W poprzednich artykułach zwracaliśmy uwagę, jak ważne jest, by w analityce wynagrodzeń nie polegać jedynie na wskaźnikach tendencji centralnej, takich jak średnia czy mediana, ale by zwracać także uwagę na miary rozproszenia (APA, 2012; Manikandan, 2011). Jako przykład takiej miary omówiliśmy odchylenie standardowe, dzięki któremu możemy dowiedzieć się, jak silnie wynagrodzenia skupiają się dookoła średniej arytmetycznej. Im odchylenie standardowe większe, tym rozproszenie wynagrodzeń dookoła średniej większe, natomiast im odchylenie niższe, tym wynagrodzenia skupione bliżej średniej. Dlatego jeśli porównujemy różne zespoły czy grupy pracowników pod względem średniego wynagrodzenia, to dzięki odchyleniu standardowemu możemy także uwzględnić w analizie strukturę wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.12.2021
Autor: dr Konrad Kulikowski
W dniach 5-6 października 2020 roku odbyło się XV Krakowskie Forum Wynagrodzeń.
W tym roku, mając na uwadze bezpieczeństwo uczestników, zdecydowaliśmy się na nową formę wydarzenia – online.
Uczestnicy konferencji po raz kolejny podkreślili jej wysoki poziom merytoryczny oraz praktyczny wymiar prezentowanych informacji. Zachęcamy do osobistego przekonania się o wartości Forum podczas kolejnej edycji!
Materiały z konferencji dostępne są tylko dla użytkowników premium portalu wynagrodzenia.pl.
Poniżej zamieszczono prezentacje z konferencji.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.06.2021
W dniach 20-21 maja 2019 roku odbyło się XIV Krakowskie Forum Wynagrodzeń.
Tak jak przed rokiem, Forum odbyło się w Starej Zajezdni (ul. Św. Wawrzyńca 12, Kraków).
Uczestnicy konferencji po raz kolejny podkreślili jej wysoki poziom merytoryczny oraz praktyczny wymiar prezentowanych informacji. Zachęcamy do osobistego przekonania się o wartości Forum podczas kolejnej edycji!
Materiały z konferencji dostępne są tylko dla użytkowników premium portalu wynagrodzenia.pl.
Poniżej zamieszczono prezentacje z konferencji.
czytaj więcej
Data publikacji:
25.06.2021
Dla sporej części mieszkańców USA każde śniadanie zaczyna się z którymś produktem firmy Kellogg. Spółka jest bowiem właścicielem szerokiego portfolio marek płatków śniadaniowych: kukurydzianych Corn Flakes, pełnoziarnistych All-Bran, pokrytych lukrem Frosted Flakes oraz różnych cynamonowych, czekoladowych i owocowych ich odmian. Dodatkowo w 2012 roku zakupiła od Procter & Gamble najpopularniejszą markę chipsów w tubie – Pringles, mocno wchodząc na rynek przekąsek. Siedziba koncernu znajduje się w Battle Kreek w stanie Michigan w USA, największa fabryka w Trafford, w obrębie aglomeracji Manchesteru w Wielkiej Brytanii. W Polsce od 2014 roku istnieje nowoczesna fabryka chipsów Pringles w Kutnie, skąd są one eksportowane do Europy, na Bliski Wschód i do Afryki. Kellogg zatrudnia blisko 33 tysiące osób na całym świecie. W 2018 roku osiągnął przychody rzędu 13,55 mld USD oraz 1,34 mld zysku netto.
czytaj więcej
Data publikacji:
16.11.2020
Autor: Maciej Łukasiak
Koszty nadmiernej rotacji pracowników są wysokie i tworzą je nie tylko koszty przestojów w pracy, ale też koszty poszukiwania nowych pracowników oraz ich wdrażania do pracy (Altman, 2017). Co więcej, gdy na rynku pracy brakuje specjalistów, to koszty poszukiwania nowych pracowników mogą być ogromne. Dlatego też współcześnie praktycy zarządzania ludźmi przykładają dużą wagę do utrzymywania pracowników w firmie poprzez różnorodne działania ukierunkowane na zmniejszanie niepożądanej rotacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.01.2020
Autor: dr Konrad Kulikowski
Powiązanie wysokości wynagrodzenia z efektami pracy skutkuje zwykle wyższym poziomem wykonania pracy (por. Gerhart, Fang, 2014; Condly, Clark, Stolovitch, 2008; Lazear, 2000), dlatego też w ramach procesu performance management, czyli zarządzania efektywnością, często łączy się wysokość wynagrodzenia z wynikami pracowników. Dlaczego jednak powiązanie efektów z wynagrodzeniem skutkuje wzrostem jakości pracy organizacji biznesowych?
czytaj więcej
Data publikacji:
10.12.2019
Autor: dr Konrad Kulikowski
Pracodawcy przy premiowaniu pracowników mogą kierować się zarówno obiektywnymi, jak i subiektywnymi kryteriami. Ich dobór zależy w dużej mierze od zajmowanego przez pracownika stanowiska i szczebla, na którym jest zatrudniony. Sprawdźmy zatem w jakich sytuacjach stosować poszczególne rodzaje kryteriów i czy warto zdecydować się na kombinację obu z nich.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.11.2019
Autor: Maria Hajec
Kiedy premie będą motywowały pracowników? Czemu nasz system premiowania nie motywuje? Te pytania zapewne zadaje sobie niejeden specjalista zarządzania ludźmi. Wielu praktyków i badaczy próbowało rozwiązać problem motywacji pracowników, jednak wciąż jest to zagadnienie, które dzielnie opiera się eksploracjom.
czytaj więcej
Data publikacji:
17.09.2019
Autor: dr Konrad Kulikowski
Performance management to proces zarządzania efektywnością, którego jednym z najważniejszych elementów jest ocenianie pracowników. Ocenianie pracowników nie jest jedyną fazą performance management (por. WorldatWork, 2019a, 2019b; Denisi,Murphy 2017), jednak pełni w tym procesie istotną rolę, gdyż jest podstawą wynagradzania za efekty. Ocena efektów pracy to także źródło informacji zwrotnych dla pracowników o tym, jak im „idzie” praca, które to informacje są niezbędne dla zwiększania efektywności pracy. Ocena efektów pracy jest kluczowa w budowaniu efektywności organizacji, dlatego też jednym z najważniejszych w praktyce HR pytaniem jest to, jak właściwie oceniać efekty pracy? Różne konteksty organizacyjne mają swoją własną specyfikę, zatem nie sposób podać jednego cudownego sposobu oceny pracowników, możliwego do zastosowania we wszystkich firmach. Każda dobra ocena powinna być jednak rzetelna i obiektywna, można zatem spróbować wysunąć kilka użytecznych w praktyce wskazówek, jak właśnie taką ocenę osiągnąć.
czytaj więcej
Data publikacji:
03.09.2019
Autor: dr Konrad Kulikowski
Czym jest performance management?
Performance management, czyli zarządzanie efektywnością, to w praktyce HR termin niejednoznaczny i mający wiele interpretacji. Jednak według WorldatWork, wiodącego stowarzyszenia zrzeszającego specjalistów zarządzania ludźmi,
performance management to proces ukierunkowywania pracy i wysiłków poszczególnych pracowników, zespołów i całej organizacji na osiąganie celów biznesowych.
Performance management obejmuje: ustalanie wzajemnych oczekiwań pomiędzy pracownikami i menedżerami, ocenę efektów pracy, feedback i ciągłe podnoszenie efektywności (WorldatWork, 2019a).
czytaj więcej
Data publikacji:
26.08.2019
Autor: dr Konrad Kulikowski