Obecnie na rynku pracy wysoko cenioną umiejętnością jest negocjowanie wynagrodzeń. Artykuł omawia czym są takie negocjacje. Pierwsza część poradnika prezentuje obszerne komentarze, przykłady i praktyczne rady jak najlepiej uniknąć błędów, które mogą wpłynąć na obniżenie wysokości naszego przyszłego wynagrodzenia. Równocześnie pokazuje jak powinniśmy reagować na niewygodne pytania ze strony przyszłego pracodawcy. Poszczególne części tekstu sugerują kiedy warto negocjować, jak określić własną wartość, w jaki sposób rozmawiać o pieniądzach, przedstawia także praktyczne wskazówki.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.06.2007
Autor: Dariusz Pastuła
Autor: Grzegorz Biesiadecki
Ustalając wysokość wynagrodzenia, powinno się brać pod uwagę przynajmniej trzy czynniki: rodzaj pracy, jakość wykonywania pracy oraz ilość świadczonej pracy. W czterech tabelach zawartych w artykule przedstawione są różne aspekty i narzędzia pomiaru pracy, wady i zalety wymiarowania pracy, wady alternatyw dla wymiarowania pracy oraz osoby, które powinny być odpowiedzialne za wymiarowanie pracy. W artykule przedstawione są główne metody wartościowania pracy. Przedstawione sumaryczne metody wartościowania obejmują: rangowanie, klasyfikację oraz wewnętrzny benchmarking. Metody analityczne to: analityczno – punktowe i analityczno – wagowe. Przedstawiona metoda wyceny rynkowej polega na porównaniu ze stawkami rynkowymi. Ostatnimi pokazanymi metodami są metody oparte na kompetencjach, czyli wartościowanie przez klasyfikowanie stanowisk. Zwraca się również uwagę na najczęściej popełniane błędy w trakcie wartościowania pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Tadeusz Oleksyn
Artykuł opisuje podstawowe pojęcia z zakresu broadbandingu, czyli systemu wynagrodzeń zakładającego tworzenie kilku szerokich przedziałów płacowych. Krótko omawia historię oraz filozofię zarządzania stojącą za broadbandingiem. Przybliża specyfikę szerokoprzedziałowych systemów wynagrodzeń a także warunki, które powinny być spełnione przy wdrażaniu takiej strategii płacowej. W dalszej kolejności, na podstawie doświadczeń korporacji amerykańskich, opisane są korzyści, jakie płyną z wprowadzenia broadbandingowego systemu wynagrodzeń. Artykuł omawia także problemy, jakie mogą się pojawić po wprowadzeniu takiej strategii wynagradzania, zestawiając je z możliwymi ich rozwiązaniami. Wprowadzenie do broadbandingu zamyka opis jego efektywności, sprawdzanej zarówno z wykorzystaniem obiektywnych kryteriów, jak i ocenianej przez pracowników.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Karolina Chodorowska
Menedżerowie to liderzy w organizacjach, w których pracują, dlatego są zazwyczaj inaczej wynagradzani niż pozostali pracownicy organizacji. Przejawia się to między innymi poprzez wykorzystanie odmiennego pakietu wynagrodzeń. Jego główne składniki to: wynagrodzenie podstawowe, premie i nagrody, programy partycypacji we własności, udziały w zysku, bodźce oszczędnościowe i świadczenia emerytalne, dodatkowe świadczenia oraz odprawy. W drugiej części artykułu zostały omówione czynniki, które wpływają na poziom i strukturę płacy menedżerów. Należą do nich: wyniki ekonomiczne, wielkość przedsiębiorstwa, teoria porównań społecznych, kapitał ludzki oraz forma kontroli nad spółką. Artykuł zawiera dwie tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Iwona Strzępek
Artykuł opisuje, jak wiązać ocenę efektów pracy grup oraz zespołów z wynagrodzeniami ich członków. Rozpoczyna się przedstawieniem różnic pomiędzy grupami i zespołami. Zostają wyszczególnione sposoby kształtowania wynagrodzeń w zespołach ze względu na różne ich typy oraz sytuacje, w których wynagrodzenia niektórych członków zespołu mogą być kształtowane indywidualnie. Członkowie grup sami podejmują decyzje o podziale wygospodarowanych na wynagrodzenia środków. Artykuł pokazuje, jakie decyzje w związku z tym podziałem muszą być podjęte przez grupę. Pokazane są trzy modele oceny (zadaniowy, osobowościowy i behawioralny). Artykuł opisuje szerzej model zadaniowy, często stosowany w przypadku wynagrodzeń zespołowych oraz grupowych. Podany jest przykład budowy macierzy zadań kluczowych oceny.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Marzena Jakubiec
Raport przedstawia średnie miesięczne wynagrodzenia brutto w województwie małopolskim i w Krakowie w 2006 roku. Zawiera podział na poszczególne sekcje sektora przedsiębiorstw. Przedstawia szczegółowe analizy płac w podsekcjach przemysłu, budownictwa, handlu i napraw, obsługi nieruchomości i firm, hoteli i restauracji oraz transportu, gospodarki magazynowej i łączności. Dla każdej branży podana została także dynamika podwyżek w 2006 roku wobec roku 2005 oraz w 2005 roku wobec 2004. Dodatkowo podano także porównanie: średnich miesięcznych wynagrodzeń sektora publicznego wobec sektora prywatnego w Krakowie, średnich miesięcznych wynagrodzeń brutto oraz dynamiki w Krakowie i województwie małopolskim, średnich płac i dynamiki w województwie małopolskim wobec innych województw a także porównanie wynagrodzeń i dynamiki w stolicy Małopolski wobec innych miast wojewódzkich. Opracowanie zawiera 10 tabel oraz 25 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2007
Autor: Michał Skierski
Opracowanie przedstawia średnie miesięczne wynagrodzenia brutto w województwie mazowieckim i w Warszawie w 2006 roku. Zawiera podział na poszczególne sekcje sektora przedsiębiorstw, jak również szczegółowe analizy płac w podsekcjach przemysłu, budownictwa, handlu i napraw, obsługi nieruchomości i firm, hoteli i restauracji oraz transportu, gospodarki magazynowej i łączności. Przy każdej branży dodana została także dynamika podwyżek w 2006 roku wobec roku 2005. Dodatkowo dokonano porównań średnich miesięcznych wynagrodzeń sektora publicznego wobec sektora prywatnego w Warszawie, średnich miesięcznych wynagrodzeń brutto oraz dynamiki w Warszawie i województwie mazowieckim, średnich płac i dynamiki w województwie mazowieckim wobec innych województw. Tekst zawiera także porównanie wynagrodzeń i dynamiki zmian w stolicy w stosunku do innych miast wojewódzkich. Opracowanie zawiera 15 tabel oraz 11 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.06.2007
Autor: Michał Skierski
Artykuł przedstawia wynagradzanie menedżerów w perspektywie strategicznej, co zakłada możliwość dekompozycji pojęcia strategii firmy i wyróżnienia szeregu strategii cząstkowych. Sprawdzianem dla strategii firmy jest właśnie jej wewnętrzna spójność, która zapewnia synergię działań i w związku z tym wpływa pozytywnie na wyniki firmy. W artykule omówiono związek między strategią wynagradzania a orientacją strategiczną firmy według typologii zaproponowanej przez Milesa i Snowa. Zgodnie z tą typologią można wyróżnić kilka orientacji strategicznych firmy (badawcza, obronna, analityczna), którym odpowiadają różne sposoby wynagradzania menedżerów. Przedstawiono również powiązania między strategią wynagradzania a cyklem życia produktu oraz stopniem dywersyfikacji produkcji.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.06.2007
Autor: Joanna Kramerek
W artykule zaprezentowano podstawowe uwarunkowania twórczości w biznesie. Innowacyjność ma kluczowe znaczenie w firmach, których misją jest oferowanie nowych rozwiązań, ale odgrywa dużą rolę także w innych branżach. Ważnym dylematem jest to, jak i czy w ogóle można nagradzać za twórczość. W części artykułu przeanalizowano kontrowersje związane z oferowaniem nagród w celu stymulowania twórczości wśród pracowników. Na podstawie wyników badań prowadzonych w tym zakresie można określić warunki, w których nagradzanie odnosi pozytywny wpływ na poziom twórczości. Jednocześnie przedstawiono różne metody stosowane do pobudzania kreatywności pracowników. Porównano je z tym, co wiadomo o naturze procesu twórczego i o tym, w jakich warunkach najłatwiej jest go wzbudzić. Przytoczono dobre praktyki firm, w których wysoka jest dbałość o sprzyjające kreatywności środowisko pracy. Zrozumienie logiki twórczości okazuje się być niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na dobór odpowiednich narzędzi do realizacji tego celu.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.06.2007
Autor: Katarzyna Jaśko
W artykule omówiono kwestię, o której wciąż bardzo rzadko możemy usłyszeć bądź przeczytać – motywowanie pracowników tymczasowych. Zawarto w nim podstawowe informacje związane z pracą tymczasową, które to w połączeniu z wynikami przeprowadzonych w ostatnich latach badań pozwalają na wyszczególnienie grup pracowników tymczasowych o zróżnicowanych motywacjach i kwalifikacjach. Każda z tych grup została opisana pod kątem możliwości nakłonienia ich do efektywniejszej pracy. Artykuł zawiera również propozycje sposobów motywowania, będące rozwiązaniami uniwersalnymi, dającymi się zastosować wobec wszystkich pracowników tymczasowych.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.06.2007
Autor: Grzegorz Spólnik