Kryzys finansowy sprawił, że wielu pracowników chcąc zachować stanowisko pracy zrezygnowało z ubiegania się o podwyżkę płacy. Dodatkowo, wielu z nich musiało w tym czasie pracować bardziej intensywnie i niejednokrotnie przyjąć dodatkowe obowiązki. Tymczasem spowolnienie gospodarcze zdaje się dobiegać końca i dla wielu osób to szansa by znów upomnieć się o należne im pieniądze. Pracodawcy muszą mieć bowiem świadomość, że dokonane przez zatrudnionych wyrzeczenia i wzmożony wysiłek trzeba wreszcie docenić. Jak zatem przygotować się do rozmowy o wzroście wynagrodzenia po kryzysie? Na co zwrócić szczególną uwagę w kontekście powrotu do normalnego trybu działalności przez przedsiębiorstwo? Co zrobić jeśli firma nie jest jeszcze w dostatecznie dobrej kondycji? Na te i inne pytania odpowiada niniejsza publikacja.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.08.2010
Autor: Arkadiusz Koperek
Niniejszy artykuł jest drugą częścią opracowania, poświęconego problemom związanym z wdrażaniem oraz funkcjonowaniem systemów pay for performance. Tym razem poruszono takie kwestie, jak tworzenie budżetów wynagrodzeń oraz zarządzanie kosztami, związanymi z powiązaniem zarobków z rezultatami pracy. Artykuł odpowiada również na pytanie dotyczące tego, jaka część płacy powinna być uzależniona od osiąganych wyników oraz kto powinien wydawać opinie na temat realizacji zadań przez pracowników i decydować o przydzieleniu im nagród. Na koniec przedstawiono zasady oceny wyników osiąganych przez członków załogi. Artykuł zawiera 1 schemat i 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.08.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Coraz więcej organizacji w dzisiejszych czasach postanawia wprowadzić system wynagradzania za wyniki. Niniejsze opracowanie jest pierwszą częścią artykułu, poświęconego problemom związanym z wdrażaniem oraz funkcjonowaniem
pay for performance. Stanowi ono próbę odpowiedzi na sześć podstawowych pytań, związanych z uzależnieniem płacy od osiąganych wyników. Opisano w nim, kiedy firma jest gotowa na wdrożenie takiego rozwiązania, jakie cele powinna postawić przed nowym systemem oraz kto może być efektywnie wynagradzany zgodnie z jego regułami. Artykuł ukazuje również w jakich sytuacjach
pay for performance wprowadzać do firmy kompleksowo lub etapowo oraz jakie osiągnięcia powinny być nagradzane. Pierwsza część kończy się przedstawieniem podstawowych narzędzi, stosowanych w systemach wynagradzania za wyniki, jakimi są bonusy oraz podwyżki płacy zasadniczej. Artykuł zawiera 3 wykresy, 1 tabelę oraz 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.08.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł ukazuje najczęściej stosowane praktyki wynagradzania w firmach stosujących koncepcję pełnej partycypacji pracowników (
Total Participation Management). W pierwszej jego części przedstawiona została istota uczestnictwa osób zatrudnionych w firmie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Opisano tu również podstawowe różnice pomiędzy tradycyjnym a partycypacyjnym systemem wynagradzania pracowników. Następnie uwaga została poświęcona koncepcji pełnej partycypacji. Przedstawione zostały jej podstawowe założenia oraz ich wpływ na proces zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Ostatnia cześć artykułu stanowi opis funkcjonowania systemu wynagrodzeń w firmach stosujących TPM. Przedstawiono podstawowe wytyczne dotyczące budowy takiego systemu w organizacji, cechy jakie powinien on posiadać oraz sposoby przydzielania nagród wyróżniającym się pracownikom. Artykuł zawiera 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
23.08.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Świadczenia pozapłacowe to jeden z tych elementów wynagradzania, który w ostatnim czasie coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Nowoczesne rozwiązania w tym zakresie pozwalają zarówno na skuteczne przyciąganie i motywowanie pracowników, jak i na budowanie ich lojalności wobec firmy. Coraz więcej podmiotów dostrzegając te zalety stara się urozmaicać same sposoby oferowania tego rodzaju świadczeń. Coraz większa popularnością cieszą się elastyczne programy benefitów czyli popularne kafeterie. Jakie są zalety tego typu rozwiązań? Jak zaprojektować skuteczne rozwiązania w tym zakresie? Na co zwracać szczególną uwagę w trakcie ich wdrażania? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedzi w niniejszym artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
16.08.2010
Autor: Arkadiusz Koperek
Artykuł poświęcony jest zagadnieniu nierówności w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. W części pierwszej przedstawiono najważniejsze przyczyny tego zjawiska. Następnie opisano, jak kształtowały się zarobki kobiet i mężczyzn na przełomie ostatnich pięciu lat w Stanach Zjednoczonych. Na przykład w 2007 roku roczne zarobki kobiet w USA stanowiły około 78% zarobków mężczyzn. W artykule pokazano również różnice w płacach miedzy płciami na tych samych stanowiskach. Ostatnia część artykułu dotyczy Dnia Równości Płac dla kobiet. Jego celem jest podniesienie świadomości społecznej na temat dysproporcji w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. Ma on również rozpowszechniać działania zmierzające do zrównania płac obu płci. Artykuł zawiera 2 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.08.2010
Autor: Agnieszka Krzeszowska
Konieczność, a zarazem kosztowność prowadzenia skutecznej polityki personalnej, skłania pracodawców do sięgania po metody zarządzania zasobami ludzkimi, które przyczynią się do wysokiej motywacji zawodowej i lojalności pracowników. Istotnym elementem zapewnienia motywujących warunków pracy jest umiejętna ocena roli, jaką w strategii przedsiębiorstwa pełni satysfakcja pracowników z systemu wynagradzania.
Artykuł dostarcza informacji na temat warunków, jakie należy spełnić, by sprawnie pogodzić praktyki wynagradzania z zadowoleniem pracowników z płacy. Z opracowania dowiedzą się Państwo, w jaki sposób można zbadać satysfakcję pracowników z wynagradzania i jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, by była to ocena rzetelna. W artykule omówiono także szereg czynników indywidualnych i organizacyjnych, wpływających na poziom satysfakcji z wynagradzania.
czytaj więcej
Data publikacji:
09.08.2010
Autor: Ewa Bochyńska-Śmigielska
Niniejsza publikacja stanowi drugą i ostatnią część cyklu poświęconego ustawowej płacy minimalnej w krajach Unii Europejskiej w 2010 roku. W oparciu o raport Instytutu Hansa Böcklera, w tekście poruszono kwestie związane minimalnym wynagrodzeniem w dobie kryzysu gospodarczego w Wielkiej Brytanii i Irlandii, krajach Europy Południowej i Środkowo-Wschodniej. Przytoczono również informacje dotyczące aktualnej sytuacji w państwach europejskich, w których nie obowiązuje płaca minimalna, lecz umowy taryfowe (Dania, Finlandia i Szwecja, Włochy, Cypr, Austria i Niemcy). Artykuł kończy podsumowanie różnych strategii w polityce płacy minimalnej w czasie spowolnienia gospodarczego.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.08.2010
Autor: Aleksandra Czajka
Jednym z najtrudniejszych i najbardziej niewdzięcznych wyzwań jest przewidywanie przyszłych wydarzeń. Czy chcemy tego czy nie, planując jakiekolwiek posunięcia, szczególnie w biznesie i zarządzaniu, musimy jednak przyjąć pewne założenia co do rozwoju wypadków. Warto wtedy poznać, jakie opinie na ten temat mają inni, w szczególności specjaliści. Niniejszy tekst powstał na bazie wypowiedzi ekspertów do spraw wynagrodzeń, opublikowanych na stronach serwisu employeebenefits.co.uk w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Identyfikuje on główne problemy związane z nowoczesnym wynagradzaniem, oraz określa niektóre kierunki rozwoju zarządzania płacami.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.08.2010
Autor: Grzegorz Spólnik
Artykuł jest podsumowaniem wyników raportu
Wynagrodzenia w małych i średnich przedsiębiorstwach w 2009 roku. Zawarto w nim informacje na temat stawek płac w firmach zatrudniających od 50 do 249 pracowników. Najwyższe wynagrodzenia – 18 000 PLN – otrzymywały osoby zasiadające w zarządach firm. Z kolei na zarobki 50% pracowników szeregowych oscylowały pomiędzy 1 800 PLN a 3 400 PLN miesięcznie. W artykule zaprezentowano także różnice w poziomie płac pomiędzy firmami zagranicznymi i polskimi. Na stanowiskach dyrektorskich dysproporcje te wyniosły 89%, natomiast na specjalistycznych – 36%. W tekście znajdą Państwo informacje na temat wynagrodzeń w wybranych branżach, województwach i miastach różnej wielkości, a także na konkretnych stanowiskach. Artykuł zawiera 5 tabel i 3 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.07.2010
Autor: Renata Kucharska-Kawalec