W raporcie uwzględniono politykę przyznawania świadczeń dodatkowych oraz analizy dla
7 grup benefitów:
- organizacja pracy,
- samochody służbowe i dojazdy do pracy,
- szkolenia i rozwój,
- opieka zdrowotna i prozdrowotna,
- świadczenia socjalno-bytowe,
- sport i rekreacja,
- świadczenia długoterminowe.
Dane przedstawione są w podziale na 4 szczeble zatrudnienia:
- kadra zarządzająca,
- kadra kierownicza,
- specjaliści,
- pracownicy fizyczni.
Ranking benefitów
W raporcie uwzględniono sam fakt oferowania pracownikowi benefitów, a nie ich faktyczne wykorzystanie. Zdecydowanie najczęściej występującym benefitem w ofercie świadczeń pozapłacowych są szkolenia zawodowe. 98% firm deklaruje, że umożliwia pracownikom korzystanie z tego rodzaju szkoleń. Powyżej 80% firm deklaruje, że pracownicy mogą skorzystać z dodatkowej opieki medycznej, ubezpieczenia na życie/NNW oraz daje możliwość użytkowania kart sportowo-rekreacyjnych. W rankingu benefitów wysoko plasują się również samochody służbowe, oferowane pracownikom do wyłącznego użytku (85% firm). Jednak
w przypadku tego świadczenia, należy zwrócić uwagę na duże dysproporcje dostępności dla poszczególnych szczebli zatrudnienia.
Do trzech najrzadziej oferowanych świadczeń dodatkowych z których mogą skorzystać pracownicy należą: dopłaty do przedszkola i żłobka, dodatkowo płatny urlop i pracowniczy program przyznawania akcji. W swojej ofercie ma je odpowiednio 6%, 8% i 11% firm. Dane zostały zaprezentowane na poniższym schemacie.
Najczęściej i najrzadziej oferowane benefity w 2019 roku
Źródło: Raport Sedlak & Sedlak:
„Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2019 roku”
Zróżnicowanie dostępności świadczeń
Niektóre benefity zajmujące wysokie pozycje w rankingu świadczeń, charakteryzują się dużym zróżnicowaniem w dostępności na poszczególnych szczeblach zatrudnienia. Takim przykładem są wspomniane wcześniej samochody służbowe oraz szkolenia językowe, oferowane odpowiednio przez 85% i 79% firm. Kadra zarządzająca ma możliwość korzystania ze szkoleń językowych prawie dwa razy częściej niż pracownicy fizyczni (oferowane odpowiednio przez 77% i 43% firm). Przy czym warto zauważyć rosnącą tendencję obejmowania szkoleniami językowymi pracowników niższych szczebli zatrudnienia, co może wynikać z faktu, że wzrasta liczba obcokrajowców zatrudnianych w polskich firmach. Pracodawcy chcąc zapewnić dobrą komunikację pomiędzy pracownikami, zachęcają ich do podejmowania wysiłku i rozwijania swoich umiejętności językowych.
Samochody służbowe
Najczęściej występującą marką samochodów służbowych była Škoda (23%), a wśród modeli niezmiennie od kilku lat w rankingu prowadzi Škoda Octavia (12%). Wyniki badania pokazały że wysoce popularną marką samochodów jest Volkswagen, bo aż 21% przedsiębiorstw deklaruje posiadanie jej w swojej flocie, a 20% firm oferuje samochody tej marki kadrze zarządzającej. Do najrzadziej występujących należą: Fiat, Seat (1%), Peugeot (2%) czy marka Renault, która pojawiła się w 3% organizacji. Firmowe auta są wymieniane średnio co 4 lata.
Dostępność świadczeń dla członków rodziny
Coraz częściej beneficjentami świadczeń dodatkowych mogą być również członkowie rodzin pracowników. Stopień dostępności jak i poziom pokrycia kosztów przez pracodawcę jest zróżnicowany.
Wśród benefitów, które oferowane są nie tylko pracownikom ale i członkom rodziny pracownika wyróżnić możemy: dodatkową opiekę medyczną, świadczenia sportowo-rekreacyjne czy polisę na życie/NNW. Warto tutaj dodać, że w tych przypadkach benefitem nie zawsze jest finansowanie danego świadczenia przez firmę, ale sama możliwość przystąpienia np. do grupowego ubezpieczenia. W tym przypadku, korzyścią dla pracownika są niższe ceny uzyskane przez pracodawcę oraz zarządzanie ubezpieczeniem w imieniu beneficjentów.
Ponad 70% firm deklaruje, że daje pracownikom możliwość rozszerzenia wskazanych wyżej świadczeń na członków rodziny pracownika. W przypadku tej grupy świadczeń, nie zauważono dużych dysproporcji w dostępności benefitów dla członków rodziny ze względu na szczebel zatrudnienia pracownika.
Szczegółowe informacje dotyczące dostępności świadczeń dla członków rodziny przedstawia wykres 1.
Dostępność świadczeń dla członków rodziny
Źródło: Raport Sedlak & Sedlak:
„Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2019 roku”
System kafateryjny – rosnąca elastyczność w wyborze świadczeń
Z roku na rok rośnie popularność rozwiązań kafeteryjnych w firmach. Pracodawcy coraz częściej dają swoim pracownikom możliwość wyboru świadczeń za pośrednictwem platformy kafeteryjnej. Na takie rozwiązanie zdecydowało się 24% firm. Dostępność do tego benefitu jest porównywalna na wszystkich szczeblach zatrudnienia. Szczegółowe dane znajdują się na wykresie 2.
Procent firm oferujących pracownikom dostęp do świadczeń pozapłacowych w ramach systemu kafeteryjnego
Źródło: Raport Sedlak & Sedlak:
„Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2019 roku”
O raporcie
Artykuł stanowi podsumowanie raportu: „Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy
w 2019 roku”.
W pełnym opracowaniu znajdą Państwo dane na temat polityki, jak również rozszerzone analizy dotyczące dostępności benefitów dla pracowników na poszczególnych szczeblach zatrudnienia. W raporcie przedstawiono także informacje na temat wysokości dopłat do świadczeń czy występujących limitów dofinansowania.
Raport dostępny jest w polskiej i angielskiej wersji językowej. Istnieje również możliwość opracowania dedykowanych analiz, uwzględniających kryterium regionu, wielkości przedsiębiorstwa, branży itp.