Gdzie najłatwiej otrzymać benefity?
Spośród 1 518 ankietowanych 75% zdeklarowało, że w 2016 roku w ich miejscach pracy zatrudnionym przysługują świadczenia dodatkowe. Duży wpływ na dostępność benefitów ma wielkość przedsiębiorstwa. Z reguły owa dostępność rośnie wraz z liczbą pracowników. 23% osób zatrudnionych w mikroprzedsiębiorstwach otrzymuje świadczenia pozapłacowe, podczas gdy w wielkich organizacjach jest to 90% (schemat 1).
Popularność przyznawania benefitów w przedsiębiorstwach o różnej wielkości*
Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
„Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku”
*mikro (1-9 zatrudnionych), małe (od 10 do 49 zatrudnionych), średnie (od 50 do 249 zatrudnionych), duże (od 250 do 499 zatrudnionych), wielkie (powyżej 500 zatrudnionych)
Różnice występują również między przedsiębiorstwami o różnym kapitale. Wśród firm z przewagą kapitału polskiego, 65% oferuje świadczenia dodatkowe. Firmy zagraniczne robią to w 91% przypadków.
Najpopularniejsze benefity
Najpopularniejszym benefitem w 2016 roku są karnety na siłownie i kluby fitness. Otrzymuje je 46,1% zatrudnionych (wśród pracowników otrzymujących benefity). Na kolejnych miejscach znalazły się: telefon służbowy do użytku prywatnego (41,6%) oraz szkolenia i kursy zawodowe (36,5%).
Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe w 2016 roku
Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
„Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku”
Kolejnym pytaniem skierowanym do tej grupy badanych było: „jakie benefity uważa Pan/i za najbardziej atrakcyjne?” Ponad połowa (50,2%) ankietowanych uznała rozszerzony pakiet opieki medycznej za najbardziej atrakcyjny. Kolejne były samochód służbowy do użytku prywatnego (23,8%) i elastyczny czas pracy (21,9%).
Najatrakcyjniejsze świadczenia dodatkowe w 2016 roku
Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
„Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku”
Udział benefitów w wynagrodzeniu całkowitym
Najwięcej osób (43%) jest skłonnych przeznaczyć na świadczenia 5-10% ich wynagrodzenia. Ponad jedna trzecia (35%) ankietowanych wolałaby, żeby ich udział w finansowaniu benefitów nie przekraczał 5% pensji. Z kolei 4% badanych chce otrzymywać 20% swojego wynagrodzenia w formie świadczeń.
Preferencje pracowników co do udziału
pakietu świadczeń dodatkowych w ich wynagrodzeniu całkowitym w 2016 roku
Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
„Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku”
Jedynie 19% pracowników jest informowanych o łącznej wartości przysługujących im benefitów. Spośród nich prawie połowa (47,4%) otrzymuje pakiet warty nie więcej niż 200 PLN. Z kolei świadczenia 11,5% z nich warte są ponad 800 PLN. Wśród osób, które zostały poproszone o oszacowanie tych wielkości, aż 19,1% stwierdziło, że ich świadczenia są warte powyżej 800 PLN.
Miesięczna wartość przysługującego pracownikom pakietu świadczeń dodatkowych w 2016 roku
Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
„Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku”
O raporcie
Raport „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku” składa się z pięciu części. W części pierwszej przedstawiono dane dotyczące oferowanych w 2016 roku świadczeń dodatkowych. Analizy zaprezentowane w drugiej części obejmują zagadnienia związane z preferencjami pracowników w kwestii benefitów. Część trzecia omawia finansowanie świadczeń. Analizy w tej części dotyczą informowania pracowników o wartości benefitów, ich współfinansowania oraz stosunku wartości świadczeń pozapłacowych do wynagrodzenia całkowitego. Część czwarta skupia się na temacie satysfakcji z posiadanych świadczeń i ich oceny. Z kolei w części piątej omówiono kwestie dotyczące zarządzania pakietem świadczeń dodatkowych.