Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Kierownik działu IT 14570 PLN
Kurier 5190 PLN
Pielęgniarka 6170 PLN
Business Analyst 6760 PLN
Aplikant radcowski 5320 PLN
Spawacz TIG 5800 PLN
Trener w dziale HR 8040 PLN
IT project manager 7400 PLN
Podreferendarz 5550 PLN
Zwrotnicowy 5350 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Płaca całkowita - jest to płaca zasadnicza (stała) plus składniki zmienne (premie, dodatki stażowe, dodatki funkcyjne).

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

RPSS24 jesień - baner 835x215 - artykuły
Artykuły

Ile można zarobić na graniu w gry komputerowe?

23.04.2020 Patrycja Małek
Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto pomyślałby, że możliwym będzie, aby osoby z dwóch różnych krajów oddalonych od siebie o tysiące kilometrów mogły rywalizować ze sobą w grze komputerowej. Rozpowszechnienie się Internetu umożliwiło powstanie nowej formy rozrywki, jaką jest e-sport. Rywalizacji zawodników przygląda się coraz więcej widzów nie tylko online, ale również podczas wydarzeń zorganizowanych na wielkich arenach. Czy granie w gry komputerowe się opłaca? Ile zarabiają najlepsi? Czy e-sport będzie nową ścieżką kariery? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Co to jest e-sport?
E-sport (znany również pod nazwą sporty elektroniczne) to forma rywalizacji sportowej z wykorzystaniem gier komputowych. Zawodnicy mogą ze sobą rywalizować pojedynczo lub w wieloosobowych zespołach. Takie rozgrywki odbywają się nie tylko w domowym zaciszu pomiędzy przyjaciółmi i rodziną, ale organizowane są również międzynarodowe turnieje na światową skalę. Pierwsza zawodowa liga graczy (występowała pod nazwą Cyberathlete Professional League) powstała 23 lata temu. Wówczas e-sportu nikt nie traktował poważnie i powszechnie uważano, że jest to zajęcie skierowane wyłącznie dla najmłodszych. Obecnie w przypadku zorganizowanych turniejów ze znanymi graczami fani z całego świata mogą przyłączyć się do oglądania gry online, a zawodnicy za rozegrany turniej otrzymują sowite wynagrodzenie. Podczas zawodów e-sportowych gracze konkurują ze sobą, a fani oglądają ich na ekranach w wielkich arenach.

E-sport jako wielkie wydarzenie
E-sport stał się niezwykle popularny w ciągu ostatnich kilku lat. Według firmy badawczej Newzoo gracze z Wielkiej Brytanii wydali w 2016 roku prawie 3,3 mld GBP na gry komputerowe. Z kolei zwycięzcy konkursów e-sportowych wracają do domów z nagrodami wartymi tysiące. Dowodem na to, że zawody e-sportowe są tak samo ważne dla wielu osób, jak każdy inny mecz sportowy jest liczna publiczność na takich wydarzeniach. Największym tego typu wydarzeniem w 2015 roku był finał Mistrzostw Świata League of Legends, które oglądało ponad 35 milionów widzów!

„E-sport to nie praca”
Praca polegająca na graniu w gry komputerowe może wydawać się spełnieniem marzeń, ale najlepsi e-sportowcy muszą włożyć w to dużo ciężkiej pracy i treningu. Niektórzy gracze trenują nawet do 14 godzin dziennie, aby ćwiczyć szybki refleks. Podczas gry e-sportowcy wykonują czasami nawet 300 „akcji” na minutę, więc szybkość ich reakcji jest niezwykle ważna. Jeśli w grze, w której się specjalizują pojawia się aktualizacja, muszą upewnić się, że opanowali wszystkie zmiany i poświęcają na to wiele godzin dziennie.

E-sport zastąpi tradycyjne gry zespołowe?
Popularność e-sportu rośnie. Coraz częściej ma miejsce sytuacja, kiedy tradycyjne kluby sportowe wykupują e-sportowców, aby zawodnicy reprezentowali ich podczas turniejów. W czerwcu 2011 roku powstał Twitch. Jest to serwis internetowy będący platformą medialną udostępniającą wideo na żywo. Twitch jest przeznaczony głównie do transmisji gier komputerowych oraz rozgrywek sportu elektronicznego. Na Youtubie również odbywają się tego typu transmisje. Gracze zakładają swoje kanały, udostępniają tam nagrania rywalizacji, w których brali udział, a także grają na żywo. W 2016 roku pod nazwą World e-Sports Association (Światowe Stowarzyszenie e-sportu) w Wielkiej Brytanii powstała oficjalna organizacja zrzeszająca wszystkich e-sportowców. Twórcy organizacji stworzyli ją na wzór Międzynarodowej Federacji Piłki Nożnej FIFA. Na początku 2017 roku w Polsce powstał pierwszy 24-godzinny kanał telewizyjny poświęcony wyłącznie e-sportowi. Nie ulega wątpliwości, że wraz z rozwojem technologii e-sport coraz bardziej się rozwija i zyskuje coraz więcej zawodników i większą publiczność. Eksperci z Wielkiej Brytanii zastanawiają się, czy pewnego dnia popularność e-sportu będzie większa niż popularność piłki nożnej. Dowodem na to, może być to, że w niektórych krajach e-sport funkcjonuje już jako sport narodowy. Przykładem takiego kraju jest np. Korea Południowa.

Wynagrodzenie
Bez wątpienia jedną z kwestii, która wywołuje spore zainteresowanie tym sportem jest perspektywa otrzymywania sowitego wynagrodzenia. Tabela 1. prezentuje wynagrodzenia e-sportowców z całego świata, którzy w całej swojej karierze uzyskali najwyższe wygrane podczas turniejów. Wszyscy gracze o najwyższej sumie wygranych specjalizowali się w grze Dota 2. E-sportowiec o największej sumie wygranych to 26-letni Johan Sundstein z Danii, którego łączna wygrana z wszystkich turniejów wynosi 6 890 592 USD. Wynagrodzenia dziesięciu najlepiej zarabiających e-sportowców na świecie mieszczą się w przedziale od 3,6 do 6,9 mln USD.

Gracze o największych łącznych wygranych
w turniejach e-sportowych (USD)

Lp.

nick

imię i nazwisko gracza

kraj

wiek

ilość rozegranych turniejów

łączna wygrana

średnia wygrana w jednym turnieju

1.

N0tail

Johan Sundstein

Dania

26

109

6 890 592

63 216  

2.

JerAx

Jesse Vainikka

Finlandia

27

64

6 470 000

101 094  

3.

ana

Anathan Pham

Australia

20

24

6 000 412

250 017  

4.

Ceb

Sebastien Debs

Francja

27

51

5 489 233

107 632  

5.

Topson

Topias Taavitsainen

Finlandia

21

20

5 414 446

270 722  

6.

KuroKy

Kuro Takhasomi

Niemcy

27

107

5 174 188

48 357  

7.

Miracle-

Amer Al-Barkawi

Jordania

22

54

4 737 819

87 737  

8.

MinD_ContROL

Ivan Ivanov

Bułgaria

25

64

4 528 893

70 764  

9.

GH

Maroun Merhej

Lebanon

24

41

4 131 826

100 776  

10.

Matumbaman

Lasse Urpalainen

Finlandia

24

65

3 633 781

55 904

 

Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie esportearnings.com



Niestety, w grupie 10 najlepiej zarabiających e-sportowców nie ma żadnego Polaka. Spowodowane jest to tym, że najwyższa uzyskana suma łącznych wygranych przez naszego rodaka wynosi 802 265 USD. Tyle ze wszystkich rozegranych turniejów otrzymał Michał Jankowski o nicku Nisha. Wśród najlepiej zarabiających Polaków występuje większa różnorodność w grach, w których się specjalizują. Co prawda najlepszy polski e-sportowiec specjalizuje się w Docie 2, tak samo jak najlepsi gracze na świecie, jednak gracze zajmujący pozostałe miejsca w większości grają w Counter-Strike: Global Offensive.

Polscy gracze o największych łącznych wygranych
w turniejach e-sportowych (USD)

Lp.

nick

imię i nazwisko gracza

gra

wiek

ilość rozegranych turniejów

łączna wygrana

średnia wygrana

w jednym turnieju

1.

Nisha

Michał Jankowski

Dota 2

19

43

802 266

18 657  

2.

neo

Filip Kubski

Counter-Strike: Global Offensive

32

218

750 677

3 443  

3.

TaZ

Wiktor Wojtas

Counter-Strike: Global Offensive

33

223

730 428

3 275  

4.

snax

Janusz Pogorzelski

Counter-Strike: Global Offensive

26

130

643 630

4 951  

5.

pashaBiceps

Jarosław Jarząbkowski

Counter-Strike: Global Offensive

31

167

623 973

3 736  

6.

byali

Paweł Bieliński

Counter-Strike: Global Offensive

25

118

570 741

4 837  

7.

Jankos

Marcin Jankowski

League of Legends

24

31

386 500

12 468  

8.

Nerchio

Artur Bloch

StarCraft II

27

437

371 375

850  

9.

Elazer

Mikołaj Ogonowski

StarCraft II

22

169

249 036

1 474  

10.

Furlan

Damian Kisłowski

Counter-Strike: Global Offensive

25

95

232 992

2 453  

 

Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie esportearnings.com



Granie w gry komputerowe większości osób kojarzy się z typowo męskim zajęciem. Pomimo tego wśród e-sportowców można znaleźć również kobiety. Zawodniczki również biorą udział w turniejach i otrzymują za to sowite wynagrodzenie. Jednakże nie jest ono tak wysokie jak pensja ich kolegów z branży. Tabela 3. przedstawia wynagrodzenia zawodniczek, które osiągnęły najwyższe zarobki. Wśród kobiet zajmujących się e-sportem występuje spore zróżnicowanie, jeśli chodzi o gry w jakich się specjalizują. Wśród 10 zawodniczek o największych łącznych wygranych w turniejach e-sportowych na świecie żadna z nich nie gra w Dotę 2, w której specjalizującą się najlepsi gracze na świecie. Minimalna suma wygranych, jaka pozwalała znaleźć się w gronie 10 najlepszych zawodniczek zajmujących się e-sportem to 50 000 USD.
Największą sumę łącznych wygranych zdobyła Sasha Hostyn. 26-latka zagrała w 194 turniejach i za udziały w nich otrzymała 357 564 USD. Z kolei na ostatnim miejscu tego zestawienia znajduje się Sarah Harrison, której łączna suma wygranych wynosi 50 000 USD. Jednak należy podkreślić, że zawodniczka taki wynik uzyskała uczestnicząc zaledwie w jednym turnieju.

Kobiety o największych łącznych wygranych
w turniejach e-sportowych na świecie (USD)

Lp.

nick

imię i nazwisko gracza

gra

wiek

ilość rozegranych turniejów

łączna wygrana

średnia wygrana

w jednym turnieju

1.

Scarlett

Sasha Hostyn

StarCraft II

26

194

357 564

1 843  

2.

Liooon

Li Xiao Meng

Hearthstone

23

3

213 200

71 067  

3.

HaganeNoTema

Siobhan Bielamowicz

Attack on Titan Tribute Game

brak danych

24

122 726

5 114  

4.

Mystik

Katherine Gunn

Halo: Reach

31

3

122 000

40 667  

5.

Ricki Ortiz

Ricki Ortiz

Street Fighter V.

brak danych

62

81 366

1 312  

6.

TINARAES

brak danych

Fortnite

brak danych

6

63 435

10 573  

7.

Hafu

Rumay Wang

Teamfight Tactics

28

14

63 467

4 533  

8.

Kasumi Chan

Marjorie Bartell

Dead or Alive 4

brak danych

2

55 000

27 500  

9.

xchocobars

Janet Rose

Hearthstone

26

12

50 750

4 229  

10.

Sarah Lou

Sarah Harrison

Dead or Alive

28

1

50 000

50 000  

 

Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie esportearnings.com



Taka forma rozrywki jak granie w gry komputerowe jest najbardziej popularna wśród nastolatków. Postanowiliśmy sprawdzić, któremu z graczy udało się zarobić najwięcej przed ukończeniem 18. roku życia. Większość zawodników specjalizuje się w grze Fortnite lub Dota 2. Lider tego zestawienia to Kyle Giersdorf, który przed 18. rokiem życia rozegrał 24 turnieje, a z wygranych uzyskał 3 062 267 USD. Minimalna suma wygranych, jaka pozwalała się zakwalifikować do grona 10 najlepszych graczy przed 18. rokiem życia to 297 591 USD. Taką łączną sumę nagród podczas zawodów zdobył Noam Ackenine posługujący się pseudonimem Megga.

Gracze przed 18. rokiem życia o największych łącznych wygranych
w turniejach e-sportowych na świecie (USD)

Lp.

nick

imię i nazwisko gracza

gra

ilość rozegranych turniejów

łączna wygrana

średnia wygrana

w jednym turnieju

1.

Bugha

Kyle Giersdorf

Fortnite

24

3 062 267

127 594  

2.

SumaiL

Sumail Hassan

Dota 2

65

2 401 531

36 947  

3.

EpikWhale

Shane Cotton

Fortnite

16

1 297 367

81 085  

4.

ana

Anathan Pham

Dota 2

24

604 739

25 197  

5.

Mongraal

Kyle Jackson

Fortnite

29

567 454

19 567  

6.

Monet

Du Peng

Dota 2

27

787 509

29 167  

7.

Zai

Ludwig Wåhlberg

Dota 2

91

466 945

5 131  

8.

Life

Lee Seung Hyun

WarCraft III

77

354 671

4 606  

9.

BenjyFishy

Benjy David Fish

Fortnite

35

340 336

9 724  

10.

Megga

Noam Ackenine

Fortnite

19

297 591

15 663  

 

Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie esportearnings.com



Cyfrowe zmagania nową ścieżką kariery?
W Polsce coraz więcej szkół wykorzystuje potencjał tkwiący w grach komputerowych. Powstaje coraz więcej szkół średnich, które w swojej ofercie posiadają klasy o profilu e-sportowym. Chętnych nie brakuje, a do takich klas zapisują się głównie chłopcy. W dużym błędzie są te osoby, które uważają, że podczas e-sportowych lekcji uczniowie tylko grają. W niektórych szkołach na kierunku technik informatyk e-sport młodzież ma możliwość podszkolić się nawet w programach przeznaczonych do renderowania 3D. W ten sposób mogą nauczyć się obrazować i prezentować stworzony model np. ogrodu, wnętrza biura lub salonu, krajobrazu czy startującego samolotu w formacie 3D.

Bez wątpienia powstawanie tego typu klas w Polsce to duży krok w kierunku rozwoju e-sportu w naszym kraju. Jednak przed nami jeszcze długa droga w dorównaniu czołowym krajom w tej dyscyplinie.

E-sport to niewątpliwie dyscyplina, umożliwiająca niektórym osobom połączenie pracy zarobkowej i hobby. Jednak należy pamiętać o tym, że dotarcie na sam szczyt i osiągniecie wysokich wygranych nie jest takie proste i wymaga poświęcenia wielu godzin na ciągłe doskonalenie się. Wysoce prawdopodobnym jest, że w przyszłości ten sport będzie jeszcze bardziej popularny i być może nawet w Polsce otrzyma on miano sportu narodowego tak jak miało to miejsce w Korei Południowej.


Bibliografia
1. https://www.esportsearnings.com/players
2. https://en.wikipedia.org/wiki/Esports
3. https://www.bbc.co.uk/newsround/37773832
4. https://edition.cnn.com/2018/08/27/us/esports-what-is-video-game-professional-league-madden-trnd/index.html
5. https://www.intel.pl/content/www/pl/pl/gaming/esports.html
6. https://www.wipo.int/wipo_magazine/en/2018/01/article_0004.html
Patrycja Małek
Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
RPSS24 jesień - baner 835x215 - artykuły
Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".

RPSS24 jesień - baner 835x215 - artykuły