Artykuł opisuje jak latach 2007 i 2008 oraz w pierwszej połowie 2009 roku zmieniał się udział premii i benefitów w wynagrodzeniu całkowitym, w poszczególnych branżach. W związku z kryzysem finansowym, wiele firm stara się minimalizować swoje wydatki i szukać wszelkich możliwych oszczędności, w tym również obniżać nakłady na wynagrodzenia. Jak pokazują wyniki Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, w badanym okresie, w niemal wszystkich branżach wysokość premii została obniżona. W I poł. 2009 roku, w stosunku do roku 2008, o około 3% zmalały premie osób zatrudnionych w branży handlowej (17%) oraz w mediach, wydawnictwach, reklamie i PR (13%). W zamian za to –– systematycznie wzrasta udział świadczeń dodatkowych. Bardzo dużą popularność zyskują ostatnio dodatkowe ubezpieczenia na życie i bezpłatna opieka medyczna. W pierwszym półroczu 2009 r. dodatki te otrzymywało o 9% więcej pracowników niż w roku 2008. Znacznie wzrósł również udział takich benefitów, jak telefon komórkowy, laptop lub komputer do osobistego użytku, samochód służbowy czy bezpłatne zajęcia sportowo-rekreacyjne.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2009
Autor: Renata Kucharska-Kawalec
Artykuł przybliża system wynagrodzeń Lincoln Electric. Spółka zasłynęła z powodu, uznawanego za modelowy, programu wynagradzania za wyniki. Kluczową rolę odgrywają w nim akord oraz roczny bonus (udział w zysku), którego wysokość uzależniona jest od wyników oceny okresowej. Dzięki programowi pracownicy LE są najbardziej produktywnymi i jednocześnie najlepiej opłacanymi w branży. W pierwszej części artykułu omawiane są zagadnienia związane z wynagrodzeniem gotówkowym. Następnie przedstawiana jest polityka firmy wobec świadczeń dodatkowych. Ostatnią część tekstu poświęcono zwrotom pozafinansowym na jakie mogą liczyć pracownicy LE. Gwarancji zatrudnienia, zarządzaniu partycypacyjnemu, szerokiemu zakresowi odpowiedzialności i kulturze okazywania uznania. Artykuł zawiera 1 schemat podsumowujący składniki „Total Rewards” w Lincoln Electric.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.09.2009
Autor: Michał Mudel
Artykuł powstał w oparciu o dane z raportu płacowego ,,Wynagrodzenia członków zarządów spółek giełdowych w 2008 roku.” Przedstawione są w nim poziomy płac menedżerów, którzy przepracowali cały 2008 rok. W artykule zaprezentowano wpływ funkcji pełnionej w zarządzie na wysokość wynagrodzenia. Ponadto przeanalizowane są dochody członków zarządów w spółkach z indeksem WIG 20, mWIG 40 i sWIG 80. Omówione zostały płace kadry menedżerskiej w różnym wieku, o różnym stażu pracy, zatrudnionej w różnych branży. Wyjaśnione zostały również różnice w poziomie płac kobiet i mężczyzn. Artykuł zawiera 5 tabel i 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
01.09.2009
Autor: Olga Włodarczyk
Na wysoce konkurencyjnym rynku telekomunikacyjnym dbanie o stałe wprowadzanie nowinek technologicznych i aktualizowanie oferty jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu. Aby wyróżnić się wśród firm w branży, trzeba jednak zrobić coś więcej. Niniejszy artykuł przedstawia jak T-Mobile – jeden z wiodących na świecie podmiotów wśród operatorów telekomunikacyjnych - rozwiązuje kwestię dbania o stałe podnoszenie poziomu obsługi klienta. W swoich działaniach firma skupia się przede wszystkim na kształtowaniu dobrego samopoczucia pracowników. To oni bowiem, czując się dobrze w firmie, będą przekazywać pozytywne nastawienie klientom i zachęcać ich do korzystania z usług firmy. Kroki, jakie zostały podjęte, dotyczyły przede wszystkim zmian w systemie dodatkowego nagradzania pracowników oraz modyfikacji systemu benefitów. Działania objęły zarówno sposób komunikacji przełożonych z podwładnymi, jak i modyfikację pakietu świadczeń dodatkowych.
czytaj więcej
Data publikacji:
31.08.2009
Artykuł przedstawia informacje na temat systemu wynagradzania w firmie Motorola w 2008 roku. Szczególną uwagę skupiono na systemie wynagradzania najwyższej kadry zarządzającej. Opisane zostały wynagrodzenia całkowite, z uwzględnieniem ich poszczególnych składników. Część miejsca poświęcono płacom zasadniczym oraz stawkom wynagrodzeń oferowanych z tytułu przyznanych akcji i pakietów opcyjnych. Przeanalizowano również wartości płac wynikających z uczestnictwa w planach motywacyjnych. Szczególną uwagę skupiono na dodatkowych świadczeniach pieniężnych. Uwzględniono w nich wkład Motoroli do planów 401(k), a także dopłaty z tytułu korzystania z firmowych samolotów i samochodów oraz fundusze reprezentacyjne. Artykuł jest trzecią i ostatnią częścią przedstawiającą system płacowy firmy Motorola. Zawiera 3 tabele i 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
31.08.2009
Autor: Renata Kucharska-Kawalec
Pierwsza połowa 2009 roku była bardzo niespokojnym okresem w polskiej gospodarce. W tym czasie ujawniły się bowiem wszystkie negatywne efekty światowego kryzysu finansowego. W pierwszym kwartale większość wskaźników makroekonomicznych zaczęła wykazywać niekorzystną dla rynku tendencję. Pierwszy raz od 5 lat stopa bezrobocia wzrosła pomiędzy styczniem a lutym, a poziom przeciętnych wynagrodzeń zaczął wyraźnie spadać. Jednak już w kwietniu liczba osób bezrobotnych nieznacznie zmalała, a wynagrodzenia w czerwcu zanotowały blisko 3% wzrost. Jak zatem szczegółowo kształtował się średni poziom płac w Polsce w 2009 roku? W których branżach pracownicy mogli liczyć na najwyższe podwyżki? W jakim województwie najbardziej opłacało się pracować? Na te pytania odpowiada niniejsza publikacja. Artykuł zawiera 5 tabel i 6 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.08.2009
Autor: Arkadiusz Koperek
Obecny kryzys spowodował, że coraz więcej firm w celu redukcji kosztów decyduje się na cięcia płac. Dla wielu osób obniżone wynagrodzenie wydaje się dobrym rozwiązaniem, ponieważ pozwala zachować stanowisko pracy. Z drugiej strony jednak, często mocno komplikuje dotychczasową sytuację finansową pracownika. Jak zatem radzić sobie w tej sytuacji? Jak wykorzystać czas, w którym płaca jest niższa niż dotychczas? Co zrobić, by zarobki po okresie spowolnienia gospodarczego były jeszcze wyższe niż poprzednio? Jakie kroki podjąć, aby skutecznie funkcjonować w sytuacji zmniejszonych dochodów? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo w poniższej publikacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.08.2009
Autor: Arkadiusz Koperek
Artykuł przedstawia informacje na temat systemu wynagradzania w firmie Motorola – podstawowe składniki pakietu płac oraz świadczenia dodatkowe. Opisano w nim strategię wynagradzania kadry menedżerskiej, z uwzględnieniem płacy podstawowej, krótko- i długoterminowych planów motywacyjnych oraz benefitów. Przedstawiono również w jaki sposób w firmie Motorola wdrażano system wynagradzania w 2008 roku. Część miejsca poświęcono budowaniu ścieżek kariery pracowników zatrudnionych w organizacji. Opisano również jakie zmiany wprowadzono w strategii płacowej w 2009 roku w związku z kłopotami finansowymi wynikającymi z globalnego kryzysu gospodarczego. Szczególną uwagę zwrócono na wysokość premii, plany emerytalne oraz pakiety płac najwyższej kadry zarządzającej. Artykuł jest drugą (z trzech) częścią przedstawiającą system płacowy firmy Motorola. Tekst zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.08.2009
Autor: Renata Kucharska-Kawalec
Niniejsze opracowanie powstało na podstawie raportu "Wynagrodzenia na stanowiskach informatycznych w 2008 roku". Artykuł zawiera informacje na temat wysokości wynagrodzeń informatyków w zależności od kilku czynników. Po pierwsze pokazano płace całkowite pracowników szeregowych, specjalistów oraz kierowników w małych (do 50 osób), średnich (od 50 do 250 osób) i dużych firmach (powyżej 250 osób). Po drugie przedstawiono zarobki w zależności od tego czy informatyk pracował w firmie informatycznej czy w innej branży. W trzeciej części artykułu zaprezentowano wynagrodzenia pracowników szeregowych, specjalistów i kierowników w zależności od wielkości miasta, w którym byli zatrudnieni. W badaniu, na bazie którego powstał raport "Wynagrodzenia na stanowiskach informatycznych w 2008 roku" wzięło udział 6 693 osób.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.08.2009
Autor: Michał Mudel
Artykuł stanowi drugą część cyklu poświęconego systemom, za pomocą których można wynagradzać i premiować specjalistów ds. sprzedaży. Przedstawiono w nim systemy prowizyjne - ich rodzaje i główne wady. Ponadto opisano praktyczne rozwiązania z kilku firm, o różnej specjalizacji i odmiennej specyfice pracy specjalistów ds. sprzedaży, w których zastosowano tego rodzaju strategie płacowe. Pokazano na jakie problemy wynagradzania natrafiły te organizacje oraz jak starano się zniwelować ich negatywne skutki. Część miejsca w artykule poświęcono na opisanie systemów premiowych. Zwrócono również uwagę na szereg problemów związanych z wynagradzaniem specjalistów ds sprzedaży. Poruszono takie kwestie, jak przypisywanie premii "na sztywno", czy wdrażanie nowej strategii premiowania. Ponadto pokazano w jaki sposób radzić sobie z omawianymi problemami. Artykuł zawiera 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
17.08.2009