Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Główna księgowa 10000 PLN
Handlowiec 5690 PLN
Specjalista helpdesk 6070 PLN
Brand manager 11700 PLN
Menedżer produktu 11320 PLN
Ratownik wodny 4550 PLN
Developer PHP 8720 PLN
Metrolog 6680 PLN
Realizator światła 5690 PLN
Technik budownictwa 5980 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Siatka płac - lista wynagrodzeń, pokazująca różne poziomy płac na różnych stanowiskach w obrębie jednej firmy.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły


Udział premii i benefitów w wynagrodzeniu całkowitym w różnych branżach (od 2007 r. do I poł. 2009 r.)

Artykuł opisuje jak latach 2007 i 2008 oraz w pierwszej połowie 2009 roku zmieniał się udział premii i benefitów w wynagrodzeniu całkowitym, w poszczególnych branżach. W związku z kryzysem finansowym, wiele firm stara się minimalizować swoje wydatki i szukać wszelkich możliwych oszczędności, w tym również obniżać nakłady na wynagrodzenia. Jak pokazują wyniki Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, w badanym okresie, w niemal wszystkich branżach wysokość premii została obniżona. W I poł. 2009 roku, w stosunku do roku 2008, o około 3% zmalały premie osób zatrudnionych w branży handlowej (17%) oraz w mediach, wydawnictwach, reklamie i PR (13%). W zamian za to –– systematycznie wzrasta udział świadczeń dodatkowych. Bardzo dużą popularność zyskują ostatnio dodatkowe ubezpieczenia na życie i bezpłatna opieka medyczna. W pierwszym półroczu 2009 r. dodatki te otrzymywało o 9% więcej pracowników niż w roku 2008. Znacznie wzrósł również udział takich benefitów, jak telefon komórkowy, laptop lub komputer do osobistego użytku, samochód służbowy czy bezpłatne zajęcia sportowo-rekreacyjne. czytaj więcej Data publikacji: 07.09.2009 Autor: Renata Kucharska-Kawalec

System wynagrodzeń Lincoln Electric

Artykuł przybliża system wynagrodzeń Lincoln Electric. Spółka zasłynęła z powodu, uznawanego za modelowy, programu wynagradzania za wyniki. Kluczową rolę odgrywają w nim akord oraz roczny bonus (udział w zysku), którego wysokość uzależniona jest od wyników oceny okresowej. Dzięki programowi pracownicy LE są najbardziej produktywnymi i jednocześnie najlepiej opłacanymi w branży. W pierwszej części artykułu omawiane są zagadnienia związane z wynagrodzeniem gotówkowym. Następnie przedstawiana jest polityka firmy wobec świadczeń dodatkowych. Ostatnią część tekstu poświęcono zwrotom pozafinansowym na jakie mogą liczyć pracownicy LE. Gwarancji zatrudnienia, zarządzaniu partycypacyjnemu, szerokiemu zakresowi odpowiedzialności i kulturze okazywania uznania. Artykuł zawiera 1 schemat podsumowujący składniki „Total Rewards” w Lincoln Electric. czytaj więcej Data publikacji: 07.09.2009 Autor: Michał Mudel

Wynagrodzenia menedżerów spółek giełdowych w 2008 roku na tle wybranych wskaźników

Artykuł powstał w oparciu o dane z raportu płacowego ,,Wynagrodzenia członków zarządów spółek giełdowych w 2008 roku.” Przedstawione są w nim poziomy płac menedżerów, którzy przepracowali cały 2008 rok. W artykule zaprezentowano wpływ funkcji pełnionej w zarządzie na wysokość wynagrodzenia. Ponadto przeanalizowane są dochody członków zarządów w spółkach z indeksem WIG 20, mWIG 40 i sWIG 80. Omówione zostały płace kadry menedżerskiej w różnym wieku, o różnym stażu pracy, zatrudnionej w różnych branży. Wyjaśnione zostały również różnice w poziomie płac kobiet i mężczyzn. Artykuł zawiera 5 tabel i 2 wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 01.09.2009 Autor: Olga Włodarczyk

Zwiększenie poziomu obsługi klienta poprzez konkurencyjny pakiet benefitów na przykładzie T-Mobile

Na wysoce konkurencyjnym rynku telekomunikacyjnym dbanie o stałe wprowadzanie nowinek technologicznych i aktualizowanie oferty jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu. Aby wyróżnić się wśród firm w branży, trzeba jednak zrobić coś więcej. Niniejszy artykuł przedstawia jak T-Mobile – jeden z wiodących na świecie podmiotów wśród operatorów telekomunikacyjnych - rozwiązuje kwestię dbania o stałe podnoszenie poziomu obsługi klienta. W swoich działaniach firma skupia się przede wszystkim na kształtowaniu dobrego samopoczucia pracowników. To oni bowiem, czując się dobrze w firmie, będą przekazywać pozytywne nastawienie klientom i zachęcać ich do korzystania z usług firmy. Kroki, jakie zostały podjęte, dotyczyły przede wszystkim zmian w systemie dodatkowego nagradzania pracowników oraz modyfikacji systemu benefitów. Działania objęły zarówno sposób komunikacji przełożonych z podwładnymi, jak i modyfikację pakietu świadczeń dodatkowych. czytaj więcej Data publikacji: 31.08.2009

System wynagradzania w firmie Motorola – część III

Artykuł przedstawia informacje na temat systemu wynagradzania w firmie Motorola w 2008 roku. Szczególną uwagę skupiono na systemie wynagradzania najwyższej kadry zarządzającej. Opisane zostały wynagrodzenia całkowite, z uwzględnieniem ich poszczególnych składników. Część miejsca poświęcono płacom zasadniczym oraz stawkom wynagrodzeń oferowanych z tytułu przyznanych akcji i pakietów opcyjnych. Przeanalizowano również wartości płac wynikających z uczestnictwa w planach motywacyjnych. Szczególną uwagę skupiono na dodatkowych świadczeniach pieniężnych. Uwzględniono w nich wkład Motoroli do planów 401(k), a także dopłaty z tytułu korzystania z firmowych samolotów i samochodów oraz fundusze reprezentacyjne. Artykuł jest trzecią i ostatnią częścią przedstawiającą system płacowy firmy Motorola. Zawiera 3 tabele i 2 wykresy. czytaj więcej Data publikacji: 31.08.2009 Autor: Renata Kucharska-Kawalec

Wynagrodzenia w Polsce w pierwszej połowie 2009 roku

Pierwsza połowa 2009 roku była bardzo niespokojnym okresem w polskiej gospodarce. W tym czasie ujawniły się bowiem wszystkie negatywne efekty światowego kryzysu finansowego. W pierwszym kwartale większość wskaźników makroekonomicznych zaczęła wykazywać niekorzystną dla rynku tendencję. Pierwszy raz od 5 lat stopa bezrobocia wzrosła pomiędzy styczniem a lutym, a poziom przeciętnych wynagrodzeń zaczął wyraźnie spadać. Jednak już w kwietniu liczba osób bezrobotnych nieznacznie zmalała, a wynagrodzenia w czerwcu zanotowały blisko 3% wzrost. Jak zatem szczegółowo kształtował się średni poziom płac w Polsce w 2009 roku? W których branżach pracownicy mogli liczyć na najwyższe podwyżki? W jakim województwie najbardziej opłacało się pracować? Na te pytania odpowiada niniejsza publikacja. Artykuł zawiera 5 tabel i 6 wykresów. czytaj więcej Data publikacji: 27.08.2009 Autor: Arkadiusz Koperek

Jak radzić sobie z obniżką wynagrodzenia?

Obecny kryzys spowodował, że coraz więcej firm w celu redukcji kosztów decyduje się na cięcia płac. Dla wielu osób obniżone wynagrodzenie wydaje się dobrym rozwiązaniem, ponieważ pozwala zachować stanowisko pracy. Z drugiej strony jednak, często mocno komplikuje dotychczasową sytuację finansową pracownika. Jak zatem radzić sobie w tej sytuacji? Jak wykorzystać czas, w którym płaca jest niższa niż dotychczas? Co zrobić, by zarobki po okresie spowolnienia gospodarczego były jeszcze wyższe niż poprzednio? Jakie kroki podjąć, aby skutecznie funkcjonować w sytuacji zmniejszonych dochodów? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo w poniższej publikacji. czytaj więcej Data publikacji: 24.08.2009 Autor: Arkadiusz Koperek

System wynagradzania w firmie Motorola - część II

Artykuł przedstawia informacje na temat systemu wynagradzania w firmie Motorola – podstawowe składniki pakietu płac oraz świadczenia dodatkowe. Opisano w nim strategię wynagradzania kadry menedżerskiej, z uwzględnieniem płacy podstawowej, krótko- i długoterminowych planów motywacyjnych oraz benefitów. Przedstawiono również w jaki sposób w firmie Motorola wdrażano system wynagradzania w 2008 roku. Część miejsca poświęcono budowaniu ścieżek kariery pracowników zatrudnionych w organizacji. Opisano również jakie zmiany wprowadzono w strategii płacowej w 2009 roku w związku z kłopotami finansowymi wynikającymi z globalnego kryzysu gospodarczego. Szczególną uwagę zwrócono na wysokość premii, plany emerytalne oraz pakiety płac najwyższej kadry zarządzającej. Artykuł jest drugą (z trzech) częścią przedstawiającą system płacowy firmy Motorola. Tekst zawiera 1 schemat. czytaj więcej Data publikacji: 24.08.2009 Autor: Renata Kucharska-Kawalec

Wynagrodzenia informatyków w małych, średnich i dużych firmach

Niniejsze opracowanie powstało na podstawie raportu "Wynagrodzenia na stanowiskach informatycznych w 2008 roku". Artykuł zawiera informacje na temat wysokości wynagrodzeń informatyków w zależności od kilku czynników. Po pierwsze pokazano płace całkowite pracowników szeregowych, specjalistów oraz kierowników w małych (do 50 osób), średnich (od 50 do 250 osób) i dużych firmach (powyżej 250 osób). Po drugie przedstawiono zarobki w zależności od tego czy informatyk pracował w firmie informatycznej czy w innej branży. W trzeciej części artykułu zaprezentowano wynagrodzenia pracowników szeregowych, specjalistów i kierowników w zależności od wielkości miasta, w którym byli zatrudnieni. W badaniu, na bazie którego powstał raport "Wynagrodzenia na stanowiskach informatycznych w 2008 roku" wzięło udział 6 693 osób. czytaj więcej Data publikacji: 19.08.2009 Autor: Michał Mudel

Systemy wynagradzania specjalistów ds. sprzedaży - część II

Artykuł stanowi drugą część cyklu poświęconego systemom, za pomocą których można wynagradzać i premiować specjalistów ds. sprzedaży. Przedstawiono w nim systemy prowizyjne - ich rodzaje i główne wady. Ponadto opisano praktyczne rozwiązania z kilku firm, o różnej specjalizacji i odmiennej specyfice pracy specjalistów ds. sprzedaży, w których zastosowano tego rodzaju strategie płacowe. Pokazano na jakie problemy wynagradzania natrafiły te organizacje oraz jak starano się zniwelować ich negatywne skutki. Część miejsca w artykule poświęcono na opisanie systemów premiowych. Zwrócono również uwagę na szereg problemów związanych z wynagradzaniem specjalistów ds sprzedaży. Poruszono takie kwestie, jak przypisywanie premii "na sztywno", czy wdrażanie nowej strategii premiowania. Ponadto pokazano w jaki sposób radzić sobie z omawianymi problemami. Artykuł zawiera 1 tabelę. czytaj więcej Data publikacji: 17.08.2009