Wynagrodzenia na szczeblach hierarchii organizacji w branży motoryzacyjnej
Mediana wynagrodzenia całkowitego kadry zarządzającej to 28 029 PLN. Ponad 2,5 razy niższe wynagrodzenie otrzymuje kadra kierownicza – 10 890 PLN. Połowa specjalistów zarabia więcej niż 6 517 PLN. Szczeblem z najniższą medianą wynagrodzeń są pracownicy fizyczni. Wynagrodzenia połowy z nich mieściły się w przedziale od 3 624 PLN do 5 120 PLN. Dane zaprezentowano w tabeli 1.
Wynagrodzenie całkowite w branży motoryzacyjnej na różnych szczeblach
        
 
  | 
     
  szczebel stanowiska 
   | 
  
   wynagrodzenie całkowite 
   | 
 
 
  | 
   dolny kwartyl 
   | 
  
   mediana 
   | 
  
   górny kwartyl 
   | 
 
 
  | 
   kadra zarządzająca 
   | 
  
   22 308 
   | 
  
   28 029 
   | 
  
   36 997 
   | 
 
 
  | 
   kadra kierownicza 
   | 
  
   8 150 
   | 
  
   10 890 
   | 
  
   14 904 
   | 
 
 
  | 
   specjalista 
   | 
  
   5 189 
   | 
  
   6 517 
   | 
  
   8 465 
   | 
 
 
  | 
   pracownik techniczny 
   | 
  
   4 490 
   | 
  
   5 347 
   | 
  
   6 471 
   | 
 
 
  | 
   pracownik fizyczny 
   | 
  
   3 624 
   | 
  
   4 292 
   | 
  
   5 120 
   | 
 
 
 
 
Źródło: Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2020-jesień
 
Zestawiając powyższe mediany wynagrodzenia całkowitego z danymi z ogółu badanych przedsiębiorstw widzimy, że firmy z branży motoryzacyjnej płaciły więcej od pozostałych. Największa różnica widoczna jest na szczeblu kadry zarządzającej, gdzie wynagrodzenia były
o 10% wyższe. Najmniejsze dysproporcje widoczne są na szczeblu pracownika fizycznego 
i technicznego. Dane zaprezentowano w tabeli 2.
Mediana wynagrodzeń całkowitych w branży motoryzacyjnej  
i w pozostałych firmach na różnych szczeblach
        
 
  | 
     
  szczebel stanowiska 
   | 
  
   wynagrodzenie całkowite 
   | 
 
 
  | 
   branża  
  motoryzacyjna 
   | 
  
   ogół  
  badania 
   | 
 
 
  | 
   kadra zarządzająca 
   | 
  
   28 029 
   | 
  
   25 518 
   | 
 
 
  | 
   kadra kierownicza 
   | 
  
   10 890 
   | 
  
   10 468 
   | 
 
 
  | 
   specjalista 
   | 
  
   6 517 
   | 
  
   6 180 
   | 
 
 
  | 
   pracownik techniczny 
   | 
  
   5 347 
   | 
  
   5 158 
   | 
 
 
  | 
   pracownik fizyczny 
   | 
  
   4 292 
   | 
  
   4 232 
   | 
 
 
 
 
Źródło: Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2020-jesień
 
Wynagrodzenia inżynierów
W tabeli 3. zostały przedstawione dane o wynagrodzeniach dla stanowiska inżyniera procesu/produkcji na czterech poziomach. Wynagrodzenie zmienne w przypadku starszego inżyniera procesu stanowi 7% wynagrodzenia zasadniczego, zaś w przypadku eksperta 5%. 
W przypadku młodszego i doświadczonego 6%. 
Wynagrodzenia inżynierów procesu w branży motoryzacyjnej
        
 
  | 
     poziom stanowiska 
   | 
  
   mediana wynagrodzeń 
   | 
 
 
  | 
   wynagrodzenie zasadnicze 
   | 
  
   wynagrodzenie całkowite 
   | 
  
   wynagrodzenie zmienne 
  (procent zasadniczego) 
   | 
 
 
  | 
   inżynier procesu/produkcji - ekspert 
   | 
  
   10 812 
   | 
  
   11 765 
   | 
  
   5% 
   | 
 
 
  | 
   inżynier procesu/produkcji - starszy 
   | 
  
   8 269 
   | 
  
   9 156 
   | 
  
   7% 
   | 
 
 
  | 
   inżynier procesu/produkcji - doświadczony 
   | 
  
   6 294 
   | 
  
   7 044 
   | 
  
   6% 
   | 
 
 
  | 
   inżynier procesu/produkcji - młodszy 
   | 
  
   4 787 
   | 
  
   5 400 
   | 
  
   6% 
   | 
 
 
 
 
Źródło: Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2020-jesień
 
Zrealizowane podwyżki
W okresie od października 2019 do września 2020, najwyższe podwyżki wynagrodzeń w omawianej branży otrzymali pracownicy fizyczni, 4,8%. Wzrost płac specjalistów i kadry kierowniczej to 4%, zaś kadry zarządzającej 3,5%.
Podwyżki zrealizowane w okresie 
październik 2019 - wrzesień 2020 w branży motoryzacyjnej
    
Źródło: Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2020-jesień
 
Benefity oferowane pracownikom fizycznym
W raporcie uwzględniono sam fakt oferowania pracownikowi benefitów, a nie ich faktyczne wykorzystanie. Zdecydowanie najczęściej występującym benefitem w ofercie świadczeń pozapłacowych dla pracowników fizycznych w branży motoryzacyjnej są szkolenia zawodowe. Aż 99% firm stawia na rozwój zawodowy, 96% oferowało zajęcia sportowo-rekreacyjne, a 94% dodatkową opiekę medyczną. Do najrzadziej oferowanych benefitów należą: dofinansowanie kosztów paliwa (2%) czy akcje pracownicze (9%).
Epidemia koronawirusa przyczyniła się do ograniczenia pewnych gratyfikacji, jakie do tej pory były. W ramach zbierania danych do badania płacowego dodatkowo przeprowadziliśmy ankietę związaną z Covid-19, na podstawie, której powstał raport o działaniach firm w związku z kryzysem wywołanym epidemią. Wyniki ankiety Sedlak 
& Sedlak COVID-19 wskazują, że 43% z badanych firm czasowo zawiesiło wybrane benefity. Aż 45% z respondentów tymczasowo wstrzymało szkolenia zawodowe, a 40% świadczenia sportowo-rekreacyjne (karty sportowe itd.). 
Najczęściej i najrzadziej oferowane benefity dla pracowników fizycznych  z branży motoryzacyjnej
    
Źródło: Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2020-jesień
 
O raporcie:
 
Raport płacowy Sedlak 
& Sedlak 2020 - edycja jesienna zawiera informacje o wynagrodzeniach 259 837 pracowników zatrudnionych na 796 stanowiskach. Dane pochodzą od 707 firm z całej Polski. Badanie przeprowadzono w okresie sierpień-październik 2020 roku.