Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Handlowiec 6220 PLN
Analityk ds. IT 10360 PLN
Dyrektor marketingu 14680 PLN
Psycholog kliniczny 3830 PLN
Doradca personalny 4220 PLN
Fleet Specialist 5100 PLN
Księgowa 4040 PLN
Spedytor krajowy 4280 PLN
Audit manager 13960 PLN
Wiertacz w metalu 4400 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Płaca całkowita - jest to płaca zasadnicza (stała) plus składniki zmienne (premie, dodatki stażowe, dodatki funkcyjne).

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły


Składniki wynagrodzeń w administracji samorządowej

Osoby zatrudnione w administracji samorządowej stanowią liczną grupę pracowniczą w Polsce, szacowaną na ponad 200 tysięcy osób. Ich status definiuje Kodeks Pracy, obowiązujący wszystkich zatrudnionych, jednak przede wszystkim określają go akty prawne zaliczane do pragmatyki urzędniczej. Na podstawie tego źródła sprecyzowane zostały obowiązki i prawa osób zatrudnionych w jednostkach samorządów terenowych, w tym także wynagrodzenie. Jego wysokość zgodnie z przepisami uzależniona jest od różnorakich elementów, które się na nie składają. Składniki, od których zależy wynagrodzenie wraz z zasadami ich przyjmowania, zostały przez prawodawcę ściśle określone. Wyróżniamy wśród nich: zaszeregowanie pracownika w tabeli miesięcznej kwoty wynagrodzenia zasadniczego; stawkę dodatku funkcyjnego na danym stanowisku; dodatki uzależnione od warunków pracy, stażu pracy; nagrody; premie; diety oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne. czytaj więcej Data publikacji: 07.04.2008 Autor: Jarosław Burdek

Wynagrodzenia na stanowiskach informatycznych w 2007 roku. Podsumowanie raportu Sedlak & Sedlak

Artykuł stanowi podsumowanie wyników VII Raportu płacowego dla stanowisk IT, obejmującego okres od stycznia do grudnia 2007. Dane pochodzą z 32 przedsiębiorstw działających w sektorze IT i obejmują wynagrodzenia 2300 pracowników zatrudnionych w 44 działach. Mediana płacy kierownika wynosi 6 622 PLN i jest o 55% wyższa od wynagrodzenia specjalisty. Wynagrodzenie zmienne stanowi 24% wynagrodzenia całkowitego menedżerów wyższego szczebla. Wynagrodzenie kierowników w woj. małopolskim wynosi 7 888 PLN, podczas gdy w woj. mazowieckim osiąga wartość 10 000 PLN. Najczęściej przyznawanym benefitem na najwyższym szczeblu zarządzania jest telefon komórkowy (87%). Na samochód służbowy może liczyć 44% dyrektorów. Artykuł zawiera 13 wykresów i 9 tabel. czytaj więcej Data publikacji: 31.03.2008 Autor: Damian Żmigrodzki

Wynagrodzenia na różnych szczeblach zarządzania - Polska na tle innych krajów UE Podsumowanie raportu Sedlak & Sedlak

Artykuł stanowi podsumowanie raportu „Wynagrodzenia na różnych szczeblach zarządzania – Polska na tle innych krajów UE”. W raporcie szczegółowo opisane są relacje między płacami na poszczególnych szczeblach zarówno pod względem stawek nominalnych, jak i ich realnych wartości. Artykuł podaje część informacji zawartych w raporcie. Dotyczą one nominalnych stawek płac w wybranych krajach Unii Europejskiej oraz średniej dla całej UE. Analizowane są cztery podstawowe szczeble zarządzania: pracownika szeregowego, młodszego specjalisty, starszego specjalisty oraz menedżera. Z artykułu można dowiedzieć się, jak różnią się polskie zarobki w porównaniu do europejskich oraz jak wygląda struktura wynagrodzeń – czy jest podobna do tej w innych państwach? Wysnuto również wnioski, co do prawdopodobnego rozwoju sytuacji w Polsce w ciągu kilku najbliższych lat. Artykuł zawiera 6 tabel i 8 wykresów. czytaj więcej Data publikacji: 26.03.2008 Autor: Ewa Jankowska

Wynagrodzenia w Warszawie i województwie mazowieckim w 2007 roku

W artykule zaprezentowano dane GUS na temat wynagrodzeń w 2007 roku w województwie mazowieckim i Warszawie. Przedstawiono także informacje na temat poziomu bezrobocia w województwie i stolicy w porównaniu do danych ogólnopolskich. Stopa bezrobocia w Warszawie na koniec roku była równa 3% i należała do najniższych w całym kraju. W artykule przeanalizowano dynamikę zmian miesięcznego wynagrodzenia w ciągu całego roku oraz porównano ze sobą płace z lat 2007 i 2006. Przykładowo, w sektorze przedsiębiorstw prywatnych pracownicy województwa mazowieckiego odnotowali wzrost płac z 3 476 PLN w 2006 roku do 3 720 PLN w roku 2007. Pokazane są także szczegółowe dane dotyczące poszczególnych branż. Z zestawień wynika, że najwyższy wzrost wynagrodzeń, zarówno w Warszawie jak i w całym województwie, odnotowano w branży budowlanej. Zatrudnieni w tej branży w stolicy mogli liczyć na wynagrodzenie w wysokości 4 641 PLN. Artykuł zawiera 18 wykresów i 9 tabel. czytaj więcej Data publikacji: 25.03.2008 Autor: Katarzyna Jaśko

Wynagrodzenia w Krakowie i województwie małopolskim w 2007 roku

Artykuł prezentuje dane GUS na temat wynagrodzeń w 2007 roku w województwie małopolskim i Krakowie. Średnie miesięczne wynagrodzenie w województwie małopolskim w 2007 roku wyniosło 2 631 PLN. Oprócz zarysowania ogólnego poziomu zarobków w omawianym regionie i przeanalizowania ich zmian, przedstawiono także szczegółowe analizy dotyczące poszczególnych branż i sektorów. Przykładowo, w obsłudze nieruchomości i firm, wynagrodzenia w sektorze prywatnym wzrosły o 15,6%, podczas gdy w sektorze publicznym jedynie o 1,7%. Dla uzyskania pełniejszego obrazu sytuacji, zaprezentowano także dane dotyczące bezrobocia i struktury zatrudnienia. Porównano także poziom płac w województwie małopolskim i Krakowie z innymi wybranymi województwami i miastami wojewódzkimi. Artykuł zawiera 13 wykresów i 8 tabel. czytaj więcej Data publikacji: 25.03.2008 Autor: Katarzyna Jaśko

Wykorzystanie banku premii na przykładzie branży ubezpieczeniowej

Artykuł poświęcony jest wykorzystaniu banku premii – na przykładzie branży ubezpieczeniowej. Specyfika tej branży polega na częstych i znacznych wahaniach wyników, spowodowanych długimi okresami pomiędzy podpisaniem umowy a ewentualną wypłatą odszkodowania. Bank premii pozwala na zbalansowanie różnic pomiędzy poszczególnymi latami oraz na rozliczenie wyników w perspektywie długoterminowej. Co istotne, bank premii stanowi połączenie dwóch sposobów wynagradzania – krótkookresowego i odroczonego – w jednym spójnym systemie. Pierwsza część artykułu stanowi ogólną charakterystykę banku premii – genezy jego powstania i możliwości wykorzystania. Druga część poświęcona jest możliwości wykorzystania banku premii w branży ubezpieczeniowej. Dokładnie opisuje propozycję systemu wynagrodzeń, który integruje trzy teorie: banku premii Stewarta, analizę roku wypadkowego (accident year analysis) oraz Insurance Performance Measure. czytaj więcej Data publikacji: 25.03.2008 Autor: Marzena Jakubiec

Wynagradzanie pozafinansowe. Część I

Artykuł prezentuje koncepcję wynagrodzenia jako sieci zwrotów z wykonywanej pracy. Zwroty te mogą mieć charakter gotówkowy, mogą nimi być benefity, ale też inne - nie finansowe korzyści związane z zatrudnieniem. Opisywana jest relacja (wymienialność) pomiędzy wynagrodzeniem gotówkowym a zwrotami pozafinansowymi oraz zasady budowania zintegrowanego systemu wykorzystującego oba rozwiązania. Rozważana jest siła motywacyjna obu składników. Następnie omawiane są konkretne techniki wynagradzania pozafinansowego począwszy od tych, które można zastosować odnośnie pracowników wiedzy. Omawiane są: umożliwienie pracownikom uzyskania stanu „przepływu”; stosowane w Google i w 3M poświęcanie 20% czasu na własne projekty; zapewnienie możliwości rozwoju jako zwrot z pracy; zaproponowanie pracownikom dzisiejszej wartości przyszłego strumienia wynagrodzenia. Artykuł zawiera 5 schematów i 1 wykres. czytaj więcej Data publikacji: 25.03.2008 Autor: Michał Mudel

Minimalne wynagrodzenie na świecie w 2008 roku

Płaca minimalna jest istotnym elementem polityki społeczno-ekonomicznej większości państw. Artykuł prezentuje stawki wynagrodzeń minimalnych ustalanych przez rządy w najważniejszych gospodarczo regionach świata. W przypadku Europy zaprezentowane zostały stawki wynagrodzenia minimalnego także dla krajów nie należących do Unii Europejskiej. W przypadku Stanów Zjednoczonych pokazano stawki minimalnego godzinowego wynagrodzenia dla poszczególnych stanów. Dla większości z nich zaprezentowano także planowane w najbliższych miesiącach podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Także w przypadku Kanady omówiono stawki minimalnego wynagrodzenia w poszczególnych prowincjach. W artykule zaprezentowano także wynagrodzenie minimalne w innych wybranych państwach (Nowa Zelandia, Brazylia, Meksyk, Peru, Korea Południowa i Tajwan). czytaj więcej Data publikacji: 25.03.2008 Autor: Jarosław Burdek

Pozafinansowe motywowanie handlowców

Autorzy artykułu – szefowie sprzedaży – dzielą się swoim doświadczeniem w zakresie motywowania sprzedawców. Jak sami mówią – łatwo byłoby motywować pracownika, mając do dyspozycji nieograniczone środki finansowe. Ponieważ jednak mało który szef takimi dysponuje – na znaczeniu zyskuje motywowanie pozafinansowe. Artykuł pokazuje, jakie zachowania, gesty, słowa są w pewnych sytuacjach najlepsze, żeby nasz podwładny poczuł się doceniony, szanowany i chciał z nami pracować nie tylko dla pieniędzy. Co ważne – udowadnia też, że motywowanie pozafinasowe nie jest trudne, problemem jest tylko to, że często o nim zapominamy. czytaj więcej Data publikacji: 25.03.2008

Psychologiczne podstawy skuteczności systemów wynagrodzeń

W artykule podjęto temat skuteczności przyjętego systemu wynagrodzeń w świetle podstawowych praw psychologii behawioralnej i poznawczej. Skupiono się na subiektywnym wymiarze skuteczności systemu wynagradzania. Opisano ogólne techniki planowania systemu wynagrodzeń pod kątem psychologicznym, przyczyniające się do zwiększenia skuteczności owego systemu. Zaproponowano sposób rozwiązania kwestii zindywidualizowanego zróżnicowania potrzeb pracowników i cenionych przez nich wartości pod kątem motywacji do realizowania strategii przedsiębiorstwa. Wykazano wagę zbieżności między celami jednostki a celami grupy i przedsiębiorstwa, w świetle przyjmowania spójnej i skutecznej strategii wynagradzania. Wyszczególniono kryteria, jakie powinien spełniać system wynagrodzeń, by w miarę upływu czasu nie tracił swej mocy sprawczej. czytaj więcej Data publikacji: 10.03.2008 Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska