Ukończenie studiów MBA jest często traktowane jako przepustka do wysokich zarobków i kariery. Czy jednak ten certyfikat spełnia pokładane w nim nadzieje? W artykule zanalizowano oczekiwania finansowe studentów MBA oraz plany wynagradzania, które mogą im zostać zaoferowane przez potencjalnych pracodawców. Okazuje się, że w wielu przypadkach oczekiwania absolwentów MBA i pracodawców są zaskakująco zbieżne. W większości firm nowozatrudnionym absolwentom MBA zostałaby bowiem zaoferowana kwota około 80 tys. USD rocznie, co jest sumą tylko o 5 tys. niższą od ich oczekiwań. W artykule przeanalizowano również wynagrodzenia absolwentów, którzy uzyskali certyfikaty w dwóch różnych szkołach biznesowych: w Katz (zajmuje 70 pozycję w światowym rankingu szkół MBA) oraz w Wharton (zajmuje 1. pozycję w rankingu).
czytaj więcej
Data publikacji:
24.01.2006
Autor: Joanna Kramerek
Jak dotąd, wyniki badań nad motywacyjną funkcją wynagrodzenia nie pozwalają na wyciągnięcie jednoznacznych wniosków o znaczeniu bodźców finansowych dla motywacji i zaangażowania pracowników. Niektóre badania wskazują, że w hierarchii ważności pracowników, płaca znajduje się na dalszych miejscach, a ważniejsze są takie cechy pracy, jak np. możliwość awansu lub podniesienia poziomu umiejętności. Takim wnioskom przeczą jednak wyniki badań opartych nie na deklaracjach pracowników, ale np. na analizie funkcjonowania wynagrodzeń w rzeczywistych przedsiębiorstwach. W artykule fenomen rozbieżności w wynikach tych dwóch nurtów badań jest wyjaśniany w odniesieniu do pojęcia „odpowiedzi społecznie akceptowanej”. Zaproponowano również dwie techniki badawcze, które pozwalają uniknąć zniekształcenia wyników przez tendencję do udzielania takich odpowiedzi.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.01.2006
Autor: Joanna Kramerek
Podczas światowej konferencji WorldatWork w 2005 r., wśród specjalistów ds. wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych zostały przeprowadzone badania ankietowe. Dotyczyły one przyszłości tego zawodu oraz trendów w dziedzinie wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych. Z badań wynika, że jeśli chodzi o świadczenia dodatkowe, to w ciągu najbliższych kilku lat – wzrośnie popularność świadczeń związanych z promocją zdrowia. Jeśli chodzi natomiast o systemy wynagrodzeń, to specjaliści spodziewają się zwiększenia roli komunikacji dotyczącej wynagradzania. Przewiduje się także wzrost roli analityków rynkowych badających trendy w zakresie płac. Większe zapotrzebowanie będzie również na specjalistów projektujących kompleksowe strategie wynagradzania, powiązane z celami biznesowymi organizacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.01.2006
Autor: Agnieszka Kunysz
Wynagradzanie prezesów spółek giełdowych za pomocą akcji jest światowym standardem. Również w Polsce, po pionierskim przedsięwzięciu Computerland w połowie lat ’90, stało się powszechną praktyką. Rozwiązanie takie pozwala bowiem akcjonariuszom powiązać interes osób zarządzających spółką ze zwrotem z własnego, zainwestowanego kapitału. Rozwiązanie takie jest szczególnie korzystne w tych firmach, gdzie struktura akcjonariatu jest bardzo rozproszona, co utrudnia wykonywanie funkcji kontrolnych przez np. poprzez WZA. Artykuł opisuje polskie praktyki motywowania najważniejszych menedżerów firm na przykładzie dwóch spółek: Netii i W. Kruk.
czytaj więcej
Data publikacji:
24.01.2006
Autor: Agnieszka Kunysz
Artykuł omawia wyniki internetowego badania satysfakcji przeprowadzonego we wrześniu 2005 roku przez portal wynagrodzenia.pl. Z badań wyłania się pesymistyczny obraz niezadowolenia Polaków ze swoich wynagrodzeń. Taką opinię zadeklarowało bowiem 66% ankietowanych. Nie ulega wątpliwości, że najważniejszym powodem takiego stanu rzeczy są zbyt niskie wynagrodzenia. Szczegółowa analiza wykazała, że ankietowani nie widzą związku między wysokością swojego wynagrodzenia a wysiłkiem wkładanym w pracę i uważają, że zarabiają znacznie gorzej od innych Polaków. Nie dziwi więc końcowe stwierdzenie większości ankietowanych, że sposoby wynagradzania w ich firmach są niesprawiedliwe.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Joanna Kramerek
Na początku XXI wieku nastąpił gwałtowny spadek wynagrodzeń pracowników branży IT w USA, szczególnie mocno kontrastujący z wcześniejszym okresem prosperity. Wyniki badań z lat 2004 – 2005 wskazują jednak, że ten niekorzystny trend został zahamowany. Wartość średniego rocznego wynagrodzenia nieznacznie wzrosła na początku 2005 roku. Zarobki nadal silnie różnicują takie czynniki jak: region, w którym znajduje się miejsce pracy, oraz specjalizacja. Wyraźną poprawę swoich dochodów mogli natomiast zaobserwować pracownicy zatrudnieni w firmach dostarczających rozwiązań z zakrsu IT. Średnie roczne wynagrodzenie tej grupy wzrosło w 2004 roku o 9,1% osiągając poziom prawie 98 tys. USD. Co ciekawe, okazało się, że posiadanie certyfikatów umiejętności IT wśród tej grupy zawodowej wcale nie gwarantuje wyższej pensji. Wyższych pensji mogą za to oczekiwać informatycy zatrudnieni w firmach o wyższych przychodach.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Joanna Kramerek
Szacuje się, że „na czarno” w naszym kraju pracuje prawie jedna dziesiąta wszystkich zatrudnionych. Oznacza to, że ponad 1,3 miliona Polaków podejmuje się pracy nierejestrowanej. Głównym powodem „uciekania” do szarej strefy jest problem ze znalezieniem legalnej pracy. Dla większości praca „na czarno” stanowi jedynie zajęcie dorywcze, ale 40% deklaruje, że to ich stałe zajęcie. Średni dochód miesięczny z pracy nierejestrowanej wyniósł w 2004 roku 391,66 zł. Wysokość tej kategorii była wyższa od poziomu z roku 1998, czyli 276 zł. Przeciętnie zarobki z szarej strefy stanowiły ok. 68% ogółu dochodów podczas gdy w roku 1998 udział ten był równy 61%. Artykuł powstał na podstawie opracowania Głównego Urzędu Statystycznego, dotyczącego pracy nierejestrowanej w Polsce.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Justyna Masłyk
Artykuł przedstawia wyniki kilku niezależnych od siebie badań przeprowadzanych wśród polskich przedsiębiorstw. Dotyczyły one zakresu oraz metodologii stosowanych metod wartościowania pracy oraz ocen okresowych pracowników. Należą do nich badania IPiSS, HRK oraz badania prof. Zofii Sekuły z Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Okazuje się, że zaledwie 7,3% małych i średnich przedsiębiorstw stosuje wartościowanie pracy. Aż 81% wszystkich firm stosujących wartościowanie, korzysta z metod uproszczonych – klasyfikacji lub metod intuicyjnych. Wśród dużych firm, zatrudniających ponad 250 pracowników, tylko nieco ponad 30% stosuje jakiekolwiek metody wartościowania pracy. Jeśli chodzi o stosowanie ocen pracowniczych, korzysta z nich 38% małych i średnich firm oraz niecałe 32% dużych firm.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Agnieszka Kunysz
W artykule przedstawiono szereg technik i strategii, które najczęściej stosują pracodawcy i pracownicy w trakcie negocjowanie wynagrodzenia. Pierwsza część artykułu dotyczy kilku ogólnych zasad, których należy przestrzegać w trakcie rozmowy o podwyżce. Następnie prezentowane są bardziej szczegółowe techniki negocjowania wynagrodzeń, takie jak np.: opracowanie BATNA, negocjacyjne jujitsu, czy zmiana biegu. Strategie te opisane są w kontekście czterech etapów negocjowania: przygotowanie do negocjowania wynagrodzenia, początku negocjowania wynagrodzenia, właściwego negocjowanie wynagrodzenia oraz finalizacji negocjowania wynagrodzenia. W artykule opisano również stosowaną na zachodzie metodę negocjowania wynagrodzenia autorstwa Noela Smith- Wenkle’a.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2005
Autor: Barbara Burdalska
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2005
Autor: Katarzyna Mleczko