Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Gratyfikacja - składnik dodatkowy wynagrodzenia, rozumiany jako świadczenie okolicznościowe.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły


Gdzie pracodawcy mogą szukać danych o wynagrodzeniach w różnych krajach świata

Pozyskanie informacji o wynagrodzeniach poza Polską jest stosunkowo łatwym zadaniem, o ile dysponuje się odpowiednio dużym budżetem i można nie liczyć się z kosztami. W przeciwnym wypadku trzeba wykazać się kreatywnością i umiejętnością selekcji danych pod kątem potrzeb. W niniejszym artykule skoncentrowano się na trzech podstawowych rodzajach źródeł informacji o płacach poza Polską – firmach doradczych, instytucjach statystycznych oraz serwisach internetowych wykorzystujących dane od użytkowników. Zaprezentowano wady oraz zalety poszczególnych rozwiązań oraz opisano w jaki sposób najłatwiej do nich dotrzeć. czytaj więcej Data publikacji: 02.04.2012 Autor: Grzegorz Spólnik

Na co nas stać… w Wielkanoc?

Ile kosztuje nas Wielkanoc? Postanowiliśmy odpowiedzieć na to pytanie! Skomponowaliśmy kosz wielkanocnych produktów i policzyliśmy ile czasu zajmie nam zarobienie na jego zakup. Czy w porównaniu do lat poprzednich, stać nas na więcej czy mniej? Ile na 1kg szynki pracuje telemarketer, a ile kierowca samochodu? Jaki święconkowy produkt jest najbardziej „pracochłonny”? Wbrew pozorom, wcale nie są to jajka! Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo w artykule. czytaj więcej Data publikacji: 02.04.2012 Autor: Teresa Hantz

Jawność wynagrodzeń w BBC - część II

Artykuł jest kolejną częścią opracowania dotyczącego jawności wynagrodzeń w BBC. Informacje o zarobkach senior menedżerów firma podaje na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest lista alfabetyczna osób, a drugim dane bardziej ogólne w formie przedziałów płacowych dla każdego z oddziałów BBC. Szczegółowo opisano wynagrodzenia osób pracujących w dziale operacyjnym (Operations). Na przykładzie zestawienia zarobków tej grupy pokazano jak są przedstawiane informacje o zarobkach menedżerów wszystkich 8 oddziałów BBC. W dalszej części artykułu przedstawiono pensje i prezenty otrzymane przez 4 dyrektorów: kreatywnego, technologicznego, finansowego i ds. komunikacji. Następnie przedstawiano płace zasadnicze i całkowite osób stojących na czele wybranych oddziałów lub grup firmy m.in. Audio i Muzyka, BBC People i BBC News. W ostatniej części skupiono uwagę na zarobkach gwiazd – prezenterów radiowych i telewizyjnych. Ich zarobki wynoszą od 0,5 do nawet 2 mln GBP rocznie. Artykuł zawiera 4 wykresy, 1 tabelę i 1 schemat. czytaj więcej Data publikacji: 02.04.2012 Autor: Konrad Nawrot

Czy awans bez podwyżki to właściwe remedium w okresie recesji?

Artykuł poświęcony jest zagadnieniu awansu zawodowego nie uwzględniającego podwyżki wynagrodzenia gotówkowego. Rozważania rozpoczynają się od przedstawienia istoty oraz rodzajów awansów. W części kolejnej zobrazowano problemy zarządcze organizacji, spowodowane spowolnieniem gospodarczym oraz ich wpływ na politykę personalną. Ważny element tekstu dotyczy wyników badań amerykańskiej firmy OfficeTeam, analizującej skalę zjawiska oraz zapatrywania pracowników na awans bez podwyżki. Następne skupiono się na aspekcie motywacyjnym związanym z wyższą pozycją zawodową. Ostatnie akapity dotyczą uwarunkowań prawnych oraz dodatkowych rozwiązań, o które pracownik może ubiegać się w zamian za podwyżkę. Tekst zawiera 2 wykresy oraz 1 schemat. czytaj więcej Data publikacji: 26.03.2012 Autor: Iwona Karkocha

Jawność wynagrodzeń w BBC - część I

W artykule skupiono uwagę na przejrzystości wynagrodzeń w BBC. Opisano swobodę dostępu do informacji płacowych tej firmy. Następnie omówiono przedziały płacowe funkcjonujące w BBC. Scharakteryzowano również płace minimalne i maksymalne osób pracujących w Londynie i poza tym miastem. W dalszej części artykułu opisano wynagrodzenia mężczyzn i kobiet pracujących w BBC. Ponadto, podano informacje dotyczące wynagrodzenia ogółem tzw. „talentów” oraz koszty rekrutacji senior menedżerów. W ostatniej części artykułu opisano pensje dyrektora generalnego i jego wydatki służbowe, a także przykładowe prezenty i dowody wdzięczności otrzymywane od innych osób. Opracowanie zawiera 3 wykresy i 2 tabele. czytaj więcej Data publikacji: 26.03.2012 Autor: Konrad Nawrot

Motywowanie poprzez zaufanie

Wiele teorii motywacji popartych licznymi badaniami empirycznymi wskazuje, że zmotywowani pracownicy są bardziej efektywni, co ma istotne znaczenie dla organizacji, w której pracują. Teoretycy i praktycy zarządzania od dziesięcioleci poszukują najskuteczniejszych modeli, narzędzi i bodźców motywowania. Wyzwania współczesnego świata, zwłaszcza globalizacja i związana z nią różnorodność kulturowa, stawiają przed motywowaniem nowe wyzwania. Jednym z nich jest konieczność konstruowania systemów motywacyjnych uwzględniających uniwersalne i powszechnie akceptowane wartości. Niewątpliwie cechy takie ma pieniądz. Poszukiwanie innych motywatorów, w szczególności niematerialnych, skierowało ostatnio zainteresowanie badaczy na problematykę zaufania. Autor niniejszego opracowania przeprowadził w 2011 roku międzynarodowe badania porównawcze, którymi objęto lokalne oddziały globalnej korporacji, funkcjonujące w ośmiu różnych krajach europejskich. Uzyskane wyniki potwierdziły, że zaufanie w relacjach przełożony – podwładny może być poważnym kandydatem do roli uniwersalnego motywatora. czytaj więcej Data publikacji: 22.03.2012

Świadczenia pozapłacowe w Telekomunikacji Polskiej SA

Artykuł prezentuje świadczenia pozapłacowe oferowane pracownikom Grupy Telekomunikacja Polska S.A. Zaprezentowano dane na temat liczebności i struktury zatrudnienia w firmie. Pokazano, z jakich benefitów może korzystać personel największego dostawcy usług telekomunikacyjnych w kraju. Uwzględniono informacje o świadczeniach obejmujących opiekę medyczną, telepracę oraz możliwości związane ze szkoleniami i rozwojem. Opisano, z jakich firmowych usług i produktów mogą korzystać obecni i emerytowani pracownicy spółki. Uwzględniono również fundusze mające wspierać pracowników w trudnej sytuacji życiowej. Wyjaśniono zasady działania Centralnego Funduszu Mieszkaniowego. Na przykładzie TP pokazano także jak działa największy w Polsce Pracowniczy Program Emerytalny. czytaj więcej Data publikacji: 19.03.2012 Autor: Krzysztof Belczyk

Dopasowywanie strategii wynagradzania za pomocą benefitów do wieku pracowników - część I

Artykuł jest pierwszą częścią opracowania poświęconego strategii wynagradzania za pomocą benefitów pracowników w różnym wieku. Na wstępie ukazano różnice w postrzeganiu poszczególnych składników zarobków całkowitych przez zatrudnionych oraz ich pracodawców. Zwrócono również uwagę na konieczność dostosowania oferowanych świadczeń do sytuacji życiowej pracowników, będących w różnym wieku. W tym celu opisano najistotniejsze potrzeby czterech grup: Generacji Y, Generacji X, Young Boomers oraz Old Boomers. Następnie ukazano jakie są pomiędzy nimi różnice w oczekiwaniach, dotyczących elastycznych form zatrudnienia, opieki medycznej oraz programów emerytalnych. Na zakończenie tej części opracowania zwrócono uwagę na to, które grupy pracowników najchętniej korzystają z tzw. świadczeń partycypacyjnych. Artykuł zawiera 5 tabel. Darmowy dla zalogowanych czytaj więcej Data publikacji: 19.03.2012 Autor: Patrycja Grzesińska

Dopasowywanie strategii wynagradzania za pomocą benefitów do wieku pracowników - część II

Artykuł jest drugą częścią opracowania poświęconego strategii wynagradzania za pomocą benefitów pracowników w różnym wieku. Na początek ukazano, w jaki sposób dostosować proces przekazywania informacji oraz związane z nim kanały komunikacyjne do możliwości oraz preferencji poszczególnych generacji pracowniczych. Następnie omówiono jak powinna wyglądać strategia wynagradzania za pomocą benefitów w przypadku poszczególnych grup wiekowych. W pierwszej kolejności skupiono się na osobach pomiędzy 20 a 29 rokiem życia. Zwrócono uwagę na konieczność zapewnienia odpowiedniej elastyczności, przystępnej formy nabywania, prostej i przejrzystej komunikacji oraz dostosowania pakietu do potrzeb młodych pracowników. Następnie ukazano, jakie są oczekiwania odnośnie programów benefitów osób w wieku 30-45 lat. Z badań wynika bowiem, iż są one najbardziej zainteresowane oferowanymi im świadczeniami. Na zakończenie omówiono poszczególne składniki poprawnie skonstruowanego pakietu, przeznaczonego dla pracowników pomiędzy 45 a 65 rokiem życia. Skupiono się głównie na programach emerytalnych, oszczędnościowych oraz ubezpieczeniach. Artykuł zawiera 1 tabelę. czytaj więcej Data publikacji: 19.03.2012 Autor: Patrycja Grzesińska

Wynagradzanie pracowników w 2012 roku - najnowsze trendy oraz najlepsze praktyki - część II

Niniejszy artykuł jest drugą częścią opracowania, poświęconego najnowszym trendom oraz najlepszym praktykom wynagradzania w 2012 roku. Na początku omówiono w jaki sposób przygotowywać systemy płac do fazy ożywienia gospodarczego. Skupiono się przy tym na czterech zasadniczych aspektach. Po pierwsze zwrócono uwagę na konieczność motywowania oraz zatrzymywania kluczowych pracowników w firmie. Następnie opisano jak w efektywny sposób uzależniać wysokość zarobków od wyników indywidualnych oraz całej organizacji. W końcu omówiono także tworzenie nowej struktury stanowisk dostosowanej do zaistniałych warunków oraz podkreślono znaczenie jasnej i przejrzystej komunikacji. Kolejna część artykułu podsumowuje trendy i prognozy dotyczące funkcjonowania systemów wynagradzania w 2012 roku w jedenastu wybranych krajach. Opisano między innymi sytuację we Francji, Włoszech, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Indiach oraz Japonii. Artykuł zawiera 1 tabelę. czytaj więcej Data publikacji: 12.03.2012 Autor: Patrycja Grzesińska