W badaniu przeanalizowano wynagrodzenia ponad 73 tysięcy pracowników z firm usługowych, zatrudnionych na 296 stanowiskach (638 z uwzględnieniem poziomu doświadczenia), przypisanych do pięciu szczebli organizacji (kadra zarządzająca, kadra kierownicza, specjaliści, pracownicy techniczni i pracownicy fizyczni). Zebrane dane dotyczyły zarówno wynagrodzeń zasadniczych, podstawowych, całkowitych, jak i zmiennych. Raport zawiera również analizy dotyczące podwyżek oraz benefitów, z jakich mogą korzystać pracownicy. W artykule prezentujemy głównie wynagrodzenia całkowite, które uwzględniają, poza wynagrodzeniem zasadniczym również stałe dodatki oraz część zmienną wynagrodzenia (premie, prowizje i nagrody).
Wynagrodzenia na różnych poziomach
W raporcie prezentujemy dane dla 26 poziomów stanowisk, pogrupowanych na szczeble, od początkujących pracowników fizycznych do prezesów zarządu.
Na wykresie nr 1 prezentujemy mediany wynagrodzeń całkowitych dla wybranych poziomów. Lider pracowników fizycznych zarabia o około 1 900 PLN więcej niż pracownik początkujący. W przypadku specjalistów, ta różnica jest już większa. Specjalista ekspert zarabia 14 324 PLN, czyli ponad 8 300 PLN więcej od początkującego specjalisty-asystenta, który zarabia 5 977 PLN. Bardzo duże różnice w medianie wynagrodzeń widać pomiędzy płacami kadry kierowniczej a kadry zarządzającej. Dyrektorzy pionów zarabiają niemal 2 razy tyle co kierownicy.
Mediana wynagrodzeń całkowitych na wybranych poziomach w firmach usługowych (brutto w PLN)
Raport płacowy Sedlak & Sedlak dla firm usługowych – wiosna/lato 2025
Wynagrodzenia specjalistów ds. obsługi klienta
Jednym z najczęściej występujących stanowisk w firmach o profilu usługowym jest specjalista ds. obsługi klienta. Ich wynagrodzenia całkowite wzrastają wraz z poziomem doświadczenia. Specjalista ds. obsługi klienta na poziomie eksperckim otrzymuje niemal 4 000 PLN więcej od młodszego specjalisty.
Mediany wynagrodzeń całkowitych specjalistów ds. obsługi klienta w firmach usługowych (brutto w PLN)
Raport płacowy Sedlak & Sedlak dla firm usługowych – wiosna/lato 2025
Na wynagrodzenia całkowite specjalistów ds. obsługi klienta ma wpływ płaca zmienna: premie i prowizje. Wynagrodzenie zmienne liczone jako procent wynagrodzenia zasadniczego wzrasta wraz z poziomem doświadczenia, ale nie tak znacząco, jak np. w przypadku wynagrodzenia zmiennego przedstawicieli handlowych. Eksperci ds. obsługi klienta otrzymywali płacę zmienną wynoszącą niecałe 14% wynagrodzenia zasadniczego. Dla porównania przedstawiciele handlowi na poziomie eksperckim otrzymywali płacę zmienną wynoszącą ponad 60% wynagrodzenia zasadniczego.
Mediany wynagrodzeń zmiennych jako procent wynagrodzenia zasadniczego na wybranych stanowiskach (brutto w PLN)
Raport płacowy Sedlak & Sedlak dla firm usługowych – wiosna/lato 2025
Wynagrodzenia starszych specjalistów ds. obsługi klienta w różnych województwach
W Raporcie płacowym dla firm usługowych prezentujemy dane dla różnych województw. Na poniższym wykresie porównaliśmy wynagrodzenia całkowite starszych specjalistów ds. obsługi klienta w wybranych województwach. Najwyższą medianę wynagrodzeń zanotowaliśmy w województwie dolnośląskim. Tam starsi specjaliści ds. obsługi klienta zarobili 8 475 PLN.
Mediana wynagrodzeń całkowitych starszych specjalistów ds. obsługi klienta w wybranych województwach (brutto w PLN)
Raport płacowy Sedlak & Sedlak dla firm usługowych – wiosna/lato 2025
Wynagrodzenia starszych specjalistów ds. obsługi klienta w firmach o różnej wielkości
Kolejnym z kryteriów różnicowania danych, uwzględnianym w raporcie, jest wielkość firmy (roczne przychody). Jak widać na poniższym wykresie, mediany wynagrodzeń na stanowiskach starszych specjalistów ds. obsługi klienta, w firmach o rocznych przychodach do 1 000 mln PLN nie przekraczają 8 000 PLN. Firmy generujące wyższe przychody płacą specjalistom więcej, a mediana wynagrodzeń całkowitych wynosi 8 566 PLN.
Mediana wynagrodzeń całkowitych starszych specjalistów ds. obsługi klienta w firmach o różnej wartości przychodów (brutto w PLN)
Raport płacowy Sedlak & Sedlak dla firm usługowych – wiosna/lato 2025
Benefity oferowane starszym specjalistom ds. obsługi klienta w firmach usługowych
Oprócz danych wynagrodzeniowych, w raporcie przedstawiamy również informacje dotyczące oferowanych benefitów na stanowiskach oraz na poziomach. Na poniższym wykresie prezentujemy benefity, które firmy usługowe najczęściej oferują starszym specjalistom ds. obsługi klienta. Jako standard w oferowanych świadczeniach możemy uznać: dodatkową opiekę medyczną, szkolenia zawodowe, polisę na życie oraz zajęcia sportowo-rekreacyjne. Te świadczenia oferowane są około 90% starszych specjalistów. Ponad połowa starszych specjalistów może korzystać ze świadczeń zwiększających elastyczność zatrudnienia: elastycznego czasu pracy i pracy zdalnej.
10 najpopularniejszych benefitów oferowanych starszym specjalistom ds. obsługi klienta w firmach usługowych (w procentach)
Raport płacowy Sedlak & Sedlak dla firm usługowych – wiosna/lato 2025
O raporcie
Raport płacowy dla firm usługowych - wiosna/lato 2025 zawiera dane sporządzone na podstawie badania przeprowadzonego w okresie od listopada 2024 roku do marca 2025 roku. Oprócz danych zaprezentowanych w powyższym artykule, prezentowane są również dane o przewidywanych podwyżkach i wiele więcej. Raport dostępny jest w formie pliku Excel oraz na dedykowanej platformie internetowej
raportyplacowe.pl.