Stefa premium Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2019

Czy oszczędzasz na emeryturę?

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Raport płacowy Sedlak & Sedlak dla branży IT 2019
Newsletter

Zapisz się na newsletter portalu wynagrodzenia.pl

Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku

Sprawdź, ile zarabia:

Główna księgowa 6354 PLN
Ordynator 7913 PLN
Magister farmacji 4766 PLN
Fryzjer 2390 PLN
Krupier 2450 PLN
Konserwator 2748 PLN
Ekspozytor towarów 3280 PLN
Dealer walutowy 9342 PLN
Blacharz budowlany 3297 PLN
Masażysta 2600 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

wynagrodzenia - maj 2019

sektor przedsiębiorstw - 5 057 PLN
- 2.5% (m/m)    7% (r/r)

płaca minimalna - 2019 2 250 PLN

PKB - I kw. (r/r) 104.6%

inflacja - maj 2019 (r/r) 2.4%

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Annuitet - wypłaty świadczeń pieniężnych o stałej lub zmiennej wartości, dokonywana okresowo w równych odstępach czasu.

pozwala na porównanie 41 wskaźników w następujących obszarach

Artykuły

Ile zarabiają e-sportowcy?

25.04.2016 Łukasz Jaszcz
Rozwijający się rynek gier komputerowych daje graczom coraz nowe możliwości. Szczególnie rozpowszechnienie się szybkiego Internetu pozwoliło na nową formę rozrywki, która została nazwana e-sportem. Zmaganiom zawodników przygląda się coraz więcej widzów, nie tylko za pośrednictwem Internetu, ale również na różnego rodzaju turniejach i konwentach.

Czym jest e-sport?


„Po co tracisz czas przed tymi głupimi gierkami?!” Słowa te usłyszał od swoich rodziców niejeden młody gracz. Tysiące z nich mogą obecnie wspominać je z pobłażliwym uśmiechem. E-sport to właśnie forma sportu, w której gracze konkurują ze sobą na polu gier komputerowych. Pierwsze turnieje nie zapowiadały ogromnej popularności, jaką obecnie cieszą się profesjonalni gracze. W latach 80. XX wieku gry video zaczęły przyciągać coraz szerszą publiczność. Do najpopularniejszych tytułów zaliczały się takie klasyki jak Space Invaders, Pac-Man czy Donkey Kong.

Prawdziwy boom rozpoczął się jednak wraz z nadejściem ery Internetu i gier z trybem wieloosobowym. Obecnie najwięcej pieniędzy w profesjonalnym e-gamingu obraca się wokół tzw. Multiplayer Online Battle Arena (MOBA). Są to gry zespołowe, polegające na konfrontacji dwóch drużyn, z których każda ma za zadanie zdobycie bazy przeciwnika[PRZYPIS]http://gry.onet.pl/artykuly/e-sport-czyli-jak-zarobic-pierwszy-milion-polacy-sa-w-tym-mistrzami/474l7[/PRZYPIS].

Każdy sposób jest dobry


Istnieje kilka podstawowych metod zarobku na e-sporcie. Najbardziej prestiżowym, choć niekoniecznie najbardziej dochodowym jest udział w turniejach. Zupełnie tak jak w sporcie realnym za graczami i drużynami ciągną sponsorzy, którzy są kolejnym źródłem dochodu. Najczęściej są to firmy produkujące sprzęt elektroniczny, niezbędny graczom do stanowienia efektywnej konkurencji na rynku. Najlepsi gracze często zarabiają więcej dzięki kontraktom sponsorskim niż udziałom w turniejach.

Kolejnym sposobem na zarobek jest tzw. streaming, czyli wideorelacja z gry w czasie rzeczywistym oraz rozpowszechnianie materiału z rozgrywki przez takie platformy jak Twitch czy Youtube. Wiele osób nie związanych z cybernetyczną rozgrywką wyraża poważne wątpliwości nad sensem oglądania zmagań osób klikających myszką komputerową. Odpowiedź na to pytanie w całości zależy od osobistych preferencji pytanego. Faktem pozostaje jednak, że najpopularniejszy Youtuber o pseudonimie PewDiePie zarobił dotychczas 12 mln USD[PRZYPIS]http://wynagrodzenia.pl/monitor_plac_1.php/wpis.398[/PRZYPIS]. Felix Kjellberg, bo tak nazywa się PewDiePie na swoim kanale udostępnia głównie materiał związany z przechodzeniem różnych gier humorystycznych, fabularnych czy też horrorów. Ogromną popularność przyniósł mu gameplay[PRZYPIS]ang. rozgrywka; tutaj w znaczeniu „materiał z rozgrywki”[/PRZYPIS] z pozycji Amnesia: Mroczny obłęd[PRZYPIS]https://www.youtube.com/watch?v=_lFdoktVkKk&list=PLF616996C3E60974C[/PRZYPIS].

Istnieje bardzo duża różnica pomiędzy graczami zarabiającymi na turniejach, określanymi mianem pro-gamers[PRZYPIS]ang. profesjonalni gracze[/PRZYPIS], a użytkownikami Twitcha czy Youtube’a. Podczas gdy ci pierwsi coraz częściej określani są mianem sportowców, drudzy obracają się raczej w kręgach show-biznesu.

Nagrody turniejowe


Zajęcie wysokiego miejsca w turnieju przynosi graczowi nie tylko prestiż i zainteresowanie sponsorów, ale również wymierne korzyści płacowe. W tabeli 1. zostało przedstawione 10 gier skupiających najwyższe łączne pule nagród turniejowych. Ich suma opiewa na ponad 144 mln USD. Palmę pierwszeństwa uzyskał tytuł Defense of the Anciesnts 2, będący kontynuacją znanej modyfikacji gry Warcraft III. Jest to gra typu MOBA, wydana po raz pierwszy w 2013 roku. Od tego czasu łączna pula nagród dla DOTA 2 wyniosła ponad 56 mln dolarów i wykazuje tendencję wzrostową. W międzynarodowych mistrzostwach w 2014 roku można było wygrać prawie 11 mln USD, podczas gdy rok później suma nagród wyniosła już prawie 18,5 mln USD[PRZYPIS]http://www.esportsearnings.com/tournaments[/PRZYPIS]. W kontekście pojedynczych turniejów, DOTA 2 całkowicie deklasuje swoich konkurentów, zgarniając 5 pierwszych pozycji[PRZYPIS]ibidem[/PRZYPIS]. Duże sumy można wygrać również na mistrzostwach Smite’a (2,6 mln USD w Smite World Championship 2015) i League of Legends (2,1 mln USD w Lol 2015 World Championship). Należy jednak nadmienić, że w światowych mistrzostwach Smite’a w 2016 rok pula nagród spadła do 1 mln USD. Liczba ta jest ciągle imponująca, szczególnie przy tak zaciętej konkurencji w branży. Smite, mający swoją premierę w 2014 roku, wyprzedził znacznie starsze MOBA, np. Heroes of Newerth (premiera w 2010 roku) będące na 15 miejscu w zestawieniu z nagrodami o wartości niespełna 2 mln USD. O swoją pozycję ciągle walczy MOBA wyprodukowane w 2015 roku przez studio Blizzard, czyli Heroes of the Storm, będące już na 12. pozycji z łączną pulą nagród wynoszącą ok. 2,5 mln USD[PRZYPIS]ibidem[/PRZYPIS].

10 gier z najwyższą łączną pulą nagród w turniejach

gra

łączna pula nagród

(USD)

liczba odbytych turniejów

liczba profesjonalnych graczy

Defense of the Ancients 2

56 151 817

549

1 440

League of Legends

26 727 942

1 653

3 821

StarCraft II

18 126 674

3 337

1 459

Counter-Strike

10 764 493

571

2 567

Counter-Strike: Global Offensive

9 981 002

1 255

4 020

StarCraft: Brood War

6 677 701

340

531

Smite

5 340 391

52

286

WarCraft III

4 029 560

752

355

Hearthstone: Heroes of WarCraft

3 630 047

415

745

Call of Duty: Advanced Warfare

2 598 295

401

769

Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie esportearnings.com



Wysokie pozycje w rankingu zajmują również gry typu First-person shooter (FPS)[PRZYPIS]ang. strzelanka pierwszoosobowa[/PRZYPIS], należące do serii Counter-StrikeCall of Duty. Dużą popularnością cieszyły się również strategie czasu rzeczywistego, reprezentowane w topowej dziesiątce przez StarCraft II, StarCraft: Brood WarWarCraft III, choć dwie ostatnie nie uczestniczą obecnie w poważnych rozgrywkach. Nic dziwnego, skoro Warcraft III miał swoją premierę w roku 2002, a StarCraft: Brood Wars to tytuł z roku 1998. Nieco odosobnionym przypadkiem jest tu internetowa gra karciana Hearthstone, która podobnie jak wymienione już strategie i HotS, wydana została przez studio Blizzard.

Zarobki graczy


Turniejowe wygrane stanowią jedynie fragment całkowitych zarobków graczy, jednak na nich również można dorobić się niemałej fortuny. W tabeli 2. przedstawione zostały największe łączne wygrane pierwszej dziesiątki e-sportowców.

Gracze o największych łącznych wygranych w turniejach

gracz

kraj pochodzenia

łączna wygrana (USD)

ppd

USA

2 070 749

UNiVeRsE

USA

2 065 338

Aui_2000

Kanada

1 881 721

Fear

USA

1 837 283

SumaiL

Pakistan

1 742 076

xiao8

Chiny

1 662 203

Hao

Chiny

1 572 017

Banana

Chiny

1 217 250

SanSheng

Chiny

1 205 274

Mu

Chiny

1 202 882

Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie esportearnings.com



Ranking został silnie zdominowany przez graczy specjalizujących się w Defense of the Ancients 2. Należy do nich cała pierwsza dziesiątka. Co więcej wśród 44 graczy, których łączne wygrane przekroczyły 500 000 USD, aż 41 zawodowo zajmuje się właśnie tym tytułem. Poza nimi, najwyższą łączną wygraną zdobył Jaedong, koreański mistrz gry StarCraft: Brood War. Zajął 32. lokatę z wynikiem 609 tys. USD[PRZYPIS]http://www.esportsearnings.com/players[/PRZYPIS].

Jakkolwiek zarobki pierwszej dziesiątki wyglądają imponująco, to tylko jedenastu graczy przekroczyło próg miliona USD łącznej wygranej. Co więcej pierwsza piątka należy do zespołu Evil Geniuses, który zdobył mistrzostwo świata w DOTA 2 w 2015 roku. Za to zwycięstwo każdy z członków drużyny zgarnął ponad 1,3 mln USD[PRZYPIS]http://www.polygon.com/2015/8/8/9121531/TI5-international-dota-2-championships-2015-winners-grand-final-winner[/PRZYPIS]. Należy przy tym przypomnieć, że ranking odnosi się jedynie do turniejowych wygranych i nie uwzględnia kontraktów sponsorskich czy też regularnych wypłat klubowych.

Polscy gracze nie pozostają bez sukcesów. W pierwszej setce rankingu esportearnings.com znalazło się dwóch Polaków. Są to Filip „neo” Kubski i Wiktor „TaZ” Wojtas, związani z grą Counter-Strike: Global Offensive. Zajęli kolejno 84. i 85. miejsca z łącznymi wygranymi ok. 300 tys. USD każdy. W Polsce nie brakuje uzdolnionych graczy, nie istnieją jednak poważne organizacje wspierające profesjonalne zespoły. Szczególną popularnością w naszym kraju cieszy się seria Counter-Strike oraz League of Legends, które przynoszą dużo mniejsze zyski niż DOTA 2[PRZYPIS]http://gry.onet.pl/artykuly/e-sport-czyli-jak-zarobic-pierwszy-milion-polacy-sa-w-tym-mistrzami/474l7[/PRZYPIS].

Krew pot i łzy


Jeśli komuś wydaje się, że zawód profesjonalnego gracza jest mało wymagający, to jest w ogromnym błędzie. Całkowicie z grania utrzymać się mogą jedynie najlepsi z najlepszych. Wymaga to stałego doskonalenia swoich umiejętności. Gracze drużynowi często spędzają od 8 do 12 godzin dziennie na treningach. Odbija się to negatywnie nie tylko na stanie ich zdrowie fizycznego, ale powoduje również duże zmęczenie psychiczne. Topowe gry komputerowe tworzą skomplikowane środowisko, wymagające umiejętności kooperacji, błyskawicznego refleksu i ciągłego kontrolowania sytuacji. Presja wywierana na graczy jest bardzo duża. Stąd też wielu z nich szybko przechodzi na „emeryturę”. Stan wypalenia osiągają zazwyczaj przed 30. rokiem życia[PRZYPIS]http://www.cnbc.com/2014/02/01/pro-gamers-story-get-big-burn-out-retire-young.html[/PRZYPIS]. Odnoszący największe sukcesy bardzo często zakładają własne zespołu, którymi następnie zarządzają, odnosząc korzyści z ich wygranych i umów sponsorskich. Niestety na graczy czyha wiele pułapek. Stres i przemęczenie często doprowadzają do popadnięcia w uzależnienie od różnego rodzaju używek. Innego typu zagrożeniem jest ustawianie meczów pod zakłady bukmacherskie, które na trwałe może przekreślić karierę zawodnika.

Nowa ścieżka kariery?


Potencjał tkwiący w grach komputerowych zaczyna dostrzegać również system edukacji. W Kędzierzynie-Koźlu powstała pierwsza w Polsce klasa o profilu e-sportowym[PRZYPIS]http://gry.onet.pl/pierwsza-w-polsce-klasa-e-sportowa/kr0v2t[/PRZYPIS]. Uczniowie specjalizować się będą w Counter-Strike: Global Offensive. Mają również zapewniony sprzęt oraz opiekę psychologa. Nauka praktyczna i teoretyczna gry odbywać się będzie w ramach zajęć dodatkowych i ma nie przeszkadzać w realizowaniu podstawy programowej.

Jest to niewątpliwie duży krok w kierunku rozwoju e-sportu w Polsce, jednak przed nami ciągle daleka droga do wyrównania poziomu światowej czołówki. Z uwagi na szybko zmieniające się środowisko gier, tj. powstawanie nowych tytułów, edukacja tego typu powinna być elastyczna. Należałoby również pozyskać zainteresowanie dużych firm z branży elektronicznej naszymi młodymi zawodnikami.

Czy e-sport ma w przyszłości szansę na prześcignięcie w popularności sport realny? Na tę chwilę z pewnością nie. Można jednak powiedzieć, że gry komputerowe znalazły swoją niszę rynkową i ciągle wykazują ogromny potencjał rozwojowy.


Bibliografia
  1. DiChristopher T. “Pro gamers story: Get big, burn out, retire young”, cnbc.com/2014/02/01/pro-gamers-story-get-big-burn-out-retire-young.html [dostęp: 22.01.2015]
  2. esportsearnings.com/players [dostęp: 22.01.2015]
  3. esportsearnings.com/tournaments [dostęp: 22.01.2015]
  4. Ormaniec K. „E-sport, czyli jak zarobić pierwszy milion. Polacy są w tym mistrzami”, gry.onet.pl/artykuly/e-sport-czyli-jak-zarobic-pierwszy-milion-polacy-sa-w-tym-mistrzami/474l7 [dostęp: 22.01.2015]
  5. „Pierwsza w Polsce klasa e-sportowa”, gry.onet.pl/pierwsza-w-polsce-klasa-e-sportowa/kr0v2t [dostęp: 22.01.2015]
  6. Gies A. „Here are the winnes of Valve’s $18 million dollar 2015 International Dota 2 Championships”, polygon.com/2015/8/8/9121531/TI5-international-dota-2-championships-2015-winners-grand-final-winner [dostęp: 22.01.2015]
  7. wynagrodzenia.pl/monitor_plac_1.php/wpis.398 [dostęp: 22.01.2015]
  8. PewDiePie, youtube.com/watch?v=_lFdoktVkKk&list=PLF616996C3E60974C [dostęp: 22.01.2015]
Łukasz Jaszcz

Polub wynagrodzenia.pl

Udostępnij

Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".

Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
Kontakt: [email protected]