażaniu takiej strategii płacowej. W dalszej kolejności, na podstawie doświadczeń korporacji amerykańskich, opisane są korzyści, jakie płyną z wprowadzenia broadbandingowego systemu wynagrodzeń. Artykuł omawia także problemy, jakie mogą się pojawić po wprowadzeniu takiej strategii wynagradzania, zestawiając je z możliwymi ich rozwiązaniami. Wprowadzenie do broadbandingu zamyka opis jego efektywności, sprawdzanej zarówno z wykorzystaniem obiektywnych kryteriów, jak i ocenianej przez pracowników.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Karolina Chodorowska
Menedżerowie to liderzy w organizacjach, w których pracują, dlatego są zazwyczaj inaczej wynagradzani niż pozostali pracownicy organizacji. Przejawia się to między innymi poprzez wykorzystanie odmiennego pakietu wynagrodzeń. Jego główne składniki to: wynagrodzenie podstawowe, premie i nagrody, programy partycypacji we własności, udziały w zysku, bodźce oszczędnościowe i świadczenia emerytalne, dodatkowe świadczenia oraz odprawy. W drugiej części artykułu zostały omówione czynniki, które wpływają na poziom i strukturę płacy menedżerów. Należą do nich: wyniki ekonomiczne, wielkość przedsiębiorstwa, teoria porównań społecznych, kapitał ludzki oraz forma kontroli nad spółką. Artykuł zawiera dwie tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Iwona Strzępek
Artykuł opisuje, jak wiązać ocenę efektów pracy grup oraz zespołów z wynagrodzeniami ich członków. Rozpoczyna się przedstawieniem różnic pomiędzy grupami i zespołami. Zostają wyszczególnione sposoby kształtowania wynagrodzeń w zespołach ze względu na różne ich typy oraz sytuacje, w których wynagrodzenia niektórych członków zespołu mogą być kształtowane indywidualnie. Członkowie grup sami podejmują decyzje o podziale wygospodarowanych na wynagrodzenia środków. Artykuł pokazuje, jakie decyzje w związku z tym podziałem muszą być podjęte przez grupę. Pokazane są trzy modele oceny (zadaniowy, osobowościowy i behawioralny). Artykuł opisuje szerzej model zadaniowy, często stosowany w przypadku wynagrodzeń zespołowych oraz grupowych. Podany jest przykład budowy macierzy zadań kluczowych oceny.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Marzena Jakubiec
Raport przedstawia średnie miesięczne wynagrodzenia brutto w województwie małopolskim i w Krakowie w 2006 roku. Zawiera podział na poszczególne sekcje sektora przedsiębiorstw. Przedstawia szczegółowe analizy płac w podsekcjach przemysłu, budownictwa, handlu i napraw, obsługi nieruchomości i firm, hoteli i restauracji oraz transportu, gospodarki magazynowej i łączności. Dla każdej branży podana została także dynamika podwyżek w 2006 roku wobec roku 2005 oraz w 2005 roku wobec 2004. Dodatkowo podano także porównanie: średnich miesięcznych wynagrodzeń sektora publicznego wobec sektora prywatnego w Krakowie, średnich miesięcznych wynagrodzeń brutto oraz dynamiki w Krakowie i województwie małopolskim, średnich płac i dynamiki w województwie małopolskim wobec innych województw a także porównanie wynagrodzeń i dynamiki w stolicy Małopolski wobec innych miast wojewódzkich. Opracowanie zawiera 10 tabel oraz 25 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Michał Skierski
Opracowanie przedstawia średnie miesięczne wynagrodzenia brutto w województwie mazowieckim i w Warszawie w 2006 roku. Zawiera podział na poszczególne sekcje sektora przedsiębiorstw, jak również szczegółowe analizy płac w podsekcjach przemysłu, budownictwa, handlu i napraw, obsługi nieruchomości i firm, hoteli i restauracji oraz transportu, gospodarki magazynowej i łączności. Przy każdej branży dodana została także dynamika podwyżek w 2006 roku wobec roku 2005. Dodatkowo dokonano porównań średnich miesięcznych wynagrodzeń sektora publicznego wobec sektora prywatnego w Warszawie, średnich miesięcznych wynagrodzeń brutto oraz dynamiki w Warszawie i województwie mazowieckim, średnich płac i dynamiki w województwie mazowieckim wobec innych województw. Tekst zawiera także porównanie wynagrodzeń i dynamiki zmian w stolicy w stosunku do innych miast wojewódzkich. Opracowanie zawiera 15 tabel oraz 11 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.06.2007
Autor: Michał Skierski
Artykuł przedstawia wynagradzanie menedżerów w perspektywie strategicznej, co zakłada możliwość dekompozycji pojęcia strategii firmy i wyróżnienia szeregu strategii cząstkowych. Sprawdzianem dla strategii firmy jest właśnie jej wewnętrzna spójność, która zapewnia synergię działań i w związku z tym wpływa pozytywnie na wyniki firmy. W artykule omówiono związek między strategią wynagradzania a orientacją strategiczną firmy według typologii zaproponowanej przez Milesa i Snowa. Zgodnie z tą typologią można wyróżnić kilka orientacji strategicznych firmy (badawcza, obronna, analityczna), którym odpowiadają różne sposoby wynagradzania menedżerów. Przedstawiono również powiązania między strategią wynagradzania a cyklem życia produktu oraz stopniem dywersyfikacji produkcji.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.06.2007
Autor: Joanna Kramerek