Podstawowym elementem systemu motywacyjnego jest wynagradzanie pracowników. Aby faktycznie był on narzędziem motywującym, należy zadbać o jego sprawiedliwość, inaczej może nawet mieć demotywujący wpływ na personel. Sprawiedliwość jest przekonaniem, że wszyscy będący w takiej samej sytuacji są traktowani przez pracodawcę w jednakowy sposób[PRZYPIS]Z. Sekuła Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008. [/PRZYPIS]. Autor teorii sprawiedliwości, J. Stacey Adams wyróżnił jej dwa rodzaje, sprawiedliwość dystrybutywną oraz proceduralną. Sprawiedliwość dystrybutywna odnosi się do subiektywnej oceny dotyczącej podziału wynagrodzeń, natomiast sprawiedliwość proceduralna dotyczy procedur wynagradzania oraz sposobu ich przestrzegania[PRZYPIS] M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.[/PRZYPIS]. Aby zapewnić odpowiedni poziom motywacji pracowników należy dbać o sprawiedliwość w obu tych wymiarach. Konsekwencje poczucia niesprawiedliwości mogą być bardzo dotkliwe, zarówno dla samego pracownika jaki i dla pracodawcy. Każdy zatrudniony porównuje swój wkład w pracę i otrzymywane wynagrodzeniem z wkładem i płacami innych pracowników na podobnych stanowiskach. W wyniku tego porównania dany pracownik może dojść do wniosku, że jest wynagradzany wyżej lub niżej w stosunku do innych. Na ogół pracownicy gorzej znoszą sytuacje przewartościowania ich pracy niż niedowartościowania, w szczególności w przypadku mężczyzn[PRZYPIS]Ibidem.[/PRZYPIS]. Skutki sprawiedliwego i niesprawiedliwego systemu wynagradzania zostały zaprezentowane na poniższym schemacie[PRZYPIS]Z. Sekuła Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.[/PRZYPIS].
czytaj więcej
Data publikacji:
17.12.2018
Autor: Jagoda Jurczak
Działy helpdesk zajmują się obsługą i rozwiązywaniem problemów zgłaszanych przez użytkowników. Najczęściej ich praca dotyczy technologii informatycznych. Odpowiadają oni na zapytania wykorzystując tradycyjne metody komunikacji jak telefon, mail oraz nowoczesne jak czaty internetowe czy rozmowy wideo. Najczęściej usługi helpdesk są darmowe i świadczy się je na rzecz klientów korzystających z usług firmy. Często również duże organizacje posiadają swoje wewnętrzne działy helpdesk będące do dyspozycji pracowników. Ze względu na istotny wpływ takich działów na poziom zadowolenia użytkowników warto stworzyć dla nich skuteczny system premiowy, który będzie motywował ich do lepszej pracy. W niniejszym artykule omówimy najważniejsze kryteria premiowe, które można wobec nich zastosować.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.11.2018
Autor: Grzegorz Poręba
Rozmowy na temat wynagrodzeń są trudne zarówno dla pracowników jak i pracodawców. Pierwszą linią kontaktu są zazwyczaj bezpośredni menedżerowie, dlatego warto zadbać o ich odpowiednie przygotowanie do tej roli.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.10.2018
Autor: Jagoda Jurczak
Kiedy chcemy dokonać oceny pracy działu IT, pojawia się pytanie: które czynniki mają największe znaczenie? Jakość produktu, satysfakcja odbiorcy, czy może terminowość? Kryteriów może być wiele, ale czy istnieją takie, które będą uniwersalne, obiektywne, a ponadto nie będą kreowały niepożądanych nawyków wśród pracowników? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w poniższym artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
22.10.2018
Autor: Kamil Preidl
Niniejszy artykuł pokazuje w jaki sposób pracownicy postrzegają przyznawane im podwyżki wynagrodzenia. Bazuje on na badaniach przeprowadzonych w latach 2008-2012 przez Chartered Institute of Personnel and Development. W pierwszej kolejności omówiono zatem jak zmieniały się płace osób biorących udział w badaniu. Następnie zwrócono uwagę na to co według zatrudnionych powinno być powodem przyznania podwyżki. W dalszej części opracowania pokazano jakie są źródła satysfakcji oraz przyczyny niezadowolenia zatrudnionych, wynikające ze wzrostu ich wynagrodzenia zasadniczego. Na zakończenie zwrócono uwagę na istotność komunikacji w procesie przyznawania podwyżek oraz sformułowano pięć najważniejszych wniosków wynikających z badania.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.09.2018
Autor: Patrycja Grzesińska
Tworzenie systemu wynagrodzeń nie kończy się na opracowaniu tabeli płac. Kolejnym zadaniem stojącym przed specjalistą ds. wynagrodzeń jest zarządzanie stworzonym systemem. Kluczowym obszarem tego procesu jest bieżące monitorowanie zależności, jaka występuje pomiędzy założoną polityką płac (w tym również polityką podwyżek) a realizowaną praktyką wynagrodzeń w firmie. Jednym z bardziej przydatnych narzędzi jest analiza compa ratio zwana również analizą względnej pozycji płac.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.08.2018
Autor: Grzegorz Poręba
Podwyżki to temat, który elektryzuje – pracodawców z powodu rosnących kosztów, pracowników ze względu na własne oczekiwania. Aby uniknąć uznaniowości i zwiększyć transparentność wynagrodzeń, proces przyznawania podwyżek można w dużym stopniu zautomatyzować. Pomocne przy tym okazać się mogą matryce podwyżek, dzięki którym zarządzanie wynagrodzeniami stanie się prostsze, a przyznane podwyżki bardziej zrozumiałe.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.08.2018
Autor: Grzegorz Poręba
W czerwcu 2018 roku wydaliśmy
Raport płacowy dla branży IT, w którym udział wzięły 84 firmy z całej Polski. Zawiera on dane dla 102 stanowisk z różnych pionów: usług internetowych, analiz danych, wsparcia technicznego, bezpieczeństwa IT, konsultingu i wdrożeń, projektowo-programistycznego oraz kierownictwa.
czytaj więcej
Data publikacji:
31.07.2018
Autor: Jagoda Jurczak
Długoterminowe dodatki motywacyjne stanowią zazwyczaj największą część wynagrodzenia kierownictwa firmy. Stąd też ważne jest, aby długoterminowy plan motywacyjny był zaprojektowany w sposób wiążący korzyści pracowników i interesariuszy firm. W niniejszym artykule znajdą Państwo opis najistotniejszych kwestii, jakie powinny zostać rozważone podczas opracowywania i wdrażania długoterminowego planu motywacyjnego. Punktem wyjścia jest opis znaczenia oraz funkcji, jakie pełni tego rodzaju plan w kontekście zarządzania. Następnie przeanalizowano typowe mierniki efektywności oraz zaprezentowano, jak powiązać plan z długookresowymi celami organizacyjnymi. Pozostała część artykułu skupia się na opisie najpowszechniejszych form wynagrodzenia długoterminowego, tj.: opcjach na akcje, akcjach o ograniczonej zbywalności oraz akcjach uzależnionych od efektywności.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.07.2018
Autor: Artur Pałasz