W Polsce spada motywacja do pracy i zadowolenie ze świadczeń oferowanych przez pracodawców. Oznacza to, że firmy powinny staranniej dobierać pakiety motywacyjne dla pracowników, aby były one atrakcyjne i proste w obsłudze.
Jak wynika z badania „Barometr Pracownika: motywacja i samopoczucie pracowników w Europie” przeprowadzonego przez firmę IPSOS na zlecenie Edenred, blisko 40 proc. pracowników uważa, że ich motywacja do pracy spada. Aż 70 proc. badanych jest niezadowolonych z oferowanych przez pracodawców świadczeń pozapłacowych. Ten pesymistyczny obraz doskonale pokazuje, jak ważny jest właściwy dobór pakietów motywacyjnych. Wyniki tego samego badania pokazują, że aż 70 proc. badanych uważa, że oferowane benefity pozapłacowe są ważne przy wyborze pracodawcy (skok o 38 pkt proc. w stosunku do ubiegłego roku), a dla 80 proc. właściwie dobrany benefit osłabia chęć zmiany pracodawcy.
Zatroszcz się o swój zespół
Szef powinien więc inwestować w świadczenia pozapłacowe dla swojego zespołu. Przełoży się to na motywację pracowników. Warto zacząć od prezentów na święta, bowiem 67 proc. badanych jest zadowolonych z podarunków wręczanych z tej okazji. Przy ich doborze warto pomyśleć o takich, które dają możliwość dopasowania świadczenia do potrzeb pracownika. Trafionym wyborem może być karta podarunkowa, np.
Ticket dla Ciebie®, powszechnie akceptowana zarówno w Polsce, za granicą, jak i w Internecie. To z kolei pozwala na większą swobodę niż powszechnie stosowane bony podarunkowe. Karta ma jeszcze jedną, ważną zaletę z punktu widzenia wyników przedstawionych badań. Pracownik wraz z kartą otrzymuje wolność w doborze prezentu, a środki zgromadzone na karcie może wydać zgodnie z własnymi potrzebami. Dodatkowo wybór kart na prezent świąteczny to dowód troski pracodawcy o pracowników. Osobisty charakter prezentu i zaangażowanie firmy przy jego wręczaniu jest miłym podziękowaniem oraz skuteczną zachętą do dalszej pracy.
Pracownicy tradycyjnie już wyżej cenią dodatkowe pieniądze od prezentów rzeczowych. Równocześnie jednak – jak pokazują badania – pracownik częściej pamięta, że dostał środki pieniężne na karcie niż zwykły przelew gotówki na konto.
Wszystko jednym przelewem
Dużą swobodę w obsłudze karty ma także pracodawca. Nie tylko decyduje on o tym, jaką kwotą jest zasilana karta danego pracownika, lecz także może robić to wielokrotnie przy różnych okazjach. Stwarza to możliwość budowania długoterminowych programów motywacyjnych dla pracowników, które są łatwe w obsłudze dla pracodawcy. Pracodawca ma bowiem możliwość wielokrotnego zasilania wielu kart na różne kwoty jednym przelewem. Znacząco ogranicza to koszty funkcjonowania takich programów w firmie.
Izabela Supeł,
Dyrektor Marketingu w Edenred Polska
Dowiedz się więcej KLIKNIJ TU